Hoe vaak proefrijden voor aankoop paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Hoe vaak proefrijden voor aankoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:54

Zoals de titel al zegt, hoevaak hebben jullie proef gereden, of raden jullie aan, voordat je verder gaat tot aankoop van het paard?

En andersom, zouden jullie het vervelend vinden wanneer je je paard vekoopt de potentiele kopers (te) vaak komen rijden?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/ tips!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:55

2 keer proefrijden en dan niet met 6 man, maar gewoon met z'n tweeën.

Ik zou het niet leuk vinden als ik een paard zou verkopen en iemand wil het paard 6 keer rijden met elke keer een vriendin mee.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:55

Ik heb mijn paard gekocht na er welgeteld 5 minuten opgezeten te hebben. Hij was net 10x onder het zadel geweest en ben er thuis mee verder gegaan.
Zag er niet de noodzaak van in om meer heen te gaan, heeft geen meerwaarde bij een paard wat net onder het zadel is.
Overigens nooit spijt van gehad, geweldig dier ;-)

Kirsha

Re: Hoe vaak proefrijden voor aankoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:58

Ik ben volgens mij wel vijf keer wezen kijken en voor de koop gesloten was waren we een dikke maand verder :=

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:02

Niet.... niet zadelmak en 15 minuten in het echt gezien. De vorige ook zo.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:04

Ik heb mijn pony geloof ik 4x proef gereden. Zij stond ook een kwartiertje verderop en dat kon dus makkelijk :j
Verkopers vonden het ook alleen maar goed dat ik wat vaker kwam om haar kennen te leren (voor zover dat mogelijk is in 4x := )

Toen ik haar weer verkocht zijn die mensen 1x geweest, vond ik ook geen probleem. :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:05

ik heb mijn paard gekocht na 2 weken proefrijden. ik was daar erg blij mee.
na die 2 weken kwam de kliniek langs voor de keuring (klinisch en rontgen).

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:10

ik minimaal 2x.
1ste keer ga vaak met me vader en/of zus. Kijken of hij/zij echt zo leuk is. 2de keer met instructeur hij weet wat ik zoek en helpt mij hierin keuzes maken.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:12

Ik heb maar 1x gereden en hem dezelfde avond nog opgehaald. De klik zat er gelijk en hij ging mee met de voorwaarde als het niet klikte of hij werd afgekeurd dat hij terug mocht
Was wel bij een handelaar.

Ik zelf voelde gelijk dat het goed zat. Zo ook met mijn jonkie terwijl ik die niet eens echt heb kunnen aaien/bekijken toen ik er was.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:17

Ligt aan hoe het voelt en de omstandigheden.
Bij een paard wat al meer kent ben je de 1e keer toch wat voorzichtiger (ik althans) en de 2e keer probeer je hem wat meer uit.
Mijn laatste aanwinst heb ik maar 1x op gereden. Beestje was net zadelmak en kende nog niks. Ging vooral om manier van lopen en hoe ze reageerde en karakter. Had na 5 min al in de gaten dat dat wel goed zou komen

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:17

Met mijn eerste paard heb ik echt wel meer dan 5 keer proefgereden. De verkoopster vond in het begin nog niet dat we goed bij elkaar pasten, dus ze bood zelf aan dat we vaker kwamen rijden. Ik heb ze uiteindelijk toch mogen kopen, maar na een halfjaar is ze terug verkocht omdat ik er toch geen klik mee had.

Met mijn 2e paard heb ik 1 keer proefgereden, voorschot betaald en dan net voordat we hem kwamen halen, heb ik er ook nog even mee gereden.

En als kopers naar mijn paard zouden komen kijken, dan mogen ze van mijn part zo vaak komen als ze willen, mits ik ze goed vind rijden. Ik verkoop mijn paarden alleen als ik zelf een goed gevoel heb bij de potentiële kopers.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:27

In principe hoef ik helemaal niet proef te rijden, wil het paard wel goed kunnen zien, even wandelen ermee, even in handen hebben zeg maar. Maar rijden is geen noodzaak, daar komen we wel uit als de rest goed zit.

Wil vooral zover als mogelijk is het paard zijn karakter kunnen beoordelen, ik leer meer van wie het paard is door het in de hand te hebben, even te wandelen (en dan bij voorkeur wat verkeer, wandelaars, honden e.d. tegen te komen) dan van even erop zitten.

Beide hafjes heb ik wel gereden voor de aankoop, maar dat was bij beide niet de doorslaggevende factor.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:33

Bij mijn huidige haflinger zijn we de 1e gaan kijken zonder te rijden, maar toen stond ze op een stalling om voor de keuring klaargemaakt te worden.
De 2e keer wel gereden toen ze weer op haar vertrouwde plekje stond, en volgensmij daarna nog 1x gereden en toen hebben we haar gekocht en meegenomen :j
Ik was meteen verliefd op haar karakter; ze was zo knuffelig en aanhalig aan de hand, dus dat zat wel goed.maar wou natuurlijk ook wel even weten hoe ze onder het zadel deed, maar dat ging meteen de 1e keer al prima.

ikzelf zou het denk ik ook geen probleem vinden dat als ik een paard te koop zou hebben dat er eerst een paar keer op gereden zou worden...

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:39

Ik heb na het eerste ritje de knoop al doorgehakt.
De galop niet eens geprobeerd, die knop was nog niet bevestigd :+
Overigens wel vanaf de grond de galop bekeken aan de longe en haar gewoon "in handen" gehad.
Poetsen, zadelen etc.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:49

Ik heb 2 keer gekeken/proefgereden voordat ik mijn paardje kocht. De eerste keer ben ik gaan kijken met iemand die al heel lang in de paarden zit en iets meer oog had voor afwijkingen en dergelijke dan ik heb. De tweede keer heb ik mijn vriend meegenomen omdat het wel ons gezamenlijke geld is wat naar stalling e.d. gaat. Dus ik vond het belangrijk dat hij haar ook leuk vond. Daarna heb ik via de mail laten weten dat ik haar wilde kopen, we hebben nog even onderhandeld en afgesproken wanneer ze gekeurd en gebracht zou worden. En toen was ze van mij :D

famkesoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:05

het licht er heel erg aan ik raad aan minimaal 2x zodat je het verschil hebt kunnen voelen.
Als je de pony/paard ziet zou ik hem niet gelijk kopen..
het kan 2 weken duuren maar ook 6 maanden.. Je wilt niet dat je na een paar maanden spijt hebt.
En proefrijden raad ik ook minimaal 2x aan .

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:10

Ik zou 5X proef rijden aanraden.
Ikzelf doe nog weleens bij hobbien op een handelstal en een paard kan binnen een korte tijd wel een heel andere kant van zich laten zien. Ook zou ik aanraden twee weken op proef. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de meeste de eerste week netjes braaf zijn. Daarna beginnen ze zich wat meer "thuis te voelen" en dan komt meestal de aap uit de mouw. Kan ook andersom zijn trouwens. De eerste week strontvervelend en de week erop als ze zich wat thuis gaan voelen dat ze zich beter gaan gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:13

ik heb mijn eersste pony 2x proef gereden, was bij een bevriende handelaar die zei 'ga er maar heen zadel maar op en test maar uit'
andere paard heb ik 2 weken op proef gehad

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:19

Niet. Paard was 2,5 en uiteraard nog niet zadelmak.
Maar ik kende de moeder, grootmoeder en volle zus.
De moeder had ik zelf gereden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:29

Twee keer. Eerste keer laten voorrijden en er daarna zelf op, de tweede keer meteen zelf rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:33

Denk dat ik normaliter voor 2x zou gaan, maar moet zeggen, de meeste vallen gewoon meteen bij de 1e x af, dus snel klaar.
Die die ik uiteindelijk gekocht heb maar 1 x gereden, was zadelmak verder niet en stond ver ver ver weg en ik vond hem 1e x dusdanig fijn en fijne verademing na al die verreden exemplaren dat ik daar wel uit was. (en hij zat ook nog eens zalig).

Ander paard dat was afgekeurd op de foto's had ik wel 2 x gereden, maar ja helaas...

Het ligt er ook aan hoe lang je al rijdt, hoe goed je wel of niet weet wat je zelf wilt en wat je mogelijkheden en de mogelijkheden van het dier zijn.
Bij twijfel altijd nog een keer proberen zou ik zeggen (of juist een andere).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:35

VIJF keer, ze zien je aankomen.... Ik vind zelf 2 keer zat. Dan weet je hoe hij voelt, je hebt een idee welke kant je op kunt, je weet wat over braaf en nieuwschierig zijn. Ik ga er daarbij vanuit dat je na de koop toch aan elkaar moet wennen. Een verschil kan natuurlijk wel ingegeven worden door het doel wat je hebt met het paard.. ik ben maar gewoon een LMJK ruiter da's wel effe wat anders dan een wedstrijdruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:39

Ik heb op mijn huidige paard 1x gereden en daarna gekocht.

Paard daarvoor 5x op aanraden van die stal omdat het 'wel een bijzonder dier' was. En dat betekende dus eigenlijk dat ie zich achter over liet klappen eenmaal bij ons op stal. De stal had gedacht aan de hand van het rijden dat ik hem wel dapper genoeg reed en dat hij niets zou gaan doen, hadden ze dus mooi mis.

Bij een particulier vind ik 2x eigenlijk normaal. Eerste keer zelf en als het wat lijkt de tweede keer mijn instructrice mee.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:42

2x proefgereden en bij de tweede keer de koop afgerond

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:43

2 keer.1 keer zonder de kinderen en 1 keer met de kinderen.