Mezelf steeds toe zetten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Mezelf steeds toe zetten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 10:46

Ik zoek tips om weer zin te hebben om te gaan rijden. Ik moet mezelf steeds toe zetten om na me paard te gaan. Als ik er eenmaal ben dan gaat t wel en heb ik ook echt plezier en neem ik er de tijd er voor.

Maar als ik thuis ben moet ik echt zeggen en nu ga ik na me paard.

Rijden zelf ook, moet steeds mezelf zeggen dat ik wel moet trainen anders haal ik nooit de M1.

Me motivatie om niet te trainen komt ook omdat mijn haflinger weinig impuls heb, ik train er hard voor en gaat thuis ook steeds beter maar op wedstrijd is de impuls ver te zoeken.

En met de impuls ben ik al tijdje mee bezig. Het zit gewoon niet in hem. Daar in tegen is hij ook 17 niet de jongste meer.

Buitenritten doen we ook regelmatig ook een sprongetje.

Nadeel ook me haflinger staat 30 min met de auto hier vandaan. Ook ben ik niet 'verplicht' om te gaan rijden omdat hij toch 24/7 buiten staat. In verleden heeft hij veel op stal gestaan en voelde ik me verplicht om te rijden anders stond hij bijna 24/7 binnen. Nu heb ik dat niet

Hiervan heb ik zeker al een half jaar laat van. Tuurlijk kan ik zeggen weet je ik stop even met rijden. Maar hem stil zetten vind ik ook maar niks.

Sammie

Re: Mezelf steeds toe zetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:11

Waarom ga je niet gewoon lekker buitenritjes met hem rijden?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:15

Ik heb dat ook hoor en ik voel me daar niet schuldig over. Ga soms bewust een dagje niet.

Ik moet al zoveel namelijk, fulltime werken, relatie, vrienden, familie, sporten, huishouden, boodschappen, etc.

Daardoor voelt naar mijn paard gaan regelmatig als 'moeten'. Ook ik vind het wel leuk als ik er eenmaal ben, maar soms gun ik mezelf gewoon even wat minder 'moeten'.

Swinters heb ik er helemaal een hekel aan. Donker, koud, etc. ik denk er dan ook over om hem in jan/feb weer even in training te zetten. Dan kan ik even tijd voor mezelf pakken, paard wordt prof door getraind en ik hoef die kl-ote kou niet in.

Ik ben gewoon niet echt een paarden-paarden meisje denk ik ;-)

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:17

Kan je niet een hele andere tak van de paardensport beoefenen, iets wat ook bij jullie past (vd?). Gewoon als afwisseling natuurlijk. En verder raad ik aan gewoon door te trainen, op een dag kom je er echt wel!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:20

Haal hem wat dichter naar huis en ga gewoon genieten samen, buitenritjes, misschien eens naar het bos of het strand...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 11:20

Elke dag op buitenrit is geen optie helaas haha. Maar wat mij ook tegen zit is de half uur reistijd.. Maar wil hem daar niet weg halen hij staat daar heerlijk 24/7 buiten in een hitactief stal. En de stallen in mijn buurt zijn helaas weinig buiten vooral in de winter. Of hebben ze geen goede buitenrit mogelijk heden. Ook heb ik al een bijrijder 2x per week.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:21

Waarom niet gewoon, lekker, helemaal NIKS moeten? Je zegt het zelf al, hij staat toch 24/7 op het land en van 'moeten' is nog nooit iemand beter geworden. Doe de dingen die jij wel leuk vind (en je paard). Dat M1 klinkt heel leuk, maar je moet er ook plezier in hebben.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:21

Als je ambities niet bij de wedstrijden liggen, waarom geef je dan niet gewoon toe aan dat gevoel? Dat gevoel van niet willen gaan ken ik maar al te goed, al staat die van mij op een kwartiertje rijden met de auto. Dat is toch iets waar je doorheen moet. Als ik er eenmaal ben heb ik ook zin, alleen het rijden er naar toe is minder. Ik ga om de dag, hij staat in volpension dus daar profiteer ik van.

Verder zou ik op zoek gaan naar iets waar jij en je haf op dit moment plezier aan beleven, in de bak of buiten. 17 vind ik trouwens niet zo oud. Die van mij is een maart '99 en nu in volle training ziet hij er beter uit dan ooit en is fijner onder het rijden dan voorheen. Dus de leeftijd is maar een cijfer en daarbij rust roest, dus als ze geen aandoeningen hebben zo lang mogelijk in de training houden en rijden ermee.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 11:24

Leffroi schreef:
Waarom niet gewoon, lekker, helemaal NIKS moeten? Je zegt het zelf al, hij staat toch 24/7 op het land en van 'moeten' is nog nooit iemand beter geworden. Doe de dingen die jij wel leuk vind (en je paard). Dat M1 klinkt heel leuk, maar je moet er ook plezier in hebben.

daar heb ik zeker ook al aan gedacht. Maar het dubbele vind ik als ik hem stil zet raakt hij z'n bespiering enz kwijt. En dat vind ik ook weer zonde.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:26

Ik wil je indd ook aanraden om misschien iets te zoeken wat je haf en jij allebei heel leuk vinden, en waar hij enthousiast van wordt.

Wat je ook kunt doen, is kijken naar dingen die je zelf inspireren. Als je dressuur wilt blijven rijden, ga eens kijken naar wat jij mooie dressuur filmpjes vindt. Misschien krijg je dan weer zo'n energiek geïnspireerd gevoel.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:27

Dat zou zonde zijn, uiteraard, maar ik zag dat je een bijrijdster hebt. Laat die dan lekker 2 keer in de week wat doen en ga verder gewoon voor jezelf aan de slag. Eens een keer vrij springen, gewoon poetsen, een end lopen. Buitenritjes (ook daar kan je trainen). Gewoon even een rondje door de bak hobbelen 'voor de beweging'. Niks geen moeten, niet hoeven presteren, gewoon ontspanning opzoeken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 11:29

Milkberry schreef:
Ik wil je indd ook aanraden om misschien iets te zoeken wat je haf en jij allebei heel leuk vinden, en waar hij enthousiast van wordt.

Wat je ook kunt doen, is kijken naar dingen die je zelf inspireren. Als je dressuur wilt blijven rijden, ga eens kijken naar wat jij mooie dressuur filmpjes vindt. Misschien krijg je dan weer zo'n energiek geïnspireerd gevoel.

Ik vind dressuur leuk om te doen, maar mijn hafje daar in tegen wat minder.

Ik wil ook meer Enjoy ritten gaan maken maar dan ben ik alleen en me haf is erg druk alleen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 11:29

Milkberry schreef:

Dat is INd ook een goede tip

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:35

Ik rij zelf endurance met mijn voorheen super drukke dravertje.
Je zou eens een kenninsmakingsklasse kunnen proberen. Wellicht daar afspreken om dat met iemand samen te doen. Is nog gezellig ook.

Te druk buiten, te sloom in de bak. Typisch, komt me bekend voor :P
Leren ze wel af hoor buiten, ook tijdens een enjoy the ride kun je hem bezig houden. Als je het niet probeert weer je het nooit.

Of misschien eens wat grondwerk erbij pakken?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:06

Omdat dit geen rijtechnische vraag is verplaats ik dit topic naar Paardenpraat.

RT-V --> PP

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:28

Ga je op vaste dagen naar je paard en heb je les?
Zo te zien heb je al een doel, naar de M1. Heb je al een plan hoe je daar wilt komen?

Die impuls lijkt een frustratiepuntje te zijn geworden bij jou. Is het een idee om even een tijdje op andere zaken te focussen ipv de impuls. Vaak worden paarden wat enthousiaster van balkes/cavaletti. Ga daar dan lekker mee aan de gang. Ga in het bos conditietraining doen of juist in het bos dressuren ipv in de bak. Ga in ieder geval naar stal met een plan, uiteraard kan je je aanpassen naar hoe de pet van je paard staat die dag maar als je al een gericht idee hebt van de training van die dag motiveert dat ook beter. Inspiratie voor oefeningetjes haal ik weleens hier vandaan: http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... ssuur.html

Ik weet niet hoe lang je paard nu 24/7 buiten staat maar hou er rekening mee dat dit je paard best wat energie kan kosten in het begin.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 15:14

Dee_Es schreef:
Ga je op vaste dagen naar je paard en heb je les?
Zo te zien heb je al een doel, naar de M1. Heb je al een plan hoe je daar wilt komen?

Die impuls lijkt een frustratiepuntje te zijn geworden bij jou. Is het een idee om even een tijdje op andere zaken te focussen ipv de impuls. Vaak worden paarden wat enthousiaster van balkes/cavaletti. Ga daar dan lekker mee aan de gang. Ga in het bos conditietraining doen of juist in het bos dressuren ipv in de bak. Ga in ieder geval naar stal met een plan, uiteraard kan je je aanpassen naar hoe de pet van je paard staat die dag maar als je al een gericht idee hebt van de training van die dag motiveert dat ook beter. Inspiratie voor oefeningetjes haal ik weleens hier vandaan: http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... ssuur.html

Ik weet niet hoe lang je paard nu 24/7 buiten staat maar hou er rekening mee dat dit je paard best wat energie kan kosten in het begin.

Bedankt voor de tip. Ik heb net 20 min gereden dit omdat meneer zeik nat was. Ik heb lekker gereden. (Hij krijgt nog een streep geschoren) hij staat nu 1,5 jaar in de hitactief stal.

Als ik in bos ga Dressuren is het een gevecht om nagefelijkheid te rijden, dit hoort geen gevecht te zijn. Maar miss als ik het vaker ga doen dat t dan wel lukt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:34

Mijn laatste zin is dan niet van belang als hij er al 1,5jaar staat ;) Fijn dat je lekker hebt gereden!
Nog even terugkomend op mijn vragen, heb je les en ga je op vaste dagen?

Je kan dressuren ook lezen als "gehoorzaamheid trainen", direct reageren op hulpen, pasje wijken, pasje vooruit, pasje terug, pasje schoudervoor, nageeflijkheid is dan even van ondergeschikt belang maar meestal gaan ze dan vanzelf wel de hand opzoeken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 15:45

Ik ga op vaste dagen. Dat zijn de maandag (vaak longeer ik dan, of gaat hij de stapmolen in op een draf programma) met longeren gebruik ik een concord longe.,en doe ik drafbalken.

Woensdag en donderdag en vrijdag doe ik hem ook. Maar rij dan niet altijd. Les heb ik om de week. Dinsdag en zaterdag doet mijn bijrijdster hem. En zondag heeft hij een dag vrij.

De dagen dat ik hem doe probeer ik hem te rijden. Meestal 1x in de week ga ik op rit en mijn bijrijdster gaat ook afentoe na buiten met hem. Zei heeft ook 1x in de 2 weken les.

Dus zijn programma ziet er beetje uit als. 1 of 2x longeren. En dan 2x rijden. Wat mijn bijrijder met hem doet is vaak rijden soms longeren

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:50

Dat klinkt al als een heel gevarieerd schema eigenlijk. Lastig ;)
Zou het helpen als je bijvoorbeeld zegt: donderdag rij is sowieso niet en woensdag + vrijdag sowieso wel? Dan heeft hij een dagje meer vrij maar daar krijgt hij niks van als hij 24/7 buiten staat en hoef jij minder vaak de motivatie op te brengen.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:57

Sta je nog steeds bij stal Hilverzicht en woon je in Maarssen. Ga dan eens binnendoor via Tienhoven. Als je dan met de auto bent, ben je er in max 20 min buiten de drukke tijden om. Scheelt misschien ook al weer.
Je hoeft niet elke dag wat de doen. Je kan hem ook gewoon een keertje in draf en of galop in beweging zetten op de drafbaan of het pad naar achteren toe heen en weer rijden. Of je neemt de fiets en neemt hem daar aan mee. Als je nu eens 1 of 2x per week naar het bos gaat (15-20 min stappen max heen-(en dan nog terug). Doe je daar een galopje of je neemt hem aan de fiets mee gezadeld, doe je daar een rondje, neem je hem weer mee terug. Drie keer in de week is genoeg (en 17 is NIET oud!!) om spieren tot op recreatief niveau toch wel te kunnen onderhouden. Of 1x rijden in het bos, 1x longeren en 2x bijrijder. Klaar! Niet te moeilijk doen. Het is niet een moeten, juist voor je plezier. Je paard staat goed, dus nu nog een gelukkige eigenaresse.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:00

Soms vraag ik me af of mensen dit nog wel als hobby zien :+

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:03

Als je bijrijdster hem rijdt èn je longeert en rijdt af en toe buitenritjes, dan raakt hij toch niet zomaar alle bespiering kwijt? Ik zou zeggen, vraag je bijrijdster of ze een keertje extra zin en tijd heeft, en laat voor jezelf het rijden even voor wat het is. Als het dan weer gaat kriebelen, begin je toch gewoon weer? :) Of zie ik dit te simpel? :D
Als je jezelf telkens moet verplichten erheen te gaan, lijkt het me ook niet fijn trainen/rijden, zou dan lekker eventjes niet gaan en kijken of je zin om weer wat met hem te gaan doen, dan weer terugkomt...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 16:25

xEmily schreef:
Soms vraag ik me af of mensen dit nog wel als hobby zien :+

Ik zie het ook nog steeds als hobby, alleen het rijden even niet

Willekes: ja ik sta daar nog IND ik kan ook na achter rijden doe ik te weinig ook de drafbaan pak ik niet snel, ja om uit te stappen.

Dat met de fiets en dan bos in, is ook een idee