Paard is precies een beetje depressief

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsylove

Paard is precies een beetje depressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 08:52

Heay ik hoop dat jullie eff de tijd nemen om dit te lezen

Dus ik heb 1j geleden een pony gekregen, en ja die stond dan op een wei en de eigenaar had ons geZegt da we er mochten naar kijken enz (zonder hem) en da hebbe we dam ook gedaan elke dag zijn we langs geweest en die kwam echt direct aangegalopeerd enz en dan iets later hebbe we die dan gekocht.. En dan na 3dagen was ze beginnen manken (da was vorig jaar in juli) en er zijn veel dierenartsen bij geweest en ze wisten allemaal ni wa het was
Enz en dan heeft er ons iemand naart ziekenhuis gestuurd en daar is er aant licht gekomen da ze de ziekte van cushing heeft en daardoor hoefbevangenheid..
Maar sinds dien is ze altijd maar downer geworden.. Ze kwam wel nog af ma nii zo vrolijk enz en nu komt ze zelfs ni meer af als we bij het hek komen ja alleen sochtends en savonds als ze weet da ze eten gaat krijgen nu is ze 16j en ze heeft nu ook een grasallergie, ze neemt medicatie en heeft 3 weidemaatjes ze wil ook met niks meer mee werken tenzij dat ze koekjes krijgt... Ma nu is mijn. Vraag... WAT MOET/KAN IK DOEN?????

Chocopasta

Re: Paard is precies een beetje depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:54

Ik wilde gaan lezen maar het is niet te doen met al die halve woorden en ontbrekende leestekens..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:54

Hihi je komt vast uit België of niet?

Mogelijk wil je pony liever niet meer bewegen omdat ze erg last heeft van de voeten door de hoefbevangenheid.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:57

Eerst beter je verhaal uit proberen te leggen. Je nl is bar slecht (hoeft zeker niet perfect. Doe ik ook niet)

Maar nu is het heel onduidelijk.

Wat zegt de dierenarts dat ze zo langzaam word? Is het niet beter om haar te laten in slapen?

Horsylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 08:57

Ja ik kom uit België sorry voor degene die het niet kunnen lezen :p das een slechte gewoonte van mij..
Maar nu heeft ze geen hoefbevangenheid omdat ze medicatie krijgt..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:59

Maar de stand van haar hoefbeen kan al veranderd zijn. En dit blijft altijd zeer doen.
Misschien eens aan de dierenarts vragen of er foto's van haar hoeven kunnen worden gemaakt?

Horsylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 09:02

Ja kan ik wel vragen ja.. Maar wat mij beetje tegen zit is dat ze op de weide wel galoppeerd en speelt en dan als haar halster aan gaat niet meer.. Maar ik begrijpt het ook wel een beetje.. Zou ik niemand van een fysiotherapeut ofs laten komen? Of is de enige manier echt foto's laten maken?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:03

Is er al een röntgenfoto van haar hoeven gemaakt en is het hoefbeen gekanteld?

Als dat het geval is dan is ze chronisch bevangen en heeft ze altijd pijn. Het is dan logisch dat ze niet meer mee wil werken.
Als het mijn pony was liet ik haar inslapen als de bevangenheid chronisch is.

Horsylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 09:05

Ja er zijn foto's gemaakt, maar haar hoefbeen was een heel klein beetje gekanteld en in het ziekenhuis zijden ze dat ze er geen last van ging hebben :(

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:11

Horsylove schreef:
Ja er zijn foto's gemaakt, maar haar hoefbeen was een heel klein beetje gekanteld en in het ziekenhuis zijden ze dat ze er geen last van ging hebben :(

Kijken of ze er wel last van heeft is redelijk simpel. De dierenarts vragen om pijnstillers en haar deze een week of 2 geven wordt ze tijdens de pijnstillers vrolijker en wil ze weer meer doen dan weet je wat de oorzaak is pijn. En den in overleg met dierenarts en hoefsmid of hier nog iets aan gedaan kan worden weten hun ook geen oplossing dan is hoe moeilijk ook de eerlijkste keus om haar in te laten slapen.

Horsylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 09:13

Okay Danku voor de tip

Horsylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 09:15

Maar juist nog een vraagje, ze mankt ook niet, dus dan heeft ze toch geen pijn? Of ben ik nu verkeerd aan het denken :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:18

Als een pony aan twee benen pijn heeft zie je ze meestal niet manken, maar alleen wat korter stappen als je er goed op let.

Horsylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 09:19

Okay kzal is kijken want de vorige keer dat ze dat had had ze het aan de 2 benen maar ze mankte alleen met haar rechterbeen dus kga is kijken en anders die pijnstiller :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:37

Horsylove schreef:
Okay kzal is kijken want de vorige keer dat ze dat had had ze het aan de 2 benen maar ze mankte alleen met haar rechterbeen dus kga is kijken en anders die pijnstiller :)

Nog even voor de duidelijkheid pijnstillers is geen oplossing maar alleen een methode om te kijken of ze wel of geen pijn heeft dit kan je niet standaard blijven geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:47

als er drie dierenartsen bij geweest zijn en niet een van de drie had door dat je pony bevangen was ,snap ik iets niet.
Wat voor medicatie krijgt ze voor de chsing en welke dosering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:50

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:55

Mijn paard werd depressief van de medicatie voor cushing. Ze stond in een hoekje te staren in haar stal/wei en ze had een een doffe blik. Terwijl ze normaal gezien alles moet zien die beweegt op stal.
Sinds enkele weken ben ik nu volledig gestopt (op aanraden van de DA) met de medicatie en heb ik mijn energieke paard terug (soms een beetje te energiek :) ). De medicatie zal ik echt niet meer beginnen geven.
Ze is wel nog niet hoefbevangen geweest. Dus een iets andere situatie dan bij jou, maar het kan wel zijn dat je paard ook op de medicatie reageert.

Horsylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 09:57

Geerke, ze mankte maar langs 1 kant en ze zijden dat het geen hoefbevangheid kon zijn omdat het maar langs 1 kant was.. En de laatste heeft ons dan door gestuurd naar het ziekenhuis om daar foto's te laten maken :) genja, ik weet niet goed hoe die pilletjes noemen :/ het zijn roze pilletjes en ze krijgt per dag zo een half pilletje, regelmatig word haar bloed getrokken om te kijken als we de dosering niet moeten aanpassen :) en ja dat zou idd kunnen, er bestaat ook nog andere medicatie dus mss kan ik is veranderen van pilletjes :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:00

prascend dus....hoe groot is je pony?Het kan inderdaad dat de dosering te hoog is.
Maar ga even naar de andere topics,linkjes hierboven.Daar zitten alleen maar eigenaren met cushingpaarden!

Horsylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 10:03

Ze is rond 1m25 denk ik is dat dan te hoog?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:06

dan is een halve pil vrij hoog gedoseerd.Was haar bloed goed?
Je kunt proberen iets minder dan de helft te geven...je kunt zo een pil in vieren breken,gaat niet makkelijk,en dan breek je weer een vierde stukje in tweeen.Snap je het nog? :+

Horsylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 10:47

Jup helemaal :+