Beleef Horse Event door de ogen van Dapnik en Adamootje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Beleef Horse Event door de ogen van Dapnik en Adamootje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 09:09

Hallo bokkers,

De eerste dag van Horse Event is aangebroken. Wij, Daphne en ik, brengen vandaag verslag uit van verschillende interessante en leuke demonstraties en clinics. Daphne zal vandaag jullie fotograaf zijn en ik, Felicity, ben jullie schrijfster. We beginnen zo met een demonstratie van Rieky Young (Western). Ik ben zelf helemaal niet thuis in de Western sport, dus dat maakt het extra interessant om deze demonstratie te volgen.

Wij wensen jullie alvast veel plezier en Horse Event. Kan je er dit jaar helaas niet bij zijn? Dan wens ik je veel leesplezier. :D

Schroom niet om vragen te stellen, die zijn natuurlijk hartstikke welkom! :D

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 09:14

Afbeelding

NickyH01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:15

Wat leuk , ik volg

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 10:24

'Hé, een Pegasus!' Een man loopt langs de Bokt-stand met zijn shetlander. Op haar zijkanten staat een vleugelpatroon. Wat een vakmanschap.

De drukte begint toe te nemen. Er lopen zelfs al bezoekers met tassen vol aankopen, de fanatiekelingen. Bij de wc's vraagt een vrouw of ik haar tassen in de gaten kan houden. 'Ze passen niet in het wc hokje' zegt zij verontschuldigend. Ach ja, ik sta hier toch al met mijn laptop te wachten, dus waarom niet?

We lopen richting de Bit piste. Onderweg kom ik een stand tegen met dekjes en halsters in alle kleuren van de regenboog. Een prachtige tinker hengst snuffelt aan een paarden pop. Horse Event oogt vooral heel compact door de vele stands en de kleine loopafstanden tussen de pistes.

Ik neem plaats op het VIP terras. Het zicht is hier meer dan prima. Onder het genot van een drankje geniet ik van al het moois dat hier langs komt paraderen. Ik heb het natuurlijk over de paarden. Een prachtige palomino komt voorbij. Hij en zijn ruiter zien er 'Western-achtig' uit, dus vermoedelijk verzorgen zij de demonstratie.

Rieky Young neemt plaats in de Bit piste met haar palomino en begint vrijwel meteen met de demonstratie. Ik heb geen verstand van western, maar het gehele plaatje ziet er ontspannen en vriendelijk uit. 'Probeer je hand in het midden en boven de manenkam te houden, want dat is het midden van je paard' zegt Rieky. De combinatie laat zien hoe je met het hoger houden van je hand een ophouding maakt. Het paard laat een ontspannen verzamelde galop zien.

"Ik ga nu een spin laten zien." Het paard spint steeds sneller en sneller. Ik vraag mij af of de twee nu niet ontzettend duizelig zijn. Alsof Rieky mijn gedachten heeft gelezen, geeft zij antwoord op mijn vraag: 'Natuurlijk kunnen paarden dol worden, maar minder snel dan wij mensen.' De combinatie eindigt met enkele slide stops en op het laatst beantwoordt zij de vragen van het publiek.

Zometeen breng ik verslag uit van Alizee Froment met haar prachtige PRE en meer.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 10:43

Kwijlalarm! Alizee Froment laat een prachtige demonstratie zien met haar even prachtige schimmel. Het is indrukwekkend om te zien hoe zij met zo weinig hulpen haar paard een passage en pirouette kan laten tonen aan het publiek. Op de grond, zonder teugels en slechts uitgerust met een zweepje, halster en neckrope. Tijdens de demonstratie vertelt Alizee weinig. Daar heb ik persoonlijk weinig moeite mee, want de samenwerking tussen mens en dier is echt geweldig om te zien. Bovendien geeft het mij stof tot nadenken. Wat kun je toch veel bereiken met je paard met zo weinig middelen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 11:32

'Wat ik veel zie is dat de normale basis gehoorzaamheid ver te zoeken is', begint Emiel. Een spectaculaire piaffe en pirouette zoals wij net zagen zullen we bij Emiel niet zien. Voor hem is het belangrijker dat het paard gehoorzaam is, want dat is de basis. 'Ik ben nu al trots op mijn merrie. Dit is voor haar een vreemde omgeving en zij houdt zich nu rustig.' In de bak zien wij een jongedame rijden, zonder zadel maar met bareback pad. Het is niet helemaal duidelijk of zij bij de demonstratie hoort. 'We willen allemaal op een paard zitten. Op de grond kun je basisoefeningen toepassen die ook onder het zadel gedaan kunnen worden' zegt Emiel. De dame op het paard, Gaya, mag vervolgens aan het woord, ze hoort inderdaad bij de demonstratie. 'De bareback pad is een middel om leerlingen te laten ervaren wat lichaamstaal doet bij het paard.' Vervolgens demonstreert zij, door haar gewicht te verplaatsen, wat er gebeurt.

Tijdens de demonstratie wisselen Emiel en Gaya elkaar af. Dat geeft een goed beeld van de verschillende manieren waarop je je paard kan trainen op gehoorzaamheid.

Voor nu een kleine pauze. Straks een verslag van de rassendefilé en meer. Tot zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:35

Leuk om zo toch vanaf huis Horse Event te kunnen volgen. Fijne schrijfstijl ook!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:04

Western demonstratie Rieky Young

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alizee Froment

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Emiel Voest en Gaya

Afbeelding

Pegasus

Afbeelding

Felicity en de Bit mascotte
Afbeelding

zonnebloem18

Re: Beleef Horse Event door de ogen van Dapnik en Adamootje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:06

Ziet er goed uit dames, het lijkt ook onwijs lekker weer te zijn!! Kan niet wachten tot morgen om er zelf ook rond te lopen.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:47

Wat leuk om te lezen, aangezien ik het hele weekend niet ga, kan ik vandaag toch een beetje meegenieten vanachter het bureau hihi.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:50

Leuk verslag! Morgen kan ik het zelf aanschouwen :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:11

De rassendefilé begint al veelbelovend: we zien vier prachtige schimmel Lippizaners. Twee in dressuurkostuum, één met dameszadel en één aan de lange lijnen. Eén van de Lippizaners schrikt tijdens het appuyeren, maar zijn ruiter lijkt alles snel onder controle te hebben. We zien vervolgens het Nederlands Mini paard, die luid hinnikend de aandacht probeert te trekken van één van de knappe Lippizaners. Een Arabier die het allemaal heel spannend lijkt te vinden, een prachtige Fries, een New Forest die wel heel narrig wordt tegen een ander duo, een op hol geslagen donkerbruine PRE en nog veel meer rassen krijgen we te zien tijdens deze show. Wat mij vooral opvalt, is dat het Spaanse paard en de Fries veel aandacht krijgen tijdens dit half uur. Het is jammer dat wij hierdoor weinig te weten komen over de wat onbekendere paardenrassen, zoals het Kaspisch paard bijvoorbeeld.

In de VIP lounge kwamen wij nog Frans Bauer tegen. Helaas was hij erg druk en hebben wij hem niet kunnen spreken.

Zometeen een verslag over de schriktraining en natuurlijk meer. :D

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:19

En alvast wat foto's van de verschillende rassen

Afbeelding
Lippizaner

Afbeelding
Arabische Fries

Afbeelding
PRE

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:32

We komen wat laat aan bij de schriktraining en de ruiters zijn al begonnen met rijden. Carina Rijgwart spreekt de drie combinaties toe en begint met het voorbereiden van de hindernissen. Een vlag en een matras worden naast elkaar op de grond gelegd. Tussen de twee objecten wordt er een zogenoemde vluchtroute gemaakt. Deze vluchtroute maakt Carina gedurende de training steeds kleiner. Daarnaast worden er steeds meer objecten toegevoegd aan de 'hindernis'. 'Hij moet weten, consequent, been is naar voren' vertelt de trainer. Het is interessant om te zien hoe een angstig, jong paard binnen de training steeds zelfverzekerder wordt en meer durft. De Fries lijkt het af te laten weten. Met wat begeleiding van Carina wil hij nog een poging wagen, maar zonder de trainer volgt hij weer zijn eigen weg. Arme ruiter.

Heb je nog wat paardenspullen nodig? Horse Event stikt van de "ruitershops". Hier lijkt alles wel verkrijgbaar te zijn: van halsters voor enkele euro's tot heuse koninklijke staldeuren. Ons favoriet was de wierookhouder in de vorm van een paardenhoofd, waarbij rook uit de mond van het paard komt. :D

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:42

Ik volg, vind het jammer dat ik zelf niet kon gaan, maar ik kan zo iniedergeval nog meelezen!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:48

Mooi beeld dames!!En jullie treffen het met het weer!!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:57

Drie combinaties krijgen deze middag de eer om deel te nemen aan de Bokt kennismakingsclinic. Alice Zijlstra zal hen de beginselen uitleggen van het Western rijden. Op de grond zien we een vierkant en een "L'' vorm liggen. Later zullen we zien waar deze voor dienen. Eerst krijgen de combinaties en het publiek een uitgebreide uitleg van Alice. Daarna neemt de eerste combinatie plaats in het vierkant. Hier worden de beginselen uitgelegd van de spin. De bokkers volgen braaf de instructies van Alice op en de paarden reageren daar (niet altijd even) braaf op. Vooral de oefening met de "L" vorm, waarbij de paarden tussen de balken achterwaarts moeten lopen, gaat in het begin nog moeizaam. Alice blijft hartstikke geduldig en helpt de ruiters zo goed mogelijk als kan op weg. Haar lachspieren worden vooral geprikkeld door de schimmel met de lange manen, die weigert door het hek te gaan. Gelukkig wil ook hij uiteindelijk door de hekjes. Eind goed, al goed.

De tijd vliegt! Het is alweer tijd om naar het volgende onderdeel: "Het herkennen van pijn bij paarden." te gaan.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:13

Afbeelding
De andere PRE nadat hij even de ring uit was gefloept. :+

Afbeelding
Schrik training

Afbeelding
Dit NRPS veulentje doet even een middagdutje

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat foto's van mijn kant. Uiteraard ook foto's van de western clinic genomen, komen eraan!

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:19

Hartstikke leuk om te lezen! Inderdaad erg mooi geschreven en prachtige foto's :D

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:25

Afbeelding

De deelnemers aan de bokt western clinic, ik zal een apart topic met foto's openen ;)

Afbeelding
In de Bokt Lounge; Het herkennen van pijn bij paarden

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 15:28

Hoe herken je pijn bij je eigen paard? Tijdens deze zeer interessante presentatie, die gegeven wordt door Machteld van Dierendonck, komen wij te weten hoe wij pijn kunnen herkennen bij paarden. Zo kan je bijvoorbeeld aan de ogen, oren, kin, neusgaten en mondspleet zien of een paard pijn heeft. Machteld laat enkele korte filmpjes zien van paarden die verschillende gradaties van pijn ervaren. Het publiek mag vervolgens beoordelen hoeveel pijn de paarden van de filmpjes hebben. Daarna volgt er een toelichting van Machteld over de Facial Expression Scale/ Horse Grimace Scale.

'Kunnen we allemaal pijn herkennen? Het antwoord is ja, maar wel moeten er wel op getraind worden'. En daarmee sluit Machteld haar presentatie af.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:43

Het einde van de eerste Horse Event dag nadert. Alizee Froment hebben wij net te paard mogen aanschouwen. Het werd helemaal interessant toen zij het hoofdstel afdeed en haar paard moeiteloos met slechts een neckrope door de bak stuurde.

Het is nu wachten op de allerlaatste act. Een uitgebreid verslag hiervan vinden jullie binnenkort op de voorpagina.

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:50

Ik kan niet wachten tot morgen!!!
Klinkt allemaal prachtig :D

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:58

Eliana schreef:
Leuk verslag! Morgen kan ik het zelf aanschouwen :)

Jaaaa

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:12

Leuk geschreven en mooie foto's dames +:)+

Ik heb jullie vanmorgen gezien bij Alizee, vol concentratie foto's aan het maken :D