Hoe aan ouders vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_appie

Hoe aan ouders vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 15:48

Hallo bokkers,
Ik Ben Lotte, Ik Ben 14 jaar en ik heb nu ongeveer 7,5 jaar ervaring met paarden en pony's.
Nu heb ik ook al een aantal verzorgpony's gehad en heb ik paarden mee beleeRd enz enz.
Nou denk ik eerlijk gezegt dat ik best wel toeben aan een eigen paardje... ik zit nu in de 3e op De middelbare school en ik heb Naast mijn huiswerk nog aardig Wat tijd over...
Maar hoe vraag ik dit aan mijn ouders? Ik zal alles zelf betalen aangezien ik al een optie heb om m neer te zetten voor 100 per jaar en ik elke week krantenwijk loop om te sparen... ik Ben binnenkort jarig en Ga hier bij ook geld vragen... ik spaar net zolang door tot ik zeker weten genoeg heb! Ik weet van mezelf dat ik hier echt wel de verantwoording voor kan nemen en ik zal alles zelf regelen... paard word niet heel duur aangezien ik een veulen wil kopen en die later zelf wil beleren... hoe moet ik dit vragen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:53

Ik zou eerst eens een overzicht maken qua tijd en wat je denkt nodig te hebben qua geld. 100 euro per jaar is niet veel voor stalling, maar hoe groot is de kans dat de pony daar gewoon kan blijven staan? En heb je ook rekening gehouden met andere kosten zoals de hoefsmid en dierenarts? Als je dit van te voren uitzoekt dan laat je je ouders zien dat je serieus erover na hebt gedacht.

Bedenk wel dat een veulen ook kosten met zich meedraagt. Het dier zal geënt, ontwormt en bekapt moeten worden. Als het ziek wordt zul je de dierenarts erbij moeten halen. Je kunt nog niet veel met het dier, hoe ga je hier mee om? En daarnaast is het zeker voor een jong dier belangrijk om bij soortgenootjes te lopen. Beleren gaat je ook geld kosten, idem met een goed zadel. Houdt daar wel rekening mee. Mss kun je je ouders vragen of ze eventueel garant willen staan bij onverwachte kosten. Een paard is stiekem toch vaak duurder dan je denkt. Met alleen een krantenwijk zul je er niet komen als je niet al een goede spaarpot hebt voor onverwachte kosten

Als je alles goed op een rijtje hebt zou ik gewoon eens vragen hoe zij erover denken.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:55

Bedenk je wel dat de aanschaf van het paard niks in in vergelijking tot wat je later aan hem gaat uitgeven. 100 euro per jaar lijkt me erg weinig, je kan beter rekening houden met ongeveer 100 euro per maand. Vergeet niet dat je paardje naar de smid moet, tandarts, inentingen, wormenkuren en ga zo maar door. En dan nog maar te zwijgen wat er aan kosten bij komt kijken op het moment dat het paardje ziek wordt. Ikzelf heb een spaarrekening van minimaal 1000-2000 euro waar ik vanaf blijf, voor het geval mijn paard ziek wordt. De kosten lopen dan namelijk ranzendsnel op, wees je bewust van dat feit en dat je dat niet met een krantenwijkje kan bekostigen.
Succes in je keuze, ik zou lekker pony's blijven verzorgen totdat je wat ouder bent en meer financiële zelfstandheid hebt! :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:55

Soms kun je (al je pech hebt) vaak veranderen van stalling door omstandigheden, dit kunnen verschillende factoren zijn tot welzijn van paard/pony tot problemen met eigenaar van pension.
Dan kan het stalgeld veel duurder worden,wat dan?

Als je alles zelf gaat betalen denk ik niet dat je gaat toekomen..
voor een pony/paard te houden moet je toch al snel +-300 tot 500 moeiteloos kunnen neerleggen..spullen,tandarts,osteopaat (DA die vaak heel duur kan zijn!!), zadelmaker, hoefsmid,voer enzo.

Als je een beetje pech hebt door een stom ongelukje kun je al honderden euro's verder van huis zijn in een weekje.

Je bent nu nog jong en je hebt voor dit moment nog tijd, maar hoe hoger je gaat(elk jaar dus), hoe minder tijd je gaat hebben. Zeker in je laatste jaren + je eventuele hogere studies.
Hoe vaak dat 14 jarigen een pony/paard krijgen en dan weg moeten doen door te weinig tijd als 18 jarige (studies, eventueel bijbaantje, vriendje,auto, vrienden)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:59

Ik zou nog even een tijdje doorsparen.
Straks ga jij studeren? En dan? heb je dan nog wel zoveel tijd over?
Jij zit op een opleiding, maar je paard heeft wel dagelijks even een aai nodig.

Als ik jou was, zou ik ook niet voor een veulen gaan.
Opvoeding kost veel tijd, en ook veel ervaring, zeker met rotte appels.
En je zou maar net een rotte appel hebben...

Kun je beter voor een ervaren en oud paardje gaan als eerste paard.

En inderdaad, dan de kosten.

Hoofdsel +/- 50 euro.
Zadel +/- 1000 euro (2e hands, aanpassen, opvullen, nieuwe want bouw veranderd.)
Halsters, borstels en andere zooi...
Mogelijk dekens, + goedkoop = duurkoop!

Tandarts +/- 100 euro
Hoefsmid (Tussen 25 en 50 euro bekappen)
Enten +/- 60 tot 80 per jaar.

Lindor92

Re: Hoe aan ouders vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:07

Een veulen zou ik zeker niet aanschaffen. zo'n dier opvoeden is niet zo makkelijk. En inderdaad de kosten kunnen behoorlijk hoog oplopen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:10

Zoals eerder gezegd. Uiteindelijk kost een paard meer dan je van te voren bedacht had. Dit komt door kosten van dieren/tandarts, hoefsmid, zadelmaker (heb je nog niet nodig met een veulen), beestje kan ziek worden bijv. koliek of wat meer voorkomende dingen zoals rotstraal of mok. Kost allemaal tijd en geld. Dekens gaan kapot, halsters en halstertouwen gaan kapot, vliegenmaskers gaan kapot, singels en singelstoten, beugelriemen, dekjes etc etc. En je wil natuurlijk op zijn tijd je lieveling verwennen met een nieuwe longeersingel of een nieuw longeerlijn (heeft hij geen bal aan, maar ach al die kleurtjes staan zo leuk en het is belangrijk voor zijn beweging) of je wil een ander hoofdstel, want je goede hoofdstel zal maar kapot gaan tijdens een buitenrit. Dan nog lessen of begeleiding, want een jong paard moet ook nog van alles leren ook al kun je er nog niet opzitten. En je stalling kan opgezegd worden (heb ik in een halfjaar 2x gehad).

Het is niet alleen geld en tijd maar ook zorgen hebben voor/over je paard. En ik vind dat meisjes tot 17/18 daar niet mee belast horen te worden.

EDIT: misschien trouwens een idee om een algemeen topic of huiskamer topic te maken voor alle meisjes (of jongens) die graag een paard willen maar hun ouders niet zo ver krijgen. :')

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:19

Gewoon 'pap, mam mag ik een eigen paardje'

Ze zullen er waarschijnlijk eerst goed over moeten nadenken en met je overleggen. Sta open voor hun mening en vooral niet gaan drammen.

lotte_appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:21

Even een opheldering: ik heb al 2 veulens opgevoed en 1 daarvan ook zelf beleeRd. .. van stal veranderen hoeft niet... ik ken die mensen... ze hebben 3 stallen achterin hun Enorme tuin met weiland erachter... kosten Ben ik me van bewust

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:29

Ik hoop dat je je goed realiseerd dat de kosten echt niet niks zijn. Ik ben zelf bijna 15, maar weet het nu al te goed. Hoefsmid, fysio, zadelpasser, tandarts, entingen, zadel en ga zo maar door. Maar vergeet ook zeker niet DA kosten die erg hoog op kunnen lopen.
Denk ook echt aan de tijd ! Welk niveau doe je op school? Op een gegeven moment ga je nadenken over je opleiding en komen er vriendjes in beeld of andere dingen, weet je zeker dat je dan nog tijd hebt ?
Soms moet je ook dingen laten schieten omdat je bijv naar je paard moet.
Vind je dat niet erg, heb je echt echt veel ervaring met veulens en beleren van paarden (dat is echt een vak apart, je doet sneller iets fout dan goed) en vind je het fijn om het druk te hebben dan zou ik het opzich wel doen.
Ik zou het wel rustig opbrengen bij je ouders, goede voor - en nadelen. Geen idee of dat werkt , ik heb er zelf nooit om gevraagd.
Toch zou ik ook als ik jou was een iets ouder pony kopen of paard waar je gewoon lekker op kan rijden!
Succes, hou je ons op de hoogte ?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:34

Ik denk eerlijk gezegd dat je je er nogal op verkijkt. €100,00 aan stallingskosten per jaar is geen reëel bedrag. Is dit daadwerkelijk afgesproken of heb je dat eens horen vallen?
En ook al mag je er voor die prijs staan, wat als die mensen ineens stoppen met stalling of gaan verhuizen bijv.? Dat is niet ondenkbaar, je zal ook een plan B moeten hebben. Kun je dan stalling betalen van vaak minimaal €150,00 - 250,00 per maand?

Om te beginnen zal je natuurlijk ook al de aanschafprijs moeten hebben, dat is toch een behoorlijk bedrag voor een 14 jarige.
Daarnaast heb je natuurlijk de vaste kosten van de hoefsmid, wormenkuren en inentingen. Maar wat als je paardje ziek wordt of kreupel raakt en je geconfronteerd wordt met een DA rekening van €750,00? Of misschien nog meer ....

Ik denk dat kennis en ervaring niet eens het probleem zal zijn, maar meer hoe je het gaat bekostigen.
Punt is ook dat je ouders financieel verantwoordelijk zijn voor jou en jij dermate uitgaven niet mag doen zonder toestemming van je ouders.

Ik denk dat je een plan op moet stellen waarin je alle verwachte kosten zet + een spaarpotje voor onverwachte kosten. Daarnaast hoe je denkt het te kunnen gaan betalen.
Ook zou ik erin zetten hoeveel tijd je dagelijks denkt nodig te hebben voor je paard.

En dan in gesprek gaan met je ouders. Ik denk dat je ouders het zelf ook leuk moeten vinden om een paard aan te schaffen en dit én financieel moeten kunnen dragen (want de kans is niet groot dat jij dat als 14 jarige volledig zelf kan) én bereid zijn dit ook te willen uitgeven aan een paard en de zorg er van. Want hoe je het ook bekijkt .... een paard kost niet alleen behoorlijk wat tijd maar ook veel geld.

En ben je er zeker van dat je een veulen wilt? Je zegt dat je al 2 veulens hebt opgevoed, maar eigenlijk is dat iets wat de paarden zelf doen. Is het voor een veulen eerlijk om het op die stalling te zetten? Vaak is het voor veulens veel beter om ze lekker in een groep te zetten met wat leeftijdsgenootjes of op een opfok bijv.
Ook duurt het minimaal 3,5 jaar voor je ook maar aan rijden kunt gaan denken.
Wil je echt een veulen of is het meer om te bezuinigen in de aanschafkosten?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 16-09-15 16:38, in het totaal 3 keer bewerkt

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:34

Wat het beste helpt is ze laten zien dat je er echt heel goed over nagedacht hebt.

Dus maak een lijstje met alle kosten (stalling, voer, dierenarts, hoefsmid, halsters, dekens, andere spullen.) en laat daarna dan zien dat jij dit zelf helemaal kan bekostigen.
Hierdoor laat je zien dat je er goed over nagedacht hebt én laat je gelijk zien dat ze zelf niets bij hoeven te dragen.

Waar je hem gaat stallen, ken je die mensen goed? (Lijkt me wel als je maar 100 euro per jaar hoeft te betalen, want alleen stro en voer is al véél duurder dan dat per jaar :P ).
Dus als je die mensen heel goed kent moet je gewoon vragen of ze naar je ouders laat bellen dat je hem daar mag stallen en dat ze je altijd kunnen helpen als er eventueel problemen zijn.
Vaak vinden ouders die weinig van paarden weten het vervelend dat ze je niet kunnen helpen en vinden ouders het fijn als er mensen zijn die je advies kunnen geven.

Succes ermee! :)

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:35

geeeeen veulen kopen, niet omdat je net niet kan
maar omdat er zo veel mis kan zijn met een paard wat pas naar boven hoefd te komen als hij ouder is. mij werd het afgeraden, mijn instructrice heefd 50 veulens op de wereld zien komen waarvan er 10 de sport hebben gehaald, ik weet niet of dat is wat je wil maar als 1 op 5 de sport haald zou je kunnen zeggen dat 2 op 5 het zadel niet eens redden.
ik wilde dit ook maar ben inmiddels blij dat ik een onbeleerde 4 jarige heb gekocht
daarbij moet een paard om goed te kunnen groeien echt mega veel ruimte hebben en dan bedoel ik echt mega dan is 2x een rijbak van 20x40 echt niet genoeg (om er ff een beeld bij te krijgen dan) en hij moet ook echt speel kamaraatjes hebben
en hoe vaak je het ook gedaan heb moet je altijd met een goeie instructrice samen werken, wat denk je dat de kosten daar van zijn als je die 3x per week laat komen?
over het feit dat meisjes van 17/18 niet belast moet worden met een eigen paard... ik ben 18 jaar en heb al 6 jaar een eigen pony en heb er daarnaast altijd nog bijrijd ponys bij gehad inmiddels bestaat mijn eigen kudde uit een 21 jarige Epony een shet en een 4 jarig onbeleerd sportpaard, deze staan allemaal aan huis en ik verzorg ze volledig zelf daarnaast rijd ik dagelijks een fries bij, en ben ik dit jaar begonnen aan mijn HBO studie ik ben echt niet over belast

als zou ik als je hem helemaal zelf moet vergoeden even een paar jaartjes wachten en sparen als je 18 bent krijg je voor je bijbaantjes een stuk meer betaald, en ik weet niet of je voor je studie op kamers gaat moeten, er staan zo veel paarden op marktplaats 'verkoop wegens studie' ook die kosten steigen de pan uit helaas -O-

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:37

Als je er echt zo'n goede kijk op hebt, dan zul je niet zo'n gek bedrag zeggen.
Nooit veranderen van stal veranderen? Alles kan hoor, je zou niet de eerste zijn die plots weggaat door omstandigheden.
Ik heb vroeger ook bij vrienden gestaan, maar na 1 maand weggegaan vanwege de welzijn vd paarden/pony's niet op de eerste plaats stonden en dit heb ik wel bij meerdere mensen zo meegemaakt(vrienden van mij die bij vrienden stonden).

Ik ben aan 3 pony's zo'n 4000/jaar kwijt, dit terwijl ze zelf aan huis staan.

HorseTalkNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:40

Hoi!
Ik heb wel een paar tips voor je die bij mij gewerkt hebben:

-maak een plan + powerpoint presentatie en presenteer die.
Je legt dan verschillende dingen uit over hoefsmid etc. stalling en alles.
Zelf heb ik ook berekend wat het p/ maand of p/jaar kost

-Doe onderzoek
Mijn vader zei altijd: als je iets wilt kopen, doe dan onderzoek.
Ik ehb uuuuureen stalling gezocht op mijn fietsje.

-Bewijs

Denken je ouders dat je het niet aan kunt om elke dag door weer en wind naar de pony toe te gaan? Dat dachten mijn ouders wel omdat ik een beetje lui ben (;p) maar ze hadden het goed mis. Elke dag ga ik naar mijn verzorgpony toe, terwijl het de laatste dagen alleen maar regent bij mij.

Hopelijk heb je er wat aan, als je meer info wilt stuur me dan even een berichtje.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:50

xxdomiixx schreef:
Het is niet alleen geld en tijd maar ook zorgen hebben voor/over je paard. En ik vind dat meisjes tot 17/18 daar niet mee belast horen te worden.

Dit is natuurlijk nonsens, dan zouden we geen ponyruiters, ponyclubs etc. meer hebben.

Een kind kan de verantwoording niet helemaal alleen aan nee. Daarom zijn vrijwel alle ponyruiters kinderen van ouders die zelf de paardensport beoefenen of hebben beoefend.

Ken er wel een paar met ouders die er zelfs niets mee hadden maar die zijn hard aan het werk geweest om kennis te vergaren en hebben veel, heel veel over voor hun kind.

Een pony is van het hele gezin. Ouders moeten er niet alleen achter staan maar er ook alles voor over hebben. Je moet als gezin de hele levensstijl er op aanpassen. Als jouw ouders dat niet willen, dan gaat het hem niet worden. Ik denk dat je ouders zich daar wel heel bewust van moeten zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:28

Gewoon vragen je hebt geen poot op te staan als het niet mag en als je alles helemaal netjes uitrekent voordat je het uberhaupt gevraagd hebt en het je helemaal voor je ziet is de teleurstelling dester groter.
Als ze er voor open staan dan zeker wel ermee aan de slag gaan. Succes! ;)