Welke markt voor koudbloed/trekpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke markt voor koudbloed/trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:46

Ik ben me aan het oriënteren op een jong trekpaard of ander soort koudbloed (geen tinker). Het aanbod op internet is zeer beperkt en ik denk dat dat komt omdat de meeste dieren bij de oudere garde gehouden en gefokt worden. Dus leek het mij een leuk plan om dit najaar wat markten af te gaan om in 1x meerdere paarden te kunnen bekijken en vergelijken.

De grote namen zoals Hedel en Zuidlaren ken ik wel maar op welke markten is normaal ook een goed ruim aanbod van deze zwaargewichten? Mag ook net over de grens zijn.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:56

ED -> PP

MallyBelly

Re: Welke markt voor koudbloed/trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:59

Je kunt na vraag doen bij het Brabants span of stamboek die kunnen je aan genoeg adressen helpen, daar kun je vaak ook meerdere paarden tegelijk kijken!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:26

Elst zag ik ook net pas en was nog dichtbij ook -O- . Hedel en zuidlaren staan zeker op de agenda maar vroeg me af of er dus nog andere markten zijn met een goed aanbod van trekpaarden.

Brabants span en stamboek ga ik even contact mee opnemen :) . Brooijmans zie ik alleen volwassen paarden op de site staan. Ik zoek een jaarling merrie met een uiteindelijke stokmaat van max. 1.65, middenmaatje dus.

@Shirley; ik wil al heel erg lang een koudbloed. Maar ik had andere ambities qua rijden en daar paste zo'n paard niet bij. Door een veranderd en heel druk prive leven heb ik die ambities moeten bijstellen en is een trekpaard wel een geschikt paard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:46

Op een markt vindt je toch vaak paarden die moeilijk te verkopen zijn- Als je een fries zoekt kijk dan eensop mijn website. http://Www.fanerberveld.webnode.nl dit jaar ook drie veulens waarvan demoeder een fries is maae wel nrps gefokt. Drie speciale kleuren smokey black en valk

Afbeelding

Het veulen op deze foto is grijs geboren en hij wordt nu weer steeds lichter. Iets grijzer heb ik ook nog een merrieveulen en het andere veulen is valk van kleur

Als je interesse hebt dan hoor ik het wel
Groet agnes

uote="Gloa"]Ik ben me aan het oriënteren op een jong trekpaard of ander soort koudbloed (geen tinker). Het aanbod op internet is zeer beperkt en ik denk dat dat komt omdat de meeste dieren bij de oudere garde gehouden en gefokt worden. Dus leek het mij een leuk plan om dit najaar wat markten af te gaan om in 1x meerdere paarden te kunnen bekijken en vergelijken.

De grote namen zoals Hedel en Zuidlaren ken ik wel maar op welke markten is normaal ook een goed ruim aanbod van deze zwaargewichten? Mag ook net over de grens zijn.[/quote]

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:48

Staat duidelijk een trekpaard en een zwaargewicht, denk dat de meeste friezeneigenaars beetje boos worden als je die omschrijving op een fries loslaat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:50

Bedankt voor je reactie. Maar ik zoek richting trekpaard, percheron, boullounais enz. De zware jongens dus.

Morgen ga ik naar de fokpaardendag in Gemert en ik ben inmiddels in contact met de hensgtenhouders Van Bommel en Van der Heijden. Met die laatste ga ik volgende week bij een paar jaarlingen kijken die bij een klant van hem staan.

Billy dat denk ik ook ja :=

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:07

Er is wel aanbod in veulens jaarlingen en twee jarigen wbt trekpaarden.
Alleen is er nauwelijks aanbod in de leeftijd van 2+. Als ze al te koop komen zijn ze zo weg zeker degenen met staart.
Het heeft niks met de oudere garde te maken. Er is gewoonweg meer vraag dan dat er aanbod is.
Je kunt brooijmans bellen, zijn site is niet up to date. Piet holster (de hitsert)uit zuid Beijerland heeft er een aantal lopen. Andrie de Buck uit oostkaprlle ook.
Vd Heijden of v Bommel kunnen je idd ook goed helpen. Op internet kun je vrij weinig vinden je zult bovenstaande echt even moeten contacten voor het actuele aanbod zeg maar.
Heel veel succes met je zoektocht!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:21

Leuk! Een trekpaarden liefhebber. Bedenk van te voren inderdaad naar wat voor trekpaard je op zoek bent.
Helaas zie je tegenwoordig bij de Nederlandse en Belgische trekpaarden steeds meer problemen komen in met name het beenwerk en de rug.

De rassen die nog dichter staan bij de oorsprong zie je dit minder bij.
In Frankrijk zijn de trekpaarden bijvoorbeeld nog veel authentieker en dichter bij het oorspronkelijke doel.

Zo hebben wij een Bretonse merrie, maar er zijn genoeg vergelijkbare rassen.

Of je ze in Nederland op de markt kan vinden? Geen idee. Maar let dan in ieder geval wel erg goed op de bouw en eventuele mankementen als mok.

Edit: fotootje van onze tweejarige prinses

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:26

Volgens vd Heijden staat er veel jong spul te koop maar waarom vind ik die nergens op internet dan? Bedankt voor de andere adressen!

Ik heb er heel goed over nagedacht wat ik zoek en hoop een flink eind in de buurt te komen. Afstamming en ras typisch zijn voor mij van ondergeschikt belang. Goede harde benen en werkwillig karakter ga ik voor. Zonder staart hoef ik trouwens ook niet, dan blijft ie staan hoe perfect ook.

De franse rassen vind ik ook erg mooi maar is het aanbod zo klein van dat je moeilijk kan vergelijken. Daar komt nog eens bij dat ik op zoek ben naar een specifiek karaktertype en die pik je er makkelijker uit als je meerdere van 1 ras naast elkaar zet.

Kan iemand mij vertellen wat de prijs van een jaarling merrie ongeveer doet? Van middenmoter tot goed geprimeerd.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:52

Ja dat klopt staat weinig op internet.
Ik weet niet of je zelf voorkeur geeft voor een geprimeerd paard.
Persoonlijk zou ik daar al helemaal niet naar kijken. 9 vd 10 hebben geen staart die op de keuring zijn geweest en er wordt naar mijn inziens te weinig naar de kwaliteit vd benen gekeken.
Prijs technisch gezien maakt t vrijwel ook geen verschil. Degenen met staart zijn duurder dan zonder staart.
Denk dat je voor zon 1000 euro toch n leuke jaarling kunt krijgen.
Hou alleen in je achterhoofd dat bij een hengst kosten van castratie erbij komen.
En ik vind zelf altijd dat als een (trek)paard naar je zin is dat dat vooral belangrijk is. Het is maar net wat je het zelf waard vind.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:51

Primering geef ik ook niets om maar de verkoper hangt er natuurlijk wel graag een prijskaartje aan.

Hengst wil ik sowieso niet, merries liggen mij beter.

Oké bedankt dan zat ik ook met de juiste prijsklasse in mn hoofd. Iets teveel betalen als ze helemaal perfect is lig ik niet wakker van maar heb geen zin in een oud boertje die denkt een jonge blonde dame wel een pootje te kunnen lichten }:0 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:53

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 04:35

marjotje82 schreef:
Er is wel aanbod in veulens jaarlingen en twee jarigen wbt trekpaarden.
Alleen is er nauwelijks aanbod in de leeftijd van 2+. Als ze al te koop komen zijn ze zo weg zeker degenen met staart.
Het heeft niks met de oudere garde te maken. Er is gewoonweg meer vraag dan dat er aanbod is.
Je kunt brooijmans bellen, zijn site is niet up to date. Piet holster (de hitsert)uit zuid Beijerland heeft er een aantal lopen. Andrie de Buck uit oostkaprlle ook.
Vd Heijden of v Bommel kunnen je idd ook goed helpen. Op internet kun je vrij weinig vinden je zult bovenstaande echt even moeten contacten voor het actuele aanbod zeg maar.
Heel veel succes met je zoektocht!

Piet Holster heeft inderdaad wel jonge paarden lopen, met staart! Maar voor zover ik weet heeft hij geen jaarlingen, wel heel wat 2-jarigen.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:02

De afgelopen dagen heb ik via hengstenhouders een aantal jaarlingen in het zuidoosten van het land bekeken. Ik denk dat hier wel tussen zit wat ik zoek, voor zover je voorspellingen kan doen bij zulk jong spul. Zij beaamden trouwens ook wel dat er genoeg te koop is maar dat dit meestal bij de oudere garde is die niet zoveel kaas gegeten heeft van het internet :7

Waarschijnlijk koop ik één van deze jaarlingen en niet via een markt. Ik kan er nu een nachtje over slapen en op m'n gemak de afstamming uitpluizen. Op de markt moet ik uitgaan van wat ik op dat moment zie en ik heb geen parate kennis m.b.t. trekpaard bloedlijnen om de juiste gebruikers paarden te scheiden van de oude vlees bloedlijnen met slechte benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:28

Afgelopen zaterdag heb ik mijn nieuwe trekpaard opgehaald *\o/*

Afbeelding

Gekocht via hele fijne bemiddeling van André van der Heijden. Komt zo van de fokker af en heb daar de moeder, volle zus van de moeder en nichtjes kunnen bekijken. Waren allemaal net iets luxer dan de dieren die ik op de fokdag in Gemert had gezien en super hard en droog op de benen. Dus ik hoop dat deze merrie uitgroeit tot een leuk recreatiepaard :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:55

Leuke kleur, veel plezier met haar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:01

Wat een leukerdje!
Veel geluk samen :+:

Hoe heet ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:15

Bedankt :D

Ze heet Floor van 't Dorshout
V. Udo van de Zaaidijk
MV. Florian van 't Rietenhof

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:00

Floor <3

Goeie paps ook!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:05

Wat een knappe merrie, veel plezier met haar!