eigen paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoetje2001

eigen paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:00

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een eigen paardje, omdat dit mijn eerste eigen paard zou zijn zoek ik wel een paardje die braaf is. Dus bokken ofzo mag echt wel maar dan niet de hele tijd ervandoor gaan. Ik vroeg me af welke rassen goed bij dit passen. Het moet wel een veelzeidigheids paardje zijn, dus springen en dressuur. Zelf zat ik ook wel naar arabieren te kijken maar vroeg me wel af of dit een goed begin paard is. Rijd al ruim zes jaar. En nog een vraagje: wanneer ben je nou klaar voor een paard?

Alvast bedankt!

mrie

Re: eigen paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:22

Zoek niet op welk ras daar bij past. Alle rassen hebben minkukels en geweldenaren het is gewoon een kwestie van smaak, wil je een groot of een kleiner beest, een Ruin of merrie, hoe oud moet hij zijn. (kies een ervaren paard als je voor de eerste gaat) en ga daar op zoeken...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:29

Ik verplaats dit topic van ED naar YRT waar het hoort.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:34

Een Arabier is nu niet echt het eerste wat in je op komt als je een braaf eerste paard wil. Het zijn geweldige paarden qua karakter, maar wel even wat anders dan het standaard manegepaard.

Ik heb destijds toen ik 14 was een eigen paard gekregen, toevallig een Arabier. Ik had al jaren een lease pony en had ervaring met het inrijden van jonge dieren. Maar dit was toch wel even andere koek. Het heeft mij twee jaar dagelijks ploeteren gekost, met een zere buik van de spanning voordat we elkaar goed begrepen. Ondertussen heb ik hem acht jaar en voelen we elkaar super aan, is echt mijn maatje. Maar niets wat ik ervan had verwacht eigenlijk.

Dus mijn tip: begin eens met een lijstje maken met je eisen.
Waar moet je toekomstige paard aan voldoen? Wat wil je ermee gaan doen? Hoe lang groei je nog, hoe groot ben je nu? Hoe veel energie en tijd wil/kan je in je paard steken? Kan je ook in het topic zetten of doorsturen, dan krijg je ook duidelijke tips.

Verder kan je kijken welk ras je aanspreekt, maar blijf ook kijken naar andere paarden. Niet elk paard binnen een ras is hetzelfde.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:38

Als beginnerspaard zou ik voor een paard gaan met ervaring,zodat het paard een leermeester voor je kan zijn.

Op ras zou ik niet gaan kijken, wel op: hoe klein/groot, breed(bv tinker)/smal(bv arabier),je doel ermee,merrie/ruin/hengst, minimum leeftijd/maximum leeftijd, wat hij/zij kan, je min/max budget.
Verder ook kijken naar hoe groot je bent en hoeveel je nog gaat groeien.

Wanneer ben je klaar voor eigen paard? In mijn ogen: Als je genoeg verantwoordelijkheid hebt, zorg hebt voor dingen, je tijd genoeg hebt en je vooral genoeg budget hebt voor de verzorging en potje extra mocht hij/zij naar kliniek moeten ( wat soms zelf duizenden euro's kan kosten in een pech geval)

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:47

Dankjewel allemaal! Zelf maakt mij opzicht het ras niet heel veel uit, maar arabiertjes vind ik gewoon heel mooi. Iemand tips voor stallen waar je goede en leuke paarden kan kopen? voor mij moet het wel een paardje/pony van boven de 1.48 zijn dus vanaf E-pony.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:49

Misschien eerst een verzorgpaard? Anders gewoon lekker uitproberen bij paarden - misschien een tinker, haf, een koudbloed? En wat wil je ermee gaan doen? Rijden, Horsemanship, vrijheidsdressuur, recreatief of juist wedstrijden?

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:52

Anniek22 schreef:
Misschien eerst een verzorgpaard? Anders gewoon lekker uitproberen bij paarden - misschien een tinker, haf, een koudbloed? En wat wil je ermee gaan doen? Rijden, Horsemanship, vrijheidsdressuur, recreatief of juist wedstrijden?

ik heb op dit moment een schat van een verzorg paard :o . Wat ik wil doen is vooral recreatief, af en toe misschien een wedstrijd. Wel springen, dressuur en buiten ritten (veel afwisseling dus) en natuurlijk logeren grondwerk etc. maar dat kan eigenlijk met (bijna) elk paard je wel

aaronj2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:07

Ik was ook opzoek naar mijn eerste paardje, ik zou zelf geen arabier kiezen want die kunnen best heet etc worden. Zelf ben ik voor een fjord gegaan. Maar het hangt ook van het karakter af natuurlijk!

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:03

jaa een fjord lijkt mij ook heel leuk, maar kan je daar nog op rijden als je 1.78 bent en wellicht nog niet uitgegroeid? wordt wss 1.80. Ik heb verder wel gewoon goed gewicht (iets onder gemiddelde gewicht van meiden met mijn lengte volgens de ggd)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:10

Het zal per persoon verschillen. Ik denk dat je het beste voor een koudbloed van minimaal 1.40 kan gaan, of een wat groter warmbloed paard, of een stevige warmbloed van 1.55 :p
Verder zou ik als ik jou was een paard kiezen die al een wedstrijdje gelopen heeft en ook al veel naar buiten is geweest. Zo kan je veel leren van het paard, zonder dat jij het paard ook nog alles moet leren!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:10

Tja als je nu al 172 bent en nog niet uitgegroeid, kun je misschien het beste gaan kijken naar een braaf KWPN leerpaard. Een arabiertje ga je denk ik snel vana groeien (als je nu al niet te groot bent). Kies voor een paard dat nu goed bij je past. Zal ongetwijfeld niet het paard voor je hele leven zijn, maar het meeste plezier heb je toch met een dier dat nu goed bij je past qua niveau etc.
Ik zou - als je nog geen ervaring hebt met het kopen van een paard - daar goede begeleiding bij zoeken.
Beste kun je naar een handelsstal (goede) gaan want dan heb je nog enige vorm van garantie. (consumentenkkoop). Zorg dat er iemand met je mee gaat die er goed kijk op heeft en weet wat voor niveau je aan kunt. En laat je begeleiden in het aankoopproces.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:15

oke dankje wel babootje, heb je dan nog tips voor een goede handelstal?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:18

Femkev2001 schreef:
jaa een fjord lijkt mij ook heel leuk, maar kan je daar nog op rijden als je 1.78 bent en wellicht nog niet uitgegroeid? wordt wss 1.80. Ik heb verder wel gewoon goed gewicht (iets onder gemiddelde gewicht van meiden met mijn lengte volgens de ggd)

Dan staat het niet mooi op een arabiertje met je mogelijke 1,80 m, die kun je dan alvast wegstrepen, of je moet voor een hele grote gefokte arabier gaan.

Ik heb zelf heel lang een arabier gehad en die was vrij groot, dus ik kan het weten en ik ben dan zelf 1,68 m lang.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-09-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:19

koudebloeden (haflinger/tinker) heb je wel tot 1,60

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:29

Natuurlijk kan je voor een bepaald ras gaan, maar dan moet je wel goed kijken naar het individu. Fjorden zijn vaak braaf maar ook daar moet je leiding geven anders kunnen ze ook heel vervelend en lomp worden. Arabieren zijn meestal gevoeliger en minder lomp, maar weer wat heter, schrikken doorgaans sneller. Het is net wat bij je past. Ben je iemand die liever een paard heeft die gevoelig is, die je goed kunt aanvoelen maar tegelijkertijd rustig en 'nuchter' blijft als ie het spannend vindt of schrikt? Kan je beter voor een warmbloed gaan, maar als je liever een paard hebt die zelf heel relaxed is,dan voor een koudbloed. Maar nogmaals, haflingers en fjorden worden vaak als beginnerspaarden gezien maar er zijn ook haflingers die heel gevoelig en druk zijn...

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:31

TS wat zijn je voorkeuren in karakter? Wil je een pittig paard wat heel werk willig is. Of een paard wat heel koel in het hoofd is zoals een koudbloed. Wil je een luxe gebouwd paard of een grof gebouwd paard.
Wil je dat het paard heel gevoelig is (meestal bij alle zuiderlingen, maar natuurlijk ook bij andere rassen zie je dat).

Daarnaast zeg je dat je rond de 1.80 wordt, dus een paard van minimaal 1.65 (of een hele brede) heb je wel nodig. Maar als je voor breed gaat pas op, ik krijg bijvoorbeeld veel last van mijn heupen en rug als ik op fjorden rijdt. Je moet hier dus niet gevoelig voor zijn.
Wil je een ganzenpaard (wel duurder) of volstaat een ' gewoon' paard.

Daarnaast, heb je al naar een stalling gekeken? Welke eisen stel je aan je stalling, kan je paard daar tegen. Sommige kunnen namelijk niet tegen de hele dag in stal staan, andere zullen weer miepen als ze de hele dag buiten moeten staan (dit is wel een klein percentage :+ ) Kan je de stalling die jij wilt betalen of zal je flink in moeten leveren wat teleurstelling kan veroorzaken?

En over de handelsstallen.. Ik zou niet zo heel snel voor een handelsstal gaan eigenlijk. Ik zou liever particulier kopen als dat kan, vaak krijg je dan een veel beter beeld van het paard. Bij een handelsstal is het vaak (vast niet bij allemaal) dat het nummertje zoveel is, karakter en dergelijke is een beetje bekend, maar wie het paard nou echt is geen idee. Kijk eens op marktplaats rond. Hier zul je handelsstallen en particulieren tegen komen.
Tevens kan je hier makkelijk je eisen invullen qua opleiding van het paard, prijs categorie, leeftijd, afstand etc.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:34

Fjorden en Haflingers vind ik echt geen beginnerspaarden, al worden ze wel vaak als beginnerspaarden gezien.

Ze kunnen erg ondeugend zijn en een loopje met je gaan nemen als beginner en dan heb je een probleempaardje.

Per dier bekijken inderdaad zoals wat hier al is gezegd, je hebt er lieve tussen in elke ras.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:35

KellyR schreef:
TS wat zijn je voorkeuren in karakter? Wil je een pittig paard wat heel werk willig is. Of een paard wat heel koel in het hoofd is zoals een koudbloed. Wil je een luxe gebouwd paard of een grof gebouwd paard.
Wil je dat het paard heel gevoelig is (meestal bij alle zuiderlingen, maar natuurlijk ook bij andere rassen zie je dat).

Daarnaast zeg je dat je rond de 1.80 wordt, dus een paard van minimaal 1.65 (of een hele brede) heb je wel nodig. Maar als je voor breed gaat pas op, ik krijg bijvoorbeeld veel last van mijn heupen en rug als ik op fjorden rijdt. Je moet hier dus niet gevoelig voor zijn.
Wil je een ganzenpaard (wel duurder) of volstaat een ' gewoon' paard.

Daarnaast, heb je al naar een stalling gekeken? Welke eisen stel je aan je stalling, kan je paard daar tegen. Sommige kunnen namelijk niet tegen de hele dag in stal staan, andere zullen weer miepen als ze de hele dag buiten moeten staan (dit is wel een klein percentage :+ ) Kan je de stalling die jij wilt betalen of zal je flink in moeten leveren wat teleurstelling kan veroorzaken?

Ik houd zelf wel van een uitdaging, maar heb liever niet een paardje die niet te vertrouwen is (dus bijvoorbeeld er om de zoveel tijd vandoor gaat). Ras maakt mij niet veel uit gaat vooral om innerlijk, maar ik zoek eigenlijk nu gewoon op de rassen die ik ken. Moet voor mij toch wel een allround paardje zijn (recreatief ook). Stal zou dan pensionstal worden waar ze buiten staan maar ook op stal.

En over de handelsstallen.. Ik zou niet zo heel snel voor een handelsstal gaan eigenlijk. Ik zou liever particulier kopen als dat kan, vaak krijg je dan een veel beter beeld van het paard. Bij een handelsstal is het vaak (vast niet bij allemaal) dat het nummertje zoveel is, karakter en dergelijke is een beetje bekend, maar wie het paard nou echt is geen idee. Kijk eens op marktplaats rond. Hier zul je handelsstallen en particulieren tegen komen.
Tevens kan je hier makkelijk je eisen invullen qua opleiding van het paard, prijs categorie, leeftijd, afstand etc.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:35

uhm dat laatste stuk hoorde niet echt in de quote raar....

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:37

Ragdollcat schreef:
Fjorden en Haflingers vind ik echt geen beginnerspaarden, al worden ze wel vaak als beginnerspaarden gezien.

Ze kunnen erg ondeugend zijn en een loopje met je gaan nemen als beginner en dan heb je een probleempaardje.

Per dier bekijken inderdaad zoals wat hier al is gezegd, je hebt er lieve tussen in elke ras.

Ik begrijp dat je dat zegt ja. De haflingers die ik ken zijn zeker geen makkelijke paarden. Maar heb je ze onder controle zijn het echt schatten en super leuke paardjes

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:40

Als je ze onder controle hebt en ze de leiding geven kan dan wel ja, maar meestal kunnen beginners dat nog niet. Heb het vaak zat fout zien gaan.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:42

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 18:01

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 18:02

Ragdollcat schreef:
Als je ze onder controle hebt en ze de leiding geven kan dan wel ja, maar meestal kunnen beginners dat nog niet. Heb het vaak zat fout zien gaan.

klopt, heb ik ook gezien ja. Heb ik zelf ook meegemaakt. toen zat ik pas een jaartje op paardrijden en had ik nog geen zelfvertrouwen... tja dat ging natuurlijk mis. Zo onderhand zit ik al meer dan zes jaar op paardrijden, en rijd nu drie keer in de week.