De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:11

Haha in 2 dagen dit hele topic doorgelezen... Heerlijk tijdsverdrijf tijdens het uitzieken... Wat een verhalen! Nou moet ik bekennen dat ik me toch ook wel schuldig heb gemaakt aan sommige van de rare verhalen, zoals het hele zielige penny-gesmeek omdat mijn favoriete bruikleen-manegepaard te koop stond (was na 4 dagen verkocht, en voor mij al bij voorbaat hopeloze zaak)
En toen ik voor mijn huidige paard ging kijken, ik wist dat ze bezig waren met inrijden, maar niet hoe lang al, en de eigenaar zei dat hij zadelmak was. Dus, moest mijn cap mee? Nee, je kon er toch nog niet op zitten. Niet erg, ik zocht toch een nog zo onbeleerd mogelijk paard. Bleek het paard wel ruitermak, maar niet zadelmak (dames waren er zonder zadel op gaan zitten, en het enige dat het paard bij nader inzien kon (of nog wist toen ik er na 4 maanden mee aan de slag ging), was iemand op zijn rug accepteren).
Moraal: "zadelmak" is echt ontzettend breed. Voor sommigen betekent het L1-geklasseerd (tegengekomen op mp), voor anderen (incl mij) betekent het "accepteert een zadel (evt en ruiter, evt ook lopend)". Sturen, remmen en gas vind ik dan onder inrijden vallen.
Ik heb het paard gekocht, en tot nu toe heel blij mee, maar ik denk niet dat ik ooit nog zo onschuldig/naïef een (ver)koop traject in ga na het lezen van dit topic!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:22

Van vroeger uit was zadelmak met zadel en ruiter stap, draf en volte/ rondje bak in galop kennen. En wat grote figuren.

Nu tegenwoordig moet je inderdaad erg door vragen.
Want zadelmak kan dat echt letterlijk betekenen. Terwijl een zadel er op knopen niets voorstelt en de moeite van noemen amper waard is.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:35

Ach troost je, mijn 10 jarige merrie uit Ierland gekocht, was volledig ingereden ( was mijn eis), ook ( standfoto) gezien dat er iemand opzat dus de gok gewaagd. Bewust daar gekocht omdat ik in Nederland niet het goede karakter kon krijgen dus heb haar via een veiling verkregen door iemand daar te laten zoeken voor mij.

Nou.. ik kon erop zitten.. dat was het :+ en ze was een stukkie ouder :=
Maar dat is het risico van kopen in het buitenland.
Ook daar is zadelmak heeeeeel anders dan bij ons.
Maar karakter was zelfs beter dan ik had durven dromen, en ach.. ben zelf wel handig met knopjes erop zetten dus heb al met al het perfecte droompaardje nu.
Maar ga bij zadelmak altijd uit dat ze niets kunnen, valt het alleen nog maar mee :j

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:13

Dit was dan ook de eerste die ik meteen kocht, zonder eerst te kennen. Vorige paarden altijd overgenomen na er al een tijd mee bezig te zijn geweest... En ja, misschien een beetje bevoorrecht, maar ik wist wel altijd wat ik kreeg!

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:13

Anita45 schreef:
Zag vandaag deze trieste advertentie op FB:

'Te koop voor een goed tehuis: hengstveulen kruising fjord-appaloosa. (Moeder 143 vader 162). Hij is 6.5 maand oud. Ontzettend lief, wordt graag oneindig lang geborsteld door mijn dochtertjes. Loopt braaf mee en geeft ook netjes hoefjes. Wij zijn stapelgek op hem alleen duurt het te lang voordat mijn meiden en ik kunnen rijden. Inruil voor een leuke lieve grote pony/paard is dus mogelijk.'

Dat weet je toch verdorie ook al op het moment dat je het dier koopt. Veulentje is gekocht toen het een week oud was en is nu een half jaar oud en krijgt weer een schop onder zijn kont. Dan behandel je een dier toch als een wegwerpartikel. Kan hier zo verschrikkelijk boos om worden.

Ik heb die advertentie ook gezien, vond het een leuk diertje.
Maar ik heb ook gelezen (in de reactie's) omdat er ook iemand zo reageerde erbij, dat ze het geld er niet meer voor had omdat ze plots alleenstaand was geworden (en zwanger).

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:43

kiki1976 schreef:
Anita45 schreef:
Zag vandaag deze trieste advertentie op FB:

'Te koop voor een goed tehuis: hengstveulen kruising fjord-appaloosa. (Moeder 143 vader 162). Hij is 6.5 maand oud. Ontzettend lief, wordt graag oneindig lang geborsteld door mijn dochtertjes. Loopt braaf mee en geeft ook netjes hoefjes. Wij zijn stapelgek op hem alleen duurt het te lang voordat mijn meiden en ik kunnen rijden. Inruil voor een leuke lieve grote pony/paard is dus mogelijk.'

Dat weet je toch verdorie ook al op het moment dat je het dier koopt. Veulentje is gekocht toen het een week oud was en is nu een half jaar oud en krijgt weer een schop onder zijn kont. Dan behandel je een dier toch als een wegwerpartikel. Kan hier zo verschrikkelijk boos om worden.

Ik heb die advertentie ook gezien, vond het een leuk diertje.
Maar ik heb ook gelezen (in de reactie's) omdat er ook iemand zo reageerde erbij, dat ze het geld er niet meer voor had omdat ze plots alleenstaand was geworden (en zwanger).

Als je je paard netjes te koop aanbiedt behandel je hem toch niet als een wegwerpartikel.Als niemand zijn paard zou mogen verkopen,hoe kan iemand die er een wil hebben er dan aankomen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:09

Vind dat ook zo'n gezeur. Waarom zou je zo een jong dier ( of wat voor dier dan ook) niet mogen verkopen als particulier?
Één van de meest idiote bokt dogma's imo; Een dier heb je voor het leeeeven!
Er zijn genoeg geldige redenen om een dier van de hand te doen.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:22

Ik snap anita45 opsich wel. De reden van verkoop had ze van te voren kunnen weten. Nu wisselt het zo'n beestje alleen maar vaker van huisje en dat levert meer onnodige stress op dan als het paardje meteen naar een huisje had gegaan dat goed bij hem pastte.
Probleem is dus niet dat ze hem verkoopt, maar uberhaupt gekocht heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:34

xRaisin schreef:
Ik snap anita45 opsich wel. De reden van verkoop had ze van te voren kunnen weten. Nu wisselt het zo'n beestje alleen maar vaker van huisje en dat levert meer onnodige stress op dan als het paardje meteen naar een huisje had gegaan dat goed bij hem pastte.
Probleem is dus niet dat ze hem verkoopt, maar uberhaupt gekocht heeft.


Als ik hierboven dan lees dat ze alleenstaand én zwanger is geworden; kan jij dat van tevoren voorspellen? Zou wat zijn...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:36

Nee dat niet, maar dat stond niet in de verkopende advertentie waar anita zich over verbaasd.
Ik begrijp anita ook wel bij de originele advertentie. Dan heb je echt een impuls aankoop gedaan als een pony om die reden weer weg moet.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:40

Anoniem schreef:
xRaisin schreef:
Ik snap anita45 opsich wel. De reden van verkoop had ze van te voren kunnen weten. Nu wisselt het zo'n beestje alleen maar vaker van huisje en dat levert meer onnodige stress op dan als het paardje meteen naar een huisje had gegaan dat goed bij hem pastte.
Probleem is dus niet dat ze hem verkoopt, maar uberhaupt gekocht heeft.


Als ik hierboven dan lees dat ze alleenstaand én zwanger is geworden; kan jij dat van tevoren voorspellen? Zou wat zijn...


Ik zeg toch dat ik anita45 haar reactie op de advertentie snap... dat stond niet in de advertentie dat ze alleenstaand en zwanger is geworden.

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:50

In de advertentie staat dat er geruild kan worden voor een lief paard of pony.... Dus als je geen geld hebt omdat je alleenstaand bent een zwanger wat moet je dan met een ander paard? Snap dat dat heel onverwachts kan komen maar als je voor paard a geen geld hebt dan ook niet voor paard b.
Laatst bijgewerkt door CharxHebe op 13-12-17 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:50

Ja, want je moet je natuurlijk verantwoorden waarom je het waagt je paard in de verkoop te gooien.... :roll:

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:54

Kuggur schreef:
Ja, want je moet je natuurlijk verantwoorden waarom je het waagt je paard in de verkoop te gooien.... :roll:


Echt he |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:56

Kuggur schreef:
Ja, want je moet je natuurlijk verantwoorden waarom je het waagt je paard in de verkoop te gooien.... :roll:

Nee natuurlijk niet maar het geeft wel een beeld over hoe iemand met zijn dieren om gaat. Ik zou dus nooit mijn pony bij zo'n persoon inruilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:57

Kuggur schreef:
Ja, want je moet je natuurlijk verantwoorden waarom je het waagt je paard in de verkoop te gooien.... :roll:


Dit dus sowieso...
Wat vinden we dan wel niet van handelaren? :+

Of nee wacht. Dat is geoorloofd, want die moet ook z'n geld verdienen. Dán is het natuurlijk niet zielig voor het paard dat ie zoveel moet verhuizen :+

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:59

Iedereen weet natuurlijk wat er in de toekomst gaat gebeuren.

In 2008 kocht ik een jaarling voor het leven, dacht ik toen.

Maar toen mijn moeder ernstig ziek werd en ik zelf moeder werd had ik er toch echt geen zin meer in en heb ik hem verkocht. Dingen veranderen in het leven.
Wees blij dat ze er zo eerlijk over is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:00

Ik kocht een pony en een paar jaar geleden besloot ik dat ik er geen zin meer in had. En pony is dus de deur uit gegaan. Was in 3 dagen tijd zo'n beetje besloten. Jeetje, wat een rotmens ben ik :+

Paard vind het echt niet erg hoor; die geeft om een hap eten en een schone stal. En of dat ie gereden of geslingerd wordt en door wie zal 'm aan z'n reet roesten. Of op welke stal.

Ik bedenk me net dat ik in die 3 jaar dat ik die merrie had geloof ik ook 5 of 6 keer van stal ben gewisseld. Drama drama drama!

:+
(Lees alsjeblieft een béétje sarcasme erin)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:04

Maar polly, ze is er niet eerlijk over.
In de advertentie schrijft ze dat het lang duurt voordat haar kinderen er wat mee kunnen doen.

Later blijkt dan dat een alleenstaande zwangerschap mee speelt, maar dan past inruil ook niet lijkt me.

Het gaat er niet over dat ze verkoopt, moet iedereen zelf weten.
Maar impulsaankopen ben ik ook wel wat vies van. Denk eerst na.

Zo hebben wij een jackrussell van een half jaar oud gekocht.
Moest weg want hij was te druk.
Ja waarom koop je dan een jackrussell pup? Dat is ook echt zo'n enorm domme aankoop.
Daarnaast is ze niet eens druk, maar dat zal wel komen omdat ze hier genoeg te doen heeft en dan binnen lief slaapt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:09

Die aanvullende reacties zijn onder de advertentie geplaatst schijnt het, ik heb het zelf niet gezien. Wie zegt dat die van de eigenaar zijn?

Maar ik snap het hele punt over de advertentie niet.

Anoniem

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:14

Hoezo past inruil niet? En wie is de ander om daarover te oordelen? Je kan je (maandelijkse) geld maar 1x uitgeven. Als dan blijkt dat pony toch te klein blijft en dat met dat in het achterhoofd inderdaad het groeien te lang duurt, niks geks aan toch? Waarom zou inruil dan niet passen? Voor een pony waar de kinderen wel 'in kunnen groeien' bijvoorbeeld?

Al stond de vorm van de mest d'r niet aan trouwens, als niemand meer mocht verkopen hadden een hoop mensen hun 'droompaard' niet en had de penniej ook niks meer om over te schrijven.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:17

Misschien was er wel (beschikking over) een te rijden pony en was deze als opvolger bedoeld. Is de te rijden pony weg/overleden/niet meer beschikbaar en kunnen de kindjes niet wachten (niet goed voor welzijn veulen) en veulens moeten opgevoed worden door liefst minimaal 1 goed sociaal volwassen paard. Mogelijke redenen zat waar niks mis mee is, maar welke reden je opgeeft hangt ook af van welke is de simpelste om in de advertentie te zetten (iets met sommige dingen zijn prive of gewoon te ingewikkeld om uit te leggen in stukje tekst wat over pony gaat. Advertentie is geen biecht/therapieplek.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:18

Blijkbaar had ze geen maandelijks geld meer om uit te geven. Dan is er ineens wel wat geks aan als je een andere pony wel kan betalen.

En nee het gaat ons niks aan, maar goed daar gaat dit topic toch om, over het wel erover hebben?
(over is bokt veranderd gesproken zeg, wat een snibbige reacties)

Anoniem schreef:
Hoezo past inruil niet? En wie is de ander om daarover te oordelen? Je kan je (maandelijkse) geld maar 1x uitgeven. Als dan blijkt dat pony toch te klein blijft en dat met dat in het achterhoofd inderdaad het groeien te lang duurt, niks geks aan toch? Waarom zou inruil dan niet passen? Voor een pony waar de kinderen wel 'in kunnen groeien' bijvoorbeeld?

Al stond de vorm van de mest d'r niet aan trouwens, als niemand meer mocht verkopen hadden een hoop mensen hun 'droompaard' niet en had de penniej ook niks meer om over te schrijven.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:18

Niemand zegt toch dat je nooit een paard mag verkopen? Er wordt alleen gereageerd dat het jammer is het een impuls aankoop was.

Ziekte of verlies van plezier in een hobby kan je niet voorspellen nee. Maar als je een veulen koopt, weet je wel dat je er de komende drie jaar niet op kan zitten.

Dat er een andere achterliggende reden was van verkoop blijkt later pas, was niet uit de advertentie op te maken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:20

Wie zegt dat het een impulsaankoop is en ze nu geen geld meer heeft ?!