Struikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirte1106

Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:46

Hoi,

Ik ben vorig jaar oktober begonnen met het inrijden van mijn verzorgpony, ze doet het heel goed, alleen ze struikelt veel, ook zo dat ik er vaak heel hard vanaf val en zij zelf valt ook. Op deze manier begin ik het rijden een beetje eng te vinden. Iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen?

Gr mirte!

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:53

Heb je misschien wat meer informatie over de pony? Hoe groot is ze/hoe oud/etc...

Mijn fjord struikelt als ik haar niet actief rijd, ze gaat dan sloffen en tja dan struikel je over elke zandkorrel :Y)
Misschien heeft ze ook nog niet echt haar balans onder het zadel. En wat ik het meest voor de hand liggend vind (vooral als je kijkt naar het vallen) is dat je misschien te groot/zwaar bent voor de pony.. Maar dat kan ik niet inschatten zonder wat extra informatie :D

goldenarrow

Re: Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:53

RT-V --> YRT

Mirte1106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:59

Mijn pony is een volbloed arabier en is 1.47 m groot, ik weeg tussen de 55 en 60 kilo, ja misschien kan het daaraan liggen. De pony is erg actief, dus volgens mij ligt het daar niet aan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:32

Snelheid helpt om op de been te blijven, dus actief sluit "onhandig" niet uit. Wat zegt de hoefsmid over de stand van de voeten?
Te zwaar is 60kg niet voor een pony van die maat.

Mirte1106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 21:35

De pony is wel erg lomp, weet niet of dat meespeelt. Ze tikt erg vaak met haar achter hoeven op de voorste

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:39

Dat aantikken of "vangen" is iets waar de smid wel degelijk wat aan kan verbeteren door manier van bekappen en of beslaan. Voorbeen sneller laten afwikkelen zodat het al van de grond is voordat achterbeen neergezet wordt, dat gebeurt nu niet en daar zit kennelijk een groot deel van je probleem. Morgen meteen bellen en afspraak maken.

janex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:05

het kan ook komen doordat ze nog niet echt haar balans heeft, omdat ze niet goed oplet waar ze dr voeten neerzet

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:40

Alleen in de bak?
Hoe is de bak?

Inderdaad hoefsmid er eens naar laten kijken.

Heeft het paard artrose of hoefkatrol?

Kunnen veel dingen zijn.

Als medisch alles oke is kan je nog altijd balkjes training bv doen.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:31

Ik heb dit ook gehad met mijn oude pony, maar niet zo erg. Wat bij mij hielp was gewoon actief rijden, zo loopt die meer op de achterhand waardoor die minder struikeld. Ook zou je misschien aan de hoefsmid kunnen vragen of die het op een speciale manier kan bekappen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:42

Als ze zichzelf aantikken, kan het zijn dat het teentje aan de voorbenen te lang is, waardoor de voet te lang op de grond blijft staan en dus niet op tijd weg is voor het achterbeen. Dit kan ook goed de oorzaak zijn van het struikelen.

Mijn pony struikelde voorheen ook regelmatig (maar ze viel niet). Nadat ze natuurlijk werd bekapt, is dit opgehouden. Dat betekent niet dat dit ook voor jouw pony geldt, natuurlijk, maar geeft wel aan dat wat de hoefsmid doet van grote invloed is op hoe het paard loopt. Zoals gezegd zou je er dus goed aan doen er een hoefsmid naar te laten kijken en misschien zelfs een keer een andere dan je gewone hoefsmid.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:45

Mijn pony struikelde heel veel, na een paar maanden (heel stom, had veel eerder naar de da moeten gaan) zijn we toch maar naar de da gegaan en was de conclusie: hele (maar dan ook echt hele) lichte artrose in haar linkervoorkogel. Pony was net 4 jaar, nu ondertussen alweer 5. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij jouw verzorgpony ook zo is, maar zal er wel rekening mee houden! Ik mag van de da trouwens alles weer met haar, alleen moet ik wat voorzichtiger aandoen, maar dat doe ik sowieso al :o

edit: de oorzaak van haar artrose was door de stand van haar hoeven (franse stand). Hoefsmid heeft haar benen nu recht gezet en daarna geen pas kreupel of onregelmatig meer gelopen!