Wel of geen eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naover

Wel of geen eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 14:50

Hoii bokkers
Hoewel ik weet dat er meerdere soortgelijke topics zijn geweest, wil ik toch graag een eigen openen want ik zit namelijk ergens mee in mijn hoofd en dat wil ik graag met jullie delen.
ik rij nu zo'n 10 jaar op de manege en doe nu ongeveer 3/4 jaar aan het verzorgen en bijrijden van andermans pony's maar sinds mijn huidige verzorgpony een paar maanden terug na 2 jaar is verkocht. |( en ik al meerdere pogingen gedaan heb om een verzorgpaard of bijrijdpaard te zoeken in de omgeving, maar ik weet niet het lukt gewoon niet.
Er is zo weinig te vinden.
maar ook de passie mis ik bij het bijrijden van andermans pony's je moet altijd rekening houden met jun wensen en regels en tuurlijk het is logisch maar het geeft niet dat gevoel en ook het gevoel dat het ineens op kan houden en dat ze op een dag zeggen nou sorry maar hij staat in de verkoop dit is je laatste maand dat viel me ook erg zwaar.
En daarom begint het toch steeds meer te kriebelen om een eigen paard te kopen...maar ik weet dus niet of ik het nou ook echt moet doen en daarom vraag ik graag jullie mening. :)
ik zal even kort iets vertellen over mijn leven:
ik ben 16 jaar en dit jaar gestart met mijn opleiding helpende zorg en dat gaat allemaal erg goed heb dinsdag wel een lange dag maar verder is het een fijn rooster. ik heb me er ook al goed in verdiept en met mijn ouders besproken en die vonden alleen de stallingsprijzen in onze regio best duur maar dan zal ik is heel goed moeten kijken voor een doe het zelf stalletje dat minder kost is ook geen probleem. verder sta ik overal voor open ik weet dat het veel geld kost want ik heb al veel andere topics gelezen over bijv. wat kost een paard nou daadwerkelijk? en nog meer gelijkwaardige topics. en sta dus ook open voor andere opties maar ben daarin dus ook ten einde raad en heb daarom dus besloten op deze topic aan te maken.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen ;) _/-\o_ :j
xxx

Jessix

Re: Wel of geen eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:23

Probeer iets verder in de toekomst te kijken. Oké je kunt je paard natuurlijk altijd weer verkopen, maar de meeste mensen willen er toch een voor een langere periode. ;)

Dus wat doe je of waar ben je over een paar jaar? Wie betaald het paard dan? Houden jullie ook rekening met onverwachte uitgaven, want die zijn er nou eenmaal altijd?

Verder moet je het gewoon heel graag willen, want hoe leuk het ook is, je moet er in de meeste gevallen ook veel voor laten. Het kost veel tijd en geld en dat zijn keuzes die je steeds weer moet maken. Voor mij is dat het absoluut waard, maar voor jou ook?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:34

Ik verplaats dit topic van ED naar -> PP waar het beter hoort.

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:38

Zoals Jessix zegt, probeer wat verder naar de toekomst toe te kijken.. Binnen 2 jaar ga je naar de hogeschool vermoedelijk en gaat het dan nog lukken?
Ook : heb je een buffer? Als in: heb je geld aan kant staan in't geval dat er iets misloopt? Een zadel dat kapot gaat, kolieken,...

't is al mooi dat je er over nadenkt! Pakken verstandiger dan mijn zus die gewoon een paard achter het gat van mijn ouders kocht en het volgens mij amper kan betalen! :/

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:42

Ik denk dat als je t graag wilt en je de steun van je ouders hebt dat je dan al een heel eind bent.
Verder moet je je wel realiseren dat als je een paard hebt, je soms andere dingen moet opgeven.
Zo ben ik nu pas met een studie begonnen omdat het eerder gewoon niet kon :P
Anderen hadden vast hun studie boven hun paard verkozen maar dat kan ik niet..
Ook moet je natuurlijk genoeg geld hebben, je hoeft niet bakken met geld te hebben of te verdienen maar een beetje stabiel inkomen is wel fijn..

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:43

Andere mogelijkheid is leasen. Je zou kunnen uitzoeken of er bij jou in de buurt mogelijkheden daarvoor zijn. Dan is het (afhankelijk van de bepalingen in het leasecontract) zo goed als echt jouw eigen paard. Maar je bent veel flexibeler als je omstandigheden veranderen, en je wil / moet stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:03

Als eerst, goed dat je er over nadenkt! Probeer er realistisch naar te blijven kijken en de feiten niet zo te verdraaien dat het allemaal wel goed uitkomt. Want als je dat gaat doen dan kom je er na een paar maanden achter dat een paard houden toch wel lastiger is dan je dacht en moet hij/zij weer weg omdat je hem niet kan onderhouden. En dat is zonde!

Dan, wie betaalt het paard? Als dat je ouders zijn; wat als er iets met hen gebeurd? Kan je je paard dan onafhankelijk van hen onderhouden? Klinkt misschien ver doordacht, maar wat als je je paard 3 maanden hebt en je ouders raken betrokken bij een dodelijk ongeluk? Zorg dat je een plan B hebt klaarstaan voor het geval dat je financiële steun wegvalt, zodat mócht er wat gebeuren, je die klap zelf kan opvangen. Ga je dan zelf werken, doe je je paard weg, ga je (tijdelijk) lenen en hoe los je dat dan weer af?

Verder ga ik met mijn voorgangers mee. Denk wat meer vooruit dan het komende jaar. Wat als je rooster volgend jaar verschrikkelijk poedersuiker is en je daardoor geen tijd hebt om op een doe-het-zelf stal te staan? Wat ga je doen nadat je je opleiding hebt afgerond? Heb je al een idee wanneer je uit huis gaat, wil je je paard dan meenemen en moet je die zelf onderhouden dan?

Weet je wat een doe-het-zelf stal inhoudt? Ik wist het in theorie altijd wel, maar nu ik een bijrijdpaard heb op zo'n stal schrik ik er toch wel even van hoor hoeveel tijd erin gaat zitten. Prima als je dat geen punt vind en de tijd ervoor kan vinden, maar ik heb niet de tijd om elke dag 's ochtends paard te gaan buitenzetten, 's middags terug te komen om uit te mesten, rijden en voer klaarzetten (want dat wordt gelukkig wel 3x per dag gedaan). Dat valt nog best vies tegen vond ik. Nou heb ik ook niet de mazzel dat mijn bijrijdpaard echt een varken op stal is waardoor ik makkelijk 30-60 minuten sta uit te mesten, maar dat kan jouw toekomstige paard net zo goed zijn natuurlijk. Denk daar even over na; wat als je het qua tijd toch niet blijkt te redden? Kan je dan alsnog verhuizen naar een pensionstal? Dat je het verschil bijlegt, maar dan dus ook erbij moet werken?

En denk even goed na over een buffer inderdaad. Het blijft een dier en een dier kan ten alle tijde ziek worden. En flink ziek ook! Je kan ervoor kiezen om je paard te verzekeren, maar een all-in paardenverzekering is er eigenlijk niet (correct me if I'm wrong), dus maandelijks geld apart zetten voor ziektekosten is zeker aan te raden! Zoek er eens wat topics over op bokt, dan krijg je beter een idee hoeveel je daarvoor opzij zou moeten zetten en wat een opname in de kliniek kan kosten.

Ik heb in hetzelfde schuitje als jij gezeten, alleen dan stopte ik meestal met bijrijden ipv dat de pony verkocht werd. Ik kan me er vréselijk aan irriteren dat ik niet naar eigen inzicht kan handelen. Gelukkig zit ik met veel dingen op één lijn met de eigenaar van mijn huidige bijrijdpaard, maar zelfs nu irriteer ik me daaraan. Maar ik heb ook alles op een rijtje gezet en ben tot de conclusie gekomen dat het voor mij (nog) niet haalbaar is om een eigen paard te hebben. Jammer, maar het is niet anders. Tot die tijd maar een bijrijdpaard als ik in de paarden wil blijven en anders ga ik wel van mijn studententijd genieten zonder bijrijdpaard. Dat eigen paard komt wel als ik het financieel wat breder ga krijgen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:19

Als je het financieel kunt opbrengen en je ouders willen je back up zijn bij ziekte etc. dan vind ik dat je er rijp voor bent. Je hebt paarden verzorgt, weet er veel van af, en bent al een tijdje met paarden bezig.
Tip: ga met iemand die er echt verstand van heeft een gezond paard kopen. Geef aan de aankoop desnoods wat meer geld uit, keuring, duurder etc. want dat kan je heel erg veel geld schelen. Dus spaar liever iets langer door z.n.
Zorg voor een paard met ervaring die goed beleerd is. Je volgende paard kun je dan zelf alles leren. Dat kost ook iets meer geld een ervaren paard. Teveel ellende gezien van jonge te onervaren meiden met te jonge paarden.
Het is je eerste paard. Dan vind ik een leeftijd van 10 jaar+ een hele goede leeftijd. De kneusjes als het om gezondheid gaat, zijn al afgevallen en je paard is al wat wijzer en rustiger. Kan ook jou wat leren want je eerste paard is je "broddellap" en daar zal hij minder last van hebben als hij koel in de kop is en al wat ouder.
Go for it girl *\o/*

Mauzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:52

Ik denk dat je goed moet gaan nadenken over wat voor een stap een eigen pony/paard hebben is.
Dit is niet alleen op het gebied van kosten maar ook op het gebied van tijd.
Je geeft zelf al aan dat je jezelf goed ingelezen hebt over wat een paard kost.
Maar, heb je het geld op dit moment, wat ga je doen als dat geld op is, heb je een bijbaan of gaan je ouders je steunen, wat ga ga je doen als je pony/paard ziek is/naar de hoefsmid moet.
Ook zeg je dat je nu een opleiding tot helpende doet. Een mooi beroep maar realiseer je wel dat je ook nachtdienstenzal moeten gaan draaien. Heb je dan de energie nog wel om voor je pony/paard te zorgen?
Een bijrijdpaard kun je makkelijker een keertje overslaan/afzeggen dan je eigen dier.
Realiseer je dus goed wat voor verantwoordelijkheid je neemt wanneer je een eigen pony/paard neemt.
Je zult immers niet alleen de lusten, maar ook de lasten moeten dragen.

Naover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 08:30

Mauzzz schreef:
Ik denk dat je goed moet gaan nadenken over wat voor een stap een eigen pony/paard hebben is.
Dit is niet alleen op het gebied van kosten maar ook op het gebied van tijd.
Je geeft zelf al aan dat je jezelf goed ingelezen hebt over wat een paard kost.
Maar, heb je het geld op dit moment, wat ga je doen als dat geld op is, heb je een bijbaan of gaan je ouders je steunen, wat ga ga je doen als je pony/paard ziek is/naar de hoefsmid moet.
Ook zeg je dat je nu een opleiding tot helpende doet. Een mooi beroep maar realiseer je wel dat je ook nachtdienstenzal moeten gaan draaien. Heb je dan de energie nog wel om voor je pony/paard te zorgen?
Een bijrijdpaard kun je makkelijker een keertje overslaan/afzeggen dan je eigen dier.
Realiseer je dus goed wat voor verantwoordelijkheid je neemt wanneer je een eigen pony/paard neemt.
Je zult immers niet alleen de lusten, maar ook de lasten moeten dragen.

Ik leer nu voor helpende omdat mijn niveau te laag is voor wat ik echt wil gaan doen dat is op een basisschool of kinderdagverblijf

Naover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 08:33

Andra_S schreef:
Andere mogelijkheid is leasen. Je zou kunnen uitzoeken of er bij jou in de buurt mogelijkheden daarvoor zijn. Dan is het (afhankelijk van de bepalingen in het leasecontract) zo goed als echt jouw eigen paard. Maar je bent veel flexibeler als je omstandigheden veranderen, en je wil / moet stoppen.

Dankjewel voor je reactie.
Ik ben er achteraan gegaan maar omdat ik in de randstad woon moet ik of 15km fietsen heen en terug of ik moet bijna 300 euro betalen per maand voor 2 dagen in de week dus voor mij valt die optie af.

Naover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 08:35

Jessix schreef:
Probeer iets verder in de toekomst te kijken. Oké je kunt je paard natuurlijk altijd weer verkopen, maar de meeste mensen willen er toch een voor een langere periode. ;)

Dus wat doe je of waar ben je over een paar jaar? Wie betaald het paard dan? Houden jullie ook rekening met onverwachte uitgaven, want die zijn er nou eenmaal altijd?

Verder moet je het gewoon heel graag willen, want hoe leuk het ook is, je moet er in de meeste gevallen ook veel voor laten. Het kost veel tijd en geld en dat zijn keuzes die je steeds weer moet maken. Voor mij is dat het absoluut waard, maar voor jou ook?

Dankjewel voor je reactie.
JAAAA! voor mij is het dat zeker ook waard me paard gaat voor alles behalve me school dan ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:45

In de zorg werk je wel met onregelmatige diensten, hoe wil je dat combineren met een doe-het-zelf stal?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:27

Je bent 16,straks krijg je misschien een vriendje en dat kost ook tijd.Daarom denk ik dat je goed moet nadenken of een doe-het-zelfstal wel geschikt is voor een langdurige toekomst. Natuurlijk is een eigen paard heel fijn, maar het kan ook tegenvallen,bijv. als hij ziek wordt,dan heb je meer werk en kosten en kunt niet rijden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:42

Ik zou het op jouw leeftijd niet doen. Je gaat te veel moeten laten vallen voor je pony. Je gaat waarschijnlijk zat aanbiedingen krijgen van vrienden om overal heen te gaan, maar ook voor je studies misschien in het buitenland kansen willen aannemen. Het is heel veel geregel en als ik rond mij kijk naar mensen die even oud zijn als jij zijn er toch heel veel die afhaken door de kosten, te weinig tijd, buitenlandse stage, vriendje en noem maar op. De enkelen die ik zie doorzetten hebben ouders of familie die hun daarin steunt en motiveert. Op je uppie fulltime een pony op een doe het zelf stal hebben kan al heel snel een verplichting worden. Zeker in de winter als het vroeg donker en koud is heb je na het mesten, voeren en dergelijke vaak geen energie of zin meer over om te rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:56

Als ik even kijk naar onze stagiaires, die moeten om 7:00 beginnen. Hoe zie jij het voor je dat je in de ochtend gaat voeren? Stageplek is niet altijd om de hoek, dus je hebt nog reistijd erbij ook. Om 5:30 de paarden voeren is pittig als je nog 8 uur moet werken daarna. T is immers wel fysiek werk dat je gaat doen. En daarna moet je nog een keer het paard voeren als je weer naar huis gaat.

Als je wat wilt, zou ik wel voor een stal kiezen waarbij er gewoon gevoerd wordt voor je.