[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:02

Ik kwam je topic van de week weer tegen, wat een getob met je grote vent! Even over het overleven van rode bloedworm: http://www.paardvisie.nl/2015/05/mestte ... e-weiland/ geeft wel een duidelijke uitleg over hoe en wat. Ik zou zeker ook Khavanna ontwormen en dan nog zeker een dag wachten met ze op het weiland zetten. Na drie weken zou ik gewoon domweg weer ontwormen met Equest, het is achterhaald dat dat drie maanden werkzaam blijft en je wil dat ze bij Joapie echt geen kans meer krijgen ( dan ook allebei tegelijk).
Het zou voor Joapie denk ik het mooist zijn als hij straks overdag naar buiten kan en 's nachts op stal totdat hij is bijgekomen. Heb je geen mogelijkheid om ze op een ander stuk land te zetten als ze weer naar buiten mogen?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 13:06

Zojuist weer heen geweest en halve emmer gewelde Speedibeet/Vitalbix met een scheut lijnzaadolie er door gevoerd, wat met graagte werd gegeten en mest weer verwijderd; 4 hopen! sinds uitmesten vanmorgen. Het zijn nu middenbruine ballen, de slapte (die al nooit heel erg was, eigenlijk alleen vrijdag enigszins, toen was het half-om-half zeg maar ) is er vanaf. In die mest vind ik verder niets, maar dat schijnt niet veel te zeggen. Hij was weer knap levendig en hinnikte al keihard toen hij me buiten de stal hoorde aankomen. Hij heeft echt trek als een "paard" , het lijkt er op dat de darmen niet zo veel schade hebben opgelopen, gezien de staat van de mest. Dit is bemoedigend.
Straks weer er heen om een uur of 17.00 voor zijn tweede eetlepel Cubarmix (en weer hooi).

Ja in principe liefst morgen J. (minstens overdag) weer naar buiten, natuurlijk! Ik overleg morgenochtend sowieso éérst met de DA, ook over het weide/land beleid, dat land is van andere stalhouder dus heb ik weinig over te "willen", misschien kunnen ze een ander stuk krijgen, ik weet dat nu niet (alle mest op J en Kh hun stuk land is nu natuurlijk door die enorme dagenlange gietregen voor een groot deel de grond in geregend, dus dat valt vermoedelijk nu niet meer te verwijderen). Moet her en der eens gaan overleggen over hoe eea nu verder aan te pakken.

Hoi Jet! Bedankt voor de link, leerzaam en interessant!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 09-12-18 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:15

Klinkt goed, terpentijn! Beterschap voor Jaopie en sterkte voor jou!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:30

Fijn dat het beter gaat! Hij komt er vast weer bovenop.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 13:31

Moet zeggen dat ik het heel tof vind hoe mensen hier met mij willen meedenken, ik heb niet veel ervaring met rode bloedworm besmettingen . J. heeft 't ooit één keer eerder gehad, dat is echt zéker bijna 10 jaar geleden. Toen vond ik na ontworming in zijn mest een hele zooi van die kleine rode bloedwormpjes. Khavanna liep toen niet eens bij hem, die had ik volgens mij nog niet eens.
J. is altijd een sober en keihard 24/7 outdoor paard geweest, waarbij hij héél snel te dik werd, dus om hem nu zo mee te maken is ronduit shocking. J. is een beetje mijn achillespees, want hij heeft een bijzondere afkomst en ik ben op een bijzondere manier aan hem gekomen - hij is altijd, van klein veulen af aan, mijn droompaard geweest. Ik heb heel veel uitdagingen met hem meegemaakt. Hiermee wil ik Khava niet teniet doen, maar J. hád het voor mij altijd helemaal, en nog.
Dat hij er nu zo armzalig aan toe is vreet niet alleen hem, maar zeker ook mij op.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:50

Geen fijne foto's, ik snap dat je je zorgen maakt en fijn te horen dat hij zich weer wat beter voelt!

Maar Terpentijn ik zou je paarden echt de komende maanden nog niet op jouw eigen weide zetten hoor. Jouw weide is besmet en de weerstand van Jaopie is nu heel laag! Ik zou het risisco van een herinfectie echt niet willen nemen!

En dat beetje vorst van de week gaat echt niets doen voor het uitroeien van de larven. Juist de infectieuze stadia van de larven kunnen zeeeeeeer goed tegen vorst. Ik heb in het verleden veel met bloedwormen gewerkt en wij bewaarden de larven als ze nog niet doorgezet mochten worden in een gastheer tot die tijd in de vriezer! Daarna nog prima in staat om een gastheer (in mijn geval waren dit herkauwers, dus geen paarden maar wel vergelijkbare levencyclus) te infecteren.


Onder de huidige weersomstandigheden zullen de larven echt maanden overleven in je wei, dus die is echt een no go area om herinfectie te voorkomen.


Ik zou voor de winterperiode je paarden ergens huisvesten waar ze 's nachts op stal kunnen en overdag buiten in een zandpaddock zodat Jaopie goed op krachten kan komen en er geen risico is op herinfectie in de tussentijd. Over een aantal weken (interval kan de DA je wel vertellen) nogmaals behandelen en zeker ook Khava behandelen, die kan best een nog in "ruste" zijnde infectie onder de leden hebben.

Ondertussen kun jij je weide voorbereiden op volgend voorjaar. Heel goed alle mest ruimen uit de weide waarmee je alle (ook vorst ongevoelige eieren) wegneemt. De wei vervolgens maaien zodat de jonge larven geen "beschutting en isolatie" hebben (hoewel dat nu waarschijnlijk lastig is met al die regen). Deze jonge stadia larven zullen dan wel doodvriezen bij een flinke vorstperiode. De reeds infectieuze larven zullen de vorst overleven, die zullen juist doodgaan als het weer flink warmer wordt en er geen gastheer beschikbaar is. Onder de huidige omstandigheden houden die het echt maanden uit.


Daarna als je paarden weer de wei op gaan, echt heel secuur mest blijven weghalen. In de koudere periodes minimaal 1 keer in de week alle mest uit de wei, in de warmere periodes om de dag om te voorkomen dat er weer eieren tot larves kunnen ontwikkelen die uit de mest het gras in kruipen. Gezien de gevoeligheid van Jaopie voor wormen zou ik zeker altijd heel erg blijven zorgen voor een zo mestvrij mogelijke wei. Geen fijn klusje, maar wel de beste preventie om te voorkomen dat je nog een keer in deze situatie terecht komt in combinatie met regelmatige ontworming.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:16

Simpelste qua weidebeheer nu is er schapen op te zetten (paardenbloedworm gaat dood in schapen), dan wei laten bijgroeien en de paarden er weer op (maar dan is het wel juni voordat ze er weer op kunnen). Vanaf dan wel zeker elke dag uitmesten. Elke paar dagen kan ook, maar dan is het fors meer werk en is het al snel niet leuk meer.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 12:01

Update: vanochtend contact gehad met DA, die belt mij van tevoren als hij deze kant op komt, want wil hem, J. (ze allebei eigenlijk) nog wel even zien, ook ivm met de "vermoede"dampigheid van J. Ben benieuwd, want ik zie er niks van. Khava krijgt ook Pramox. Ze mogen weer naar buiten, minstens J. flink ingepakt in dekens. Bij heel slecht of twijfelachtig weer kunnen ze naar stal gehaald worden, het is echter niet direct de bedoeling ze nu standaard in de nacht op stal te zetten, maar als het moet voor J. z'n gezondheid wordt dat geregeld.
Ben vanaf 8 uur al zaken aan het regelen, paarden schoongemaakt en J. heel lichtjes gepoetst (meer dan een half uur bezig geweest met die mega staart van hem), dat leek hij wel fijn te vinden; ben net even thuis, straks er weer heen om ze naar buiten te zetten.. Ze moeten er nu echt uit, J. heeft inmiddels schoon genoeg van de stal, heeft al weer een plank uit de zijkant gesloopt, nou, dan begint hij althans mentaal al wel weer een beetje JAOPIE te worden zoals we hem al heel zijn leven kennen...
Heb een gloednieuwe Thor regendeken maat Jaopie met vaste hals voor hem liggen, bleek ik dus nog gewoon in de zadelkast in het plastic te hebben liggen... Khava begrijpt natuurlijk ook niets van die opsluiting, dus die zal ook wel blij zijn er weer een uit te kunnen. Die zal wel exploderen op de wei zometeen...!
Mest van J. is nog vaster dan gisteren, dus dat is gunstig. Hij eet (nee, vreet) tegen de klippen op, niet normaal (of wél normaal, want hij heeft heel wat in te halen).
Ze blijven wel onder strict toezicht van de DA en mij staan, want Jaopie is nog lang niet in winterstaat, dus ik blijf 3-4 x per dag bijvoeren en nog een paar dagen Cubarmix toedienen. Ik hoop dat we hem met vereende krachten zo door deze ellendige toestand heen weten te helpen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-12-18 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:05

Dat klinkt al voorzichtig positief :-) Hoop dat J. snel weer aansterkt met dit extra voerbeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:06

Met jouw goede zorgen komt het vast allemaal goed.

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 12:30

Als hij er door komt gebeurt mij dit nooit meer. Dát het Jaopie is gebeurd vind ik meer dan erg en daar heb ik dan ook echt wel een flink schuldgevoel over....

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 14:12

Er staan nu weer 2 paarden in het waterige zonnetje in de wei, hooi te knabbelen. Toen ik Jaopie eerst de fleecedeken en daarna de nieuwe Thor HH met hals opdeed wist hij al wat er ging gebeuren....IK MAG ER WEER UIT. Hinniken, paard was zó blij. Liep overigens keurig netjes mee. Heeft wel eerst verplicht zijn emmer Speedibeet/Vitalbix op moeten eten, voor hij naar de wei mocht. Staan nu beiden weer aan het hooi. Khava gedroeg zich ook rustig, beetje danserig meelopen, briesen, ja vind je 't gek die heeft ook dagen (vanaf donderdagmiddag) opgesloten gestaan. Zijn ze helemaal niet gewend. Het weer is nu goed, 8 graden en droog, beetje zonnig, nauwelijks wind, en blijft de komende dagen droog met afwisselend wat zon.
Er volgde in de wei overigens helemaal geen Khava-explosie. Ook geen Jaopie-gedoe, niks, beiden met de snoggels het hooi in.
Straks om 5 uur weer er heen, hooi en voor J. Cubarmix antibioticum.
Het mentale aspect begon bij Jaopie nu ook echt naar voren t komen, eerst was hij gewoon te belabberd om zich om zijn omgeving (de stal) te bekommeren, maar naarmate hij weer wat meer energie kreeg begon ik we te zien dat de opstalling hem ook geen goed deed (vandaar de plank gesloopt in de hengstenstal...). Het is geweldig dat hij nu weer buiten mag.
Draait het weer (of hijzelf) ten negatieve, kan hij altijd nog even weer naar stal.

Ik hou de moed er in... hij heeft de moed ieg nog duidelijk niet opgegeven!

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 14:16

En het is wel gepast om Khavanna even een pluim in d'r reet te steken: wat heeft DIE zich super aangepast en gedragen, het overkwam haar ook maar allemaal!

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:49

Fijn dat ze weer lekker buiten staan! Heb je ze nu wel weer op dezelfde wei als eerst staan?

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:40

Mooi dat ze weer naar buiten kunnen. Ik heb dezelfde vraag als Berdien eigenlijk. Wat zei de Da verder van Jaopie? En van de vermeende dampigheid? Ga je nu vanavond nog heen om weer hooi te geven of heb je vanmiddag zoveel neergelegd dat ze het redden tot morgenochtend? Of doet je stalhouder het voor je?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Mondy

Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:58

Fijn dat het weer wat vooruit gaat ! Qua bespiering ook rekening houden dat hij niet gereden wordt en dat dus ook flink weg kan gaan hè. Niet dat je je daarin teveel vastbijt terwijl dat niet hoeft.

Ik zie tips staan mbt andere weides maar zie vaker dat de paarden die bloedwormen hebben toch nog op diezelfde weides staan en er vanaf komen na goede kuren en testen ?

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 14:25

Even zien hoor: Ik ben er gister nog heen geweest voor het avond/nachthooi. Ik heb hlaas niet de mogelijkheid om nu een ander stuk wei op te mogen, want het is mijn land niet. De DA vindt dat niet direct een no-go, maar er zal binnen afzienbare tijd natuurlijk wéér ontwormd moeten worden en dat blijft wel even zo. Pas in het grasseizoen wisselen ze weer van landstuk, óf het land moet in de herfst winter al zó drassig verlopen worden dat ze tot hun knieen in de modder dreigen te zakken.

Het lijkt er op dat de vermeende dampigheid pseudo-dampigheid is geweest, want er is geen spoor meer van te zien. Wellicht heeft de tandartsverdoving donderdag samen met het opstallen iets bij J. getriggered; we weten het (nog) niet.

Vanmorgen vroeg natuurlijk weer biks, hooi en Curbamix-spuit gebracht (hiervoor moest ik J. aan het hek vastbinden, want die had geen trek in dat spul).
Tussen de middag weer Speedibeet/Vitalbix-mix en hooi.
Jaopie is goed levendig op de wei. Ik heb wel hoop dat hij dit gaat overkomen, maar het zal een lange weg zijn om hem weer écht in conditie te krijgen.
Het weer werkt natuurlijk wel goed mee nu.

Straks weer die kant op, hooi, Curbamix-spuit... etc. Zo gaan we nu de komende dagen van deze week even door, daarna weer evaluatie.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:56

Ik lees trouw je berichten mee en ben blij dat het weer de goede kant op gaat. Als je de mogelijkheid hebt, zorg dat de (oude) mest zoveel mogelijk van het land gehaald wordt. Want anders is het echt dweilen met de kraan open.

Mocht je de mogelijkheid hebben, probeer dan elke dag op ca hetzelfde moment de temperatuur van J te volgen. Dan weet je wat zijn temperatuur is en zie je evt ook wanneer de huidige deken toch te dun zal zijn.

Rockes <3

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 15:07

Hij heeft natuurlijk wel twee dekens op, een onderdeken met hals met daaroverheen een gloednieuwe watervaste Thor HH met hals. Hij heeft nog geen buffer tegen winterweer, maar we zullen alles aanpassen naar behoefte en ik check alles per dag (meerdere keren per dag natuurlijk).

Aan dat land kan ik nu (in de winterperiode) gewoonweg niets doen, als ik daar wil blijven staan.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

fjordjes

Berichten: 11966
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:10

Fijn dat het beter lijkt te gaan!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:45

Goed nieuws! Fijn dat hij het beter doet. Houen zo!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 16:59

Gaat relatief (met relatief bedoel ik gezien J. z'n kale conditie) goed. Mentaal is hij goed levendig
Gaat nu zo: in de ochtend om 8.00 uur spuit met Cubarmix antibioticum, 1 gele voerschep seniorbrok, hooi. Om 13.00 uur: emmer met mix Speedibeet/Vitalbix met scheut lijnzaadolie, hooi. met ca. 16.30-17.00 uur: spuit Cubarmix antibio, 1 gele voerschep seniorbrok en hooi (genoeg voor de hele nacht, althans dat hij - zo is het streven - niet langer dan 4 uur zonder hooi staat, de avondvoerbeurt hooi is dan ook de ruimste). Elke keer controleer ik de dekens en voel er onder of hij a. niet te koud is en b. ook niet loopt te zweten. Het weer is nu natuurlijk wel erg mild. Ik heb niet de indruk dat hij nu in de nacht naar binnen moet of wil (eh.. tsja. wanneer heeft hij dat laatste ooit gewild trouwens...maar helaas, J. heeft nu even zelf niks te willen).
Dit regime wil ik even deze week uit volhouden, daarna kijken of er meer/anders nodig is.
Als het weer vreselijk ten negatieve draait haal ik hem weer naar stal, maar lijkt nu totaal niet nodig. Ik zie aan zijn regendeken ook dat hij in de nacht gewoon liggend slaapt, dus hij heeft zelf kennelijk ook niet het idee dat hij niet of maar moeizaam overeind kan komen.
We houden de moed erin.
We geven niet op en zo te zien hij ook niet, maar het zal een hele toer worden er weer wat vlees op de botten bij te krijgen, zoiets kan lang duren.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:25

Zoiets kan misschien lang duren, weer vlees op de botten, maar aan ieders inzet zal het niet liggen. Jullie werken er allemaal hard aan. Petje af!

(Herkenbaar hoor, als er iets met je dier is en je ziet het "te laat". Soms kan je daar zo lelijk door verrast worden.)

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:43

Vooral omdat je ze zelf elke dag (meerdere keren) ziet, dan valt het minder op.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:08

Ja echt he, dan kom je elke dag bij je paard en ineens valt je dan op hoe ... (invullen naar behoefte) ze geworden is. Ik heb ook met mijn stalgenootje afgesproken dat zij het tegen me zegt als haar iets opvalt aan mijn paard. Zij heeft dat inmiddels een keer gedaan, net op een moment dat ik ook vond dat mijn paard er anders uit was gaan zien. Vind ik alleen maar fijn als er meegekeken wordt, juist omdat je er elke dag met je neus bovenop staat en dan de kleine veranderingen ziet, zoals een kaal gestoten plekje, maar niet altijd de grote veranderingen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, MirjamRobin, Selima en 34 bezoekers