Maximaal gewicht op pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dpth

Maximaal gewicht op pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 02:29

Afbeelding

Afbeelding
.
Afbeelding
Afbeelding

Ik vraag me af hoeveel ik mag wegen voor mijn dpony. Hij is een newforest van 1'48 en hij is behoorlijk sterk en breed gebouwd. Ik ben zelf ongeveer 1'70 lang en heb een normaal postuur. Niet plank maar zeker niet dik. Ik weeg ongeveer 60 kilo. Ik wil graag met hem de cross in maar ik ben bang dat ik hem misschien overbelast of dat hij de sprong misschien niet haalt omdat ik te zwaar ben. Heeft iemand misschien een mening/meer info voor mij?

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 02:42

Ik denk dat het meer om het gehele plaatje gaat, ipv het gewicht. Voor het mooie is met name je bovenlichaam wat aan de grote kant maar ik denk niet dat je hem in de weg zit. Ook niet qua gewicht.

Het rijden zelf ziet er wel redelijk rommelig uit, wellicht ziet het er als plaatje 'kloppender' uit als jij netjes zit en je paard fijn ontspannen loopt. :)

Overigens lijkt het zadel ook niet helemaal top te liggen.

Dpth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 14:39

Ja dat klopt de "rommelige foto's" zijn van toen ik er voor de eerste keer op zat dus hij vond het galopperen nog erg moeilijk. Vandaar dat ik hem heel erg door moest drukken. Bedankt voor uw reactie!

Dpth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 14:40

Wat bedoeld u met het zadel? Waar ligt hij volgens u verkeerd? Ik heb hem namelijk aan laten meten.

anjali

Re: Maximaal gewicht op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:48

Ik denk dat jullie combinatie nu goed gaat. Misschien moet je er dan wel net als een jockey op letten dat je niet te zwaar gaat worden. Ik heb zelf jarenlang ervoor gezorgd dat ik niet boven de 50 kilo uitkwam omdat ik graag op ponies reed. Maar die waren kleiner en smaller dan de jouwe. Je voelt het toch zelf wel of je pony jou moeiteloos kan dragen.Een jonge gezonde pony kan heel wat hebben.

Mizora

Re: Maximaal gewicht op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:02

De meningen verschillen tussen de 12 en 20% ideaalgewicht van het paard. Dus stel: jouw pony weegt 400kg, dan mag die tussen de 48 en 80kg totaalgewicht belast worden. Maar, dat is incl. het overgewicht of ondergewicht (de kg's die missen moet je tellen als kg's belast), het zadel en jou in volledige ruiteruitrusting nadat je gegeten hebt. Dus weeg jezelf eens vlak voordat je het paard opstapt met het zadel op de arm, het liefst in de winter. Dat is het gewicht dat je daarmee rekent. Ik verwacht dat je met een gewoon zadel, jas, cap, en jezelf al snel richting de 70kg en misschien wel richting de 75kg. Dat is niet raar, dat is heel normaal. Met een paard van 400kg die rankerig gebouwd is, zou ik proberen niet boven de 72kg te gaan (18%), liefst zelfs daar een flink stuk onder, namelijk 64kg (=16%).

Des te hoger je zelf al (incl. zadel/cap/etc.) naar het maximum gaat (in dit geval 80kg), des te belangrijker het is dat je paard geen overgewicht dan wel ondergewicht heeft en in goede conditie is.