Geen wedstrijdambities; paard of pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HokeyPokey

Geen wedstrijdambities; paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 19:07

Laat ik meteen even het belangrijkste noemen: uiteraard gaat het om de klik met het paard/de pony en of je lengte/gewicht erbij past. Maar aangenomen dat het klikt, het past (ruiter uitgegroeid), en dat de overige kwaliteiten van het beestje hetzelfde zijn: is er dan nog een reden om voor een pony dan wel paard te kiezen voor een ruiter zonder wedstrijdambities? Ik heb vernomen dat E-pony's goedkoper zijn dan vergelijkbare paarden, dit is natuurlijk mooi meegenomen maar niet bepalend.

Ik lees in veel topics dat toch een paard wordt aangeraden bij deze keuze, maar zou iemand dat voor mij kunnen motiveren? :) Ik ben erg benieuwd!

Jimbo

Re: Geen wedstrijdambities; paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:14

Ligt denk ik meer aan het type dan aan de hoogte. Elke ruiter heeft daarover ook zijn/haar voorkeur.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:20

Nou, je droompaard heeft geen maat :) ga gewoon lekker rondkijken en word verliefd en misschien toevallig is het een paard van 1.80 of een pony van 1.40.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:29

Ik heb persoonlijk liever een pony, heb voor ik mijn eigen pony's had zowel paarden als pony's gereden.

Wat ik leuk vind aan pony's? Vaak zijn ze wat wendbaarder dan paarden, en ze denken wat vlugger voor mijn idee. Niet zozeer dat pony's slimmer zijn, eerder wat bijdehanter denk ik. Daarnaast ben ik zelf maar klein en heb ik er een hekel aan om een krukje te moeten pakken om de rug en bovenkant van de kont fatsoenlijk te kunnen poetsen. Als laatste vind ik pony's vaak een uitgesproken hoofd hebben, maar dat is natuurlijk maar bijzaak en zeer persoonlijk.
Dan moet je er ook nog aan denken dat alles niet zwart-wit is, er zijn genoeg pony's die niet aan dit lijstje voldoen en er zijn ook paarden die dat wel doen.

En wat betreft wedstrijdambities, voor dressuur maakt het in principe niet uit of je met een pony of paard start. Springen is een paard wel handig ivm paslengte.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:31

E pony's zijn naar mijn idee ook vaak goedkoper dan paarden. Ook al bieden ze soms kwaliteit, maar ook ik ben geen handelaar of iets dus het is niet op feiten gebaseerd.
Voordeel van een 'pony' is dat de spullen vaak goedkoper zijn of nog over zijn in een uitverkoop en qua stalling zou je eventueel voor een pony stal kunnen kiezen wat veel verschil kan maken in de kosten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:40

Ik heb ook meer met pony's (nooit een eigen paard gehad) maar ben nu al wel aan mijn 4e eigen pony bezig in 25 jaar.
de laatste is de eerste in (1.36) c maat en ik kan er dus niet op rijden dat vindt ik nu wel jammer achteraf gezien, omdat we echt goed bij elkaar passen.
Maar bij aankoop had ik ook dochterlief in het achterhoofd en ook mijn gezondheid is nu meer hersteld dan verwacht destijds.Zij was er eigenlijk gewoon om mooi te zijn in de wei en als gezelschap, knuffel en wandelpony maar is onverwacht toch aangespannen opgeleerd en doet dit goed....maar ik vind het goed zo heerlijk geen lessen trainen en verbeteren (en dat gesleep met de hele kermis voor 15 minuten )alles mag en niets hoeft!!!
Ook vraag ik me af of het een pony daar voor is,ook al werkt ze graag en goed!
Laatst bijgewerkt door kwita op 09-10-15 19:43, in het totaal 2 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:44

Melisding schreef:
E pony's zijn naar mijn idee ook vaak goedkoper dan paarden. Ook al bieden ze soms kwaliteit, maar ook ik ben geen handelaar of iets dus het is niet op feiten gebaseerd.
Voordeel van een 'pony' is dat de spullen vaak goedkoper zijn of nog over zijn in een uitverkoop en qua stalling zou je eventueel voor een pony stal kunnen kiezen wat veel verschil kan maken in de kosten.

nou als je een bv hafje hebt van 1.43 rekenen ze dat vaak gewoon als een paard hoor!
Ik heb nooit spijt gehad van de d en epony's mijn plezier is er nooit minder om geweest maar wel veel praktischer op buitenritten laaghangende takken, tunneltjes, bruggen knopjes bij verkeerslichten etc
Laatst bijgewerkt door kwita op 09-10-15 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:46

Ik ben 1,78 en voor het mooie zou ik eigenlijk een flink paard moeten hebben maar ik rij altijd liever op e-pony's. Heb voor mezelf dus ook een e-pony gekocht :-) Dus zou gewoon kijken waar je een goede klik mee hebt

Paoergm6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:47

Een pony voor recreatief gebruik is inderdaad vaak goedkoper, zowel in aanschaf als dat redelijk wat stallingen een apart tarief hanteren voor een pony als voor een paard.
Maar zoals hierboven al is gezegd, ik denk dat je moet gaan kijken naar welk type.
Ook al heb je geen wedstrijdambities, wat doe je het liefst?
Lange buitenritten, dressuren of springen?
Ook al heb je geen wedstrijdambities, toch is het misschien fijn om te kijken of het type pony/paard daar bij aansluit, stel je zou in de toekomst wat serieuzer wilt rijden/verder willen komen. (Ook al zou dit zonder wedstrijden te rijden zijn en gewoon voor jezelf zijn).

HokeyPokey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 19:57

Bedankt allemaal voor de heldere reacties!

Over mijn ambities: zo allround als het maar kan. Beetje dressuur, maar zeker ook een sprongetje her en der. Kan absoluut genieten van buitenritten (misschien samen met springen nog wel het meest) maar dat kan natuurlijk niet altijd in het jaar. Wedstrijdambities zijn er niet en verwacht ook niet dat die nog komen gezien m'n fulltime weekbesteding.

Pony's trekken mij op een bepaalde manier wel, misschien het speelse wat ze uitstralen maar ik vind grotere donkere paarden wel mooier tonen. Maar goed, ik denk dat ik inderdaad maar verliefd moet worden, mijn droompaard heeft inderdaad vast geen stokmaat Anneke. :D

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:57

Ik heb altijd het idee dat een klein paard (1.60/1.63) goedkoper is omdat dit maatje een beetje tussen wal en schip zit. Mogen niet meer met de -18 mee en +18 wil meestal wel wat grotere maat voor wedstrijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:38

ik heb wel wedstrijdambities maar ben niet zo groot. Rijd nu een haflinger bij van 1,50.
Voor en eigen nieuw wedstrijdpaard zoek ik wel ietsje groter, zo tussen de 1,55 en 1,65 heeft de voorkeur maar tot 1,70 kan ook mits ze smaller zijn en licht te rijden.

Ik ben zelf maar 1,63 dus een stevige grote E pony geeft hetzelfde effect als een langer iemand op een paard van 1,65/1,70 :D

Recreatiepony's zijn goedkoper dan paarden, maar een brave Z1/Z2 Grote D of E pony vragen ze gerust dezelfe prijzen voor als een Z paard O:)