[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 15:21

Jaopie krijgt de hooibak niet stuk en vindt 'm te hoog om in te gaan staan. Toen was-ie kwaad en wilde hij nijdig in de rand bijten... auuwww... zit ijzeren frame omheen, Jaopie, is even wennen na die zelfgemaakte houten ruif he? (had-ie de halve zijkanten uit gevreten).

Trouwens...
Merries... is dat een ras apart of zo...?

Ik vanmorgen: Hoi Khava, hier ben ik, daar komt je hooi.
Khavanna komt blij aanzetten en gaat gewoontegetrouw de hooiplukken in de bak rondgooien, op zoek naar dat éne allerlekkerste plukje (dat natuurlijk helemaal onderop ligt, of dat denkt ze dan...)
Khava: bries, bries
Ik: Jaha, nou krijg je het er niet meer uitgegooid he? Hahaha!
Op dat moment grijpt Khava een grote pluk hooi en smijt die óver haar hoofd naar achteren waardoor ze dus een soort dekkleed van hooi over haar manenkam en rug had liggen, met een hele rare streng naar beneden hangend langs haar oog...
Daar schrok ze zelf dan weer zo van dat ze snurkend in galop er vandoor ging.
Jaopie stond d'r laatdunkend na te kijken met iets van: Watdoetdienouweer en vrat onverstoorbaar door.
Hooi waaide van haar rug (maar niet van haar hoofd), dus ze kwam weer terug richting hooibak, maar bleef op een paar meter trappelend en trippelend staan en begon toen met haar hoofd te schudden. Hooistreng schudde gewoon mee, want haakte aan haar manen vast.
Zucht.
Ik ging de wei in, dacht laat ik haar even helpen, en dat bengelende hooi voor haar oog weghalen.

Niet te benaderen. Twee stappen haar richting op resulteerde in een totale rodeo.
Ik keek Jaopie maar eens aan (ik zweer je dat-ie knipoogde), haalde mijn schouders op en verliet de weide weer.

Toen kwam ze - na veel hysterisch gedoe - naar de voerbak, stak haar hoofd omlaag om te eten en toen liet de hooistreng los. Die viel op Jaopie z'n neus, maar die kikt nergens van op of om als er ETEN is. Schrok ze dáár weer van, weer snurkend er van door. Daarna was ruim een kwartier lang dehooibak de schurk en de schuld, dus durfde ze daar niet meer bij in de buurt te komen. Elke keer tot op een paar meter, dan opeens weer wegstuiven.
Dat duurde iets van een kwartier, tot ze er blijkbaar achter kwam dat Jaopie immers ook gewoon daaruit stond te vreten, toen probeerde ze ook een voorzichtig hapje.
Er viel geen gebouw op haar hoofd, dus zo vatte ze dan weer de moed om op een normale manier haar ochtendhooi te gaan eten... Goeiedag zeg.

Ik heb het geheel met verbazing bekeken... en heel hard gelachen: Gaat 't wel, meissie? Gutteguttegut.

Dat soort idioterie heb ik Jaopie nou nog nooit zien uithalen... die heeft dan weer ándere idioterie...

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 14:25

De stoom komt uit mijn oren...

Jaopie heeft zich onderweg naar de hoefsmid van het halster losgerukt en ging er vandoor met Khava (die zich ook lostrok) in zijn kielzog.

Bedankt Jaopie, fijne les voor Khava. Arrrghhhh.

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:38

Oei, wel alles goed afgelopen?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 15:31

Nou ja, er zijn geen doden of gewonden gevallen, maar ik baal gigantisch van het feit dat

a. Jaopie weer in zijn ouwe onbehouwen tankgedrag is vervallen en daar nog mee wegkwam ook

b. Khavanna nu wel een héél verkeerd voorbeeld heeft gekregen, ben ik niet blij mee natuurlijk

Het hele gebeuren ging vanaf de vroege ochtend trouwens al verkeerd en beide paarden waren daardoor al opgefokt. Ik kon Jaopie de kop wel klieven zo pissig was ik, het is jááren geleden dat hij zo onbeschoft deed en zich lostrok (in zijn jongste jaren had hij hier ook een handje van, maar dat had ik er al een jaartje of 5-6 uit, dacht ik...).

Khavanna neem ik niks kwalijk, zij zag hem wegstieren en raakte toen in paniek, dus wilde achter hem aan.

Meneer moet weer eens een paar lesjes in beleefdheid hebben, geloof ik, want hier ben ik niet van gediend (buiten het feit dat het gevaarlijk is en hij haar er ook mee in gevaar kan brengen).

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:28

Ik ken je gevoel gewoon zo goed :(:)
En ik heb er dan nog een hengstenketting aan hangen _O-

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:36

Och, al die keren dat mijn ruin een 'verkeerd voorbeeld' heeft gezien zijn niet eens meer op tien handen te tellen, maar de keren dat hij het nagedaan heeft.. nog op geen twee vingers. Dus dat loopt vast wel los. Afgelopen woensdag heeft hij nog gezien hoe je je níet moet gedragen bij de hoefsmid maar vandaag stond hij los (!) naast me terwijl de hoefsmid z'n ding deed. Ook krijgt menig paard een rolberoerte van nieuwsgierige koeien tijdens een buitenrit, maar hij sukkelt er al jaren langs. Ondanks dat het andere paard nog net niet op de achterbenen er langs gaat ;)

Wél een teken dat je weer aan de slag zult moeten gaan met hem. Want hij doet al een tijdje niets meer dan in de wei staan toch? Daar is hij natuurlijk Koning Jaopie, dan is het niet zo gek dat hij dat nu ook bij jou probeert buiten de wei. Aan de slag ermee, en hem herinneren aan eerder gemaakte afspraken.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:49

Nou kan de stoom wel uit je oren komen, en dat is volkomen begrijpelijk, maar ik vermoed dat dat Jaopie's manier is om te zeggen dat je het vuur eens uit je sloffen moet gaan lopen :D. Oftewel, gaan met die banaan! Aan het werk met die verwende knolletjes.

(En ja, ik weet dat je hoofd er waarschijnlijk nog niet naar staat maar ze vragen er zelf om, dat je er ook voor hen bent!) Jij en zij verdienen het om samen aan de slag te gaan.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 12:53

Ja, daar kan ik niks anders op zeggen dan: jullie hebben volkomen gelijk, en zéker had ik die conclusie zelf ook getrokken. Jaopie was natuurlijk lekker balorig doordat-ie verder geen ruk te doen heeft. Ik had het er nog met paardenbuurman (die Khavanna aan leidtouw had) over, ik zei: Kan ik wel pissig zijn op Jaopie, maar is natuurlijk mijn eigen rotschuld doordat ik er momenteel weer veel te weinig mee doe. Dan krijg je dus dit soort gedrag.
Paardenbuurman glimlachte fijntjes.
Een ander zei: jij hebt met niet één paard problemen, jonge groene Arabo's, dwarse onopgevoede jonge Haffen, geef maar aan Con, daarblij flikken ze niks. Gebeurt ook nooit.
Behalve die twee van mezelf... (met name Japie)...dat is wel een mega rode vlag, en een mooie reality check tegelijk.

Ben niet te beroerd om de hand in eigen boezem te steken, want mijn eigen twee verwende niksdoe-apen barsten in de bloei van hun leven barsten gewoon van de energie en willen gewoon dat ik ze geregeld aan de slag zet.

Of mijn hoofd er nu naar staat of niet... (dat valt wel weer wat mee inmiddels), dat is niet iets waar de paarden iets aan kunnen doen, ze verdienen het zeker dat ze weer eens wat leuke uitdagingen voorgeschoteld krijgen. Eindeloos vakantievieren in de weide kunnen ze ook nog wel als ze bejaard zijn, dus we gaan maar weer eens hands on aan de slag.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:00

TS, zou het je niet toch motiveren om weer eens bij iemand te gaan lessen?

Voor mijzelf is dat altijd wel een stok achter de deur om mijn training aan de gang te houden. Naast de dagelijkse verzorging van mijn 4 paarden vind ik het ook al snel goed om even een dagje over te slaan... :o En ongemerkt gaan er dan toch steeds weer periode overheen, helemaal in de koude winter, waarbij training op een te laag pitje staat. Als ik dan weer wat met mijn paarden doe merk ik hoe fijn ze het vinden. Toch een release van opgekropte spanning en energie, ook al staan ze buiten.

Als ik les heb houd ik regelmaat. Kan ook grondwerk lessen zijn hoor, hoeft niet perse rijden te zijn.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 13:57

Ja dat is nu denk ik wel nodig, een stok achter de deur, want deze onzin duurt al te lang.

En dan te bedenken dat ik met al die paarden van ánderen die ik dan hanteer altijd zeg: geduld en geregeld mee werken, dat is de sleutel (dat is dus een soort van de bakker die z'n eigen brood niet eet).
Stom, stom, DOM. En waarom?
Laksigheid? Faalangst? Combinatie er van? Weet ik niet, maakt me nu ook niets meer uit, het is nu wel genoeg geweest met het geniks. Zonde van die twee leuke, mooie paarden ook, trouwens, ze zijn nu beiden in de beste jaren van hun leven.

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:46

Zo hehe .. je hele topic eens gelezen (jouw berichten dan)
Wat schrijf je vol liefde over Khava en grotendeels ook Japie.
Wel valt het echt op dat je vaak in herhaling valt dat je echt iets moet gaan doen nu met hem, dat hij super mooi kan lopen, dat je hem zo kan pakken en opstappen en toch heb je telkens iets om het niet te doen. Of blessure bik jou of Khava of je zoekt uitwegen (slecht weer bijvoorbeeld, maar ookal is de wei een modderpoel... die ene buitenbak zal toch wel redelijk begaanbaar zijn ?)
Ik krijg dus het idee dat je nu het weer weer slechter gaat worden ook noet erop zal kruipen en het dus nog maanden kan gaan duren terwijl hij echt heel erg duidelijk aangeeft het niet leuk te vinden zo abrupt op de 2e plaats gezet te worden en zich verveeld.
Je manier van praten lijk je ook wat afstand van hem te houden: dingen die fout gaan zijn veelal zijn "schuld" terwijl ik soms toch echt denk dat dat niet zo is.
Voorbeeld: de deken opdoen bij een wegspurtende Khava door een boos kijkende japie. Imo is het alsnog niet de schuld van japie maar had je het zelf anders aan kunnen pakken door bijv een touwtje aan t halster te doen omdat je bij de eerste spurt al spanning bij haar merkte.
Is er iets waardoor je misschien schrik hebt gekregen om met hem meer aan de slag te gaan ?
Ipv longeren, waarbij je bij voorbaat al weet dat t een gevecht gaat worden waardoor je zin om iets leuks te doen wellicht ook al minder wordt ?

Niks van dit alles is vervelend bedoeld ! Ik zie en lees dat je echt houdt van die 2 en dat je ze graag gelukkig maakt (en jezelf) maar het is zo sonde dat je de signalen van je japie zo lijkt weg te schuiven voor jezelf.

(Zou een verzorger voor hem misschien iets zijn ?)

Ik zag dat je er aan dacht om een vakantie met Khava te gaan doen, zou dat misschien niet meer iets zijn voor jou en japie ?

Blijf vooral posten trouwens, ik wil zeker blijven volgen <3

Hanneke81

Berichten: 136
Geregistreerd: 25-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:17

Ja daar zat ik, al lezend ook aan te denken, een bijrijder voor Joapie. Er zijn vast mensen die wel een uitdaging aan willen gaan met hem. Kun jij je mooi focussen op Khava.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 14:00

Er komt echt absoluut geen bijrijder voor Jaopie... ik wil dat niet en ik wil ook de verantwoordelijkheid die ik dan heb mocht er daarbij iets mis gaan niet voor een ander dragen. Bovendien wil ik Jaopie plat gezegd voor mezelf houden, zo ben ik dan ook weer wel, hahaha. Een bijrijder voor Khava zou ik eerder overwegen, maar dat zou in dit stadium toch eerder een verzorger/longeur worden, die zijn bepaald niet dik gezaaid, ik had al eens zo'n helpster maar die kwam na een kort tijd niet meer opdagen, ik vermoed dat die meteen had willen gaan rijden. Hoe dan ook, ik zie dat niet zitten.

Vandaag Khavanna d'r nieuwe 0 grams regendeken-met-hals (de Thor van Harry's Horse) om gedaan in de gierende wind, dat ging meer dan rustig en kalm.
De oude regendeken sloeg door. Gezien het vreselijke weer dat er komende dagen aankomt, en Khava haar zeer beperkte tolerantie t.o.v. aanhoudende stormwind plus neerslag, dacht ik vooruit maar.
Jaopie heeft zich er niet mee bemoeid (ik ging ook tussen hun in staan), maar dat had-ie ook echt niet moeten proberen.

Nieuw mineralenblok in de houder gedaan ook, Jaopie staat bloot (nou ja met al weer aardig dikke wintervacht), die is keihard en kan eerder slecht tegen warmte dan tegen rotweer of kou.

Voor J. heb ik een touwhalster met knopen er in besteld, dat kent hij helemaal nog niet en geeft nét op andere plekken druk als het per se moet, eens zien hoe hij daarmee denkt weg te komen, als ik er een hengstenketting bij neem.

Ben ook weer op zoek naar zinnige instructie; de textielbak van paarden-overbuurman is vrijwel altijd goed berijdbaar.

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:05

Wij hadden de Thor ook voor [naam], ik vind het onwijs fijne dekens!
Welke maat heeft Khavanna?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 14:31

Khava heeft de 185. Jaopie de 215. Ik heb voor beiden nieuw besteld, maar Jaopie heeft nu nog even niks nodig, als ik hem weer OHZ heb gaat die van hem ook op, want dan valt er niet tegen op te poetsen.
Deze dekens zijn heel fijn van pasvorm (lekker ruim) en - mits nieuw - goed waterdicht (na twee jaar was die van Khava dat niet meer, dus dan maar een nieuwe).

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:59

Heeft Jaopie 215? :wow: Mijn Tinkerruin van 1.65m heeft 205 :=

Goed om te horen dat je weer aan de slag wilt gaan. Nu ook echt doorzetten!

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:36

Wow breed ventje dus die japie :wow:

Hanneke81

Berichten: 136
Geregistreerd: 25-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:30

Haha, snap wel dat je hem liever niet wilt delen. ;)

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:10

Ik wil ook geen bijrijder hoor. Alleen ik rijd op mijn paarden en hooguit mijn instructrice om wat voor te doen. :o Toevallig werd ik vandaag nog ondervraagd door collega's die zichzelf uitnodigde om een keer te komen rijden. Ga maar lekker naar de manege is mijn antwoord dan, daar zijn ze voor. :D

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:19

Heel herkenbaar, je paard voor jezelf willen houden en de verantwoordelijkheid voor een ander niet willen hebben. Hier op stal een paar jonge dames die ook wel eens graag op mijn paard zouden willen rijden: zij rijden Engels en ik western dus dat verschil willen ze wel eens ervaren. Dat gaan we dus niet doen. Trouwens, Saar gaat dat alleen doen als ik het haar vraag. Als de dames - die denken dat ze kunnen rijden - dat gaan proberen doet Saar meestal niets. Ja, staan ... Dat is een paar keer voorgekomen, zo genant, voor de dames ... En voor mij ook, want dat was met de beste bedoelingen.

Khavanna mag best een poosje bij mij komen logeren :D. En als ze niet komt logeren ga jij maar mooi longeren, en rijden, en tutten, en teuten ... Maar dan mooi maar wel op en met die twee bonte uitvreters van je. Zeker als de buurrijbak altijd rijdbaar is. Is zo zonde dat je daar weinig gebruik van maakt. Ik heb je trouwens al eens een no-nonsense en zeer goede en prettige instructrice aangeraden. Laat maar weten of je die naam nog hebt of nog eens wilt horen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 13:25

Heb ik ook een keer gehad: iemand die ik goed kende (die had en reed zelf een Haflinger) die wilde ook eens op Jaopie. Was aardige meid, heel vriendelijke ruiter . We hadden al eens, zij op haar Haf en ik op Jaopie, buitenritten hier in de buurt gemaakt.
Dus nadat ik een keer in de bak gereden had vroeg ik: Wil jij er eens nu op?
Wilde ze graag.
En wat deed Jaopie? Niks. Echt niks. He-le-maal niks...Met z'n snufferd in een hoek van de bak gaan staan en daar als een zoutpilaar blijven staan. Zweepje aangereikt... hielp niks. Hij was alleen tot enig lopen te bewegen als ik hem aan de teugels uit die hoek weggeleidde. Geen gebok, geen gedoe, gewoon niks. Weer onbeweeglijk stilstaan zodra ik 'm losliet en wegliep. Ik stond er verbluft naar te kijken (Jaopie was toen denk ik een jaar of 5-6).
Blijkbaar nam hij de ruiter niet serieus, want bij mijn toenmalige instructeur liep hij echt wel meteen.
Maar dat is dan ook wel weer echt Jaopie: laat eerst maar zien of ik je serieus moet nemen anders doe ik gewoon niks.
Verder heeft er nog nooit iemand aangegeven er ooit op te willen zitten.

Terwijl wel zo ongeveer iedereen op Khava wil, hahaha....

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:42

Da's gezellig verhalen uitwisselen, maar heb je nou ook al echt wat gedaan met 1 of 2 knolletjes? }>

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 13:54

Met dit weer?!? Echt niet, alles is een vreselijk soepzooitje. Overal. Ook in de textielsnipper-rijbak. Ik kom op de fiets niet over het schouwpad tot aan hun wei, dan trek je twee meter voren en zit je vervolgens muurvast.

Vanmorgen met de DA over het schouwpad gekluund om J. en Kh. hun jaarlijkse inenting te gven. Dat lukte met behulp van een emmer met biks en appelpartjes gelukkig over het weidehek heen, want er in staan betekent je laarzen kwijt zijn...De kou vind ik goed te doen, maar je komt nergens doorheen, ook niet met de kruiwagen met mest, zo erg is het niet vaak geweest, nooit geloof ik.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:47

OK, deze redenatie is inderdaad niet als smoes aan te merken, gezien de natte omstandigheden. :D

Als het weer wat droger is, ga je dan wel wat doen? Ik vind je verhalen over wat de knolletjes uitspoken in de weide en je creatieve oplossingen als ze wat stuk maken of als er wat verbeterd moet worden ook leuk, maar ik mis het "echte" werk dat je zou willen doen met ze. Samen aan de band tussen jullie werken, dingen ontdekken, of gewoon die grote macho een beetje heropvoeden.

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:07

Hahaha klinkt als een heerlijke eigenzinnige boef dus die japie van je