Ik krijg vandaag een klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lil_shorty

Ik krijg vandaag een klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 07:16

Vandaag krijgen we een klophengst.
De eigenaren zochten een goed thuis .
Er zit een contract bij dat als hij bij mij ooit weg moet ik hem aan hun terug moet geven .
Ik heb zelf thuis al twee hengstjes lopen 1 van 2 jaar en 1 van 6 maand .
En dan nog twee ruinen .
De klophengst zelf is twee.
Waar moet ik allemaal opletten ?
En wat kan ik eventueel verwachtennivm gedrag .
Ik ben niet van plan hem te laten helpen .
Omdat enorm veel geld kost en als hij terug gaat ze oud eigenaar niet voor de pony betaald

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:23

Ik heb er 1 gehad en hij gedroeg zich als echte hengst! Ik vind het eigenlijk onverantwoord het een klophengst te laten want de binnenbal kan veranderen in een tumor,... ik vind het dan ook onzin om het niet te doen, de eigenaars willen uiteindelijk een 'goed' thuis voor hem... ga je andere medische kosten ook niet op jou pakken?
Laat dit dan ook in het contract zetten...

Lil_shorty

Re: Ik krijg vandaag een klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 07:29

Meen je dat ?
Kan die binnen bal veranderen in een tumor ?
Andere medische kosten zijn gewoon voor mij of beter gezegd alle eventuele kosten.
Het is een kruising Shetlander welsh je hoort ook heel vaak dat ze zich wel netjes blijven gedragen en het hengsten gedrag wel mee valt.
Of is grotendeels toch echt lastig in de omgang ?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:33

Oei. Volgens mij had je je even wat beter in moeten lezen in klophengsten. Het zijn namelijk geen 'gewone' hengsten. Doordat 1 bal in de buik ligt wordt de temperatuur hoger en wordt er meer testosteron geproduceerd met als gevolg veel meer hengstengedrag wat gevaarlijk kan worden.
Om ongelukken te voorkomen zou ik hem absoluut laten castreren. Ook dit brengt meer risico mee dan een gewone castratie, maar ik ken geen verhalen van mensen die een klophengst hengst hebben gelaten. Google maar eens, het is echt niet aan te raden.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 07:37

Ik heb juist google gekeken en er stond weinig negatieve ervaringen op .
Heb oook nergens gelezen dat er meer testosteron aan gemaakt zou worden en gister zelfs de dierenarts nog gebeld die zij is een kwestie van opvoeden.
Ze komen hem zo brengen .
Ik heb ook een acht jarige dochter en verzorg meiden voor de andere pony's dus dit is gevaarlijk ?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:41

Op een van de stallen waar ik paarden trainde was ook een klophengst. Maar liefst 3 operaties gehad en de tweede bal hebben ze nooit kunnen vinden. Erg jammer, want uit de bloedtesten kwam nog een hoog hengst-gehalte naar voren en dat bleek ook in de omgang. Zonder merries was het een toppaard, maar zodra er merries in de buurt waren, was hij niet meer te houden. Ging door roeden en ruiten.
Er zullen vast ook positieve ervaringen mee zijn, maar ik denk dat het handiger is om de tweede bal toch weg te laten halen. Als je die kosten niet kunt ophoesten, dan zou je de hengst niet moeten nemen. Of de vorige eigenaren moeten de helft bijdragen, ook omdat ze hem graag terug willen als jij hem weg doet. :j

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:42

Gewoon behandelen als hengst. Sommige normale hengsten kunnen ook teveel last hebben van de hormonen. Bij deze is het castreren dan wel wat lastiger. Voorlopig eerst zelf kijken hoe hij doet en of je er goed mee kan omgaan.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:44

Tsja.. Bij veel normale hengsten klopt het opvoed verhaal wel. Echter produceren zij niet zoveel testosteron als klophengsten en dat kun je opvoeden wat je wil maar dan gaan die hormonen toch de overhand nemen.
Ik snap niet dat de eigenaren deze pony hengst willen houden want er zit zo totaal geen meerwaarde aan en de pony zal zichzelf alleen maar in de weg gaan zitten.
Lees deze reacties maar eens door:
http://www.dierennieuws.nl/forum/smf/in ... pic=2700.0

Ik zou hem ook zeker niet laten verzorgen door jonge meiden.

Kimnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:45

Een hengst met kleine meisjes is zwz gevaarlijk. Een klophengst of hengst, het blijft een man met testosteron. En dan is die ook nog eens erg jong, en zal gaan puberen, waarbij de hormonen van slag gaan en dus weer extra gevaar. Ik zou mijn kinderen (die ik overigens nog niet heb) absoluut niet met een hengst laten lopen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:45

Aranel schreef:
Tsja.. Bij veel normale hengsten klopt het opvoed verhaal wel. Echter produceren zij niet zoveel testosteron als klophengsten en dat kun je opvoeden wat je wil maar dan gaan die hormonen toch de overhand nemen.
Ik snap niet dat de eigenaren deze pony hengst willen houden want er zit zo totaal geen meerwaarde aan en de pony zal zichzelf alleen maar in de weg gaan zitten.
Lees deze reacties maar eens door:
http://www.dierennieuws.nl/forum/smf/in ... pic=2700.0

Ik zou hem ook zeker niet laten verzorgen door jonge meiden.

Volledig met deze reactie eens, met name met het verzorgen door jonge meiden! :j

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:47

Ik mag hopen, dat als de pony,
iets of iemand gewond raakt.. Dat je die kosten dan wel betaald.. Omdat je hem graag hengst wilt laten? :=

En ik neem aan dat hij geen hengst blijft om mee te fokken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:48

Ik heb geen ervaring met klophengsten, wel met hengsten. Geen idee of dat echt zo anders is? Volgens mij was het gevaar met een klophengst vooral dat men niet wist dat het hengst was en dan kan je "ruin" wel eens heel onverwachts uit de hoek komen.

Hoe ze zich gedragen tegenover mens en dier is lastig te voorspellen. Ik neem aan dat je hem wel al hebt gezien, dus zelf wel heb kunnen inschatten of hij bij jullie past? Deels is bepaald door het karakter, deels door de opvoeding en levenservaring, maar hormonen (kunnen!) zeker wel een rol in het spel spelen.

Wat kinderen betreft, ik zou die nooit zonder toezicht in een groep hengsten laten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:49

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 07:50

Kijk ik heb het geld niet om hem te laten castreren is vreselijk duur .
Ik dacht ik heb toch alleen hengstjes en ruinen dus geen merries .
En dierenarts zij valt wel mee .
En aangezien als hij weg moet ik er geen geld voor krijg wil ik er ook geen 500 euro of meer tegen aan gooien.
Ik bied hem een thuis maar was niet opzoek als je snapt wat ik bedoel

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:52

Krijg m op m'n telefoon helaas niet gekopieerd anders. Linkje is topic op Bokt waarin Quir het een en ander uitlegt over klophengsten en hun hormonen.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 07:53

puppy1128 schreef:
Ik mag hopen, dat als de pony,
iets of iemand gewond raakt.. Dat je die kosten dan wel betaald.. Omdat je hem graag hengst wilt laten? :=

En ik neem aan dat hij geen hengst blijft om mee te fokken?

Lees je de reacties goed ?
Ik ben verz dus alsmhij iets of iemand raakt ben ik gewoon verzekerd.
En ik bied hem een thuis maar ga geen hoge kosten voor operaties betalen daar begin ik niet aan .
Want moet hij om wat van reden terug krijg ik daar geen geld voor dus kan hem niet gaan verkopen .
Ik zal wel kijken hoe het gaat en word het niets houd het op moet hij terug

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:53

Dan gewoon mee terug geven dus.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:56

TS houdt er rekening mee dat je deze pony om deze reden ook niet zomaar kwijt bent als je er vanaf wil.

Misschien kun je je beter nu bedenken en de boel afblazen?

_Zsazsa_

Oei dat is niet slim denk ik wat je nu doet.

Klophengsten produceren veel meer testosteron en kunnen daardoor ook niet samen met andere paarden. Ze hebben vaak zoveel hormonen dat ze echt agressief worden. Ik heb vorig jaar een haflinger Klophengst gekocht van een bokker (die dat wist maar niet vermelde)
Alleen ging het prima, zodra ik hem thuis bij m'n kwpner gooide werd hij helemaal lijp, en heeft m'n kwpner serieus verwond.
Uiteindelijk via rechtsbijstand de operatie vergoed gekregen.
Maar laat je kinderen nooit! Bij een Klophengst, uit de bloedtesten bij mijn Klophengst, kwamen 3x z'n hoge waardes als bij een gewone hengst.

Bovendien is het heel sneu om z'n beest niet te helpen. Buiten dat het ook nog eens erg slecht voor hem is.

kiki1976

Jaren en jaren geleden heb ik een klophengst gereden. Hij had jaren daarvoor als pensionpaard op een manege gestaan, nooit problemen.
Ik ben hem als 12 jarig meisje gaan rijden, en echt hij deed nooit een stap verkeerd.
Uiteindelijk is hij op 21 jarige leeftijd ingeslapen, maar niet vanwege een tumor of iets wat aan klophengst zijn te linken was.
Nu was er in die tijd misschien minder over bekend dan tegenwoordig, want is al heel wat jaren geleden (ik ben nu 38). Maar ik zou me er wel goed over laten informeren bij diverse da's. Niet dat je straks met hele hoge kosten zit.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:57

Het is maar een rare constructie waar je inzit... Wat had je bedacht te doen met de klophengst?
Als er iets gebeurd moet je dus met de oud-eigenaren overleggen maar je mag zelf wel betalen. Wat nou als jij vindt dat hij moet worden ingeslapen door ernstige blessure kan je dat dan gewoon doen of is het dan bonje?

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:00

Ik heb zelf een klophengst gehad tussen mijn kudde met ruinen en dat leek een hele tijd redelijk goed te gaan (weinig vechten, beetje ruw met elkaar soms maar meer niet) maar ineens sloeg dat om en moest ik mn klophengst totaal apart houden. Hij ging zelfs tegen fietsers en de vuilniswagen (?! 8)7) uit frustratie en dominantie te keer. Het was echt geen doen en ook voor het beestje was het niet leuk. Laten castreren en na ongeveer een half jaartje kan hij nu weer in de groep. Inmiddels heb ik een merrie op stal en ben ik ontzettend blij dat ik mn klophengst 2 jaar geleden heb laten helpen. Anders zat ik nu echt met een vet probleem.

Wel vind ik het vreemd dat je het beestje niet wil laten helpen omdat het geld kost. Als hij nu ineens ziek wordt of een koliek operatie zou moeten laat je dat dan ook niet doen? Ook voor een paard wat alleen maar op je wei staat dien je passende zorg te dragen en zijn welzijn voorop te stellen. Ook het argument dat je er geen geld voor hebt om te laten doen vind ik best zorgwekkend als je eigen dieren of dit paardje ineens met spoed zorg nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door xBostonx op 03-10-15 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:00

Waarom willen de huidige eigenaren van hem af?

Ik vind echt dat je hier zelf geen voordeel uit kan halen. Je neemt je veel extra risico op de hals, voor jezelf maar ook voor je paarden.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 08:14

Ik heb zelf een Shetlander hengst gehad en die was met alles makkelijk kon je alles mee .
Vandaar dat ik dacht ik vang hem wel op .

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 08:14

Jessix schreef:
TS houdt er rekening mee dat je deze pony om deze reden ook niet zomaar kwijt bent als je er vanaf wil.

Misschien kun je je beter nu bedenken en de boel afblazen?

Er zit een contract bij als ik hem weg doe moet hij terug na de oud eigenaar