Ik heb zojuist een paard aangeboden gekregen Merrie Elcaro x Conveyer circa 175 hoog.
Merrie is van juli ''99
Goed bereden maar staat nu op het land te vertoeven omdat ze rechtsvoor verbening van het hoefkraakbeen heeft, met andere woorden de demping is nog weg waardoor de bewegingen iets korter kunnen zijn.
In het land is ze vrolijk springen gek doen niet kreupel kort of onregelmatig. Nu vraag ik me dus af wat ik moet gaan doen. Haar redden van de slacht (dat is de bedoeling nu) en kijken of er nog wat mee gedaan kan worden of laten lopen. Zelf denk ik dat ze geen pijn of iets dergelijks heeft. Zo oogt ze niet in ieder geval.
Eventueel zou ze nog vruchtbaar kunnen zijn. Enig iemand die mij hier iets meer over kan vertellen of ervaringen van deze leeftijd. Niet eerder drachtig geweest.
Tja waarom zou je een paard die wat mankeert willen redden? Als ze er pijn aan krijgt, krijg je hoge kosten. En fokken is leuk, maar met deze leeftijd is dat niet meer te doen.
Ik zou het niet doen. Waarschijnlijk krijg je er 1 bos ellende mee en veel onkosten.
Evelijn
Geplaatst: 15-10-15 11:55
Als je geld teveel hebt ... eigen land en het is een lief en vriendelijk dier... dan kan je haar als weide accessoire aanhouden. Dat ze nu vrolijk door de wei huppelt betekent niet dat ze onder het zadel ook goed zal lopen en de korte passen door de verbening is gewoon pijn.
Leffroi
Geplaatst: 15-10-15 11:57
Niet doen. Het dier mankeer al wat, rijden zou ik met dit ook niet durven/ aan willen doen en om op 16-jarige leeftijd nog een 1e veulen te krijgen vind ik wel risicovol. Genoeg andere paardjes waar je je geld aan kwijt kunt
hoogendroog
Geplaatst: 15-10-15 12:00
Hoefkraakbeenverbening kun je het meest duidelijk waarnemen op een harde ondergrond. Kan dus prima dat dit dier in de wei (zachte ondergrond e.d. zoals rijbak) niets tot weinig laat zien. Let wel, als de verbening vergaand is, zul je de typische verkorting in de passen ook op zachte bodem zien. Rijden hoeft geen probleem te zijn, mits je genoegen neemt met iets minder ruimte en souplesse in de beweging. Paard kan er oud mee worden, maar het is natuurlijk beter als ie het niet heeft. Een eerste veulen fokken uit een merrie uit 1999, zou niet direct mijn eerste keus zijn. Ik zou dit voorleggen aan een DA die veel ervaring heeft op het gebied van fokken. De conditie van de merrie is bepalend, denk ik. Maar ik denk niet, dat wij zoiets zouden doen.
Edit: bij hoefkraakbeenverbening loopt een dier niet zozeer kreupel door pijn, alswel door een mechanische beperking. Bij artrose kan een paard kreupelen door de pijn, maar als de gewrichten eenmaal vergroeid zijn, is er geen pijn meer, maar wel mechanische bewegingsbeperking. Zaak is om het paard goed op de hoeven te laten staan, bekap- of beslagbeurten tijdig te laten uitvoeren, zodat het dier geen grote standsverschillen te verduren krijgt. Mijn paard had destijds baat bij een ouderwets leren zooltje tussen het ijzer. De een zegt "werkt niet'', maar mijn ervaring destijds was een positieve.
Om te beginnen zou ik haar even klinisch laten keuren. Dan weet je waar je staat en wat eventueel de mogelijkheden zijn.
Daarna moet je je afvragen wat je wil, wil je rijden? Zo ja, op wat voor niveau en op wat voor ondergrond? Of ben je ook tevreden als ze weidepaard wordt?
Fokken zou ik op deze leeftijd (en nooit eerder een veulen gehad) denk ik niet aan beginnen. Zou dan in elk geval even laten scannen om te zien of er aan baarmoeder/eierstokken geen verrassingen zitten.
Lusitana
Geplaatst: 15-10-15 12:20
Laat je informeren door een smid die eventueel met orthopedisch beslag nog wat voor zo´n paard kan betekenen. (Mijn paard met hoge overhoef had bv veel aan luchtdrukzooltjes.) Verbening op zich geeft gewoonlijk alleen pijn tijdens de vorming er van, niet als het eenmaal verbeend is, dat heeft alleen invloed op de lenigheid van een gewricht bv en eventueel gevolgen voor pezen die erlangs gaan of aan hechten, zoals bij een hoefbeen.
16 jaar is voor het ene paard oud, boor het ander niet, dat ligt een beetje aan hoelaat ze zijn ingereden en wat er mee gedaan is. Verbening is wel een teken van slijtage. Bij dit paard weet je het dan toevallig omdat er waarschijnlijk wel een periode is geweest dat ze kreupel was, maar veel paarden hebben wel slijtage verschijnselen waar men niet eens weet van heeft.
Eat de vruchtbaarheid betreft, dat is gewoon een gok. Ik heb het idee dat als er ooit veulens zijn geweest de kans groter is om haar drachtig te krijgen, dan als ze nooit veulens heeft gehad, maar ik ben daar geen expert in. Ik ben nooit een voorstander geweest van fokken met een merrie met een gebrek als je niet de oorzaak exact kunt achterhalen. Daarbij is de dracht extra belastend voor een paard met een gebrek aan de benen dus ik zou zelf dat een paard niet aan willen doen.
Wat verder meetelt is hoe graag je een paard hebt dat je kunt gebruiken. Als het geen rol speelt of ze berijdbaar is of niet, is het een andere keuze dan als je een rijpaard zoekt.
Zelf heb ik bv geen paarden om ze te berijden en daarom koop ik ook de nodige "kneusjes" en oudjes.
Leuk paard waar je kind op kan beginnen misschien.
Alles hangt eigenlijk af van hoeveel geld en tijd je er voor over hebt voor de komende jaren. Verkoopbaar is ze niet echt meer, dus als je er van af wilt krijg je weer grote problemen om iemand te vinden die ook een groot hart heeft, of je moet haar naar de hemel helpen, om het maar zo te zeggen.