frieze paarden in een warm land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dunya100

frieze paarden in een warm land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 22:59

Goedenavond ik wil graag in contact komen met mensen die zelf een fries paard in een warm land heeft ik ga namelijk imigreren naar Turkije alanya en alle informatie is welkom als het slim is om mij paard mee te nemen en kunnen ze tegen de warmte gr angela

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: frieze paarden in een warm land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:21

Uv deken en een scheerapparaat als er nu al veel haar op zit. Paard rustig de tijd geven om te acclimatiseren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 06:31

ED → PP

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 06:35

Ik heb stage gelopen in Frankrijk, waar het in de zomer ook erg warm kon worden.
De paarden hadden er voor mijn gevoel net zoveel last van als in Nederland met warm weer. Vacht goed kort houden en het paard de tijd geven om te wennen. En niet op het heetst van de dag gaan rijden.
Nu weet ik niet of Frankrijk te vergelijken is met Turkije

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 07:01

Mijn stalgenoot heeft in Australië gewoond. Haar paard is een Australian Quarter Horse en is met haar meeverhuisd naar Nederland. Australië is ook een warm land. Haar paard is er geboren en was gewend aan de warmte. Zij had daar een grote weide met een kreek, haar paard kon verkoeling zoeken in het water. Ze heeft daar geregeld paarden in de kreek zien liggen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 07:22

Mijn paard is van Australië naar Hong Kong en weer terug naar Australië gevlogen. Ondanks dat het bij beide behoorlijk warm kan wezen zitten we alsnog met de seizoenen die andersom zijn. Hij kwam hier in de herfst aan (lees: alsnog bloedheet) terwijl het daar winter was. Geef hem lang de tijd en maak het zo comfortabel mogelijk. Word het gedurende de dag te warm haal hem dan naar binnen, vraag niet te veel met rijden en biedt voldoende koeling en water.

Hier komen ook Friezen voor en die gaan voor zo ver ik weer goed met de hitte om.

Dunya100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 08:33

Allemaal bedankt voor jullie reactie mvg angela

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 08:36

Ik heb een fries gehad, (hij is nu rond de 20 en leeft nog steeds in Spanje) en geen greintje last gehad. Ze wennen aan het klimaat :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 08:36

Dat hangt er vanaf. Sommige paarden leren nooit goed om te gaan met warmte. Ik denk dat dat net als bij mensen, per paard verschilt.

Dunya100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 10:17

rocymax schreef:
Ik heb een fries gehad, (hij is nu rond de 20 en leeft nog steeds in Spanje) en geen greintje last gehad. Ze wennen aan het klimaat :)

Oh dat is fijn om te horen dankjewel

Dunya100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 10:21

Dunya100 schreef:
rocymax schreef:

Oh dat is fijn om te horen en hoe oud was hij toen hij naar Spanje ging mij fries is 7 jaar het is een merrie weet niet als dat ook verschil uit maakt een hengst ruin of merrie

Dunya100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 10:23

Martine_R schreef:
Dat hangt er vanaf. Sommige paarden leren nooit goed om te gaan met warmte. Ik denk dat dat net als bij mensen, per paard verschilt.

Dat klopt maar ik zal haar zeker de eerste jaren electrohydrine geven en ze hoeft daar niet zo te werken als ze hier moet daar mag ze lekker gaan genieten en soms heel vroeg of laat in de avond een ritje door de bergen te maken

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:28

En als ze het wel te warm krijgt kan je proberen te scheren, en een super dunne licht gekleurde deken opleggen dat ze niet verbranden, maar toch wat minder haar hebben.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:09

Citaat:
Oh dat is fijn om te horen en hoe oud was hij toen hij naar Spanje ging mij fries is 7 jaar het is een merrie weet niet als dat ook verschil uit maakt een hengst ruin of merrie

Mijn fries was 7 maanden toen hij kwam, maar ik ken ook wel friezen die hier op hun 6e naar toe gekomen zijn :)

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:48

Hou goed in de gaten of je paard zweet.

In USA lieten we de paarden vaak komen in de winter, dat ze mee kunnen groeien met het seizoen. Paarden die in de zomer aankwamen in de verstikkende warmte van Louisiana (warm en heel vochtig) hadden vaak last van dat ze niet genoeg konden zweten. Paarden die te weinig zweten kunnen hun warmte niet genoeg kwijt en raken over verhit.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:55

Ik dacht precies aan het zelfde Women2. In Turkije kan het in de winter ook goed fris zijn.
Dat zou de beste periode zijn om het paard te verkassen.

Dunya100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:25

jorika1986 schreef:
Ik dacht precies aan het zelfde Women2. In Turkije kan het in de winter ook goed fris zijn.
Dat zou de beste periode zijn om het paard te verkassen.

In alanya waar ik ga wonen is het in de winter 15 /16 graden dus heel koud is het niet het begint half december en begin maart begint het weer op te lopen daar zijn de winters echt maar heel kort en ga haar zeker pas in die tijd over laten komen

Dunya100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:27

Women2 schreef:

In USA lieten we de paarden vaak komen in de winter, dat ze mee kunnen groeien met het seizoen. Paarden die in de zomer aankwamen in de verstikkende warmte van Louisiana (warm en heel vochtig) hadden vaak last van dat ze niet genoeg konden zweten. Paarden die te weinig zweten kunnen hun warmte niet genoeg kwijt en raken over verhit.

Wat zijn daar de temperaturen gemiddeld in het hoogseizoen in alanya toch wel 45 graden wat aanvoelt als 50 en zijn er bij jullie ook friezen en hoe doen die het mvg angela

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:40

Women2 schreef:

Ja, idd,helemaal mee eens. wij hebben onze Elske (kruising fries) vorig jaar in december laten overkomen, ideaal wat het wennen betreft. We hebben in februari zelfs sneeuw gehad en in de zomer zo´n 40 graden. Zorg wel dat ze schaduw en/of schuilstal hebben natuurlijk. :)

kadanzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:49

Wij hadden er op Curacao ook 2. Die konden prima met de warmte omgaan en genoten van alle buitenritten. Zagen er altijd mooi uit.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:17

Dunya100 schreef:
Women2 schreef:

Wat zijn daar de temperaturen gemiddeld in het hoogseizoen in alanya toch wel 45 graden wat aanvoelt als 50 en zijn er bij jullie ook friezen en hoe doen die het mvg angela

Ik heb een Fries te rijden gehad die het heel erg goed deed. Ze was in de winter naar USA gekomen en paste zich perfect aan. Zweten ging heel makkelijk.

In de zomer was het bij ons rond de 36 graden met een enorme luchtvochtigheid. Veel onweer einde van de middag, om de dag een stortbui regen. Heel tropisch. Warme nachten.

Dimitra_32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:31

Wij gaan emigreren naar Spanje en ik neem dan mijn tinker mee. Wat wij gaan doen is een vernevelings installatie hangen in een schuil stal in het weiland. Bij een goede installatie verneveld het water dat uit de nozzle komt nog boven het paard. Het verdampen van water kost energie, warmte is energie waardoor de temperatuur met ongeveer 10 graden daalt.( Dit ligt natuurlijk aan de installatie) Alayna heeft een lage luchtvochtigheid waardoor dit systeem nog beter werkt. Het paard word er niet ziek van omdat het niet nat word. De lucht is alleen wat koeler. Goede installatie is dus wel belangrijk. Wij hebben zelf een pluimveehouderij en daar gebruiken we dit systeem al jaren.

Dunya100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:04

Dimitra_32 schreef:
Wij gaan emigreren naar Spanje en ik neem dan mijn tinker mee. Wat wij gaan doen is een vernevelings installatie hangen in een schuil stal in het weiland. Bij een goede installatie verneveld het water dat uit de nozzle komt nog boven het paard. Het verdampen van water kost energie, warmte is energie waardoor de temperatuur met ongeveer 10 graden daalt.( Dit ligt natuurlijk aan de installatie) Alayna heeft een lage luchtvochtigheid waardoor dit systeem nog beter werkt. Het paard word er niet ziek van omdat het niet nat word. De lucht is alleen wat koeler. Goede installatie is dus wel belangrijk. Wij hebben zelf een pluimveehouderij en daar gebruiken we dit systeem al jaren.

Oh fijn dankjewel dan zal ik daar zeker is naar kijken dat zou idd een goede uitkomst zijn mvg angela

Dunya100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:46

Hoi Dimitra_32 waar zit jullie pluimveehouderij en is het mogelijk om een keer langs te mogen komen om te kijken hoe het in zijn werking gaat mvg angela de vries
Dimitra_32 schreef:

Oh fijn dankjewel dan zal ik daar zeker is naar kijken dat zou idd een goede uitkomst zijn mvg angela[/quote]