Dingen aanleren en afleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

benteluckers

Dingen aanleren en afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 20:06

Kan iemand mij uitleggen hoe ik op een vriendelijke manier mijn shetlander kan aanleren wat longeren is? Hij is nu één dus ik denk dat dat wel een goede leeftijd is toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:11

Natuurlijk ga je niet longeren met een pony van 1. Gewoon rechtuit, rechtaan wandelen.

En overleg met de eigenaar, aangezien je het in je profiel hebt over verzorgpony's.

idylle

Re: Dingen aanleren en afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:23

Nee, niet longeren! Ga dan eventueel lange lijnen op rechte lijnen.
Longeren is er erg zwaar voor een jonge pony en kan tot been problemen leiden. Dit moet je dus niet gaan doen voordat de pony 2.5 a 3 jaar is. Tot die tijd lekker wandelen of lange lijnen op rechte stukken.

mrie

Re: Dingen aanleren en afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:04

Goed uit de bovenstaande reacties begrijp je dat dit niet zo'n goed idee was.
Je hebt dus nog tijd om te lezen en bij anderen te gaan kijken hoe zij dingen aan pakken voor je met je eigen pony begint. Dan ben je er toch al fijn mee bezig.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:11

Hij is nu pas een jaar, dus hij heeft sowieso nog veel te leren. Stilstaan bij het poetsen, voeten geven, netjes meelopen aan de hand, zowel op het erf als misschien buiten het erf, zodat hij ook al een beetje aan drukkere situaties went. Terwijl je op die manier met hem bezig bent, leer je zelf ook al heel veel over wat wel en niet bij hem werkt. Over wat hij wel en niet begrijpt en hoe hij dingen oppikt.
Maar de beste tip is natuurlijk om straks - als hij oud genoeg is - er in het begin iemand bij te vragen die ervaring heeft met het beleren van jonge paarden. In ieder geval veel succes en plezier gewenst!