Maneges boven de F12 - ik leer niks meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WingsToFly

Maneges boven de F12 - ik leer niks meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 10:13

Oke misschien een beetje een vreemde titel, maar ik zit met het volgende;

Ik rijd nu al ongeveer 12 jaar, waarvan 10 op dezelfde manege. Op dit moment rijd ik F12 +2, maar ik heb eigenlijk al sinds een half jaar het idee dat ik niks meer leer. Mijn favoriete paard is vorig jaar verkocht, en sindsdien wissel ik vaak om de week van pony/paard. Eigenlijk heb ik er met maar eentje echt een klik. Nu vind ik het leuk om die pony te rijden, want hij is een beetje een uitdaging, maar vaak heb ik het idee dat ik het allemaal zelf aan het regelen ben. Ik rijd zelf oefeningen waarvan ik geloof dat hij beter wordt, ik ben druk bezig met zijn houding verbeteren, en dan reflecteer ik op de les aan het eind en kom ik er achter dat mijn instructrice praktisch niks tegen mij heeft gezegd. Hooguit ''Gaat goed he?'' of een heel korte ''Je moet x doen om x beter te laten worden.''
We rijden met 6 mensen in de les, allemaal rond F10 niveau, maar iets leren is voor mij al lang geleden. Iets leren van mijn instructrice dan, ik leer wel dingen door ze zelf te proberen, maar ik betaal wel gewoon voor les.

Ik vraag me af of dit met leeftijd/niveau te maken heeft, of dat het echt puur aan de manege en les zelf ligt. Wie van jullie rijdt rond dit niveau nog enkel op de manege en leert ook echt nog iets? Ik zit er echt aan te denken om te stoppen, maar vraag me dus af of ik op een andere manege niet weer tegen ditzelfde probleem aan ga lopen.

Esaqar

Re: Maneges boven de F12 - ik leer niks meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:19

Misschien op zoek gaan naar een verzorgpony? Daar kan je veeeel verder mee komen dan op een manege(pony).
Dit is de reden waarom ik ook van de manege ben af gegaan, op een gegeven moment wil je wel meer maar kan de pony dat niet. En dan heb je hem net lekker aan het lopen, kan je de week er na weer helemaal opnieuw beginnen.
Toen ik een verzorgpony kreeg ben ik direct gestopt. En geloof me, in het begin heb ik de manege nog gemist. Maar ik ben blij dat ik er niet meer rij.

Op een andere manege zal je dit probleem denk ik ook krijgen.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:21

Ik rij nog maar F5 met proefjes, mijn niveau is wel hoger, maar ik ga ook stoppen met de manege omdat ik niks meer leer. Ik denk dat maneges tot een bepaald niveau gaan, en dat je daarna niks meer leert.
Om deze reden ben ik ook gaan zoeken naar een leasepaard en dat heeft goed uitgepakt. Ik leer nu veel meer dan op de manege.
Als ik jou was zou ik ook stoppen met de manege en zoeken naar een verzorg/bijrijd/leasepaard!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:22

Misschien handig om te vermelden in welke regio je zit. Dan kunnen mensen maneges aanraden.

Verder zou ik inderdaad zoeken naar een leasepaard of een bijrijdpaard waar je mee op les kan.

Ik weet van een vriendin van mij dat ze bij een manege in leusden best wel echte gevorderden lessen hebben. Weet de naam van de stal effe niet maar ben wel eens mee geweest met een bosrit en dat waren idd volwassenen en rij ervaring was zeker wel gewenst.

Paard wat ik reed voelde ook gewoon soepel en makkelijk te rijden. Niet een standaard (oneerbiedig gezegd) stijve manege knol.
Laatst bijgewerkt door Abercrombie op 28-09-15 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsevdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:24

Ik zit met precies hetzelfde! Is zwaar poedersuiker.
Op dit moment geen vzp, of eigen...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:25

Sommige manege hebben helaas heel veel moeite met die overstap inderdaad. Ik zou een manege opzoeken die dit wel aan kan en daar kijken of je paard/pony kan leasen om op die manier aan de slag te gaan. Ik weet niet in welke omgeving je woont maar ik ken aardig wat goede maneges die deze overstap wel aankunnen.

Anders binnen je eigen manege een andere instructie zoeken die je wel voldoende kan begeleiden of aan prive lessen gaan denken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:27

Tja het zal verschillen per manege maar zo te lezen kom je hier niet verder.

Is een leasepaard oid waarmee je kan gaan lessen geen optie?

De manege waar ik eerder reed kon je prima blijven rijden op dit niveau en ook bijleren en naar een hoger niveau, daar is F20 geen uitzondering en wordt ook op KNHS niveau les gegeven.
Ze zijn er dus wel maar soms is het zoeken naar een naald in een hooiberg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:31

Het is natuurlijk ook maar een beetje de vraag of de manege waar je op dit moment rijdt ook de paarden heeft om je dat stapje verder te helpen. Ik ken ontzettend veel maneges waar eigenlijk alleen maar brave dodo's en ongelofelijke probleempaarden rondlopen. Die brave dodo's kan je met heel veel moeite wel een net rondje laten lopen, maar als je echt boven de F12 wilt komen zul je op zoek moeten naar een manege die daar ook in kan faciliteren. Niet alleen qua instructie en persoonlijke aandacht maar dus ook wat ze kunnen bieden qua paarden.

Denk dat je er bij het opklimmen naar een hoger niveau zeker wel baat bij hebt om op hetzelfde paard te blijven rijden in plaats van elke keer een ander.. Dat moet wel bespreekbaar en ook mogelijk zijn. Anders zou ik inderdaad kijken naar een leasepaard of een verzorgpaard waar je verder mee kunt komen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:41

WingsToFly schreef:
Ik rijd nu al ongeveer 12 jaar, waarvan 10 op dezelfde manege. Op dit moment rijd ik F12 +2, maar ik heb eigenlijk al sinds een half jaar het idee dat ik niks meer leer.

Zo te lezen bevalt de manege zelf prima, anders had je het er geen 10 jaar uitgehouden. Naarmate je beter gaat rijden is het ook logisch dat je niet meer elke week / maand de stappen maakt die je in het begin vooruit kon gaan. Wel wordt je handiger in de dingen die je kunt zodat je basis sterker wordt voor de volgende stap vooruit.

Die stap moet er dan wel komen, elke week een andere pony is dan niet bevorderlijk. En de instructrice moet de kunde hebben om je verder te helpen. Als jij je heel goed weet te redden is het voor een lesgever heel makkelijk om ongemerkt de aandacht te verleggen naar de mensen die het meer nodig lijken te hebben. Om dat te voorkomen is een open communicatie nodig. Dus niet verwijtend, maar stimulerend, bijvoorbeeld in de trend van "vorige week heb ik gemerkt dat ... en daarom wil ik nu wat meer op .... letten. Kun je me daar bij helpen?"

Veel succes en in elk geval veel plezier met paardrijden, want dat is het belangrijkste onderdeel van het spelletje ;)

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:58

Herkenbaar. Ik heb ook dat moment gehad waarbij ik me realiseerde dat ik elke maand een aardig bedrag betaalde voor manegelessen waarin ik hoogstuit 2 x per les tips kreeg van de instructrice. Ik ben toen overgestapt naar een verzorgpaard en later leasepaard.
Ik kan dat dus heel erg aanraden. Ten eerste kun je dan prive lessen nemen en zul je merken dat je niveau snel omhoog gaat. Ten tweede leer je zoveel van hetzelfde paard meerdere keren per week te rijden. Dus misschien een idee om op zoek te gaan naar een bijrijdpaard? :)
Als je het wel nog heel erg naar je zin hebt op de manege zou je altijd nog 1 x in de week of 2 weken kunnen rijden naast je bijrijdpaard, voor de gezelligheid. Dat heb ik ook een tijdje gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:03

Ga eerst eens in gesprek met je manegehouder. Misschien is er een beter passende les en/of instructeur, heeft de manege hulp nodig met bv het inrijden van een jong manegepaard, of weet de manegehouder wel een pensionklant die graag 1 of 2 dagen iemand erbij wil om zijn/haar paard te rijden ;)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:07

Ik rijd nu ook f12 en reed jaren in een groepsles op hetzelfde paard. Dat paard is helaas in mei ingeslapen en nu vind ik alle andere manegepaarden niet echt leuk. De uitdaging zag ik ook niet meer in de les dus ben ik naar de carrousel les gegaan op de manege en heb daar een nieuwe uitdaging in gevonden. Ik rijd nog wel wedstrijden en heb van september 2014 tot september 2015 een Friese merrie bijgetekend en ben daar nu mee gestopt en rijd nu een haflinger merrie bij. Door naar een andere soort les te zijn gegaan en het bijrijdpaardje heb ik er toch weer een uitdaging in gevonden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:10

Vaak zijn er inderdaad bepaalde lessen waar het niveau wat hoger ligt, of waar de focus wat meer ligt op proefgericht trainen dan in andere lessen. Je zou eens in overleg kunnen met je instructrice of je naar zo'n groep kan?

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:12

kan je niet met je instructrice praten? ik ben er niet van overtuigd dat je in 10 jaar uitgeleerd kan zijn

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:20

Mijn mening over manege's in het algemeen is dat het echt top is om daar een beetje ''oke'' te leren rijden. In principe leer je er alle basis dingen te kunnen en kun je goed op een paard blijven zitten ook als deze wat lastiger doet. Maar op een gegeven moment (is mijn mening) ben je (iedereen) op een manege wel uitgeleerd. Ik heb zelf 15 jaar op een manege gereden en dat was super leuk, maar naast dat ik naar het buitenland verhuide had ik ook het gevoel had dat ik er niets meer bij leerde. En na 15 jaar was dat ook prima :)

Mijn tip aan jou, als je verder/meer wilt leren en je kan/mag nog geen eigen paard is gaan kijken naar een verzorgpaard. Als je gewoon nog lol heb om naar de manege te gaan en daar te rijden zou ik dat (ook) zeker blijven doen!

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:20

is het niet mogelijk om een prive les te vragen of een kleinere groeps let op wat hoger niveau?

op de manege waar ik gewerkt heb was dit wel mogelijk namelijk. toen ik daar stpte met werken ben ik verder gegaan op prive les had wel mn eigen paard.

inmiddels train ik paarden voor anderen en rij ik al zn 17 jaar. Maar leer nog elke dag bij ondanks ik geen les meer heb

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:26

Vroeger op de manege hadden wij een stel meiden die eigenlijk ook al niks meer bijleerden bij de manegepaarden en de eigenaar had dit ook door.
Zij had een regeling met hun gemaakt dat ze mee mochten helpen met het rijden haar paarden die niet voor de lessen waren (meer sportgerichte jonkies). Als er toevallig zoiets geregeld zou kunnen worden zou dat ideaal zijn! :)

Anders zou ik verder kijken naar iets van een bijrijdpaard, leer je naar mijn ervaring ook veel meer door!

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 11:55

Echt super bedankt voor alle reacties!
Ik heb wel een verzorg/bijrijdpaard maar die is op dit moment bezig met herstel van een blessure. Ik ga haar hopelijk snel weer op kunnen pakken, met haar reed ik altijd voor mezelf en ook een keer in de week les.
Leasen lijkt me ook leuk, maar de pony die ik het liefst rijd wordt al geleased dus dat is geen optie.
Ik ga het sowieso aankaarten bij mijn instructrice want volgend kwartaal gaan de prijzen omhoog en ik vind het zonde om toch veel ggeld te betalen aan iets waar ik veel minder plezier in heb. Switchen van groep gaat wss weinig uithalen omdat wij al de "gevorderde" groep zijn. Ik weet ook zeker dat er nog zoveel te leren valt maar ze focust vaak meer op degene die komen met eigen paard/ruiters die constant vragen "doe ik dit goed doe ik dat goed" terwijl in mijn ogen goed lesgeven is je aandacht verdelen over alle lessers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:35

Gevorderde zegt nog niet heel veel :) Ik heb als 14-jarige heel erg lang in de gevorderden groep gereden maar daar lag het niveau alsnog meer op spelletjes spelen en een beetje aankloten. Er zijn vaak zeker wel groepen die wat serieuzer zijn ;j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:48

WingsToFly schreef:
ze focust vaak meer op degene die komen met eigen paard/ruiters die constant vragen "doe ik dit goed doe ik dat goed"

Dat zal heus niet expres zijn, het is in de praktijk erg lastig voor een instructeur/trice om iedereen vrijwel evenveel instructie te geven. Gewoon voor jezelf opkomen en op een leuke manier ook om aandacht vragen.

ps, welkom op Bokt :)

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 12:57

Abercrombie schreef:
Misschien handig om te vermelden in welke regio je zit. Dan kunnen mensen maneges aanraden.

Verder zou ik inderdaad zoeken naar een leasepaard of een bijrijdpaard waar je mee op les kan.

Ik weet van een vriendin van mij dat ze bij een manege in leusden best wel echte gevorderden lessen hebben. Weet de naam van de stal effe niet maar ben wel eens mee geweest met een bosrit en dat waren idd volwassenen en rij ervaring was zeker wel gewenst.

Paard wat ik reed voelde ook gewoon soepel en makkelijk te rijden. Niet een standaard (oneerbiedig gezegd) stijve manege knol.

Ohja ik zit in de regio Vijf Heerenlanden, Leusden is vrij ver weg ik denk dat je Manege de Vier Hoeven bedoelt, daar ben ik wel eens geweest ja!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:59

Zou je instructrice open staan voor themalessen? Dan kunnen alle lessers thema's/iets wat ze graag willen leren indienen en dan wordt er iedere week/2 weken een ander onderwerp behandeld. Misschien kan dat de lessen weer wat interessanter maken.

Gaan lessen bij een gevorderde-groep die les krijgt van een andere instructeur kan ook al flink wat verschil maken.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 13:01

Rex_Rolfo schreef:
WingsToFly schreef:
ze focust vaak meer op degene die komen met eigen paard/ruiters die constant vragen "doe ik dit goed doe ik dat goed"

Dat zal heus niet expres zijn, het is in de praktijk erg lastig voor een instructeur/trice om iedereen vrijwel evenveel instructie te geven. Gewoon voor jezelf opkomen en op een leuke manier ook om aandacht vragen.

ps, welkom op Bokt :)

Nee klopt daar heb je gelijk in, ik zal het volgende les moeten vertellen want wellicht heeft ze het helemaal niet door.

Bedankt! :)

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 13:10

Emmaa_ schreef:
Gevorderde zegt nog niet heel veel :) Ik heb als 14-jarige heel erg lang in de gevorderden groep gereden maar daar lag het niveau alsnog meer op spelletjes spelen en een beetje aankloten. Er zijn vaak zeker wel groepen die wat serieuzer zijn ;j

Klopt maar het is een kleine stal met precies 1 pension klant en de gevorderde lessen zijn de mensen van het f10+ niveau. Dat zijn 2 lessen, ik heb in de andere ook al eens gereden maar dat is dezelfde aanpak als mijn eigen les

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 13:11

Dee_Es schreef:
Zou je instructrice open staan voor themalessen? Dan kunnen alle lessers thema's/iets wat ze graag willen leren indienen en dan wordt er iedere week/2 weken een ander onderwerp behandeld. Misschien kan dat de lessen weer wat interessanter maken.

Gaan lessen bij een gevorderde-groep die les krijgt van een andere instructeur kan ook al flink wat verschil maken.

Dat is wel een tof idee! Alle gevorderde lessen worden door dezelfde instructie gegeven, tevens de manege eigenaar. Alleen voor de beginners lessen zijn er nog 2 andere instructrices