Bezoek aan een grote Hongaarse stoeterij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Bezoek aan een grote Hongaarse stoeterij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 21:30

Geen Oostenrijk plaatjes dit keer, maar wel een bezoekje aan mijn buurland Hongarije. Ik ging samen met goed kennis en stalcollega Alice een dagje naar een fokkerij in Hongarije om 2 paardjes te bekijken die onze baas wilde aanschaffen.

Op deze stoerij worden een aantal oude rassen gefokt uit de Oostenrijks/Hongaarse monarchische tijd.
Het betrof vooral Huzule paardjes en Gidran paarden. Van deze 2 rassen heeft hij nog nakomelingen lopen van de eerste stamboek paarden. Bij de Huzule gaat het terug to ergens in 1800 en de Gidrans terug tot begin 1700.
Ook heeft hij Hongaarse koudbloeden een aantal en Nonius, maar die zijn we helaas niet tegengekomen bij onze tocht in zijn enorme gebied.

Het zijn nogal wat foto's dus veel zijn er in link, maar ook de moeite waard.

Mijn baas en zijn familie op de koets met een Huzule hengst ervoor die waarschijnlijk na zijn castratie en nog wat training naar onze stal komt en waar hij o.a. in tweepsan zal gaan met een andere Huzule ruin die mijn baas een paar weken terug gekocht heeft.

Afbeelding

Dit is de hengst

Ook deze Hongaars koudbloed ruin heeft hij gekocht en dit was vanmorgen bij ons op stal.
Longeert wat lastig met een camera in je hand en beetje onervaren paard maar hij is superbraaf.

Toen gingen mijn baas en zijn familie weg en kregen Alice en ik als echte liefhebbers het hele gebied en de kuddes te zien uitgebreid. Ze lopen in een ontzettend uitgestrekt gebied en vormen dus zelf kuddes.

Een aantal van de Huzule paardjes

Afbeelding

Een wat verderaf blik.

Een drachtige merrie

Afbeelding

Nog een merrie

Een bonte en een valk jaarling

Veel schattige veulens

En hele mooie kleurtjes

Afbeelding

Vervolgens werd de groep merries met veulens die op stal bijgevoerd waren weer terug de weide op gedaan. Dit zijn voornamelijk Gidran paarden Dara is later vrij veel Shagiya araboer en engels volbloed in gefokt. Echte endurance paarden.

Afbeelding

Daar namen ze eerst een lekker zandbad.

Mooie veulens
Afbeelding

Hier nog een aantal en eigenlijk bijna allemaal vos

Vervolgens werden we door de zoon de berg op gereden en zouden we later terug naar beneden wandelen. Op de berg was nog een groot deel van de merrie/veulen Gidran groep.

Afbeelding

Bijna overal waar je kijkt kunnen ze dus vrij rondlopen. Er staat wel ergens in de verte een hek omheen.

Alice mijn collega heeft een 19 jarige valk merrie die dus van deze fokker bleek te komen bij een eerder bezoek.
Ze had nu de papieren mee en foto's dus die werden uitgbreid bekeken.
Deze jaarling dunskin merrie met pearl (de pearl glans krijg je helaas niet goed op de foto) is dus familie van haar oudere merrie. Ik had haar zo willen meenemen zo lief en die kleur was echt TE mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ook enorm bijzonder was dat er heel erg veel merries naar mij toe kwamen en met hun neus tegen mijn zwangere buik kwamen staan. Heel behoedaam en intens. Dat was echt vreselijk mooi om mee te maken. Zo mooi dat ik het zowaar heb laten vastleggen terwijl ik niet graag op de foto ga ;)

Afbeelding

Ook even knuffelen met haar veulen.

Toen kwamen de merries die bijgevoerd werden ook boven aan en werd de groep nog groter.

Ze worden niet voor niets bijgevoerd, maar het is ook wel een endurance ras dus erg rank gebouwd.

Afbeelding

Dit vond ik een fraaie merrie

En nog een heel mooi veulen

Zowaar ook nog een ander kleur veulen dus die mag niet ontbreken.

Afbeelding

Hetzelfde veulen van de zijkant

Ook een paar Huzulen in deze groep die zich schijnbaar prettiger voelen bij deze kudde. Op de een of andere manier kiezen de meeste Huzulen en Gidrans voor hun eigen ras.

Afbeelding

Veulens waar je maar kijkt.

Toen gingen we terug naar beneden wandelen, Hier een terugblik met de groep Gidran merries ver op de achtergrond.

Afbeelding

En beneden zie je een deel van de Huzulen groep

Afbeelding

Beneden liepen ook nog 2 ezels

Een cremello ezel die niet erg fotogeniek keek.

Een wel fotogenieke grijze ezel.

Een traditioneel Hongaars tuig

Een deel van de bokalen en lintjes

En de zoon en een vriendje die terug kwamen van een buitenritje van 4 uur op 2 Huzulen.

Afbeelding

arno8

Re: Bezoek aan een grote Hongaarse stoeterij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:04

Interessant! Zag een keer op Facebook foto's voorbij komen van iemand met een Huzule en sindsdien vind ik het een leuk ras om te zien. Wist niet dat ze in Hongarije worden gefokt. Kun je wat zeggen over hun karakter, hun gangen en hun typische eigenschappen van wat jij daar hebt gezien? (Als ik erop googe krijg ik dezelfde positieve eigenachappen als bij ieder ander ras en weet ik nog niks) En is het nou een typisch Hongaars ras? Zijn ze meer gefokt als trekpaard of meer als rijpaard?

Sorry een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden waarschijnlijk :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:49

Ontzettend leuke fotoserie! Kende tot nu toe alleen maar de Nonius maar deze twee rassen zien er ook erg leuk uit! En Hongarije is sowieso een fantastisch land <3

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:09

Wat een gaaf ras! Die wil ik in Nederland ook wel meer zien :j

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 18:59

De Huzule is echt een pony ze hebben het formaat van ijslanders maar iets verfijnder.
Beetje eigenzinnig zijn ze wel, zelfstandig maar mooie gangen en fijne veelzijdige sportponies.

Ik ben zelf 1m83 dus zal er niet snel opstappen. Ruintje dat we op stal hebben nu is denk ik ongeveer 1m38. Ik kan eerdaags wel als ie in de les loopt een filmpje maken.

Het zijn allemaal rassen uit de tijd van de Hongaars/Oostenrijkse monarchie dus ze worden zowel hier in Oostenrijk als in Hongarije gefokt. Maar veel fokker zijn er niet ze zijn ook voor ponies best prijzig. Hier in Oostenrijk liggen de prijzen rond de 3000 euro en dat zal in Hongarije niet veel lager zijn.
Ik vind het zelf meer rijponies als trekponies, maar de hongaren beleren alles voor de kar.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:11

gaaf topic!!!! en gave pony`s!!
waar in Hongarije is dit?
zijn dit gangenpaardjes?
ik ga volgende week weer naar Hongarije en lijkt me een mooie stoeterij om te bezoeken

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 19:17

sneppie schreef:
gaaf topic!!!! en gave pony`s!!
waar in Hongarije is dit?
zijn dit gangenpaardjes?
ik ga volgende week weer naar Hongarije en lijkt me een mooie stoeterij om te bezoeken

Nee geen gangenpaardjes gewoon drie gangers. Het is in het plaatsje Gyűrűs. het heeft maar 100 inwoners dus je rijdt er zo de stoeterij binnen. De eignaar zelf spreekt goed Duits, maar is wel wat druk en hectisch maar zeer vriendelijk.

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:22

Wat een leuke pony's! en die natuur <3

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:41

Oei dan zijn ze voor mij met m'n 1.97 meter helaas te klein. Jammer zeg! Maar het blijven leuke dieren om te zien.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:55

hahaha!! is dus echt om de hoek van waar we moeten zijn. Misschien 25 km ofzo.
Weet je toevallig ook hoe die stoeterij heet, dan kunnen we eerst ff bellen of het uitkomt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 20:44

sneppie schreef:
hahaha!! is dus echt om de hoek van waar we moeten zijn. Misschien 25 km ofzo.
Weet je toevallig ook hoe die stoeterij heet, dan kunnen we eerst ff bellen of het uitkomt.

Ik stuur je een pb.