Waar moet je op letten bij nieuwe verzorgers pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Waar moet je op letten bij nieuwe verzorgers pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:13

Hallo,

Ik heb nu 4 verschillende meisjes gehad die mijn shetlander verzorgen. Drie daarvan heb ik helaas uiteindelijk moeten zeggen dat ze niet meer hoefde te komen omdat er stiekem dingen met de pony gedaan werden waar ik persoonlijk niet van gediend ben. Om maar even een voorbeeld te noemen: 1 van mijn verzorgsters wilde geen kleine bijdrage leveren, deze vroeg ik omdat ik de pony op hoefijzers moest zetten omdat er anders niet buiten gereden kon worden ( pony heeft zeer gevoelige hoefjes). Dus had ik zegt dat ze dan ook niet meer buiten kon rijden. Kom ik op stal komt ze doodleuk terug van een rondje bos. Ik spreek haar daar op een rustig nette manier op aan. Ze zegt dat het haar spijt, dat ze het niet helemaal juist had meegekregen. Kan gebeuren natuurlijk. Krijg ik de volgende dag moeders over me heen omdat ik tegen het meisje geschreeuwd zou hebben en helemaal nooit gezegd zou hebben dat ze niet naar buiten kon.

Nu heb ik al een tijdje geen verzorgstertjes meer omdat ik dus het gevoel krijg dat ik ze niet kan vertrouwen. Mijn laatste verzorgster kende ik van stal en wist ik dus precies wat ik eraan heb. Nu wil ik voor mijn pony graag een verzorgstertje die met hem gaat mennen en gewoon lekker knuffelen enzo. Maar waar moet ik nou op letten als er meisje bij de pony komen voor bijv een gesprek?

Hopelijk heeft bokt hier tips voor :)

Ik weet niet of dit hier goed staat

davinci2412

Re: Waar moet je op letten bij nieuwe verzorgers pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:36

niemand?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:39

Zeker weten dat ouders er ook verstand van hebben, meegaan of wat dan ook.
Of gewoon een wat groeter, ouder meisje nemen die haar verantwoordelijkheid neemt.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:51

Ik maak hieruit dat die verzorgsters in hun eentje met de pony omhotteren, en dat zou ik sowieso niet doen. Vooral niet als het zulke jonge kinderen zijn dat ze nog op shetlanders passen!

Misschien is het een idee dat als een kind serieus graag jouw pony wil verzorgen, je afspreekt dat er altijd een ouder of andere volwassene meekomt?

Niet alleen omdat kinderen nog moeten leren hoe ze met verantwoordelijkheid moeten omgaan (waar een pony natuurlijk een super leerschool voor is), maar ik vraag me ook af wie er aansprakelijk is als een kind in haar eentje in het bos van jouw pony valt en haar nek breekt. Zal zo'n vaart misschien niet lopen, maar toch...

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 16:35

Oh misschien had ik even moeten vermelden dat er niet met de pony gereden wordt maar dat hij alleen voor de wagen loopt en dat de meiden allemaal een jaar of 12/13 waren..

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:51

Ook met een wagen niet zonder toezicht de weg op sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:18

Inderdaad erbij blijven in dat geval. Oudere meisjes nemen is misschien een beter plan, al zegt dat misschien ook niks..

Fiducioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:03

Ook afgaan op je gevoel. :) Ook zeker de eerste paar keren gewoon erbij blijven en kijken hoe ze met de pony omgaan.

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:27

Persoonlijk als ik jou was zou ik erg opletten wie je op je erf krijgt en bij je pony laat komen.
Niet alle mensen zijn namelijk te vertrouwen!
Zo heb je zelf ook al ondervonden lees ik in je berichtje.
Allereerst zou ik vragen of ze met een van hun ouders kunnen komen.
Maak duidelijke afspraken als je de verzorgster geschikt vindt. Maak desnoods een contract.
Zo voorkom je misverstanden en boze ouders.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:35

Zet eerst even alle do's en dont's in een lijst...daar kun je een kopie van geven aan ouder en kind.Is daar iig geen onenigheid/misverstand over.

Een gesprek met zowel een ouder als met kind,ik vind het eerlijk gezegd ook erg jong om alleen met een pony aan de gang te gaan.Pony kan braaf zijn maar het is en blijft een levend vluchtdier en jij bent en blijft ten alle tijden aansprakelijk.

Wees er zeker de 1e paar x bij en beoordeel dan of je blij bent met de situatie,een proefperiode afspreken is ook helemaal geen verkeerd idee.

Houd in je achterhoofd dat jij degene bent die bepaald,jouw eigendom en jouw verantwoording.Iemand die zich niet in jouw regels kan vinden,kan beter verder op zoek gaan ;)

Zpya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:09

Ik verzorg zelf een shetje en rij op een ijslandse pony. Degene waarbij ik verzorg laat ons zelf bepalen wat we er mee doen. We mogen door een dichtbijzijnd natuurgebied lopen, we mogen ze laten zwemmen in een meertje... De andere verzorgster komt gewoon nog in de sneakers en spijkerbroekie als ze er op één gaat rijden. We hoeven zelfs niet de stal uit te mesten?! 'we komen voor de ponies, niet voor de stal.' Dat vind ik zelf heel krom...

Ik zelf (15 jaar/5 jaar ervaring) wil altijd buiten met de eigenaar rijden, niet alleen. Dit geeft mij een fijner gevoel dan alleen waar het paard alle kanten op kan gaan.
In de bak ga ik wel zelf rijden, de eigenaar kan de bak zien vanaf hun huis. Ik denk dat als u een verzorger hebt die niet de gevaren kan of wil zien, u z.s.m. van die persoon af moet komen. Zoals hierboven is aangegeven uw pony dus ook uw verantwoordelijkheid.

Anouk674

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:40

Een bijdrage vragen is slim zodat je zeker weet dat ze serieus zijn.
In het begin gewoon komen kijken en dan samen zadelen en alles en dan heel erg duidelijk zeggen hoe je het wil. Contact houden via whapp is ook handig.
En toch vertrouwen hebben, het is moeilijk maar als je een bijrijder wil is het toch nodig

Succes!

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:55

in het begin een tijdje mee blijven gaan, afspraken maken, en dan als je ze vertrouwt zelf laten gaan en dan in het begin een aantal keer vragen wat ze nog allemaal heeft gedaan?

ik snap sowieso al niet waarom ze (tenzij het een misverstand is) dingen met je pony zouden doen die niet mogen... wat niet mag, mag niet en dat moet je dan ook goed laten weten bij een aantal...

een bijdrage laten geven zou ook kunnen... maar niet elke verzorgster heeft daar de mogelijkheid voor en dan krijg je ook eerder problemen van: maar waarom mag dat niet als ik hiervoor betaal?!; enz...

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:52

Maak een lijstje waarop de afspraken staan en hang die in jullie kast :)

Ik zou als ik jou was de eerste keren erbij blijven, om te zien wat je kan verwachten, ik ben zelf verzorgster en ik ken een hoop verzorgsters die verschrikkelijk met hun verzorgpony omgaan.