De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:25

cobiie schreef:
0000, er zijn toch gewoon wettelijke termijnen qua garantie. Als je dat in een verkoopcontract allemaal aanhoud en nogmaals vermeldt zou mijnsinziens voldoende moeten zijn.

Genoeg mensen die ieder paard binnen een jaar kapot krijgen. :7 Wanneer die paarden niet meer op je erf staan heb je geen zicht meer op wat ermee uitgehaald wordt, dus zou dan geen extra lange garantie termijnen geven. :o


Officeel is de wettelijke garantie op dieren ook een jaar. Beetje lastig gedoe alleeen. Bewijs als verkoper maar eens dat de koper iets fout heeft gedaan.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:27

Per afwijking/gebrek zijn het toch verschillende termijnen?
Op weven/luchtzuigen zit volgens mij een veel kortere garantie termijn dan op beengebreken bijv.

[o]

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 07:33

Bedankt voor het meedenken. Het gaat me niet zozeer om de garantie ed maar echt om het moment dat mensen komen kijken en dus nog niets besloten hebben. Ik merk dat er veel wantrouwen zit en hoewel ik dat vaak best kan begrijpen, kan ik er niet zoveel mee. Het voelt soms een soort van oneerlijk ofzo dat het paard dan word afgerekend op een eerdere slechte ervaring. Voorzichtig zijn bij het aankopen van een paard kan ik alleen maar voor zijn maar er zijn maar zeer weinig perfecte paarden en sommige dingen kan ik als verkoper ook niet voorspellen. Dus maar gewoon zo doorgaan, alle info die ik heb geven en durven mensen dan geen beslissing te nemen is dat gewoon jammer maar helaas.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:49

0000 schreef:
Bedankt voor het meedenken. Het gaat me niet zozeer om de garantie ed maar echt om het moment dat mensen komen kijken en dus nog niets besloten hebben. Ik merk dat er veel wantrouwen zit en hoewel ik dat vaak best kan begrijpen, kan ik er niet zoveel mee. Het voelt soms een soort van oneerlijk ofzo dat het paard dan word afgerekend op een eerdere slechte ervaring. Voorzichtig zijn bij het aankopen van een paard kan ik alleen maar voor zijn maar er zijn maar zeer weinig perfecte paarden en sommige dingen kan ik als verkoper ook niet voorspellen. Dus maar gewoon zo doorgaan, alle info die ik heb geven en durven mensen dan geen beslissing te nemen is dat gewoon jammer maar helaas.


Soms maar beter ook. Ben van mening dat sommige beter geen eigen paard kunnen kopen maar op de manege blijven rijden.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:33

Wanneer mensen een bepaalde negatieve mindset hebben, wil ik ze nog wel eens vooraf weigeren (maar ik heb dan ook geen bedrijf wat betreft handel in paarden).
Soms is hun gehele instelling zo dat hoe het paard ook is, het toch nooit goed genoeg zal zijn.
Als daarbij ook hun eisen en verwachtingen niet echt passen bij hun budget, ben ik er al klaar mee. Dan hoeven ze niet eens hun tijd te verdoen om bij mij te komen kijken, want dan gaat het nooit een goede match worden.

Ik weet nog dat van het voorjaar iemand ons aansprak over 1 van onze paarden die niet te koop stond (maar voor het juiste bedrag is alles bij ons te koop).

Wij kregen eerst ook heel een verhaal te horen over een vorig paard wat binnen een jaar kapot bleek enz enz.
Eisen voor een nieuw paard waren: jong, zeer braaf, 100% goed op de foto's, nergens mocht er een schoonheidsfoutje zitten, goed te rijden (geen projectje), kwaliteit tot hoger dan Z dressuur en kwaliteit tot M of hoger springen.
Wij hebben echt een super brave 3,5 jarige Gelderse ruin, mooi papier, had ibop gelopen (dressuur en springen), knap dier.
Bleek dat er een budget van rond de 5.000 euro was. :') Ik heb ze veel plezier gewenst, de inrijder had voor ons dier al een hoger bedrag geboden. :Y) Een vriendin van die persoon is een stalgenootje en riep dat het echt wel makkelijk moest kunnen voor dat budget.
Paar maanden later kwam dat stalgenootje naar ons toe of die ander aub gratis op ons paard mocht rijden want ze kon maar geen passend paard vinden en die van ons was wel helemaal juist afgezien van prijs. Maand later weer dezelfde vraag. :')
Nu is het 3/4 jaar later en nog steeds geen passend dier gevonden. Stalgenootje moest mij wel gelijk geven dat voor dat budget er ergens een consessie op gemaakt moest worden, die vond het niet meer leuk om mee te gaan paarden te kijken/uitproberen. :+

[o]

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:42

cobiie schreef:
Wanneer mensen een bepaalde negatieve mindset hebben, wil ik ze nog wel eens vooraf weigeren (maar ik heb dan ook geen bedrijf wat betreft handel in paarden).
Soms is hun gehele instelling zo dat hoe het paard ook is, het toch nooit goed genoeg zal zijn.
Als daarbij ook hun eisen en verwachtingen niet echt passen bij hun budget, ben ik er al klaar mee. Dan hoeven ze niet eens hun tijd te verdoen om bij mij te komen kijken, want dan gaat het nooit een goede match worden.

Ik weet nog dat van het voorjaar iemand ons aansprak over 1 van onze paarden die niet te koop stond (maar voor het juiste bedrag is alles bij ons te koop).

Wij kregen eerst ook heel een verhaal te horen over een vorig paard wat binnen een jaar kapot bleek enz enz.
Eisen voor een nieuw paard waren: jong, zeer braaf, 100% goed op de foto's, nergens mocht er een schoonheidsfoutje zitten, goed te rijden (geen projectje), kwaliteit tot hoger dan Z dressuur en kwaliteit tot M of hoger springen.
Wij hebben echt een super brave 3,5 jarige Gelderse ruin, mooi papier, had ibop gelopen (dressuur en springen), knap dier.
Bleek dat er een budget van rond de 5.000 euro was. :') Ik heb ze veel plezier gewenst, de inrijder had voor ons dier al een hoger bedrag geboden. :Y) Een vriendin van die persoon is een stalgenootje en riep dat het echt wel makkelijk moest kunnen voor dat budget.
Paar maanden later kwam dat stalgenootje naar ons toe of die ander aub gratis op ons paard mocht rijden want ze kon maar geen passend paard vinden en die van ons was wel helemaal juist afgezien van prijs. Maand later weer dezelfde vraag. :')
Nu is het 3/4 jaar later en nog steeds geen passend dier gevonden. Stalgenootje moest mij wel gelijk geven dat voor dat budget er ergens een consessie op gemaakt moest worden, die vond het niet meer leuk om mee te gaan paarden te kijken/uitproberen. :+

Die willen een paard wat niet eens te koop staat hebben voor 5000 euro en er anders maar gratis op mogen rijden?Die mensen kun je helaas geen zaken mee doen.


cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:19

Inderdaad _O- :')

[o]

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:55

Hoe doen jullie het prijzen van paarden? Ik heb er momenteel twee te koop staan en dit is eigenlijk de derde keer dat ik een dier verkoop. Ik weet niet echt hoe ik een prijs kan en mag schatten. Wel weet ij dat emotionele waarde gewoon weggelaten moet worden .

Daarnaast welke kopers vertrouwen jullie wel en niet?

Ik heb dus momenteel twee ponies in de verkoop ze zijn niet bijzonder of iets dergelijks maar mensen willen ze samen kopen hoe kan ik er voor zorgen dat ze dadelijk niet in de slacht eindigen (zoiets heb je toch niet in de hand maar dan nog)

MizzMontana

Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-08-08

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:14

De prijs in elk geval zo hoog maken dat het niet meer loont om ze naar de slacht te brengen?

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:45

Ik zou kijken of je iets vergelijkbaars op marktplaats kan vinden. En dan een gemiddelde nemen...
Uit eindelijk blijft het wat een gek er voor geeft. En sommige vragen prijzen dat ik denk :wow: en die krijgen beestje dan nog verkocht ook...

En inderdaad wat mizzmontana zegt...

Ik wil anders wel even met je mee denken/kijken?

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:19

Nou het zijn geen beestjes waar ik de prijzen van kan vragen zoals ze op marktplaats staan. Ze vragen voor een pony gauw 1000+ euro. Dus wat is goed genoeg voor een 15 jarige die niet bereden mag worden omdat die dan gevaarlijk word. Een welsh cob ruin

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:25

Als hij echt gevaarlijk word zou ik hem niet verkopen maar zelf naar de slacht brengen dus daar heb je niet zoveel aan. Ik zou nooit op mijn geweten willen hebben dat iemand ermee verongelukt. Maar je bied dus in feite een weidemaatje aan, die staan er best veel dus je kan daar inderdaad niet veel voor vragen. Ook loop je het risico dat mensen hem kopen met het oog op handel (lijkt mij een groter risico dan dat ze hem naar de slacht brengen trouwens). Ik denk eerlijk gezegd dat je blij mag zijn als je een betrouwbare plek kan vinden, zou dat dan niet van de prijs af laten hangen. Meer dan een paar honderd euro zou ik niet op rekenen, net boven slachtprijs zodat dat inderdaad niet meer loont.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:26

Tja. Kan hij veilig wel voor de wagen?

Anders is het een dure grasmaaier en mag je blij zijn met slachtprijs en goed tehuis...

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:05

Hij is omgeklapt met de kar, sindsdien word hij een heel ander paard als hij bereden word of ingespannen. Hij is dan zo bezig met andere dingen dat het gevaarlijk wordt omdat hij dan niet meer luistert. Maar ik kan het zelf niet over mijn hart verkrijgen om hem naar de slacht te sturen. Heel naïef misschien maar ik bied hem dan ook aan als weidemaatje. Ik heb er eerlijk ook niet echt een klik mee en dus houdt ik gewoon op met de hele wei en verkoop ik beide ponies die erop staan. Wat ik eigenlijk niet wilde maar toch ga doen.

Rijden en mennen gaat het dus nooit worden. Slachtprijs is de prijs die ik ervoor vraag en verder weet ik gewoon dat die bij de verkeerde mensen kan eindigen die het toch willen proberen. Maar ik zou hem zelf echt niet naar de slacht kunnen sturen.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:11

Shamanqueen schreef:
Hij is omgeklapt met de kar, sindsdien word hij een heel ander paard als hij bereden word of ingespannen. Hij is dan zo bezig met andere dingen dat het gevaarlijk wordt omdat hij dan niet meer luistert. Maar ik kan het zelf niet over mijn hart verkrijgen om hem naar de slacht te sturen. Heel naïef misschien maar ik bied hem dan ook aan als weidemaatje. Ik heb er eerlijk ook niet echt een klik mee en dus houdt ik gewoon op met de hele wei en verkoop ik beide ponies die erop staan. Wat ik eigenlijk niet wilde maar toch ga doen.

Rijden en mennen gaat het dus nooit worden. Slachtprijs is de prijs die ik ervoor vraag en verder weet ik gewoon dat die bij de verkeerde mensen kan eindigen die het toch willen proberen. Maar ik zou hem zelf echt niet naar de slacht kunnen sturen.


Ik zou je hééél goed inlezen als je zoiets wil doen.. Je bent niet de eerste die dit wil (en echt ook niet de eerste bij wie het vervolgens toch niet zo is gegaan zoals je wil..)
Kijk anders eens naar een paardenrusthuis of zoiets. Zorg er in elk geval voor dat je hem in eigen beheer houdt.
Verkoop is eigenlijk altijd doorverkoop. Hoe goed je het ook uitzoekt. Kleine zoektocht op bokt levert al heel veel op geloof ik..

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:26

Shamanqueen schreef:
Hij is omgeklapt met de kar, sindsdien word hij een heel ander paard als hij bereden word of ingespannen. Hij is dan zo bezig met andere dingen dat het gevaarlijk wordt omdat hij dan niet meer luistert. Maar ik kan het zelf niet over mijn hart verkrijgen om hem naar de slacht te sturen. Heel naïef misschien maar ik bied hem dan ook aan als weidemaatje. Ik heb er eerlijk ook niet echt een klik mee en dus houdt ik gewoon op met de hele wei en verkoop ik beide ponies die erop staan. Wat ik eigenlijk niet wilde maar toch ga doen.

Rijden en mennen gaat het dus nooit worden. Slachtprijs is de prijs die ik ervoor vraag en verder weet ik gewoon dat die bij de verkeerde mensen kan eindigen die het toch willen proberen. Maar ik zou hem zelf echt niet naar de slacht kunnen sturen.


Heel eerlijk? Ik denk dat je hem nu véél meer onrecht aandoet dan als je hem wel naar de slacht stuurt. Weidemaatjes worden in overvloed aangeboden, van fokmerries die kapot zijn, tot rijpaarden die kapot zijn, tot paarden met een kronkel in hun hoofd, tot oude paarden die op zijn. Het aanbod van zulke paarden is vele malen groter dan de vraag. Want zeg nou zelf: als jij een weidemaatje zou zoeken, zou je er dan gaan voor eentje die stuk is, of voor eentje waar je nog wat mee kan? Bijna niemand is bereid de kosten op zich te nemen voor hele dure gazon versiering... Wat er afkomt op dit soort advertenties zijn mensen die een goedkoop paard zoeken en denken dat ze het er wel uitgeslagen/gebachbloesemd/gemediteerd/getraind krijgen.

Als je hem naar de slacht stuurt dan merkt hij daar zelf niets van, en je bespaard hem wel het leed van mensen die met hem aan gaan dokteren.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:33

Ik heb niemand die hem voor me naar de slacht stuurt. Dat moet ik allemaal zelf doen, en ik kan het niet over mijn hart krijgen al weet ik dat dat vaak voor veel paarden beter is. Ik heb nog tot mei totdat de wei verlopen is, dus nog genoeg tijd om mezelf nog om te praten en zelf in handen te nemen wat er 2 eigenaren geleden al had moeten gebeuren

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:47

Ik zelf zou het dier ook naar de slacht brengen of laten ophalen. Je hebt namelijk ook kans dat er handelaren zijn die het paard verkopen als rijpaard.. Ze kunnen je dood leuk vertellen dat het dier als maatje gebruikt wordt, maar in werkelijkheid anders gaat.. Paard de dupe en hoog waarschijnlijk heel veel mensen de dupe.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:00

Ik snap dat de slacht heel erg onnatuurlijk voelt..
Ik bekeek het zo (ik heb ook bijna voor zo'n keuze gestaan..)
Het paard heeft fijne jaren gehad, veel buiten met vriendjes. Is het dan eerlijk om hem weg te doen met een zeer grote kans dat er toch dingen gebeuren waardoor het paard weer ongelukkig wordt? Is het dan niet fijner om een wat korter, maar wel fijn leven te hebben gehad, dan een lang leven vol ellende?

Hier op bokt trouwens, pony Lotje van emilyslaluna geloof ik, zij had haar ook verkocht. Is ook niet gegaan zoals ze wilde.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:00

Shamanqueen schreef:
Ik heb niemand die hem voor me naar de slacht stuurt. Dat moet ik allemaal zelf doen, en ik kan het niet over mijn hart krijgen al weet ik dat dat vaak voor veel paarden beter is. Ik heb nog tot mei totdat de wei verlopen is, dus nog genoeg tijd om mezelf nog om te praten en zelf in handen te nemen wat er 2 eigenaren geleden al had moeten gebeuren


Ik lees hier al langere tijd mee maar zou hier toch graag op reageren.

Raap je ballen bij elkaar en breng hem naar de slacht. Als je de plek er nog voor hebt lekker laten staan inderdaad en lekker op de weide laten staan maar als je zulke pony's verkoopt gaat het bijna altijd fout.
Als je de pony goedkoop wegdoet naar een 'goed' plekje, zie je heel vaak dat 'ie door verkocht wordt, en de handel in gaat, want daar is gewoon snelle en makkelijke winst te behalen.

Neem je verantwoordelijkheid. Ik snap dat het niet altijd makkelijk is maar het is wel de juiste keus.

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:21

Dit gaat toch niet over die 16 jarige welsch cob op de boktmarkt die onder een andere naam word aangeboden ?

StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:59

Waar kom je vandaan ik breng hem wel weg tegen reis/onkosten vergoeding mits in de buurt.

Voor de rest ga ik met voorgangers mee

Zie dat je ok uit brabant komt. Laat maar wat weten
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 27-11-17 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:02

Seventeen schreef:
Shamanqueen schreef:
Ik heb niemand die hem voor me naar de slacht stuurt. Dat moet ik allemaal zelf doen, en ik kan het niet over mijn hart krijgen al weet ik dat dat vaak voor veel paarden beter is. Ik heb nog tot mei totdat de wei verlopen is, dus nog genoeg tijd om mezelf nog om te praten en zelf in handen te nemen wat er 2 eigenaren geleden al had moeten gebeuren


Ik lees hier al langere tijd mee maar zou hier toch graag op reageren.

Raap je ballen bij elkaar en breng hem naar de slacht. Als je de plek er nog voor hebt lekker laten staan inderdaad en lekker op de weide laten staan maar als je zulke pony's verkoopt gaat het bijna altijd fout.
Als je de pony goedkoop wegdoet naar een 'goed' plekje, zie je heel vaak dat 'ie door verkocht wordt, en de handel in gaat, want daar is gewoon snelle en makkelijke winst te behalen.

Neem je verantwoordelijkheid. Ik snap dat het niet altijd makkelijk is maar het is wel de juiste keus.

Dit.
Paarden houden betekend ook de verantwoording die er bij hoort. In dit geval geen leuke maar dit paard in de handel betekend voor hem een ellendig leven en met geluk geen gewonden of erger.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:23

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in mijn leven dat ik paarden houdt, gelukkig nog nooit zoiets heb hoeven beslissen. Euthaniseren wel, maar naar de slacht brengen is iets heel anders.

Ik heb tot Mei de tijd om te beslissen wat ik doe.
Maar ik ga hier zeker even goed over nadenken. Ik wil niet op mijn naam hebben, dat het paard dat ik verkocht heb. Mensen heeft laten verongelukken of iets dergelijks. Ik ben blij dat iedereen hier zo eerlijk is.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:48

Goed dat je de tijd neemt om er over na te denken. Het is ook heel lastig en helemaal als het bij jezelf nog niet ter sprake was gekomen. Maar echt, er zijn zo veel vervelende verhalen op bokt te lezen over mensen in een vergelijkbare situatie als jij, waarvan de paarden in de handel zijn geraakt…. Het is ontzettend spijtig, maar denk echt goed na welke opties je hebt en welke consequenties die met zich mee kunnen nemen. Wens je veel sterkte toe!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lugea en 141 bezoekers