[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:47

Wat leuk! <3
Waar gaan jullie heen?

Zal voor Jaopie wel even wennen zijn!

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:47

Wat leuk, ben nieuwsgierig wat en hoe het zal gaan.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:38

Spannend, een weekje samen op reis. Willen we natuurlijk wel alle kleurrijke details meekrijgen ...

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:54

Kan je niet een fotograaf/filmer meenemen? :D
Veel plezier samen! :j

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 06:45

Klinkt uitdagend.

Veel plezier saampjes

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 16:44

Ik had al iets uitgekozen, maar nu twijfel ik toch nog even.
Bij een nu later opgekomen optie kan er ds ook gefotografeerd en gefilmd worden. Ik hou echt iedereen op de hoogte, don't worry, maar het is natuurlijk wel zo leuk als ik iets laten ZIEN
.
Er zal echt wel iets verkeerd gaan, maar dat moet dan maar, hahaha.
Ze is niet zo verkeers gewend maar eh...ze maakt minder spatsies over opeens voorbijkomende toestanden dan Jaopie.
Wat zij kan, is haar schrik meteen laten afvloeien... dat is nieuw voor mij, want Jaopie is typische opbouwer, die moet je goed in d gaten houden, want als hij één keer geschrokken is van iets onbenulligs, zit er gewoon voor 24 uur adrenaline in z'n strot. En dan is het volgende onbenullige dingetje een aanleiding om gevaarlijk op hol te slaan. Wat hij overigens maar één keer in alle jaren dat ik 'm heb heeft gedaan. Toen viel ik er ook voor de eerste en enige keer (hoop ik) af. Ik heb toch door de 12 jaren dat ik hem heb wel héél wat buitenritten met meneer alleen gemaakt. Ik had natuurlijk veel trucjes, om hem tussendoor even uit de show/opfok modus te krijgen.
'T Is niet zo'n heel simpel paard, hij is het beste in dingen als: show/vertoon'OHZ.
Hij voelt zich al gauw "niet gezien", ik kan me dat ook nog wel goed herinneren met de lesgever die ik indertijd had aangetrokken. Nou daar stond iemand meneer met mij er op te beoordelen, tsjonge, tsjonge, dat paard liep daar dus gewoon een beetje te koketteren en de blits te maken. Het vuur uit z'n sloffen te showen, zie je me, zie je me, zie je me, ik zat er op als op vleugels gedragen. dat zal ik nooit vergeten, die eerste lessen, waarbij Jaopie zich gedroeg als een een of andere gast die iemand moest versieren. Later, toen hij harder moest werken, begon hij de pee in te krijgen. Hij kreeg er geen beloning genoeg voor, vond hij zelf.
Ja, dan krijg je een vrij vervelende, opstandige en verongelijkte Jaopie. laat me je vertellen: dat is geen feest, hij gaat je niet proberen van zijn rug te bokken maar hij wordt "stug", en zet zijn hele power in. Helaas k'nt hij zijn eigen fysieke kracht maar al te goed.
Khavanna is (naar mijn inschatting) helemaal niet zo.
Die wil gewoon een happy life, een happy ride, leuk, nieuwe dingetjes, o jee wat nu (schrik) maar dan ook gelijk weer okee.
Waar Jaopie enorm opgefokt en nerveus wordt van andere (nieuwe) paarden in zijn vizier, en daar zelfs geheel van de leg van kan raken, heeft zij dat helemaal niet, daar wordt zij juist rustig van. Ze is veel socialer aangelegd dan hij. Naar mens en dier.
Nu ja, een work in progress dus.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 13:14

Oei, Khava moet streng op dieet, de hoefsmid zag vanmorgen dat ze tekenen van tegen hoefbevangenheid aanzitten vertoont. Hij liet 't me zien in de voorhoeven.
Jaopie trouwens niet (raar, want juist bij die ben ik er altijd beducht voor geweest). dat zag er allemaal normaal uit.

Ik begrijp het ook niet, want ze krijgen NIKS, geen krachtvoer, nog geen appel.

Ze zijn een week geleden vanuit hun superkorte kaalgevreten weide naar een naastgelegen even groot stuk met iets meer (lees: iets hoger) gras verplaatst. En niet eens het héle stuk, halverwege staat een draadafzetting.Hoefsmid zei dat juist met het weer van de laatste tijd (s'nachts vrij koud, overdag mooi weer)zich fructose (suikers) in het gras vormen.

Ik heb beiden dus als de raphazen na de bekapping teruggezet op het kale stuk en daar een hooiruif/bak in geplaatst.

Hoe ga ik dit nu verder managen dat ik beiden (Jaopie is ook niet echt een dunne spriet op het moment) dat het bij Khava niet doorslaat in een full out hoefbevangenheid?
Overigens loopt, springt, dart en doet ze nog als een malle, dus aan haar beweging merk je niks (nóg niet).
Ik maak me zorgen dat dit gaat vergeren.

Altijd supergoed op gelet bij zowel J. en Kh. als bij mijn Shetten, dat ze vooral sober stonden, en altijd gedacht dat áls... dan Jaopie, of een Shet, nee, krijg ik een waarschuwing voor Khavanna.

Heeft iemand goede adviezen om dit in de kiem te smoren?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:35

Bewegen, veel aan de hand laten stappen> Dit is goed voor het hoefmechanisme, afvoer van vocht. Dat moest ik igg destijds met mijn merrie doen die HB werd als reactie op behandeling met een corticosteroïd. (


Verder: is het mogelijk voor je om een track aan te leggen om je wei, met een stuk paddock , track om er om heen ,en dan het middenstuk met gras, waar je ze een max aantal uur pd op zet ( afhankelijk ook van de fructaan index), en de rest paddock, track, hooi?

En dan ook uitkijken met het hooi natuurlijk: Ik zou mijn eigen (sobere) paardjes HB kunnen voeren op niets anders dan hooi..

( Edit: wat ik bedoel is bv stuk van 40 x 40 laten verzanden, aan de uiteinden van dit paddock een pad creeeren om je wei heen..)
Laatst bijgewerkt door Punz op 25-09-17 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:35

Ik denk dat je nu even niet meer kunt doen dan je al gedaan hebt.
En hopen dat het snel kouder wordt!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 14:34

Nou, @Punz het is mijn eigen land niet, dus ik kan er niks "naar eigen believen" aan verbouwen, zeg maar.
Bewegen kan wel, maar dan moet ik bijv. iedere dag met haar gaan werken (dat kan ook wel) aan de longe. Ik weet niet of dat genoeg is, een uurtje per dag.

Hooi: vanmorgen met het uit de we halen en naar stal brengen in afwachting van de hoefsmid
hebben ze ieder een armpje hooi in de daar aanwezige voerbak gehad, eigenlijk om ze tijdens het op stal wachten een beetje bezig te houden (eigenlijk ook: vooral Jaopie, want als die daar niks te don heeft dan moeten staldeur, voer- en waterbakken, leidingen etc. etc. het na een tijdje ontgelden... hij is een échte sloper wat dat betreft). Khavanna is op stal meestal zo met alles er om heen bezig dat ze van dat hooi eigenlijk nauwelijks iets eet. Ze schijt dan ook van de opwinding steevast altijd minstens twee keer in de stal, wat ik dan weer snel moet opruimen voordat ze er met haarhoeven doorheen draait of de hoefsmid er in staat.
Sinds ze op het wat langere grasstuk staan heb ik daar ook helemaal geen hooi meer bijgevoerd, dus ik was wel verbaasd van deze nieuwe zorgelijke ontwikkeling.

Jaopie kan tegenwoordig gewoon aan het halster de wei uit, voorbij de tijden dat meneer Sturm und Drang met hoofdstel en hengstenketting daar uit gehaald "moest" worden. Moest tussen aanhalingstekens, want van wie "moest" dat eigenlijk? Van mij, omdat ik bang was dat hij anders niet te houwen was. Nou, dat is in feite een onzinnige gedachte geweest, want als meneer dwars wil liggen en zich los wil rukken, hou je die echt ook niet met je zielige hoofdstelletje, bitje en touwtje.
Heb ik dus afgeschaft... en zonder druk gaat dat ook veel beter. Geen druk = geen Jaopie die zich onheus behandeld voelt en er dús lekker tegenin wil gaan.

Khavanna is wat dat inmiddels geen probleem meer, mooi aan los touwtje voorop, langs neergesmeten fietsen, brullende hormonale Dexter stier, in de wei rondrennend kalfje... rare koeienruif... picknicktafel en van de marathon overgebleven bloemenarrangement... het doet haar niks meer.
Had d'r nieuwe halster dat ik op de Marathondag bij paardenkraampje gekocht had vanochtend vroeg eens bij haar aangepast... wit-grijs-roze streepje met paars halstertouw, lekker Penny, DUH... maar 't stond haar geweldig.

Iets minder geweldig was haar wangedrag bij de hoefsmid, die mepte ze met rechtsachter opeens keihard tegen diens knieschijf toen hij haar been oppakte. Wat is dát nu weer? Zij is helemaal niet mepperig van aard, heeft ze met niets ooit gedaan.
Die hele knieschijf verschoof, dus smid was laaiend op haar.
Daar schrok ze dan weer zo van dat ze verder (het was het een na laatste been) beteuterd netjes bleef staan.

Jaopie was vandaag ook niet de leukste bij de smid...die schopt nooit, maar pakt het in een verveelbui anders aan (alles altijd met veel fysiek vertoon he, bij Jaopie, een elegante mep is er nooit bij, maar nee, dan maken we gewoon gebruik van onze botte fysieke kracht) en laat lekker zijn hele gewicht op het opgenomen been zakken en er dan maar lekker op hangen. Oef... de rug van de smid, want Jaopie is geen kuiken qua gewicht.
Ze waren dus wel enigszins klierig, niet onderweg, wel bij de smid, dat hadden we nog niet vaak eerer meegemaakt. Ze zijn meestal hartstikke netjes bij de hoefsmid.

Zo is het iedere keer weer wat anders met de twee bonte belhamels.

Maar ik dwaal af van waar het om gaat: moet ik wel hooi bijvoeren of eerst wachten tot álles van het vrij kale stuk waar ze nu weer op staan op is, of 1x per dag een beetje, of ...? Hoe zal ik het aanpakken met het oog op Khavanna haar toestand?

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:22

Gras wat heel kort wordt afgegraasd kan ook veel fructaan bevatten. Ik zou ze op het korte houden en hooi bijvoeren. Ligt wel een beetje aan het soort hooi, het moet echt hooi zijn en geen 'vet' voordroog bijvoorbeeld.

Ben je eigenlijk nog met Khavanna op vakantie geweest? Hoewel het weer de laatste weken natuurlijk verre van optimaal was... dan is het nu stukken beter! En rijd je alweer met Jaopie?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 11:09

Ja, ik heb ze een klein beetje hooi bijgevoerd vanmorgen, verder staan ze op het kale stuk.

Nee, nog niet met Khava weggeweest, dat gaat echter wel gebeuren nog, idd. het vreselijke regenweer nodigde niet uit tot buitenritten, plus terminaal zieke Dobermannteef die waarchijnlijk toch nog onder het mes moet vanwege tumor.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:41

Beterschap voor je woefke! Hopelijk binnenkort updates met een gelukkige boodschap

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 11:40

Gelukkige boodschap zit er voor juffrouw Dobermann niet meer in, de voorgenomen operatie is slechts om het ongemak van de enorm hard gegroeide uitwendige tumorzak weg te nemen. Ze krijgt er last van met uitlaten, ik ben zelf bang dat ze hem kapotstoot in het strukkgewas of spelen met andere honden (juffrouw is nogal onstuimig aangelegd).
Zo zij het.

Juffrouw Khavanna is andere koek... ik hoop dat het HB proces niet verder doorzet. Merken doe je er niets van... vrijdag werden de Haflingers (3 stuks die altijd wel de wei er naast of een wei verder bezetten) naar voren gehaald omdat hun hoefsmid kwam.

Dit vond Khava een aanleiding om als Johanna de Waanzinnige een potje rodeo-rondspringen te gaan weggeven... vier benen in de lucht, mid-air draai om haar as, loeihard cirkels galopperen, wihhiii en wiiihaaa... Soms vier van die bolle rug rodeo sprongen achter mekaar... poing poing poing poing en dan een enorme bok...Af en toe spettert ze echt alle kanten uit. Ik denk dan wel es: Holy Moly je zal er óp zitten als ze zoiets doet (dan lig je er dus snel af). Heeft ze nog nooit gedaan overigens, nog geen bokje.
Maar maf dat ze toch een verbrede witte lijn heeft én voorhoef kneuzingen in de zool (hoefsmid liet het me zien) dat ze dan nog zó tekeer gaat....
Ik hoop met alle hopen ter wereld dat ik verergering nog tegen kan houden...

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:13

Wat sneu dat het zo slecht gaat met je hond :(:) Kanker is en blijft een vreselijk ziekte.

Wel fijn dat Khavanna zo door het land stuiterde! Maar, als je je zo'n zorgen maakt.. heb je de DA er al bij gehad? Dat zou dan toch mijn eerste stap zijn, om dan in samenspraak met smid én DA een plan van aanpak te maken.

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:52

Wat rot van Calla... :(:)
Als je nog foto's wil, zijn we zo bij je.

Ik denk dat Khavanna wel weer de oude wordt als ik het zo hoor!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:56

Khava staat schraal, beperkt en de hoefsmid heeft haar pas bekapt, er zijn nog geen verdere ingrepen nodig volgens hem (behalve maatregelen als schraal staan en fructaanindex in de gaten houden), aangezien ze er nog maar net tegenaan hangt (volgens hem), en ook geen ijzers/zooltjes of pijnstilling nodig heeft.
Wil alleen niet dat het verergert.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 14:08

Heb Khavanna gisteren alvast maar een 0 grams hals-regendeken opgedaan, gezien het gezellige weer dat er aan komt. Zij kan harde wind/storm gepaard gaande met regen en dat uren achtereen, niet best hanteren. Dat heb ik een seizoen terug wel gemekt, na zo'n barre nacht trof ik haar 's ochtends rillend aan in de wei. Ze was er geloof ik wel blij mee (of gewoon met de aandacht), gezien de totale waanzincapriolen die de juffrouw weer zo nodig moest uithalen. Leuk voor 't weiland... slip en draaisporen van twee meter lang.... die merrie is overigens briljant in de sliding stops... na al die jaren houd ik nog steeds 'm'n hart vast als ik daarnaar sta te kijken. Nog altijd bang dat ze door de draad vliegt als ze niet op tijd stopt, of zelfs er over springt. Is nooit gebeurd tot nu toe, ze weet het tot op de centimeter exact uit te kienen.
Ik ben wel wat geruster op haar voorhoeven-toestand nu, want e doet zo idioot dat het mij sterk lijkt dat ze (al) last heeft in de zin van pijn. Toch blijf ik het zeer nauwkeurig in de gaten houden, want de situatie kan natuurlijk ook niet 1-2-3 verbeteren, ik bedoel: er IS wt aan de hand (of bijna aan de hand), dus dat zal - ook de komende jaren - het monitoren van de fructaanindex worden...

Jaopie heeft niks aan, da's fysiek een hardere, die vacht wordt ook altijd robuuster. Bovendien heb ik voor hem alleen een 100 grams gevoerde halsdeken, dat is veel te warm voor nu. Hij is al twee jaar niet geschoren, dus die stikt met herfstvacht de moord onder 100 gram.

We krijgen in deze contreien een Westerstorm, daarentegen is het weer helemaal niet koud.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 19:36

Even off the grid..., Dobermannteefje Calla (7,5 jaar) laten inslapen. Melkklierkanker.

Ik ben nu even kapot.

Daarna maar weer Khavanna.

Dit ben ik met mijn innig geliefd Dobermeisje:

http://www.youtube.com/watch?v=LwtfDWrXI8k/

Ze werd 7,5 jaar.

Foto's geschoten september vorig jaar, ik heb geen recenter beeld van haar.

Foto/film gemaakt door Tineke en Maarten van KBK Fotografie.

kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:17

Ooh Tijn... wat erg! -O- Heel erg veel sterkte met het verlies van je geliefde Dobermeisje. Wat doet dat zeer he .. :(:)

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:20

Sterkte Tijn :(:)

Pferdchen
Berichten: 641
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:20

Verdrietig voor je. Sterkte

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:21

Y;(

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:28

Sterkte... :(:)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:32

Wat een prachtig lief hoofd had ze. Sterkte Y;(