Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dandy schreef:Zou het paard of de hond zich hier niet voor afsluiten als het "genoeg" is ? Ik vind het ook wel interessant want ik heb het me wel eens afgevraagd inderdaad. Ik weet wel dat ik er bij mijn eigen paard niet mee hoef aan te komen, die probeert juist op mij te projecteren ipv andersom (gevoelig en sensibel paard, ik zie mezelf toch wel als rustig en stabiel)?
Edit: antwoord op Ineke, ik denk dat dat uurtje geen probleem is, dat is hetzelfde als het verhaal van een vriendin aanhoren. Maar de hele dag.... Iedere dag weer....
Shadow0 schreef:Het is zeker iets om rekening mee te houden. Ik merk wel degelijk dat een aantal dingen lastig zijn voor de paarden, en als ze zich lang moeten concentreren zijn ze echt wel moe daarna. Ik denk dat dat zeker geldt als ze veel stress moeten opvangen.
Het gaat vooral om balans. Eerst en vooral de balans van een geschikte kudde en voldoende rust en vrijheid, lekker in de wei scharrelen enzo.
Maar ik denk dat ook paarden het net als mensen, het best leuk kunnen vinden om meerdere kanten van zichzelf te ervaren. Op de wei lopen is leuk, maar liefde tonen voor mensen, springen, dressuur, hard werken, spannende dingen beleven, paarden kunnen het echt wel leuk vinden als het maar niet teveel wordt.

xyzutu2 schreef:Het probleem met begeleiders die het paard aan het hoofdstel vasthielden of te kort op het bit met contactteurgels vasthielden was dat het paard geen enkele vrije, onbelaste bewegingsvrijheid meer had waardoor het werk dus veel meer concentratie vergde en nog zwaarder en belastender werd.
Citaat:Als die contactteugel slechts een aanleermethode is,
Citaat:maar de keren dat ik het voorbij zag komen ging het om kinderen die mentaal en fysiek veel problemen hadden en met 3 begeleiders reden die ook erg op hun hoede bleven. Als toeschouwer keek ik al met samengeknepen buik toe door alle spanning in de begeleiders, en dan kan ik me goed voorstellen dat het paard dat ook heeft.