Manegepaard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottemalou

Manegepaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 15:46

Ik weet niet helemaal of ik met mijn topic goed zit hier maar ik doe het maar gewoon :)

Hoi allemaal, ik heb een vraag(probleem?) Ik wil namelijk een paardje van de manege waar ik rij overkopen. Hij loopt nog niet zo heel lang mee en is 12/13 jaar oud.

Is dit een goed of een slecht idee? Hij is echt mijn droompaard :)

_PatriciaH

Re: Manegepaard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:02

Gewoon doen als je alle kosten kan betalen!
Pony laten keuren en word het goed gekeurd lekker gaan genieten!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:06

Is het paard wel te koop?
Mocht dat het geval zijn wel erop letten dat ze er niet een veel te hoge prijs voor vragen en klinisch laten keuren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:08

ED -> MA

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:12

een goed manegepaard (waar niet wat aan mankeert) is helaas wel duurder dan een vergelijkbaar paardje dat particulier staat.. een manegepaard verdiend namelijk niet alleen zijn eigen brood, maar ook het brood van de manegehouder.. als hij je het paardje verkoopt, moet hij daarom weer een ander paard aanschaffen voor de lessen waar vaak eerst weer tijd en energie in gestoken moet worden voor hij ook echt gewend is in de manege en inzetbaar is voor de meeste lessen.. Zeker als hij nog maar 12-/13 jaar is, kan hij dit nog vele jaren doen..

tenzij het liefde op het eerste gezicht is, zou ik kijken wat ik particulier/handel kan vinden dat vergelijkbaar is.. want je zult meer betalen voor een paard dat van een manage komt over het algemeen.. (bij vergelijkbaar paard dus.. niet een voorwaards particulier paard met een niet voorwaards te branden paard vergelijken. of een particulier paard met topouders, met een niemanddalletje.. maar gelijk soortige afstamming, gelijke kwaliteiten etc).

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:33

Gewoon doen! Super toch dat je zo de liefde van je leven vind . En giga voordeel ten opzichte van ieder ander paard wat je koopt, je kent het paard al inclusief gekke streken en je weet al dat je ermee om kan gaan.
Veel plezier samen.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:35

Als je het onderhoud kunt betalen en er de tijd voor hebt waarom niet.

In de reactie van Elena kan ik me niet vinden. Dus maar verder zoeken zonder dat je weet wat deze kost?! Lekker advies :+ . Ik ben nog nooit een duur manege paard tegengekomen ook niet waar niks mis mee is....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:02

Horsy83 schreef:

In de reactie van Elena kan ik me niet vinden. Dus maar verder zoeken zonder dat je weet wat deze kost?! Lekker advies :+ . Ik ben nog nooit een duur manege paard tegengekomen ook niet waar niks mis mee is....

Ik wel... Ik wilde mijn lieveling toen ook kopen... Was een bruine D pony. Type new forest al minstens 17 jaar.... Mocht hem kopen voor 5000 euro. Ja niet dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:03

Het kan, maar laat hem eerst binnenstebuiten keren door een DA. Op alle mogelijke fronten laten keuren en pas bij volledige goedkeuring kopen. Manegepaarden hebben (in mijn ervaring) vaak gebreken, of ze nou verborgen zijn of niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:09

Het kopen van je droompaard is altijd een goed idee. <3

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:38

Heb ne misschien iets van een foto ofzo ben wel nieuwschierig

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:44

Als het je droompaard is en je kent hem goed qua gezondheid en karakter, dan zou ik ervoor gaan.
Inderdaad wel even laten keuren en de vraagprijs laten toetsen bij paardenkenners.
Iets meer betalen mag wel voor je droompaard, maar het moet wel een beetje reëel blijven.
Waarom doet de manege hem weg?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:50

Laat je het paard dan wel keuren? Door een onafhankelijke Veearts?

En houd je er rekening mee dat er voor veel manege paarden teveel geld wordt gevraagd? Er speelt namelijk een hoop sentimentele waarde mee (manegeklanten die veel geld willen neertellen voor hun lieveling = kassa!).
En als het een manegepaard is wat voor de manege goed inzetbaar is, dan zal je dat ook aan de prijs merken. Voor een manege-eigenaar is een goed manegepaard goud waard.

anjali schreef:
Het kopen van je droompaard is altijd een goed idee. <3

Houd er ook rekening mee dat manegepaarden na de koop kunnen omslaan in karakter; ze gaan minder hard werken (uitgaande van een paard wat meerder lessen per dag loopt) en worden daardoor bvb drukker. Evt ander voer en evt andere omgeving kunnen ook verschil maken. Herken je je lieveling dan nog wel?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:54

Als alle voorwaarden goed zijn zeker doen!

Ik ben wel echt voorstander van als Ruiters' met manege rijervaring (dus nog niet in de sport oid) een manege paard kopen. Veelste vaak gaan deze op zoek naar een sportpaard maar missen de ervaring. Dus lekker doen en lekker ervaring opdoen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:45

Horsy83 schreef:

ik zeg ook het gemiddelde manegepaard, niet dat specifieke paard..

ik heb op zo'n 8 maneges gereden door alle jaren heen.. Heb er nooit een prijskaartje aan zien hangen,
alleen als er specifiek op gezocht werd, of een paard specifiek voor de handel ingekocht/aangeboden werd, wisten we de prijs..

als je een paard wilt kopen dat niet aangeboden wordt, dan zijn ze duur.. allereerst om eerder genoemde redenen en ten tweede omdat jij als koper overduidelijk vanuit emotie wilt kopen.. vele maneges gebruiken dat om er net wat extra uit te halen.