Paardenmarkt trekt aan? Hoofdprijzen voor 'niks bijzonders'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paardenmarkt trekt aan? Hoofdprijzen voor 'niks bijzonders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:23

Ik vraag me nu al een poosje iets af... Is de paardenmarkt aan het aantrekken? Ik zie steeds vaker dieren te koop aangeboden worden waar prijzen voor worden gevraagd waar ik stijl van achterover sla. Haflingers die geen bijzondere prestaties hebben geleverd, het niet bijzonder op keuringen doen etc, wordt gerust €2500,- voor gevraagd zónder toebehoren. Vandaag kwam ik zelfs een Shetlander tegen, oké hij had een leuk kleurtje, maar was ruin (dus niet interessant voor de fok, was wel goedgekeurd in het verleden), voor €2000,- zonder toebehoren...

Uiteraard is de paardenmarkt altijd 'wat de gek ervoor geeft' maar hoe komen mensen in godsnaam aan zulke bedragen? Ik ben hier oprecht verbaasd over. Gaat het vandaag de dag zo goed met de economie dat mensen de hoofdprijs durven te vragen?

lissisanne

Re: Paardenmarkt trekt aan? Hoofdprijzen voor 'niks bijzonders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:27

Was die shet niet per ongeluk met een nul teveel? Ik denk wel dat er heel veel vraag is naar doodbrave maar wel voorwaartse paarden. Dus voor een goed karakter betaal je erg veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:27

lissisanne schreef:
Was die shet niet per ongeluk met een nul teveel? Ik denk wel dat er heel veel vraag is naar doodbrave maar wel voorwaartse paarden. Dus voor een goed karakter betaal je erg veel.

Denk ik niet, want het stond twee keer in de advertentie...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:30

Ik vond het op de Zuidlaardermarkt ook verbazend wat er voor paarden gevraagd (en ook betaald) werd. Leuke ponies en paarden hoor, maar een kruising van 2,5 jaar oud die je op zo'n markt op de gok koopt is maar mijn idee geen 1800 euro waard, hoe leuk ik hem er ook uit vind zien.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:31

Het zijn dan ook vraagprijzen de consument vind het altijd een prettig idee als ze er wat geld af kunnen praten Dus ze starten dan ook hoger in de vp En idd wat de gek er voor geeft je moet er maar net verliefd op worden

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:06

Best frapant eigenlijk want de echte handel verdwijnt juist op de paardenmarkten. Je zou denken dat de prijzen dan omlaag gaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:12

Paarden worden duurder. Resultaat van een paar jaar weinig gefokt.
Er was behoorlijk overschot, zeker daar mensen als gevolg van de recessie fors hebben bezuinigd. Paarden zijn daardoor in de afgelopen jaren dan ook echt te laag geprijsd geweest. Dat is zich nu aan het herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:02

Ik snap heel goed dat je een prijs vraagt die hoger ligt dan je werkelijke vraagprijs omdat mensen vaak afdingen. Maar als ik op zoek zou zijn naar een pony (neem die Shetlander als voorbeeld), dan zou ik afhaken bij zo'n prijs. Ik zou niet verwachten dat ik 50% zal kunnen zakken met afdingen (en dan nog zou ik hem te duur vinden).

Idem dito voor Haflingers die geen prestaties hebben geleverd. Ik zou daar nooit 2500 euro voor neerleggen, tenzij er een berg aan toebehoren bijkomt. Een Haflinger met dezelfde kwaliteit kan ik ook vinden voor 1000 euro minder...

Ik hou de paardenmarkt al jaren in de gaten, ik vind het leuk om de advertenties te lezen en de foto's te bekijken, dus ik zie ook de wisselende prijzen langskomen. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:09

Voor een bereden paard/pony waar een volwassene op kan is €2000 een heel acceptabele prijs hoor! Daarvoor hoeft het echt verder geen bijzondere prestaties te hebben geleverd. De laatste jaren heeft door de crisis de markt echt op haar gat gelegen, men kon de paarden haast aan de straatstenen niet kwijt. Daardoor zijn bedragen als €1500 voor een ingereden paard heel normaal geworden. Voor de crisis was, afhankelijk van ras en prestaties natuurlijk, tot €2500 echt lagere prijsklasse, €2500-7500 normale prijsklasse en €7500 en hoger hogere prijsklasse. Een paard van €1000 en minder was zo laag geprijsd dat je je wel even achter de oren moest krabben of er niet wat aan mankeerde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:11

Achja is vraagprijs en sommige doen bewust veel te hoge vraag prijs om bepaalde mensen weg te houden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:13

Ik den dat TS de paardenmarkt op internet bedoeld en niet zo iets als Zuidlaren.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:15

Onze tinker ook aangekocht voor een zeer lage prijs. We hebben zeker wel even goed laten bekijken of er niet echt iets mis was met hem, maar alles was goed. En het is een super paardje! Niks mee te doen, je moet alleen streng en duidelijk tegen hem zijn. Lage prijzen zeggen niet alles, maar ik merk wel dat mensen langzaamaan meer geld voor hun paarden durven te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:17

kohtje schreef:
Ik den dat TS de paardenmarkt op internet bedoeld en niet zo iets als Zuidlaren.

Klopt :j Ik bezoek geen fysieke paardenmarkten.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:50

Ik denk dat ik weet welke jij bedoelt.

Ik vind het helemaal geen gekke prijs.

Beest is super braaf,bereden en betuigd en geweldig met kinderen.
Heeft papieren en is ruin (wat hem voor gezinnen dus wel heel interessant maakt).
Verkeersmak en je kunt er werkelijk alles mee.
Daarbij een mooi opvallend kleurtje.
Hij is heel sociaal.

Hij staat ook te koop inclusief 4 dekens,mentuig en sulky.
Dus al zijn toebehoren erbij.

Vind dus 2000 wel terecht.

En voor een hele mooie kinderpony mag je rustig wat geld neerleggen.

Overigens is zijn eigenaar een bokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:53

inowa schreef:
Ik denk dat ik weet welke jij bedoelt.

Ik vind het helemaal geen gekke prijs.

Beest is super braaf,bereden en betuigd en geweldig met kinderen.
Heeft papieren en is ruin (wat hem voor gezinnen dus wel heel interessant maakt).
Verkeersmak en je kunt er werkelijk alles mee.
Daarbij een mooi opvallend kleurtje.
Hij is heel sociaal.

Hij staat ook te koop inclusief 4 dekens,mentuig en sulky.
Dus al zijn toebehoren erbij.

Vind dus 2000 wel terecht.

En voor een hele mooie kinderpony mag je rustig wat geld neerleggen.

Overigens is zijn eigenaar een bokker.

In de advertentie staat dat het zonder toebehoren is, maar oké. Het is maar een voorbeeld hè, geen aanval o.i.d. Ik ben verrast als ik zulke prijzen zie, daarom een discussietopic.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:17

Ik ben blij dat ik zulke prijzen zie.
Goed teken voor de fokkers en dan worden er ook minder snel impuls aankopen gedaan.

Overigens verkoop ik ook A pony's voor meer dan 1500 hoor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:12

Daarbij heeft de prijs van een paard niets met de subjectieve kwaliteit te maken. Het duurste paard wat ik ooit gekocht heb was tevens het slechtste: na 3 weken was ik er zo bang van geworden omdat hij gericht raaktrapte, dat ik hem niet eens meer durfde te poetsen en hem met groot financieel verlies en na veel moeite naar de handelaar heb teruggebracht. :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:13

Daarbij heeft de prijs van een paard niets met de subjectieve kwaliteit te maken. Het duurste paard wat ik ooit gekocht heb was tevens het slechtste: na 3 weken was ik er zo bang van geworden omdat hij gericht raaktrapte, dat ik hem niet eens meer durfde te poetsen en hem met groot financieel verlies en na veel moeite naar de handelaar heb teruggebracht. :(

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:21

De fjorden worden in ieder geval duurder. Er wordt minder gefokt, mensen zijn bang dat ze de veulens niet kwijt kunnen, dus nu is er meer schaarste en kunnen de prijzen wat omhoog. Denk dat dat de eerste tijd ook wel zo blijft. Tenminste als ik naar de dekcijfers kijk.