De belevenissen met onze nieuwe Haflinger Artist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

De belevenissen met onze nieuwe Haflinger Artist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 13:34

In het Haflinger forum had ik een topic gemaakt dat we Artist hadden gekocht. Nou het eerste weekend zit erop en wat hebben we allemaal wel niet meegemaakt, dat beloofd nog wat :)

Artist is 154 cm hoog, 6 jaar en niet doorgereden. Artist heeft Amarok als vader en Fleur van de Rijsbergen als moeder.

Artist afgelopen zaterdag opgehaald, de terugreis was een drama. Hij was ontzettend druk en wild in de trailer, we moesten "maar" 163 km terug rijden. Met het gevolg dat we in de file kwamen door een autobrand. Ik heb de politie gebeld omdat het echt te gevaarlijk werd. We mochten de vluchtstrook op met alarmlichten en zo verder gereden, ze kwamen ons achterna om ons verder te helpen. Gelukkig veilig thuis gekomen want toen we weer reden ging het redelijk op wat gestamp na.

Afgelopen weekend al weer een hoop meegemaakt, eerst dus de reis. Zondag hebben we hem gewassen en laten rennen. Bleek dus dat hij enorme verlatingsangst heeft, hij functioneert nogal slecht als hij geen paarden ziet. Dat is dus 1 van de werkpunten voor de komende maanden. We hebben hem gewassen, het water kwam er zwart vanaf en zijn staart heeft nu weer een mooie witte kleur.

Na het wassen hebben we hem op stal gezet en er stond nog een ander paard. Horen we ineens een hoop kabaal uit stal komen, is hij over zijn staldeur heen gesprongen omdat het andere paard wegging naar buiten en wij waren net even wat water halen om zelf wat te drinken. Dat was flink schrikken en nogmaals een bevestiging dat we vanaf nul moeten starten.

Maandag kwam de hoefsmid en de veearts. Hij was niet ingeënt en bekapt. Het bleek dat hij bevangen is geweest, gelukkig komen we er nu achter en niet volgend seizoen als hij het verse gras weer op gaat. Zijn voeten waren echt heel slecht, gelukkig zijn ze aardig bijgewerkt en de volgende keer zal hij nog iets steiler worden bekapt maar dat gaat allemaal niet in 1 keer. Zijn tanden zijn ook gelijk gedaan en vrijdag komt de masseuse om zijn lichaam ook na te kijken.

Als dit alles goed is en hij is beter gewend op stal, dan zal een professionele ruiter met hem gaan werken. Ik ga er zelf niets aan doen want het inrijden is vroeger niet goed verlopen, wij kennen hem namelijk uit zijn veulentijd. Hij is daarna verhuisd en daar heeft twee jaar tussen gezeten voordat hij aan ons werd aangeboden voor de verkoop. Hij heeft dus geen hele goede ervaringen en hij heeft best een heftig karakter. Ik ga daar zelf niet aan sleutelen en gelukkig hebben we de mogelijkheden om haar vier keer per week te laten komen. Maar dit zal pas over een aantal weken zijn.

Artist blijkt ook weinig respect te hebben voor de mens dus er komt een hoop grondwerk aan met hem. Hij is wel heel erg vriendelijk maar raakt snel in de stress als hij alleen is en moet weer opgevoed worden. Hij is wel super lief naar andere paarden en moet door ons als eigenaar duidelijk en goed worden geleid. Hij heeft geen geduld en moet veel leren. Mijn man heeft het altijd vreselijk gevonden dat hij werd verkocht omdat het niet goed was gegaan met inrijden. Hij is ons toen ook te koop aangeboden geweest maar we durfden het toen nog niet aan.
Paar mnd geleden had mijn tante (die hem toen had gekocht voor de kinderboerderij waar hij kwam te staan) de oude eigenaren gevonden. Ik heb toen ook contact met ze gekregen en gevraagd of ze aan ons wilden denken als hij ooit weg zou gaan. Sneller dan ooit gedacht kwam dit aanbod. Dat was even slikken want we hebben al twee pony's. Maar de dag daarna gaan kijken en het uiteindelijk wel gedaan. De klik met Artist was er weer helemaal en inmiddels weten wij wel waar we voor zouden komen te staan. We wilden hem die kans geven en zie hier hij is van ons :)

Afbeelding
Hoeven voor het bekappen

Afbeelding
Achterhoeven, we noemden hem Donald Duck

Afbeelding
Achterhoeven na het bekappen

Afbeelding
Voorhoeven na het bekappen

Afbeelding
Tanden doen

Afbeelding
Wel gesedeerd natuurlijk

Afbeelding
Van zwart naar wit

Afbeelding
Lekker wassen

Afbeelding
Eindresultaat na het wassen, voeten moesten toen nog gedaan worden

Afbeelding
Knappe pony

qt_shetties

Re: De belevenissen met onze nieuwe Haflinger Artist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:41

Arm peerd! Wat fijn dat jullie hem deze make over hebben gegeven, en hem de tijd en goede zorg gunnen! Gaat vast helemaal goedkomen met deze maflinger ;)
Wat zijn jullie plannen?

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:28

He, een bekend paard op de achtergrond, zus van mijn paard :)! Veel plezier met Artist, er zit nog veel werk in maar hopelijk komt het allemaal goed

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 20:40

Artist zal in eerste instantie gebruikt worden voor buitenritten en gewone lessen in de dressuur in de bak. Maar ik zou best eens een endurance met hem willen starten omdat ik ook in de Mendurance start met de twee andere pony's voor de wagen. Daarnaast lijkt springen me ook erg leuk en hij is enorm werkwillig.

Maar vooralsnog eerst maar zien dat hij goed berijdbaar wordt.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:10

wat een leuke haf :)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 11:54

Inmiddels gisteravond gaan wandelen en ondanks zijn verlatingsangst deed hij het goed. Onze andere twee pony's liepen zelfs achter hem. Hij vond het spannend maar was goed aan onze grondhulpen en hij heeft zo een uur gewandeld.

Volgende week wordt hij gelongeerd door degene die hem gaat resetten met inrijden en doorrijden. Ze werkt voor een aantal stallen en opfok stallen. Ze rijdt twintig paarden per dag omdat het haar werk is.

De eerste maand is ze er vier keer per week en zo hopen we dat hij er straks goed doorheen komt.

Bedankt RomySmink

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:11

oeh zijn voetjes mochten idd wel een beurt krijgen. Ziet er al heel wat beter uit nu.

Ik hoop dat jullie hem weer helemaal op het goede spoor krijgen. :j

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 12:47

Ja dat was best heftig die voeten, hij wordt nog verder gecorrigeerd maar dat zal in stapjes gaan. Hij bleek ook bevangen geweest te zijn.

kytana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:57

wat een gave haflinger en super groot ben benieuwd hoe het verder gaat lopen wat is er trouwens mis gegaan met inrijden maar wel fijn dat je hem terug gevonden hebt

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 17:14

Dank je wel Kytana, tijdens het inrijden is hij op een gegeven gaan rennen en bokken en heeft iemand zijn rug gebroken. Daarna zette hij dit voort en dit zal te maken hebben gehad met teveel vragen op het moment dat het goed ging. Hij is toen verkocht.

Dus hij heeft hier nooit de kans in gehad om echt door een goede of professionele ruiter ingereden en doorgereden te worden.

cavabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 05:27

Ik wil wel even laten weten dat jou tante hem nooit wilde laten verkopen door de kinderboerderij maar het bestuur heeft dit beslist!! Hij bleef altijd in mijn gedachten en ben dan ook heeeeeeel blij dat hij nu bij jullie is!! {Is hij toch in de familie}

kytana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 06:34

dat is minder maar in die 2 jaar is er toen niets mee gedaan

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 06:58

Heel erg weinig, ze vertelden dat hij sowieso een jaar heeft stil gestaan omdat ze er geen tijd voor hadden gehad. Daarvoor zou hij toen hij er net was nog even gereden zijn door een meisje maar die stopte door een verhuizing. Ze is er zelf ook afgevallen tijdens het afstappen toen hij is gaan rennen en haar bekken gekneusd.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 06:59

Ja dat is fijn cavabu, we zijn blij dat hij terug is en hij nu bij ons kan wonen.

acdehoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:08

Hopen dat het lukt met het door rijden en wat raar dat de mensen waar je hem gekocht hebt niet gezegt heeft dat die hoefbevangenheid is geweest

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 13:58

Hij is inmiddels al goed aan het veranderen Afbeelding

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 14:00

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kytana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 05:00

zo he die heeft wel super gangen hij ziet er mooi uit
en heeft de masseuse nog iets kunnen vinden
en wanneer gaan ze beginnen met rijden ben heel benieuwd hoe dat gaat

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 05:47

De masseuse heeft afgebeld ivm migraine maar ze is er morgen.

Hij heeft inderdaad hele ruime gangen.

1 oktober komt ze hem een keer met bijzet longeren zodat ik kan zien hoe hij dat oppakt. Op 5 oktober start ze met het hele proces van inrijden, vanaf dat moment zal het vier keer per week zijn. Er wordt wel vanaf het begin opgebouwd dus ze zit er niet direct op.

kytana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 04:18

hoe doet hij het nu ben wel nieuwsgierig hoe het bij de masseuse is geweest en hoe het longeren ging en of hij nu niet meer de stal uitgesprongen is

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 05:36

Het gaat steeds beter. We lopen regelmatig buiten met hem, met of zonder een andere pony van ons erbij. Dat vindt hij heel erg leuk.

Het poetsen aan de muur gaat steeds beter, op dit moment kan ik hem van de groep poetsen zonder dat hij ze ziet. In de binnenstallen zelf is dat nog wel moeilijk voor hem dus ik ben nu vooral buiten bezig met afstand van de groep nemen.

Het longeren gaat erg goed, gisteren voor het eerst met bijzet door degene die hem inrijdt. Hij deed super zijn best en hij is gelukkig goed soepel. Van de week is hij met zadel gelongeerd en uiteindelijk met losse beugels en hij gaf geen kik. Daarom is ze er gisteren voor het eerst op gaan hangen, zitten en een stukje gestapt. Dat ging heel goed en hij was niet gespannen maar hij was helemaal blij. Maandag gaan we dan echt starten met vier keer per week oefenen. Ik ben ontzettend benieuwd hoe het straks zal verlopen als het wat moeilijker voor hem wordt.

Hij staat nu ook in de ruinengroep en dat gaat ook prima. Hij loopt lekker de hele dag buiten en op stal gaat het ook goed. Maar er is nu ook een klapbaar luik voor zijn stal. Als stalgenoten in de avond hun paard pakken kan hij onrustig worden. Dan weet iedereen dat ze het luik dicht moeten doen tot ze terug zijn. Dan blijft het veilig voor hem.

Hij is nu goed aan het afvallen en ziet er een stuk beter uit. De masseuse is geweest en alleen aan de voorzijde compenseert hij wat, hier zit hij iets vaster. Ik heb rekoefeningen gekregen om de voorkant van zijn spieren op te rekken. Verder voelt zijn lijf goed aan en heeft hij nergens last van. Over drie weken is ze er weer. Dan heeft hij drie weken training gehad dus dan weer afwachten hoe hij dan aanvoelt.

We zijn druk bezig met heropvoeden. Aan de hand gaat dit steeds beter. We oefenen heel veel met lopen, halthouden, achterwaarts en achter ons blijven. Dat pakt hij goed op. Hij kan wel in stilstand erg drammen. Je moet niet voor zijn hoofd gaan staan want dan gaat hij duwen en ouwehoeren. Als het te lang duurt gaat hij maaien. Allerlei dingen die we consequent begrenzen en het gaat steeds beter.

Ik heb goede hoop op wat komen gaat mits wij hem goed blijven leiden en duidelijk zijn wat we wel en niet verwachten. Ik vind de komende tijd spannend want dan komt het inrijden en doorrijden steeds meer aan bod.

Afbeelding

Afbeelding
Voor het eerst met 1 van onze andere pony's gespeeld. Barney komt van dezelfde kinderboerderij dus het was mooi om te zien hoe ze elkaar herkenden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 05:48

Mooie foto,s en fijn dat hij goed vooruit gaat.het hoefbevangen is wel enorm vervelend zeker omdat ze het niet verteld hadden,maar je ziet het ook op de foto waar hij nog niet gekapt is dat hij van die muiltjes heeft die naar boven wijzen. Ik ben benieuwd hoe het rijden gaat worden,veel succes

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 06:03

Het verhaal rond het bevangen zijn was niet prettig om te horen. Ik ben wel blij dat we het weten want nu kan ik er extra rekening mee houden met het nieuwe weideseizoen.

kytana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:43

o super dat hij het allemaal goed deed en dat de masseuse niets aparts gevonden heeft ben nu wel heel nieuwsgierig hoe hij het onder het zadel gaat doen hou ons op de hoogte.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:54

Wat een knappe haf! Ik heb zelf ook een lastige start met mijn haffie gehad maar dat kwam door mijn onzekerheid (lichtgroen paard en een donkergroene ruiter zoals mijn zus het noemde, geen beste combi)

Goed duidelijk blijven in wat je wilt, ja is ja, nee is nee dan komt het allemaal prima in orde.
Ben erg benieuwd naar de voortgang.