De paarden van 2013

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-15 08:50

Wie heeft nog meer een 2013 veulen?
Het lijkt me leuk om onderling te volgen hoe die paardjes zich ontwikkelen en daar samen over te praten :)

Ik heb een arabiertje van 3 januari 2013, S.A. Mishkaljiyah; was toentertijd het eerste boktveulen van het jaar. Toen was ik bij de geboorte aanwezig, en sinds ze een half jaar oud is loopt ze bij ons op de wei. Nu is ze ruim 2,5 en doen we langzaamaan al wat dingetjes met haar - maar wel op een tempo wat voor haar werkt. We zijn vooral druk bezig haar alles-mak aan het maken :P Lekker mee wandelen op straat, mee als handpaard, gekke dingen met haar beleven, aan alles laten wennen.

En die van jullie?

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:35

Leuk idee!!!!
Ad is nu 2j5m en Fin 2j6m! Ze staan nog steeds vrolijk samen als hengst, soms samen op stal en ik probeer ook wel wat voorbereidend werk te doen, maar steeds eenvoudig en relaxed.
Fin is heel chill met alles, zolang hij effectief gehalsterd is. Één keer halster uit is hij heel eigenwijs :+ Adje is een chaotische kleuter, maar wel heel aanhankelijk en lief!

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:55

Ik heb er ook een van 2013! Een Frederiksborger veulen genaamd Sæby.
Hij staat samen met mijn andere jonge paard (van 2012) in een groep op de wei. Wat we doen is wandelen, poetsen, gekke dingen laten wennen en dit jaar hebben we met hem ook schriktraining gevolgd die bij ons op stal gegeven was.
Hij is super koel in het koppie en daar ben ik ontzettend blij mee. Tijdens de schriktraining was hij het braafste paard van allemaal <3

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-15 11:11

Ha wat leuk dat je mee komt kletsen Tiene!

Wat grappig dat twee halfbroertjes toch zo verschillend qua karakter zijn, volgens mij zijn het echt schatten. Ze klinken uit je verhalen altijd alsof het wel echte pubertjes zijn :P

Mish vind ik verrassend volwassen voor haar leeftijd qua gedrag, ze is heel mensgericht en ongelooflijk leergierig. Leert heel erg snel. Je moet bij haar echt haar grenzen in de gaten houden want ze biedt ontzettend veel zelf aan.

Wat een leuke naam, JustLizz! Heerlijk zeg van die koele brave paarden! Sommigen zijn ermee aangeboren, zo fijn is dat. Dat zijn ook echt
Mish is wat dat betreft een hele aparte, is van de raarste dingen over de zeik, maar met andere dingen juist van zichzelf superkoel. Tot nu toe reageert ze bijvoorbeeld echt nul op verkeer, zelfs niet op de raarste aanhangers, tractoren en vrachtwagens. Maar ze kan weer heel heftig reageren op koeien :') Ze staat er nota bene naast, maar vindt die dieren doodeng, haha.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:55

Haha, grappig he, dat ze soms zo onbegrijpelijk reageren :D

Fin is echt van een onzekere schrikkepie veranderd in een koele, gelijkmatige, rustige hengst. Hij heeft 0.0 hengstengedrag, alleen is hij gewoon de dominante van de twee, maar dan nog gewoon netjes en duidelijk :p . Hij lijkt eindelijk een beetje geaard te zijn hier. Maar heeft lang geduurd. Ik krijg nu ook echt een fijne band met hem.
Het echte puberen is nu een beetje door. In de lente was het meer, maar ze krijgen een duidelijke opvoeding, dus ze staan snel weer met de beentjes op de grond. Moet ook praktisch nooit corrigeren, gewoon vriendelijk vragen ;-) .

Zojuist met allebei rondgewandeld, dekje op, peesjes aan, over een vezelplaat gestapt voor het eerst. En ze deden het zo goed. Adje met een beetje geknor, Fin met een beetje geaarzel, maar ben weer zo trots op ze <3

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:10

Ik heb een barock pinto van 2 j en 7m in maart geruind omdat hij in de knoop zat met zijn hormonen en ik hem daardoor niet meer aankon. Hij mag van mij nog lekker jong zijn en poets hem ook alleen maar. Aan dingen laten wennen hoeft niet want meneer is nergens bang voor. Handdoek over zijn ogen, wassen, vrachtwagens, trekkers, noem m aar op, meneer draait er zijn hoef niet voor om

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:19

Leuk topic.
Mijn new Forest kruising ruin Harley is van juli 2013.
Maakt hem nu 2 jaar en 3 maanden.
Hij is lekker nieuwsgierig waar ik ook gebruik van maak in trainingen.

Zo kent hij al
dekje, zadel, longeersingel, hoofdstel, bit, wandelen, verkeer, tractoren, vuur en rook, zeil, plastic zak aan stok, kegeltjes, vuilzakken, vogelschrikkers, ...

Deze week ook kennis gemaakt met ijzeren tonnen voor barrel Racing. Heb hem laten snuffelen de ton wat geduwd dat die bewoog. Hij gaf er niets om, bleef gewoon netjes staan.

Wel schrikt hij soms van een vogel dat uit de struiken vliegt. Ook zijn benen afspuiten vind hij nog niet zo fijn. Maar van zijn watervrees is hij intussen wel af. Voorheen ontweek hij modder eN plassen zo goed als hij kon.

Je zou Harley als zadelmak kunnen beschouwen. Hij blijft relax staan als je een zadel op zijn rug legt.
Hangen en inrijden begin ik pas in de zomer mee.

Leef en laat leven.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:39

Mijn Rocky Mountain Horse merrie Nova (eigen fokje) is van April 2013 en dus nu 2 jaar en 5 maanden.
Ze staat nog heerlijk in de opfok in Duitsland ik ga haar over een weekje of 2 een paar dagen bezoeken.

Zo was ze
Afbeelding

En zo is ze nu. (ik neem mijn antiklit en manenborstel mee hihi)

Afbeelding

Afbeelding

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:03

Selenya is mijn eigen fok (23-4-2013) en die is bijna mak geboren geloof ik. Kent spelenderwijs halster, hoofdstel en zadel al. Ze is enorm nieuwsgierig en leergierig. Als veulen ging ze vaak naast moeders mee op buitenrit, dus verkeersmak etc is ze ook al. Ze staat samen met mijn andere 2-jarige merrie Faithfull en nog wat merries van verschillende leeftijden (variërend van 1 tot 23) in de wei. Faithfull heb ik er dit jaar bij gekocht, zij is van 9-7-2013, maar beduidend jeugdiger met alles dan Selenya. Ze is wel netjes halstermak en loopt (inmiddels) naast je mee en let daarbij ook op je. Meer dan dat kent ze nog niet. Met Faithje doen we alles extra op t gemakje, dat werkt voor haar het best.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:20

Harley staat bij een volwassen merrie met veulen van 3mnd (denk ik), veulen van 4mnd, van 5 mnd en een jaarling. Veulen van 5mnd is mijn veulen die ik geadopteerd heb van de stalbaas. Veulen van 4mnd is blijkbaar het interessantste voor Harley. Waar zij gaat gaat Harley ook.
Maar als ik rij op het paard dat ik deze maand leen om voor mijn brevet te oefenen staat Harley aan de draad te kijken alsof hij jaloers is dat ik met een ander paard bezig ben.

Leef en laat leven.

NibbitLotus

Berichten: 1651
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:41

Leuk topic, ik meld me ook!

Fay is een Appaloosa merrie, van 31 juli. Op dit moment ontzettend aan het verkleuren en een aantal kilo's te veel, maar die komen er wel weer af. Voor de rest is ze super in de omgang, heel lief maar af en toe zeer ongeduldig. Maar daar mag ze nog even baby voor zijn. Ze meet nu ongeveer 1.58m!

Afbeelding

Leuke paardjes komen er voorbij! Leuk zo veel verschillende rassen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-15 15:56

Oooo jeetje wat is Nova gaaf uit aan het groeien zeg, die vond ik als veulen al zo ontzettend mooi, maar ze wordt alleen maar mooier! Leuk om weer eens een update van haar te zien. Snel weer op bezoek dus, fijn! Ik miste Mish ook zo verschrikkelijk toen ze in de opfok stond, ben blij dat ze weer bij me staat.

Meisje2000, Barock Pinto's vind ik altijd prachtig. Heb je een foto?

WenK, heerlijk om je eigen paard zo op te zien groeien van jongs af aan he :)
Leuk dat je Selenya al aan zoveel dingen hebt laten wennen, zo zijn wij ook met Mish bezig. Dat is echt zo'n heerlijke basis, als zo'n jonge pony al zoveel kent.

Mish gooien we al eeuwen random zadels op de rug en dat soort dingen, maar die is volgens mij grotendeels allesmak geboren, want zadels zijn maar 1 keer een beeeetje spannend geweest en daarna gewoon meteen 100% prima. Beugels naar beneden zijn ook nooit eng geweest, deken kon ik ook gewoon zo op gooien... je kan alles aan haar hangen en op haar leggen, vindt ze allemaal best :P Doen we dan ook graag, juist om te zorgen dat ze gefrut aan d'r normaal blijft vinden.
Eerlijk? Volgens mij geniet ze er alleen maar van :') Is me een partij aandachtsgeil joh :P

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-15 21:19

Nog even wat foto'tjes van mijn knapperd :D


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:46

Wat wordt ze prachtig en al zo volwassen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:10

Harley
Heeft al best veel body vind ik
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leef en laat leven.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 07:04

Alen ah, dan moet je even in het topic barock pinto eigenaren kij ken. Ik heb dat topic opgestart en het is het paard in de openingstijden. Ik heb alleen een tablet in huis en ben er nog steeds niet achter hoe ik via dat ding foto's hier kan neer zetten. En anders moet je even op mijn facebook kijken. Appie hartman in tikken op Facebook en dan vind je me wel

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:36

Leuk zo, al die paardjes :):)

Mijn jongens:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nine1987

Berichten: 8316
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:38

Wij hebben een tinker van 2013..
Sneakers van de Gorterstraat..
Afbeelding

Afbeelding


Hele lieve jongen.. Heel vriendelijk, gek op iedereen, maar moet alleen nog ff doorkrijgen dst t geen schoothondje is.. :)

<3 Sneakers <3

Adjong1998
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-06-15

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:45

hee leuke forum is dit ik heb ook een paardje uit 2013. een kwpner genaamd ivana :)



Afbeelding

Olympia & Ivana ❤️❤️

Zoey_julia

Berichten: 347
Geregistreerd: 28-10-10
Woonplaats: Wageningen

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:42

Knappe paardjes hierboven!!

Wij hebben een welshje uit 2013, ze heet Smarti.
Afbeelding
Afbeelding

<3 Zoëy✨️ & Smarti & Elliot

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:14

Wanneer gaan jullie beginnen met zadelmak maken?
Dus echt zadel erop, longeren en erop zitten.

Leef en laat leven.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:16

Ik, als alles goed verloopt, over een jaar ongeveer. Zadel er gewoon op zal niet zo lang meer duren, dat is op zich niet zo'n grote stap.

Smarti is een cutie!!!!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:34

Zadel erop is idd geen grote stap. Ik leg die bij Harley er nu al af en toe op (losjes aangesingeld)

Erop zitten ga ik pas vanaf april/mei beginnen trainen. Misschien eerst een lichtere ruiter zoeken? Ikzelf ben 1m60 en 50kg.
Harley is 1m37/38 en ben zijn spieren aan het sterken door boswandelingen met veel hellingen op en af.

Leef en laat leven.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:21

Chameur word 1 maart 3 jaar en dan ga ik langzaam aan beginnen met af en toe Longeren en de daarbij horende stemhulpen. Als dat goed gaat een singeltje en hoofdstel en als dat goed gaat het zadel. Als dat alles lukt zonder spanning wil ik rustig proberen op te stappen en vandaar uit rustig opbouwen. En dan zien we wel hoe snel hij alles oppakt en hoe hij alles verwerkt in zijn koppie. Ik heb geen haast dus of het nou binnen 2 weken is of een jaar dat maakt me niets uit, alles op zijn tempo dus.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:43

Haast heb ik ook niet. Als hij eind van de winter nog te puppy reageert wacht ik tot de zomer of net na de zomer.
Maar commando's als stap, draf en galop kent hij wel al hoor. Ik laat hem in de piste op die commando's reageren zonder longeerlijn.

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, dierenfan, Natascha en 28 bezoekers