Paarden kunnen zich 'aanstellen'...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Paarden kunnen zich 'aanstellen'...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 22:17

Las net dit stukje: http://eldritchhorses.blogspot.ca/2014/ ... eness.html en dacht bij mijn eigen, zal het echt waar zijn? Kunnen paarden zich inderdaad de hele boel flessen? Dus net doen alsof ze een zeer achterbeen hebben en als baasje niet kijkt ineens vooruit dribbelen als een gezond kippetje? Paarden die werk ontduiken... Could it be?

mala26

Re: Paarden kunnen zich 'aanstellen'...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:23

heb dat artikel niet gelezen maar nee dat kan niet. want aanstellen is een menselijke emotie, plus het feit dat een paard in het wild nooit zal laten merken dat ie stuk is. want dan wordt hij een prooi.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:24

Dat denk ik in bepaalde opzichten wel.
Zo heb ik een merrie staan die zomers met graaskorf op het land moet.
Altijd met de eerste paar keren dat ik hem omdoe blijft ze volledig staan en kijkt ze mij alleen maar aan.
Ben ik uit zicht gaat ze er probleemloos mee eten dus ja deze kan er wat van haha.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:26

Naar mijn mening kan dat wel degelijk, maar dan wél doordat het door mensen (onbewust!) ergens ingeconditioneerd is. Honden kunnen dat ook, en dat zijn jagers op prooi, die zullen dus ok nooit laten zien dat ze wak zijn. Maar iedereen kent de veralen van de hond die öpeens"mank loopt (en dan extra wordt vertroeteld) en zo meer.
vanuit zichzelf zomaar geloof ik ook niet dat paarden zich "aanstellen". dat doen ze alleen als ze geleerd hebben dat dat gedrag ze iets oplevert.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:28

Sanniej_ schreef:
Altijd met de eerste paar keren dat ik hem omdoe blijft ze volledig staan en kijkt ze mij alleen maar aan.
Ben ik uit zicht gaat ze er probleemloos mee eten dus ja deze kan er wat van haha.

Dat is geen aanstellen. Ze stelt je een vraag. Namelijk, moet dit?
Ze vraagt je aandacht voor een voor haar ongemakkelijke situatie (die niet anders is dat weet ik zeker!)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:30

Ja dat kan :j

Ik heb een paard gekend die dat deed!

Had internationaal gesprongen, maar tijdens vervroegd pensioen als fokmerrie werd ze nog steeds gereden door mindere ruiters....
Dat wist ze precies en maakte ze mooi gebruik van, ging ze met een tik lopen en mocht ze naar stal!
Echter als de vorige (internationale) ruiter een keer haar naam riep vanuit de kantine of langs de kant stond, liep ze ineens weer normaal :+

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:38

Als je mijn paard kent weet je zeker dat het kan! Ohoh, wat kan híj zich aanstellen zeg! Zelfmedelijden van hier tot ginter! Puffen, kreunen en steunen zodra hij bijvoorbeeld zijn voet stoot.. Anderzijds, als er een keer echt iets mis is met hem geeft hij dat pas heel laat aan en kan hij heel hard zijn voor zichzelf.
De tandarts, hoefsmid, osteo en dierenarts moeten ook altijd erg lachen om Charlie's gepuf.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:38

In een oud paardenboek, ik meen dat het "Thiemes paardenboek" was, door Leijsen geschreven, las ik lang geleden iets over een paard dat acuut vreselijk kreupel werd als het geen zin (meer) had om voor de kar te lopen. Dat paard bleef net zo lang kreupelen voor de kar totdat de passagiers zich ermee gingen bemoeien en van de koetsier eisten dat hij dat "arme dier" direct naar huis liet gaan. Zodra de kar richting huis was gekeerd, liep het paard weer perfect rad...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:43

fluffyfox schreef:
Sanniej_ schreef:

Dat is geen aanstellen. Ze stelt je een vraag. Namelijk, moet dit?
Ze vraagt je aandacht voor een voor haar ongemakkelijke situatie (die niet anders is dat weet ik zeker!)

Ja ach ik zie het als aanstellen ;)
Zeker omdat ik weet en pony ook dat ze er prima mee kan eten drinken etc.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:53

Die van mij is net een voetballer. Heb ik een keer compleet kreupel uit de paddock gehaald met een mini wondje. Of stond opeens op 3 benen en wilde meteen gaan liggen toen hij zich een keer verstapte. Bij beide keren was er niets aan de hand. Mooiste wat nog wel de keer dat hij al heel lang met een ontstoken oog stond. Het bleef maar slecht en hij bleef knijpen met dat oog. Tot de dierenarts een keer eerder bij hem was dan ik. Had hij zijn oog mooi open. Totdat hij mij hoorde. "Kijk baas, ben nog steeds super zielig"
Dit laatste is dan wel een voorbeeld van geconditioneerd gedrag.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:06

Ja zeker weten dat het kan. Ik heb zelf geen ervaring met een paard die het doet, maar mijn honden doen het wel. De een altijd als hij zich verstapt, helemaal mank lopen piepen gaan liggen etcetera. Als je dan zijn pootje even pakt en beweegt dan stuift hij daarna weg om verder te spelen. Niets aan de hand dus, hij is slechts geschrokken en wij moeten zeggen dat het goed is. De ander doet alsof hij plast als hij langs een bepaald punt moet wat hij minder leuk vindt, poot optillen en blijft rustig een kwartier staan zonder een druppel te plassen.

Ik kan me dus helemaal voorstellen dat paarden ook dit soort trucs kennen om niet verder te hoeven

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:27

Ik geloof zeker dat paarden zich aan kunnen stellen, als voorbeeld mijn merrie :')
Gaat letterlijk met 4 benen de lucht in soms door de vliegen, en krabt zichzelf heel overdreven. Tenzij ze aan het werk is, dan is het blijkbaar niet vervelend :D

Ook lijkt ze goed door te hebben als ik twijfel over of ik haar niet te hard laat werken, want de eerste paar trainingen daarna lijkt ze zich heel stijf en sloom voor te doen, tot ik doorvraag of een ander paard langsloopt, dan heeft ze alle energie van de wereld :')

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:52

Gaat het nou om aanstellen of de baas voor de gek houden? Wel twee hele verschillende dingen denk ik :+

Dat eerste lijkt me wel mogelijk. Sommige paarden hebben misschien gewoon een extreem lage pijngrens?

Dat tweede weet ik niet.. Misschien mogelijk bij hele slimme paarden? :P

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 02:20

mala26 schreef:
heb dat artikel niet gelezen maar nee dat kan niet. want aanstellen is een menselijke emotie, plus het feit dat een paard in het wild nooit zal laten merken dat ie stuk is. want dan wordt hij een prooi.

terpentijn schreef:
Naar mijn mening kan dat wel degelijk, maar dan wél doordat het door mensen (onbewust!) ergens ingeconditioneerd is. Honden kunnen dat ook, en dat zijn jagers op prooi, die zullen dus ok nooit laten zien dat ze wak zijn. Maar iedereen kent de veralen van de hond die öpeens"mank loopt (en dan extra wordt vertroeteld) en zo meer.
vanuit zichzelf zomaar geloof ik ook niet dat paarden zich "aanstellen". dat doen ze alleen als ze geleerd hebben dat dat gedrag ze iets oplevert.

juist.
Er zijn dieren die 'dood' faken en daarmee hun leven redden, maar dat is gedrag wat door de evolutie bepaald is.
Een hond die 'schuldig' kijkt na het plunderen van de prullenbak reageert slechts op het negatieve gedrag van de baas. En de volgende keer kijkt hij 'schuldig' omdat hij heeft geleerd dat de baas boos gaat worden omdat er troep ligt. Hij koppelt het niet aan het plunderen, zoals men denkt. Zet de hond tussen troep die hij niet heeft gemaakt, en hij gaat ook schuldig gedrag vertonen zodra de baas binnenkomt. Daar is al lang onderzoek naar gedaan.

Een paard leest ons veel beter dan wij ons realiseren, en de slimmerds leren daar op te reageren. Een paard bij ons op stal pakt zijn halstertouw vast, wat bij het hek hangt, als hij uit de wei wil. Geconditioneerd gedrag wat wij in dit geval schattig vinden ;)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 06:01

Oh hell yeah dat ze dat kunnen.
Merrie van een oud vriendinnetje deed dit namelijk. Als dat vriendinnetje op vakantie ging deed ik de merrie en liep de merrie nog goed. Maar zodra je met der iets wou gaan doen liep ze 'kreupel'. Ze zocht een uitvlucht van t werk want ze wou gewoon niet. Kwam t baasje dan weer terug en ze liep een kwartier daarvoor nog kreupel liep ze erna ineens goed. :+ echt een wonder.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 06:26

Ik ken een paard wat met balkjes draven ging kreupelen als hij perongeluk heel zachtjes met zijn hoef de balk aan tikte :P na 5 passen was er niks meer aan de hand. Het maakte ook niet uit welke hoef hij stote :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 06:40

Ik geloof niet dat een paard een mens doelbewust kan manipuleren. Dat zou namelijk betekenen dat een paard kennis heeft van onze manier van denken.

Wat ik wel geloof is dat een paard kan leren van situaties. Gewoon conditionering dus. Dus op situatie A volgt situatie B.

Daarbij geloof ik ook dat paarden context afhankelijk gedrag kunnen laten zien. Dus dat ze bij persoon A ander gedrag laten zien dan bij persoon B

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 06:45

Ja wat is aanstellen?
Het een dier is gevoeliger dan een ander :j

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 06:45

Ik denk dat het idd meer aangeleerd gedrag is. Mijn pony is manegepony geweest en heeft op een gegeven moment de link gelegd tussen kreupel=stal en heel veel bokken=stal. Moet ik wel bij zeggen dat hij wel ook echt pijn momenten heeft gehad, dus dat hij soms wel terecht kreupel was of bokte..

Pakte je hem even goed door dan liep ie niet kreupel. Hij doet het nu trouwens nog steeds weleens, als ik iets moeilijk maak (bv balkjes) dan is meneer opeens kreupel/onregelmatig terwijl hij al een kwartier goed loopt om 3 minuten later ook weer goed te lopen.. Of een tijdje geleden langs de fiets, we gingen net weg en meneer had er duidelijk niet zoveel behoefte aan, heel langzaam, behoorlijk stijf en licht kreupel. Dus ik draai om om terug te gaan naar stal kan meneer opeens toch sjouwen... Je begrijpt dat we gewoon een rondje gefietst hebben :Y)

Edit: Meneer kan wel helemaal gepikeerd raken als ik heb een paar tikken met de zweep geef om duidelijk te maken dat hulpen ook echt reactie betekenen. Dan gaat tie springen en trappen, echt niet cool. En het helpt hem allemaal niets want hij krijgt vervolgens echt een flinke mep met de zweep en een boos baasje achter zich aan. Dus het is ook niet zo dat hij op die manier onder het werk uitkomt. Dat is wel een vorm van aanstellerij vind ik.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 06:55

De meeste voorbeelden zijn voor mij meer aangeleerd gedrag dan dat een paard zich echt aanstelt.
Als je 1 of 2 keer ziet dat hij kreupel loopt en je zet hem op stal (dus geen werk) wordt hij beloond voor dit gedrag en de volgende keer als hij iets niet wil doet hij het ook. Mensen belonen het gedrag (waarschijnlijk onbewust) en het paard leert dat hij zo onder het werk uitkomt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 06:59

Ik ken een pony die expres mank ging lopen als ze aan het werk moest, dus ja aan stellen kan.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:00

Ik denk dat het wel kan. Zoals de mijne in de bak dan is in ene die ene hoek zo eng niks veranderd ofzo. Nee meneer dorst er niet langs dat houdt ie een paar dagen vol. Of op buitenrit 100x er langs gelopen en in ene is dat stukje dood en dood eng...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:25

Mijn C pony vroeger:
Knotten in -> kreupel. Knotten uit -> liep als een kievit

Hindernis in de bak -> kreupel. Hindernis uit de bak -> ze liep weer als een kievit..

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:38

Mijn paard heeft altijd ineens hele erge jeuk aan zijn voorbenen zodra ik erop zit, waardoor hij me flink uit het zadel trekt. En ook niet 1 keer, nee wel 20 keer binnen 5 minuten.
Een keer ineens de teugels los gegooid en toen lag hij met zijn snufferd op grond (Ja ik ben blijven zitten :Y) )
Het was wel ineens over met de jeuk _O-

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:43

Jup ik ben van mening dat dit kan. Mijn paard had dot ontwikkeld op de manege. Even slecht lopen op rechtsvoor en hij mocht terug naar de wei. Wij wisten dit niet en de eerste x snel afgestapt en jawel dan kon die in de paddock opeens gek doen en nergens last van. Kortom we hebben hem er een x doorheen gereden en er was niks meer aan de hand opeens kon die toch wel normaal lopen.