[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:12

Wat fijn om te lezen inderdaad!

Rockes <3


terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 09:55

Jaopie z'n achterbenen gisteren tot op de huid ingesmeerd (wat een werk, door al dat haar heen)want zaten rare vettig-witte schilfers op en korreligheid onder zijn witte beenbeharing. Het haar stond ook een beetje af. Kijken of dat wat uithaalt, anders schrapsel van laten nemen.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:18

Tja, elk voordeel heb ze nadeel ... Door al die haren zie je minder maar dat is soms wel fijn. Ik heb een brokkenpiloot met dun haar en dun vel. Je ziet er alles op.

Ik hoop dat het meevalt met Jaopie.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 10:25

Zal wel meevallen, hoor, hij stampt niet, heeft geen dikke of warme benen, bovendien heb ik dit wel eens eerder bij hem gezien, jaren geleden, is een soort rasp, is meestal in een paar dagen al weer een heel stuk beter. Je smeert je alleen lens om door dat dikke Tinkerhaar tot op de huid te komen. Kootholtes zijn glad en schoon, dus ik maak me niet zo druk.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:33

O, dat klinkt inderdaad al beter.

Ben je al weer wat meer met je paarden bezig, grondwerken en/of rijden? Het wordt er nu weer voor. Hoewel het ineens wel weer zomer lijkt. Zullen je paarden ook wel last van hebben, of hebben ze nog niet zoveel winterhaar?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 10:44

Jaopie stond op stal gezet voor de hoefsmid paar dagen geleden wel een beetje met een klammige zweetnek... Khava niet, die kan veel beter tegen warmte dan Jaopie.
Beide paarden zijn een heel stuk kalmer in de omgang op de grond geworden. Die worden ook getresst van mijn stressige "moeten", nu ik wat meer schouderophalend met ze omga, zijn zij ook veel meer ontspannen.
Echt veel winterhaar zit er nog niet op, maar het begint te komen. Ik ga herfst en winter gewoon door met ze door met ze, want op de een of andere manier komt mij dat nu helemaal niet als een oncomfortabele bezigheid voor, wat ik eerder dus wél had (de laatste jaren).
Bovendien heb ik er lol in, als ik tegen iets lastigs aanloop denk ik: geen probleem, maar een uitdaging, doen we gewoon (en zo niet gewoon dan doen we het maar ongewoon, hahaha).
Het enige punt nu is nog even het dagelijks managen van mijn tijd, omdat ik nog een aantal plichtplegingen in het verschiet heb (rechtszaak, doktersgedoe, zal je er allemaal niet mee vervelen).
Ik hoef en moet ook niet zoveel van mezelf meer, het moet wel vnl. LEUK zijn.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:52

Fijn, 2 paardenspiegels die je op het rechte pad zien te krijgen :D.

Ik heb er 1, da's al een hand vol. Aan de hand superbraaf en op het saaie af (dat denkt ook iedereen die haar ziet lopen). In werkelijkheid een binnenvettende stresskip. Ze is 10 en kent veel dingen wel maar ook veel dingen nog niet. En dan wordt ze groots en meeslepend, mijn dramaqueen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 11:55

Vergeet mijn 2 Shetlanders Barbie en Bartje niet, die hebben zéker een heleboel meegeholpen in het proces weer aardigheid in de dagelijkse relaxte (!) omgang met paarden/ponies etc. te krijgen. Mensen vragen dan: "t is weer Zuidlaardermarkt, waarom doe je ze niet daarop?
Excuse me?!? Om dat je er niet op kan zitten (nou ja IK niet, kinderen wel, ze zijn beiden bereden etc,),
heb je er toch niets aan? Meerdere keren gehoord, maar gaat niet door, veel te bang dat ze - eens bij het leuke nieuwe thuis de kinderen er uit gegroeid zijn - via Italie... nou ja je voelt 'm wel.
De Shetten zijn gewoon ontzettend leuk, humoristisch, bijdehand en zo vol vertrouwen.

J. en Kh. hebben natuurlijk gewoon ándere capaciteiten om je in de spiegel te doen kijken. Allebei andere, ook. Veel van geleerd, en ik blijf van ze leren. In die zin heb ik het gevoel dat ik ze veel verschuldigd ben.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:47

Benieuwd hoe het inmiddels hier gaat met TS en de paardjes!
Alles weer helemaal fit en leuke dingen aan het doen?

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 17:03

Met Jaopie gaat het opnieuw niet goed.... working on it . Hij heeft weer een beginnende terugval, ik zie langzaam aan weer hetzelfde ontstaan. Er is iets en ik kom er niet goed achter wát het euvel is. Hij valt wederom terug op de bovenlijn. Ondanks Speedibeet, Vitalbix, en massa's hooi.
Khava is geweldig op het moment, nou ja op het moment, al een tijdje, rustiger, fijner, ondanks doorkomende winterpluche nog stééds glimmende appeltjes vertonend, superhanteerbaar, levendig, hoeven in great shape... eh, nee ik probeer haar niet te verkopen of zo, hahaha. Die hou ik toch echt mooi zelf.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:33

Oh wat balen dat het weer niet goed gaat. Zo ineens weer of al een tijdje? Had je indertijd nog bloed laten trekken om te kijken wat het kon zijn? Anders zou ik dat nu alsnog doen. De winter komt eraan, dus dan wil je niet dat hij vlak voor de winter nog verder terugvalt.

Had je wel al weer wat training met hem opgepakt? En met Khava? En alle ellende van afgelopen jaar een beetje kunnen verwerken en alles weer een beetje op de rit?

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 15:37

Japie staat weer sedert anderhalve week op de Speedibeet (Vitalbix heeft hij al die tijd doorgekregen), donderdag komt de tandarts, want hij vulde weer mooi uit in het grasseizoen, naarmate er minder gras van betekenis stond begon het terugvallen weer, ik was toen ook met Speedibet gestopt en hij bleef mooi op gewicht en conditie. Dan denk je toch echt wel aan een tandenprobleem. Er zal ook weer een wormenkuur in moeten. En ja, een bloedproef zit nu ook wel in de pijplijn, want ook ik zie het niet zitten hem zo de winter door te laten maken. Ik hou jullie op de hoogte van o.a. wat de tandarts aantreft, etc.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:30

Eiwitten? Nu er geen gras meer is wellicht wat luzerne of producten met luzerne bij gaan voeren. Bijvoorbeeld in de vitalbix lijn.

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:39

De mijne met dezelfde problemen doet het inderdaad prima op de vitalbix breed & grow icm luzerne.

Controleer je zijn temperatuur wel eens terpentijn?

Rockes <3

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:33

Ik denk eigenlijk aan ofwel maagzweer ofwel zand in darmen. Beide vaker voorkomend als het gras korter wordt. Geen idee of daar op gecheckt is hoor, ik denk gewoon even hardop.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 14:46

Wat valt aan te bevelen om evtl. zand uit de darmen te krijgen, ik heb hier nog een zak Flohsamen (geschrotet), maar weet niet hoe dat te gebruiken.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:51

Paard maat japie mag zo 400-500gram/dag hebben 5-7 dagen aangezien je behandeld. Ik weet niet hoe zwaar die zak is, maar 2-3kg heb je wel nodig. Advies op de zak kan je negeren, dat is enkel voor de preventie of eerder nog bij diarree.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 15:06

De zak is 1000 gram. Da's dus niks, maar wél genoeg voor circa 2 x geven? Ik heb die zak eens gekregen, 5 jaar geleden of zoiets. Hoe maak ik dat aan - ja met water - maar hoeveel water bij zeg 500 gram van dat Vlozaad? Dan kan ik hem straks als ik om 16.00 uur weer naar hem toe ga alvast wat geven, en alvast morgen weer. En hoe (met wát) meet ik de hoeveelheid Vlozaad af, ik heb geen weegschaal of zoiets.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:13

Op het laatste moment droog door de natte speedibeet mengen. Spul neemt flink water op, maar beter in het paard dan al in de emmer (dan wordt het vaak ook 1 blok gelspul wat stukgekauwd moet worden).
Of het nog goed is na zoveel jaar is de vraag, tht-datum zal in het verleden liggen, goed gesealde zak kan je gokken, ziplock zakjes niet.
Hoeveelheid in 2-3 gelijke porties verdelen, komt niet op de gram nauwkeurig.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 15:19

Houdbaarheidsdatum op de zak zegt houdbaar tot eind 2015. Begrijp nu waarom ik 'm gekregen heb (nooit verder meer naar omgekeken). Kan ik dit nog wel geven of wegmieteren?

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:51

Zover over de datum zou ik richting vuilnisbak slingeren. Paar maandjes is het stabiel zat voor, maar 3 jaar is een beetje te gezien de verpakkingen die er meestal omheen zitten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 10:25

Dierenarts komt vanochtend tussen 11.00-12.00 bij Jaopie, bloed afnemen, temperaturen, meststaal meenemen... wat er maar nodig is, want ik maak me erg bezorgd. Hij vreet als een wolf maar hij blijft terugvallen, ziet er vreselijk uit, schonkig, spierverlies, en wordt nu ook mat en lusteloos... dit is gewoon Jápie niet! Jaopie staat sinds gistermiddag 16.00 uur op stal. Khavanna staat in de stal ernaast "voor morele steun".Gisteren is de tandarts geweest, die tijdens inspectie en behandeling verklaarde dat zijn gebit reuze meeviel, paar haken aan de kiezen en wat lange boventanden, maar absoluut NIETS wat zou kunnen verklaren dat hij zijn hooi niet goed zou kunnen vermalen of opnemen. Wat the hell is er toch met hem aan de hand...?!?
Dat ik me ernstige zorgen maak hoeft geen nader betoog....We houden hem maar even op stal, aangezien het me sowieso niks lijkt om hem het hele regenachtige weekeinde buiten te laten lopen. Bovendien kan ik - en/of de DA - hem dan beter in de gaten houden en hanteren als er iets is of moet.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:54

Arme Jaopie... :(:)
Ik ben heel erg benieuwd wat uit de bloedtesten komt.
Je zou bijna denken aan iets in het hooi of een verkeerd plantje, maar dan zou Khavanna er ook last van moeten hebben.
Maar met deze symptomen kan het haast niet anders dan dat er iets uit de bloedtest komt.

Wij gaan duimen!

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:57

Ik duim uiteraard mee en ben heel benieuwd welke richting er gezocht moet worden.

Rockes <3

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:05

Duimen voor Japie dat er iets duidelijks uit komt wat eenvoudig op te lossen is. Sterkte.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Afanaisa91, herr_balou, Lalladidoo, laura22, rien10, SusanH, Tijn8, Vagabondo en 77 bezoekers

cron