[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:43

Hier in Zuid-Holland ook kale/gele weides en bijvoeren. Ben je wel al weer een beetje met ze aan het werk?

Wij hebben zaterdagavond onbedoeld (kenden de omgeving bij onze nieuwe stal nog niet zo goed) met ons nieuwe paard een wandeling, aan de hand, door een woonwijk gemaakt. Ging heel goed, super braaf paard.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:53

Hier ook weer hooi inderdaad, er staat niet meer genoeg op het land vanwege de droogte.

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:30

Bij ons al weken wat zeg ik, maanden bijvoeren. En met dit weer heeft de Rock ook weer combideken vlieg/regen op, zodat hij geen last heeft van afkoelen door de harde wind

Rockes <3

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 10:59

J. zag er vanmorgen qua flanken (dus zeg mar ná de laatste rib) weer mooi glooiend en gevuld uit. Toch natuurlijk weer hooi bij (buiten z'n Vitalbix vitaminekorrel), want anders staat hij morgen weer"uitgehold". Ben nu ook hooi bij aan het regelen voor de Shetten, die kunnen heel wat schraligheid aan, maar dit gaat te ver: ze krijgen simpelweg niet voldoende darmvulling zo. Dus die ga ik ook bijvoeren voordat ook die opeens invallen.
Wat een verschrikking, die uitgedroogde vergeelde weides overal. Dat ienieminie beetje regen dat er gisteren is gevallen hielp natuurlijk ook niets.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:25

Ik vind het ook lastig. Heb sinds bijna 2 maanden een arabier die wat voller werd van gras en kuil en die ik per 1 juli op hooi heb overgezet. Ze staat van 8-4 op de wei maar daar staat inderdaad niet veel dus je ziet nu al dat het veranderde voerbeleid effect heeft. Ik hou het in de gaten.

Overigens is weinig gras soms ook een voordeel: ik was afgelopen weekend bij een vriendin die een haflingerkruising heeft gekocht. Die moest echt een graasmasker op, zeker bij koude nachten want dan zit het gras vol met fructaan. Welk gras? Er staat alleen nog wat dor onkruid ... Da's mooi aangezien de halve haf het graasmasker vakkundig onklaar gemaakt had.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 11:55

AraboFriezen buurman voert ook al weer een tijdje hooi bij op de weides (die heeft ook twee hoogzwangere merries staan; die moeten eerdaags naar huis, naar de kraamstal (twee doorgebroken enorme gewone boxen, want de ene is zowat zover). Er stáát gewoon nergens meer iets zinnigs aan gras op de weides, ik zie het overal: kort, geel, dor.

Shetten kunnen heel wat soberheid aan, maar ook zij krijgen nu simpelweg geen volume meer in hun darmkanaal.

Wordt een duur zomerseizoen zo.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

boyca
Berichten: 1072
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:00

nou he het is overal bar en boos. Hier in de Haarlemmermeer is er ook geen sprietje meer op de wei.
Het moet gaan regenen maar de komende 2 weken blijft het gewoon droog.


Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:52

Hier (Noordlaren) gelukkig nog meer dan genoeg gras. Staleigenaren zijn ontzettend zuinig op het gras geweest voorafgaand aan de droogte. Strenge strookbegrazing etc. Het raakt nu wel hard op, maar gelukkig gaan de paarden straks naar een land waar ze tot aan de winter kunnen grazen.

Ben je al weer met K. en J. aan het werk gegaan? Qua temperatuur is het de afgelopen tijd prima te doen geweest. En met een goede antivlieg/vliegendeken valt het vliegende en stekende gespuis ook nog wel te handelen.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 12:26

J. en Kh. krijgen elke dag flink hooi bijgevoerd... de weide is kaal en geel.

De warmte (hitte) is niet leuk meer.

De dazen ook niet.

Landeigenaar heeft een extra waterkuip (zo'n hele grote bak) voor ze op de wei bij gezet.

Ook de Shetlanders heb ik vanmorgen een twee waterbak bijgegeven.

Als het nu écht nog warmer wordt, boven de 30 (tot zelfs 35?) graden, haal ik J. en Kh. van de wei af. Gaan ze maar binnen staan, met een paar uren in de paddock.
Of ik zet ze een paar weides verderop, waar een bomenomzoming en veel schaduwwerking is.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:50

Goed idee, het is gewoon te heet. Op onze stal gaan ze ook eerder naar buiten en rond 13u naar binnen omdat er geen schuilmogelijkheid is op de weides.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:52

Hier hetzelfde verhaal: kale weides, eerder naar binnen en hooi bijvoeren. Dazen hebben we nauwelijks.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:53

Hier ook, ze staan al een tijdje niet meer in de wei. :x
[naam] staat veel in de schuilstal, daar is het redelijk koel.

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 13:46

Kh. kan beter tegen hitte dan J, zij zweet gewoon ook niet zo snel (maarja daar zit ook veel meer warmbloed in natuurlijk). J. is toch echt wel dat typische Tinker x Fries kruising type (niet qua aard, maar wel qua héél snel zweten).
Van zweterij schrik ik ook niet, maar de nu voorspelde aanhoudende extreme hitte doen bij mij toch de alarmbellen rinkelen... speciaal omdat het tweetal nét weer boven Jan is qua gezondheid (op de tandarts na).
De Shetten reden zich primadeluxe op hun schaduwbomenwei, gek dat juist dieook heel weinig tot eigenlijk géén last hebben van vliegen en dazen.

Ik hou ook de oude Haf merrie van 35 jaar in de wei naast J. en Kh. scherp in de gaten; denkelijk doe ik haar morgen een vliegen-hoofdkap om, als ik in de ochtend aankom zit speciaal háár hoofd helemaal vol met vliegen, dat vind ik zo niet kunnen.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-18 10:22

Iedereen heeft nu een vliegenkap om het hoofd en is kwistig ingespoten/gerold/gesmeerd met anti-daas en anti-vlieg, want het leken wel zwartgespikkelde hoofden allemaal.

De Shetten niet, die hebben wonderbaarlijk genoeg nagenoeg nergens last van in hun bomenomzoomde schaduwpaddock....

De hoefsmid kwam ipv om 9.00 uur bij de Arabo friezen buurman al om 6.00 uur, en die stond om 8.00 uur al peentjes te zweten....mag ik naar Ijsland...?

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:26

_O-
Dan mogen je paarden niet mee!

Wij waren om om half 6 al onderweg naar het strand. :')

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-18 12:17

Paarden niet mee? Dan ga ik ook niet, hahaha.

Maar echt: wat een hitte... Vanmorgen brandde op het schouwpad (ik stond met m'n rug naar de zon) de zon al dwars door m'n rubberlaarzen. Ik kon het voelen branden op m'n kuiten.

En morgen is het nóg warmer....

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:21

Het is inderdaad niet grappig meer.
Bij ons in de hele buurt is van de bomen alle schors afgevallen.
Ziet er heel raar uit.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:12

terpentijn schreef:
Paarden niet mee? Dan ga ik ook niet, hahaha.

Maar echt: wat een hitte... Vanmorgen brandde op het schouwpad (ik stond met m'n rug naar de zon) de zon al dwars door m'n rubberlaarzen. Ik kon het voelen branden op m'n kuiten.

En morgen is het nóg warmer....

Wat doe je dan ook met rubber laarzen aan met deze temperaturen! :D ;)

Hier zijn enkele (niet gezonde bomen) in de herfst gekomen. Raar gezicht. Het is stoffig en dor, maar verder kan ik er wel goed tegen. Ik heb nu ook vakantie, dus maak me 's morgens en 's avonds druk terwijl ik 's middags "siësta" houd. 8-) De paarden staan bij mij ideaal in het bos en kunnen zelf ook naar binnen en buiten gaan. Veel schaduw en ik zorg altijd wel voor een "modderplek" waar ze lekker in kunnen rollen. Even onder de tuinslang vinden ze ook wel lekker.

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 10:32

Hoeveel liter anti vlieg/daas/teek/ander gesuis er momenteel niet door mij verbruikt wordt.
Vooral J. zweet met deze hitte, één keer zweten en je kunt weer gaan afsponzen en opnieuwe beginnen.
Is eigenlijk geen beginnen aan.

Vanmorgen de kuilbaal langszij de wei (op het schouwpad)uit mekaar getrokken: vond de binnenkant (die niet helemaal droog aanvoelde) wel érg warm worden, ja, vanmorgen om 9.00 uur al.

Ik doe na 11.00 - 12.00 uur ook niks meer, alles dicht vanaf 10.30, en naar binnen. Ook Dobermann-vriendinnetje krijgt dan een erf/buiten verbod. In het schildersatelier begint het na 12.00 uur een oven te worden omdat de zon er dan op komt.

Ben ook bang dat er brand komt in het natuurreservaatje achter het huis... al die mensen die daar met hun honden lopen (er is vlakbij een hondencamping in het dorp), ik zie de uitgetrapte peuken geregeld op de grond liggen.

En morgen is het nóg een paar graden warmer.... Echt,niet te doen dit.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:45

Ik ben ook niet veel waard met dit weer.

Paard vond zondag dat het gras bij de buren groener was en wilde weten of het net zo goed smaakte als het eruit zag. Beetje jammer dat ze daarvoor door de sloot is gewandeld. Gelukkig stonden de koeien er niet net ook.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 11:29

Kan er iemand een REGENDANS doen?!? (nee, ik kan dat niet meer met die verkrakte enkel), de bomen laten hun bladeren los (lijkt wel herfst) het gras wordt hooi (maar wordt niet gegeten), de waterkuipen worden warm en vies schuimig (elke dag afscheppen), er is geen wind...

Heel veel dázen zie ik hier nog niet (rondom weide staan twee dazenvallen, misschien dat dat nog iets uitmaakt), maar vliegen.... duizenden.

Vanochtend zelfs tientallen óp de vliegenkappen/maskers, dus daar overheen gerold met DEET bevattende roller.

Nog steeds lijken de vliegende blonde Haffen plus Fjord leuker te vinden dan de zwartwitte paarden van mijzelf... en ik zie die heus wel op die zwarte vlekken... iets om over na te denken....

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:56

Zaterdag zou het gaan regenen!

Hier nu sinds gisteren ook zoveel muggen rond de oge en neus.
Echt bizar, nog nooit eerder zo gehad ook.

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:27

Hier heeft 't vanmorgen goed door geregend, plantjes zijn er goed van bekomen... Helaas is het nu wel weer warm wat erg jammer is :=

:o I broke my heart in two,
one for me and one for you :o

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 09:42

Het heeft hier in NoordDrenthe gisterennamiddag-begin avond even geregend. Bij lange na niet genoeg, maar we zijn de ergste hitte nu wel voorbij. Vrijdagochtend heb ik nog alle waterbakken staan bijpompen (grondwaterpomp), ook voor de kudde koeien er naast.
Dat duurde wel even, wat iedereen heeft 2 van die grote koeienkuipen in de weide staan (de koeien zelfs 3, waarvan 1 lage, die is voor het recent geboren kalfje; die kan nog niet bij de hoge rand van die grote kuipen).
Ben wel blij zo met de temperaturen onder de 30 graden. Nou nog iets verder zakken en het is gewoon weer lékker weer.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 15:51

Nou J. is - op de warmte na - wel weer klaar om te gaan rijden.

Kh. heeft nu opeens - geen wonder met die stervensdroogte - een oplopende verticale crack in haar links voor hoef.
Zorgelijk, als die doorscheurt naar boven heb ik een langdurig probleem.
De haarscheur is nu ongeveer 7-8 cm, maar ik weet wel zeker dat die zonder ingrijpen de komende tijd doorgaat naar boven. Verdomme. Nou dit weer. De hoef komt 13 aug. maar dat kan al weer te laat zijn.

En Jaopie? Ja man, die ziet er weer uit als Meneer het glimmende Zonnetje, en heeft hoefmatig ook nooit ergens last van, behalve "te snel groeien", én hij heeft weer zijn bekende patserige attitude. Hoewel er wel iets is veranderd: door al die persoonlijke dagelijkse zorg rondom hem is hij wat milder geworden, dat houden we er dus echt wel in, J. is en blijft mijn droompaard, zowel qua uiterlijk als qua zijn introverte karakter. Kom maar jongen, ik ken je wel, ik weet het wel....al 13 jaar.
Je weet het NIET.
Jawel Jaopie.Echt wel.
Nietes.
Jawel, je wil weer laten zien wat je bent en wat je kunt OHZ. Dat je kan Showen.
Je zag me niet meer staan.
Jawel maar ik had problemen.
Daardoor kreeg ik problemen.
Dat begrijp ik nu, Jaopie Het ontbreekt je als paard aan niets, maar je wil meer dan een weideleven, omdat je dat gewend bent.
Wil jij nog wel?
Met jou? Man, als er één paard is waar ik OP wil zitten ben jij het wel.
Maar dan geen druk meer, geen moeten meer he?
Nee Jaopie, vertel jij me maar wat je wil en kan.
Komt die vent dan niet meer die vertelde wat we allemaal moesten?
Nee Jaopie. Just you and me. Samen, alleen wij twee, okee?

Ik ga weer rijden. Met hem.
Het lijkt me een goed moment om dit topic, dat oorspronkelijk over Khavanna ging, mee af te sluiten.
Hier is al zo afgedwaald en niets opgeschoten, dus sluiten maar. Als er over haar weer iets zinnigs te melden valt, open ik wel een nieuw topic.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Albertina71, Bielsje, laura22, Myrthe1, rien10, sterregoud, StonedRomy en 33 bezoekers