misschien toch onze laatste B proef.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

misschien toch onze laatste B proef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 19:35

Vorige week zondag hadden wij weer wedstrijd.
ik duimde heel hard of ik winstpunten kreeg en toch werden we beloond met 2 winspunten, onze laatste 2 die we moesten hebben om de B uit te mogen.
het was onze eerste wedstrijd na lange tijd dat we echt ontspannen hebben gereden en daar door vergat ik mijn eigen houding een beetje zoals jullie kunnen zien op de foto's me handen en dat ik voor over ga zitten. en misschien zien jullie nog wel wat dingentjes wat ik niet zie.
het paard zelf mag nog iets meer aan de teugel volgens mij?

naja genoeg gekletst hier een paar foto's:)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

nou zijn we thuis lekker aan het door trainen voor de L1 en hopelijk als ik mijn zit/houding goed onder controle heb dat we dan snel mogen starten:)
wij werden trouwens beloond met 182 punten 4e plek en 186 en 3e plek.
2e proef ging ook een stukken fijner helaas daar geen foto's van.

tips zijn altijd welkom :)

Anoniem

Re: misschien toch onze laatste B proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:37

JITP --> RIJ-ITP

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:49

Lekker blijven oefenen! Leuke foto's en veel succes nog!

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:52

Jullie zijn een leuke combinatie, ziet er vriendelijk en ontspannen uit! :j

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:53

Ik denk dat als je meer op je bips blijft zitten en íetsje meer naar achteren leunt/rechter op gaat zitten, dat je handen dan al minder ver naar voren komen en je dus tegelijkertijd net iets meer nageeflijkheid krijgt van je paard. :) Zo te zien van de foto's heeft ze ruime gangen, als jij iets meer op je houding let kan ze die nog beter tonen :)
Succes!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 08:27

Bedankt voor de leuke complimenten :)
MamaMiesje schreef:
Ik denk dat als je meer op je bips blijft zitten en íetsje meer naar achteren leunt/rechter op gaat zitten, dat je handen dan al minder ver naar voren komen en je dus tegelijkertijd net iets meer nageeflijkheid krijgt van je paard. :) Zo te zien van de foto's heeft ze ruime gangen, als jij iets meer op je houding let kan ze die nog beter tonen :)
Succes!

Ja word ook vaak door me instrecteur gezegd van ga is op je kont zitten.
Bedankt voor de tips!

En stiekem is het een hij :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:34

Ik vind dat je een leuk paard hebt! Verder zeg je al zelf dat er aan je houding het eea te verbeteren is. UIt ervaring weet ik dat dat ook kan liggen aan onbalans in het zadel of doordat je zelf vast zit in je onderrug. Zijn dingen die je aardig eenvoudig kan veranderen en waar je veel winst mee kan behalen.

Verder denk ik zo op de foto's te zien dat je paard een fijn achterbeen heeft maar dat hij ook er aan de voorkant er weer net zo hard uit komt met zijn neus. Ik zou veel kleine tempowisselingen gaan rijden en er dan op letten dat je niet in je hand meegaat als je gaat verruimen. Hiermee moet hij leren om niet langer te worden en verder onder je te komen. Eerst laten wachten dan paar pasjes naar voren en weer wachten. Dit steeds een beetje verder uitbreiden. Succes!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:48

trysteffy schreef:
En stiekem is het een hij :')

Oh..excuus :=

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 10:15

MarjanB schreef:
Ik vind dat je een leuk paard hebt! Verder zeg je al zelf dat er aan je houding het eea te verbeteren is. UIt ervaring weet ik dat dat ook kan liggen aan onbalans in het zadel of doordat je zelf vast zit in je onderrug. Zijn dingen die je aardig eenvoudig kan veranderen en waar je veel winst mee kan behalen.

Verder denk ik zo op de foto's te zien dat je paard een fijn achterbeen heeft maar dat hij ook er aan de voorkant er weer net zo hard uit komt met zijn neus. Ik zou veel kleine tempowisselingen gaan rijden en er dan op letten dat je niet in je hand meegaat als je gaat verruimen. Hiermee moet hij leren om niet langer te worden en verder onder je te komen. Eerst laten wachten dan paar pasjes naar voren en weer wachten. Dit steeds een beetje verder uitbreiden. Succes!

Over de onderrug kan wel kloppen.
Ik heb de laatste paar weken weer wat last van me onderrug(kan door de kou komen)

Oh ja dat is wel een goeie tip hij vind het zelf vaak nog lastig om op die ene binnen achterbenen te komen. Goeie tip zal d'r aan werken :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:19

Ik denk persoonlijk dat je nog niks in het L te zoeken hebt. Ik mis aanleuning en ontspanning in het rijden, alsof hij er een beetje tegen aanhangt. Verder zou ik wat gaan oefenen met je houding.

Verder ziet het er prima uit, ik wens je nog veel succes!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:25

Als je last hebt van je onderrug kan ik je aanraden om die eens los te laten maken. Ik hield mn spieren te strak en kon gewoon niet meebewegen waardoor ik ook niet fijn op het paard zat.. doorzitten was helemaal een drama.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 10:53

Amandavd schreef:
Ik denk persoonlijk dat je nog niks in het L te zoeken hebt. Ik mis aanleuning en ontspanning in het rijden, alsof hij er een beetje tegen aanhangt. Verder zou ik wat gaan oefenen met je houding.

Verder ziet het er prima uit, ik wens je nog veel succes!

Ontspanning was er wel uitraad tijdens de proef daar maakte die wel indd misbruik van om er tegen aan te hangen.
Wat ik vaak in de proef dan heb is dat ik elke keer weer me teugels op de goeie maat moet maken.

MarjanB schreef:
Als je last hebt van je onderrug kan ik je aanraden om die eens los te laten maken. Ik hield mn spieren te strak en kon gewoon niet meebewegen waardoor ik ook niet fijn op het paard zat.. doorzitten was helemaal een drama.

Ja daar is het ook weer tijd voor vorig jaar had ik het ook dat had ik het ook los gemaakt.
Doorzitten is voor mij nog steeds een drama heb er andere mensen er op gehad en die vonden hem lekker doorzitten.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:05

Wat een leuk paard heb je!
3 is een mooi zweefmoment :)

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:25

Nou ik vind dat je best L kan starten hier kan menig trek en pluk B L en M ruiter nog aardig van leren!je rijd vriendelijk... en het ziet er leuk uit.

Als tip geef ik je mee.. ga is meer rijden. Meer die gas pedaal in..

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 07:50

Bedankt voor de leuke complimenten!

Ja ik wil ook meer vragen om de gas pandaal maar als ik het vraag doet hij het niet.
Ik wil toch misschien tijdens de wedstrijden een spoortje meenemen(zweep kan ik niet mee omgaan zit voor mij gevoel in de weg en meneer gaat er extreem harder door soort van vluchten)
Als hij de 1e proef niet goed op been reageert gaat ie de 2e proef om of anderssom de 2e proef er af.
Want wil hem zo veel mogelijk zonder hulp middelen rijden.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:14

Leuk paardje heb je hoor! En je rijdt heel vriendelijk, daar kunnen sommige mensen inderdaad nog wat van leren!

Alleen ik denk persoonlijk dat je beter nog even in de B kan blijven. je geeft zoiezo al aan dat je doorzitten heel lastig vindt, dus dan is het handiger om daar alseerst naar de oorzaak te zoeken. zodat je een mooie afhankelijk zit krijgt. Dat is ook fijner voor je paardje! Of ga samen met je instructreur eens een zitles doen, zodat je je houding kan oefenen.

Verder lijkt het op de foto's alsof hij wat 'vast' zit in z'n lijf. Het ziet eruit dat hij heel erg zijn eigen houding heeft, en niet veel doet kwa stelling en buiging. Wissel veel af, maak veel figuren, slangenvoltes en overgangen zodat hij ook wat losser in zijn lijf wordt.

Gewoon nog even lekker in de B blijven, je mag er vanuit gaan dat je in de L 10 punten lager krijgt als in de B. Wat zou betekenen dat je dan geen winst zou rijden. Als je dan straks in de B richting de 2 winstpunten gaat, kan je mooi doorstromen naar de L. Succes!

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:24

Deze foto's waren van de wedstrijd van september toch? Volgens mij heb ik jullie gezien vriendin van mij reed in de B met een Fries. Ziet er netjes uit zou het gewoon is proberen in de L1 hoor ;) Ik ben zelf meer van het direct overgaan of thuis trainen voor de hogere klasse ipv blijven. Maar dat is voor een ieder weer anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:29

De aanleuning mag nog een stuk fijner, het ziet er nu allemaal strak en stug uit en paard lijkt de kaak en bovenlijn niet los te laten.

Ik zou nog lekker een poosje B starten of anders thuis doortrainen, want ik ben bang dat je punten anders in de L1 flink kunnen tegenvallen.

Ga werken aan die lossigheid, veel longeren en onder het zadel ook stretchen. Afwisselen in houding veel wendingen rijden.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 11:58

Dank jullie wel voor de tips en de complimenten.

Met de tips kan ik zeker iets mee.
Ik heb nu dan nog geen wedstrijden geplant omdat ik indd de aanleuning sowieso goed wil hebben.

Paard wil vaak de rechter kant niet los laten(we denken indd dat ie een beetje vast zit).

Darabariton deze is van 11 okt ik heb indd ook in september meegedaan.
Ik heb een helle hoop Friezen gezien op de dag haha.

Dus jullie zeggen nog een wedstrijd pakken in de B en dan kijken of ik echt rond of boven de 190 punten kom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:00

Ja ik zou zelf meerdere keren 195 + willen scoren.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:45

trysteffy schreef:
Dus jullie zeggen nog een wedstrijd pakken in de B en dan kijken of ik echt rond of boven de 190 punten kom?

Meerdere, en ook hoger dan 190. Dat je met 10 winstpunten over kan gaan betekent niet dat je meteen moet. Je kunt nog 20(!) punten in de B rijden. En als je naar de L1 wilt moet je natuurlijk ook kunnen wijken. Als je dat voor elkaar hebt, lekker naar de L1 gaan. Maar nooit te snel willen gaan. Dat is zo zonde ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:49

De meeste mensen mochten willen dat ze het paard zo mooi voor de loodlijn kunnen rijden. Die middendraf foto is prachtig, paard is geconcentreerd, verruimd de pas en verlengt het frame. Ik vind het een verademing in vergelijk tot de op de kop lopende paarden die je meestal ziet :)
Ik weet natuurlijk niet hoe hij voelt, maar als je hulpen goed doorkomen dan zou ik mooi promoveren.
Als hij nog wat op de handrem loopt of onrustig is met het hoofd dan zou ik nog wachten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-10-15 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:51

Rijd door in de B en geniet van de komende wedstrijden, waarom L1. Ik vind dat je wel aardig netjes rijd maar het kan nog wel beter, voor de B is het absoluut wel voldoende maar stap pas over wanneer je met twee vingers in de neus gewoon tegen de 65% rijd. Daar heb je straks plezier van. Wat betreft je houding, niet geweldig maar laat je paard even checken en zeker ook je zadel met betrekking tot pasvorm , vooral voor jou. Niet kunnen zitten kan veel met je zadel te maken hebben, vooral voor- of achterover vallen en dan past het zadel ook niet goed op je pony.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:02

Sizzle schreef:
De meeste mensen mochten willen dat ze het paard zo mooi voor de loodlijn kunnen rijden. Die middendraf foto is prachtig, paard is geconcentreerd, verruimd de pas en verlengt het frame. Ik vind het een verademing in vergelijk tot de op de kop lopende paarden die je meestal ziet :)
Ik weet natuurlijk niet hoe hij voelt, maar als je hulpen goed doorkomen dan zou ik mooi promoveren.
Als hij nog wat op de handrem loopt of onrustig is met het hoofd dan zou ik nog wachten.

Ik vind het toch mooier wanneer ze zo lopen en de souplesse door het hele lijf getoond wordt. Naar mijn idee mist er souplesse in het lijf waardoor de neus zo voor de loodlijn komt.

TS, oefen je wel eens met balkjes? Ga maar eens met balkjes trainen, zodat je paard meer moet buigen in de gewrichten. Probeer hem daarin rond en laag over de rug te rijden, zodat hij zijn hele lichaam moet gebruiken. :)

Wat betreft het overgaan... Tsjah, doen wanneer jij daar zin in hebt. Maar realiseer je wel dat er elk volgend niveau meer gevraagd wordt en daar ook naar wordt gepunt.
Persoonlijk ga ik ook pas over wanneer ik zelf vind dat het voldoende bevestigd is. Onlangs van het L1 naar het L2 was een bummer. Voorlaatste L1 wedstrijd reed ik 182 en 185 (en daarmee 10 wp in het L1), in de top drie laagste punten ooit gereden met dit paard. Ik vroeg mijn instructrice of ik dan wel over moest gaan. Zij vond het goed genoeg. De week er op reed ik nog een L1 wedstrijd en kreeg ik 194 en 209 punten. Dat was wel de bevestiging die ik nodig had om zelfverzekerd in het L2 te starten.
Maar ik weet van mezelf dat ik erg ambitieus ben en behoorlijk gericht op hoge punten, dus wil ik ook mijn paard 200% voor elkaar is.

Dus naar mijn idee kan je met zelfkennis en realistisch zijn prima eerder beslissen om over te gaan.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:15

Je zou kunnen proberen hem losser te krijgen door op de lange lijn stelling en buiging naar buiten te vragen en daarbij hem te laten verruimen in zn passen. Daar worden ze vaak lekker los van. Wat daarnaast bij mijn beide paarden erg goed helpt is op een volte de achterhand uit te laten zetten. Met beide oefeningen ben je ook bezig om recht te richten. Als je op mijn paarden stapt zul je niet of nauwelijks een voorkeurskant van het paard voelen. Dit komt mede door deze oefeningen. Verder veel overgangen stap-draf-stap, en schijnovergangen naar stap en halt vanuit draf.
Daarnaast ben ook ik van mening dat je het beste kunt overstappen naar een hogere klasse als je 2 wp per proef rijdt in je huidige klasse. Succes!