[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:08

Ja, da's waar, die keer met Khava was wel erg bijzonder. Dat valt hoogst waarschijnlijk niet onder ouder-dom.

Als ik de updates van Tijn lees ben ik altijd blij dat ik een beelddenker ben. Geniaal topic dit.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Rocamor

Berichten: 10827
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:21

Ik ook Maflinger, ik zie hem daar al liggen, voet verstrengeld en twee bonte koppen erboven: Heb ie appeltjes baas?

Rockes <3

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 18:27

Die keer met Khava valt wat mij betreft onder gewoon dom, niet onder ouder-dom. Wie stapt er nou ook over z'n eigen paard heen als er een ander paard intimiderend aankomt zetten.

Was niet minder lachwekkend trouwens.

Ik denk dat je misschien motorisch toch wat langzamer wordt in je reacties, als je ouder wordt, en dat je er even aan moet wennen voor je dat zelf doorhebt. Of voordat je daar zelf aan WIL.
Want ik heb best wel een pesthekel aan ouder worden... eigenlijk wil ik dat 't liefst ontkennen, daar kom ik met mijn postuur en uiterlijk nog wel een heel eind mee weg, al zeg ik het zelf.
Maar léúk... nee.
Vroeger kon ik twee van die jonge Dobermanns tegelijk uitlaten aan de lijn, nu nog maar één tegelijk.
O jee, ik zei "vroeger"... ja, ik word dus ouder...
Als kunstschilder, zoals ik, kun je bijna niet oud genoeg zijn, alles, ieder schilderij, is ervaring opdoen, en je zit achter je ezel, dus dan kun je nog wel even mee.

Maar wat ik zo graag doe: vrij-denkende paarden met enige eigenwilligheid hanteren, en liefst ook nog rijden, lastige tweedehands Dobermanns opvangen en er op na houden, hoe lang gaat dat nog goed. Nu ja, laten we niet op die final downfall vooruit lopen, voorlopig gaat alles nog. Met vallen en opstaan ja, dat wel. Gniffel {:}

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:07

:) Ik waag er toch even een berichtje aan. Zag een nieuw topic van je vandaag dat veelbelovend klinkt en mijn nieuwsgierigheid prikkelt. Hoe is het inmiddels met jou Khavanna?

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:13

Pferdchen schreef:
:) Ik waag er toch even een berichtje aan. Zag een nieuw topic van je vandaag dat veelbelovend klinkt en mijn nieuwsgierigheid prikkelt. Hoe is het inmiddels met jou Khavanna?


Dat las ik ook net. Ik ben ook nieuwsgierig.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 21:16

Helemaal niet nieuwsgierig he, jullie? Nog even geduld, ik bekijk de in het topic aangekaarte opties...
Ben nog nooit met een paard op vakantie geweest, dus is ook weer nieuw, dit.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:24

O, leuk, met een paard op vakantie. Supergaaf dat je dat Khavanna wilt gaan doen! Ik heb geen verblijfstips voor je maar ga wel meekijken om zo nog leuke ideeën op te doen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 23:21

Zéker nieuwsgierig als je schrijft dat "de merrie" (zonder naam) veel kilometers aan kan. Ik verwacht niet dat je die ervaring hebt verkregen door er náást te lopen :+.

Het klinkt dus als een leuke ontwikkeling met Khavanna (of ga je "vreemd" met een andere merrie?!? :D )

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 17:57

Ik ben hondstrouw, dus niet het vreemdgaande type, hahaha. Het gaat dus idd. om Khavanna. Het leek me er in het vakantie-vraag-topic echter er nou niet toe doen om wie 't ging (bekenden weten dat toch wel natuurlijk).

Nou is Khavanna wel weer zo leuk dat ik er natuurlijk in de afgelopen tijd toch wel "er op wilde" en niet er naast wilde blijven lopen. Dat is een beetje een rare omgekeerde journey geworden, inmiddels.
IPV een gestuructureerd plan van er uit halen, opzadelen, etc. etc. had ik het een beetje opgegeven, en ben ik gewoon af en toe begonnen 'smorgens supervroeg (om een uur of 7.00 of zo) er op te klimmen, zonder zadel, hoofdstel, halster of wat dan ook. Dit bracht een geheel andere gewaarwording met zich. En een heel andere Khavanna!
Een Khavanna die zich zonder wat dan ook gedroeg alsof ze volledig doorbeleerd, met alles er op en er aan alles al begreep... kan niet, gebeurde tóch.
Been links, naar links, been rechts, naar rechts, dénken links of rechts zelfs was al genoeg. Met alles haar manen als vasthoud-punt.
En niks was raar, eng, of vreemd voor mij (het leek er op, voor haar ook niet).
Vervelend was wel Jaopie (who else?) die dit weer niet uit kon staan en alles probeerde om merrie van de leg te brengen, op te jagen, whatever. Tot mijn totale verbazing reageerde Khava alleen maar op mij en helemaal niet op hem.
Waarom iedere keer zo héél vroeg... ik moet alléén zijn met zo'n dier, ik ben al niet zo'n mensenmens, dat leidt mij af. Dan heb ik het idee dat er weer iets MOET (kan ik niet zo goed tegen).
Door het gezeik van Jaopie ben ik haar eens BUITEN de wei gaan rijden met halster (om 6.00 uur 'smorgens) dit waren echt de meest wonderlijke momenten die ik met haar heb meegemaakt... ik had het gevoel dat ik met haar overál heen kon, zo voelde ik mij een eenheid met haar.
Er stonden reetjes in het achterland, daar hebben we een tijdje gewoon op een 30 meter van elkaar (ik OP haar) mekaar staan aankijken, dan gekeerd (gewoon, been, gewichtsverplaatsing) en terug naar de wei. Wat een amazing experience.
Brullende Jaopie toen we naar het achterland gingen? Welke Jaopie?
Ten wist ik dat ze tot veel, véél meer in staat was dan ik ooit voor mogelijk had gehouden, en dat ik haar ernstig tekort gedaan heb, omdat ik maar in ONmogelijkheden en hokjes ben blijven vastzitten ipv in mogelijkheden en van vrijheden uit te gaan.

Was het allemaal een beetje onverantwoordelijk, dat experimentele gedoe? Kan zijn, maar het was mijn gut feeling volgen, al dat hokjesgedenk en alles dat allemaal volgens de regeltjes moet, dat werkte toch niet? Een mens en een dier moeten al zovéél.
Khavanna is natuurlijk ook al weer 8 jaar, die traditionele doorbeleringsdoctrine sluit niet meer zo aan bij wie zij nu inmiddels is.
Ze is heel heel heel anders dan Jaopie, ze is een veel vrijer paard (nou ja pony eigenlijk), in in die vrijheid vertrouw ik haar 100%. dat ik dan kan is inmiddels gebleken, dat zij dat mij kan is voor haar denk ik inmiddels ook wel duidelijk.

Dat ik dit gewoon absoluut niet wilde delen, maar voor mezelf (en haar) wilde houden geeft wel aan wat een merkwaardige rust en vrede dit experiment met zich bracht. Dan krijg je weer commentaar en weer iets van "zou je niet" en "moet je niet", nee NIET, dus.

Ik heb wel goed gezien en meegemaakt wat voor onorthodox type dit is, dat wil ik er graag in houden ook. Zij is naar mijn mening een paard waar ik nog avonturen mee kan beleven, een paardje dat dat zelf ook leuk vindt. Ze houdt niet zo van dwang, wordt ze druk en nerveus van. Ze kán het in wezen allemaal al.
Voor mij hoeft ze niet te dressuren, ze hoeft voor mij geen bit in als ze dat niet wil, het is een vrijbuitertje, ze had in Amerika op de prairie geboren moeten zijn, ze is superslim en razendsnel, en ook nog eens immens lief.

Wat heb ik haar lange tijd verkeerd ingeschat.
Die loopt gegarandeerd zo de trailer met mij in.. als ik maar meega.

Zo'n vakantie samen met Khavanna lijkt me enorm geschikt voor de onderlinge verdere bonding. Mét het Micklem hoofdstel en het lichtgewicht zadeltje, zonder bit.

Is de nieuwsgierigheid nu enigszins bevredigd?

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Selima

Berichten: 632
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:04

GEWELDIG dit!

Chapeau voor jullie beiden!

http://maria-n.writing.com/
Linux!
"Love for all, hatred for none"

NikkiB1991

Berichten: 205
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:09

Ik vind het alleen maar heel erg mooi. Uit de manier van schrijven blijkt dat jullie het/elkaar nu toch echt hebben gevonden. Prachtig! Geniet ervan!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:12

Good for you!!!!

~Turbohoof Solutions ~

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:14

Wat superfijn voor jullie allebei. Op naar nog vele mooie momenten en avonturen.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:18

Absoluut! Leuk om te lezen en wens jullie heel veel plezier samen. Geniet ervan!

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:24

Wat een prachtige wending. Applaus. Ik snap heel goed dat je dit voor jezelf wilde houden. Ga lekker door met genieten van deze prachtige belevenissen alsjeblieft.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 18:27

Op de "geforceerd-tradio" manier waarop ik met haar bezig was hadden we elkaar NOOIT gevonden, dat had ik natuurlijk ook wel in de gaten. Het werkte niet, omdat ik in kaders van "werken" dacht.
Zo moet met haar je werken, dan gaat zij ... zó doen. Deed ze helemaal niet, ze werd steeds zenuwachtiger. Ik, ja, die toch dacht zelf een redelijk out of the box denkend type te zijn. Nou niet dus, ik probeerde steeds maar aan een algemeen verwachtingspatroon of ontwikkelingsbeeld te voldoen.
Ja, en zo ben ik dus niet.
En eens te meer heeft een van mijn Dobermanns mij uit het dilemma gered... Calla, die nu helaas kanker heeft, dat is nu een beetje take it by the day (want je weet niet hoeveel dagen er nog zijn).
Dezelfde die mij in alle persoonlijke crisissen er door heen heeft getrokken: er moet niks, er hoeft niks, gewoon er zijn, gewoon genieten van elkaars aanwezigheid.
Niet bang zijn voor wat er gaat komen, of wat er mógelijk komt, er is geen falen, er is alleen proberen en leren.
Was ik niet wijzer op mijn leeftijd, dat je favoriete Dobermann je dat moet leren?
Jawel..rationeel.. maar blijkbaar zat mijn gevoel er voor op slot. Het moet zus en het hoort zo. Ik dacht: waar begon het dat ik zo burgerlijk begon te denken? Waar begon je het "moeten" belangrijker te vinden dan het ervaren? Die hond is een hond van de dag geworden... dus ben ik ook iemand van de dag geworden. What if tomorrow never comes?
Wéér Calla he, die me laat zien waar het werkelijk om gaat in het leven.
En... Khavanna, die overigens wel wat van haar wegheeft, die me heeft laten zien dat je zoveel dingen en troep helemaal niet nódig hebt. Om van elkaar te houden, over en weer te vertrouwen, en samen op reis te gaan.. letterlijk en figuurlijk.
Zo'n hond, maar ook zo'n type paard, heb ik echt nog nooit eerder in mijn leven meegemaakt. Heel bijzonder, dit.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Rocamor

Berichten: 10827
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:07

Dank je dat je het toch wilde delen. Op naar nog vele mooie genietmomenten samen!

Rockes <3

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:06

super bedankt voor de uitleg!

ik heb gewoon kippenvel <3

:o I broke my heart in two,
one for me and one for you :o

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:41

Jullie zijn dus echt een combinatie. Punt.

Lekker van elkaar genieten en op avontuur gaan. Julie voelen elkaar genoeg aan om per situatie te kunnen beoordelen wat wel en niet goed voelt.
Jij bent geen beginner en dat was Khava eigenlijk ook niet meer.

Veel plezier samen!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-17 14:00

Nou een combinátie wil ik nou ook weer niet zeggen, daarvoor hebben we veel te weinig samen gedaan nog.
Ik ben natuurlijk vooral uit het oog verloren dat ze geen piepkuiken meer is, ook al heeft ze weinig levenservaring. En ook dat ze echt, helemaal en totaal Jaopie niet is. Het is me nogal tegengevallen dat ik zo veel moeite heb gehad om "de Jaopie-aanpak" volledig los te laten in haar geval. Sinds wanneer kan ik niet improviseren?
Nou ik kon het écht niet meer (gek genoeg met andermans paarden wel, nooit een probleem mee, ik nem ze allemaal voor wie en wat ze zijn,maar bij haar lukte dat niet... ik dacht op een gegeven moment dat ik er gewoon "niks" mee had met merries, of me dit type paard).
Blijkbaar moet je op een punt komen dat je niks meer te verliezen hebt, behalve het paard zelf....

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:16

Khavanna is lief. <3
Fijn dat het allemaal zo goed gaat!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-17 18:48

Kreeg ik gisteravond opeens telefoon je ponies lopen bij de overburen in het aardappelland.
WAT? WIE?
De Shetlanders. De watte?
O die, Bartje zeker uitgebroken (is een soort Houdini-Shet).
Struikelend, lenzen zoeken, onderbroek aan, kamerjas uit, etc. je kent het wel, gris emmer mee, een half brood, een vage losse teugel die hier nog in huis lag, waar, waar waar zijn de twee apen? Ik rende met fladderende flutskleding (nog nét niet in m'n kamerjas, hahaha) en die emmer met wat ontbijtbrood er heen.
Gelukkig hadden de paarden-overburen de Shetten al bij kuif en neus gevat en hadden de straat geblokkeerd, want er kwam nogal wat zwaar landbouwverkeer aan.
Teruggezet.. hoe kon dit nou weer?

Er was een raar scheef houten hekje in de rijbak open. Grendel was uitgesleten.
Ja, wist ik, maar daar kunnen ze al 2 weken bij.
Kwam de aap uit de mouw... gast die daar achter iets huurt had ze een valappel gebracht en was daarvoor door dat hekje gegaan, blijkbaar niet goed terug-gesloten (geen wonder, grendel was verrot).

Ze waren erg blij met mijn ontbijt.

Hekje vastgebonden met halstertouw.
"Gelukkig"was dit overdag en was iedereen nog wakker, want als die twee zwartbruine Shetten in het stikdonker waren uitgebroken had geen mens ze gezien op straat...
Geluk gehad dus. Had wel een glas wijn en een goede film nodig om gisteravond weer even tot rust te komen...

J. en Kh. die verderop staan kunnen alleen uitbreken als ze een zwaar ijzeren dubbel beveiligd hek en de stroom trotseren, daar zie ik zelfs Jaopie niet toe in staat. Godzijdank waren hun het niet.

Een stress dat je af en toe krijgt van je dieren...

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Hanneke81

Berichten: 136
Geregistreerd: 25-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:00

Wat super om te horen, dat je zo lekker met Khavanna bezig bent. Gewoon lekker bezig, niet te ingewikkeld allemaal. Volgens mij ga jij nog heel veel plezier beleven met dit paardje, misschien ben je wel meer een merrie type dan je zelf had gedacht ;) Nee, zonder gekheid, ben blij voor je dat het zo goed gaat. Geniet er van!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 12:21

Nu nu gebeurt er even niks spannends meer, qua Khava, want er zijn nu allerlei ándere spannende dingen aan de hand op/rond hun terrein en de weides; bouwactiviteiten i.v.m. de komende Menmarathon Zuidlaarderveen, neerzetten dressuur en vaardigheidsringen, een heel gedoe en gesleep met de materialen, karren rijden af en aan... Dus als de rust na 9 september weer een beetje is teruggekeerd kunnen we weer wat RUSTIGS uitproberen....

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-17 16:41


GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, Blacky94, BlueStocking, daiswees, Danij, Devitootje, hollie, ijslandfan, laura22, meniekske, Sanne_zepp, Titsia, Vagabondo, xDeena_, xRaisin en 149 bezoekers