[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 12:35

@ Jessix, dat weet ik, de Vitalbix Daily Complete is slecht een "balancer", dat krijgt hij omdat ik niet het risisco wil lopen dat hij niet genoeg essentele vits en mins binnenkrijgt.


Ik geef drie handen Speedibeet, hier thuis aangemaakt met warm water, laat dat een uurtje of zo wellen, dan gooi ik er Vitalbix erdoor en roer om. Dan heb ik een halve emmer troep, meer eet J. niet in 1 keer. Moet ik wellicht 2x daags gaan Speedibeeten?

Zal ik ook lijnzaadolie bij gaan geven?

Er is helemaal niets vastgesteld door een DA, ik heb de E. Pramox gewoon op advies van DA gekregen.
Kh. is er ook mee behandeld, uiteraard.

Ik ben óf te ongeduldig, óf mijn "gut-feeling" heeft gelijk en er is iets geheel anders met J. aan de hand. Daarvoor wil ik volgende week een bloedproef laten afnemen (van beiden trouwens), naar mijn idee had hij nu toch al wel wat meer zichtbaar mogen aanzetten; mind you: het is alle jaren da ik J. heb, vanaf veulen dus, eigenlijk altijd meer een strijd geweest om hem niet te DIK te laten worden, zijn schrale bovenlijn nu vind ik ook een RARE schraalte: het zijn de dijbeenspieren (dat zie ik nu wel wat uitvullen overigens), de rug, opeens een "deuk" voor de schoft (meneer had altijd een enorm barokke hals) en uitstekende heupbeenderen, met een kuil vlak achter de laatste rib.
Hij glanst overigens prima, maar "something is off".
Een leveraandoening?
Hij ziet er gewoon "oud" uit, zo hoort zo'n barok paard er op zijn leeftijd 13-14 jar beslist niet uit te zien.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:46

Begin maar rap op te bouwen naar zeker 1 volle voerschep + water en dat 2x per dag. 3 handjes is leuk als snack, niet als hoofdmaaltijd. Ik heb oudere pony destijds vrij rap op gewicht gekregen (moest weer naar 400kg op meetlint) met 1 volle voerschep 50/50 bietenpulp & grasbrok/100kg gewenst gewicht + vitalbix, totaal dus 4 volle voerscheppen per dag. Dat was duidelijk in 1-2 maanden er weer aan. Hooi was op dat moment bijzaak, want daar at hij niet genoeg van/haalde hij niet genoeg uit.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:43

tamary schreef:
Begin maar rap op te bouwen naar zeker 1 volle voerschep + water en dat 2x per dag. 3 handjes is leuk als snack, niet als hoofdmaaltijd. Ik heb oudere pony destijds vrij rap op gewicht gekregen (moest weer naar 400kg op meetlint) met 1 volle voerschep 50/50 bietenpulp & grasbrok/100kg gewenst gewicht + vitalbix, totaal dus 4 volle voerscheppen per dag. Dat was duidelijk in 1-2 maanden er weer aan. Hooi was op dat moment bijzaak, want daar at hij niet genoeg van/haalde hij niet genoeg uit.

Kijk dat scheelt mij weer typen. :) Handjes is niets op een paard van een paar 100kg. Zelf voer ik graag Subli, senior priores of zo iets. Voor de bovenlijn meer eiwitten, dus luzerne o.i.d. En om het af te maken een scheut lijnzaadolie er door.

Als je tijd hebt is 2x daags natuurlijk altijd beter.

En ik zou je dierenarts vragen voor bloed- en mestonderzoek. Meten is weten.

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:00

Inderdaad een mestonderzoek laten doen. Dan weet je precies wat er speelt kwa wormen. Dan kun je veel doeltreffender aanpakken.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 14:42

Eindelijk, vanmorgen zag Jaopie er beslist welvarender uit. Hij begint wat uit te vullen. Zijn dijbeenkuilen (spierverlieskuilen) beginnen nu ook weer rondingen te vertonen. En hij is wat minder ribbig. Langs de ruggengraat mag er nog wel behoorlijk wat bij, maar over het geheel begint de ingevallenheid en schonkigheid te verdwijnen. Pffffttttt....! Vanmorgen aan de tweede zak Vitalbix begonnen, ik zie op mijn schema dat ik met de eerste zak begonnen ben op 17 april. En 1 dag eerder met de Speedibeet.
Ook anderen die hem zien, vinden hem er een stuk beter bij uitzien.
We zijn er nog niet, maar er slaat iets aan, er gebeurt tenminste iets.

Er beter UITZIEN wil natuurlijk nog niet zeggen dat alles nu intern in orde is, dus het voorgenomen programma gaat gewoon door,ik kan er tenslotte niet IN kijken. Mogelijk moet er een nabehandeling voor de wormbesmetting volgen, dus bloed en mestonderzoek zullen nodig blijven. Evenals tandarts.

Ben nu pas een béétje geruster, heb er weer wat vertrouwen in.
Het blijft toch de hele dag - sedert je ochtendbezoek om 8.00 uur - in je gedachten hangen "Wat IS er toch met mijn paard?"

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:45

Fijn dat het langzaam iets beter gaat. :)
Ben benieuwd naar de uitslag van de dierenarts.

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:49

Fijn dat het iets beter lijkt te gaan. Je zou toch bij beide bloed laten trekken? Ik zou ondanks dat hij geen HB verschijnselen heeft, toch ook Japie laten testen op PPID/Cushing (volgens mij zijn die testen zelfs vaak gratis). Verlies van de bovenlijn bespiering kan nl ook daar een teken van zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:50

Volgens mij betaal je in het najaar (de maand Oktober?) alleen voorrijkosten van de dierenarts voor zo'n test.
Ik weet niet of dat bij elke dierenarts zo is.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 14:55

Ja bloedonderzoek gaat gewoon door, TO BE SURE. Want zulk plots gewichts/spierverlies (wat nooit, in alle 13 jaar dat ik heb heb is voorgekomen) blijft sowieso verdacht.
Wordt aan gewerkt. We zijn er echt nog niet.
Hij begint er nu in elk geval weer als Jaopie uit te zien en niet als een paard dat 10 jaar ouder is.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:15

Anoniem schreef:
Volgens mij betaal je in het najaar (de maand Oktober?) alleen voorrijkosten van de dierenarts voor zo'n test.
Ik weet niet of dat bij elke dierenarts zo is.

Ja dat klopt. Volgens mij betaal je ook voor het bloed afnemen, maar het onderzoek is dan gratis.

Fijn dat het voer aanzet. Ik zou wel eerdaags die onderzoeken laten doen bij J. Als hij nog wormen heeft dan is het wel verstandig daar voor te behandelen. Wormenkuur herhalen of indien nodig een andere werkzame stof inzetten.

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:22

Ha, er zit wat verbetering in zo te lezen. Da's mooi. Nou de rest nog ...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:52

Fijn dat J wat lijkt te bekomen. Een klein beetje minder om je zorgen om te maken mag ook wel.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 13:52

Morgen "familiegesprek" in Ziekenhuis, het laatste voordat huisgenoot naar een hospice in omgeving Den Haag zal worden vervoerd...daar is ook het graf van zijn ouders, hij heeft ooit aangegeven daar begraven te willen worden.
Hij weet dit nog niet, ik heb het hart niet hem dit te vertellen.


J. en Kh. gaan we een dagdeel uit elkaar halen: J. breng ik 'smorgens vroeg (8-9 uur) naar een rijke weide waar hij tot het middaguur aan de gang mag. Kh. blijft in het schrale kale stuk (ernaast), die mag daar écht niet op. J. blijft ook hooi bijgevoerd krijgen (én Speedibeet met Vitalbix), eens zien wat dat uithaalt. Kh. staat dan niet écht alleen: aan de andere kant staan 3 Haflingers en een Fjord die zij goed kent.
Rond het middaguur haal ik J. dan weer terug. Anders verloopt hij het nieuwe stuk ook weer (het is een enorme ijsbeer-dreutelaar).
Landeigenaar vindt 't goed en zal een geschikt stuk afpalen.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:49

Lijkt mij een goed plan voor de 2 ponies :j

Sterkte morgen. Zoiets is altijd hartverscheurend.

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:45

Jeetje, dat wordt morgen een zware dag en de tijd erna zal ook niet makkelijk worden. Als je huisgenoot naar een hospice in Den Haag gaat en jij woont en leeft in Drenthe, betekent dat dan ook dat jij morgen afscheid neemt? Hoe dan ook, sterkte!

Het nieuwe weidebeleid voor J. en Kh. klinkt als een goed plan.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 12:40

Heel zwaar ja, ik zal 'm dan nooit meer zien.

Gelukkig kan jonge Dobermann van nu 5 maanden Stella Rose inmiddels heel goed alleen zijn, zowel binnen als buiten.
Die is ook bepaald niet meer zo "pup" om te zien:



Afbeelding
Afbeelding

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:53

:(:)

Ik denk aan je.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 12:55

Ja zie er erg tegenop... kwart over 1 word ik opgehaald, gesprek is om 14.00 uur, ben gewoon tijd aan 't rekken....

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Rocamor

Berichten: 10817
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:58

Jeetje, ik had inderdaad niet stilgestaan bij het feit dat dit een definitief afscheid zal zijn.

Heel véél sterkte in ieder geval.

Is pup inmiddels alweer 5 maanden? Waar blijft de tijd. Ze heeft een ontzettend relaxed (En wijs) koppie

Rockes <3

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:01

Veel sterkte :(:)
Misschien wil er iemand uit je buurt je toch nog een keer naar het verzorgingstehuis brengen de komende weken ?

Pupsel is al een flinke woef geworden idd ! <3

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:21

Sterkte vandaag!
En je hond groeit echt mooi uit, schitterend dier.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

boyca
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:27

Heel veel sterkte Terpentijn.

Je krijgt ook heel wat voor je kiezen.
Maar wat wordt Stella een mooi meissie

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 11:36

Gisterochtend werd ik gebeld: huisgenoot loopt af. Razendsnel naar het ziekenhuis. Halve dag gebleven: morfinebeslissing moest genomen, palliatieve eindbehandeling ingezet (= alleen zuurstof en morfine).
Vannacht gebeld: huisgenoot is overleden.

Ik ben nu echt stuk. Na 30 jaar dag in dag uit, er ging in die jaren vrijwel geen dag voorbij dat we niet samen waren of contact ergens over hadden.
Dag ouwe.... je wou niet he ? Je wou naar huis, om thuis te sterven, maar dat kon écht niet meer (zwaar hartfalen, kwam dus nét nog een longontsteking overheen, dat was wel de doodsklap).

Ik ben compleet van de kaart en voel me opeens nóg maals een wees.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 18-05-18 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


Rocamor

Berichten: 10817
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:41

Gecondoleerd Terpentijn. Dat is ineens snel gegaan zeg.

Rockes <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, kitsunemimi en 108 bezoekers