Slobber

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-01 16:56

Geven jullie je paard wel eens slobber? En hoe vaak? En wat doe je daar dan allemaal in?
Gipsy krijgt iedere dag na het rijden slobber en ze is er gek op! Ze breekt echt de tent af als ik niet snel genoeg kom. Nee hoor, ze is niet verwend, dat lijkt maar zo......
Ik doe er altijd het volgende in:

Appelazijn (voor de stalbenen, en gewoon gezond)

Knoflookpoeder (antivlieg, ook gezond)

Zonnebloemolie (voor de vacht, en om haar dik (=net niet mager) te houden)

Gekookt lijnzaad (voor de vacht, staat altijd klaar op stal voor algemeen gebruik, ideaal)

Maïs (ook om haar vol te houden)

Muësli (hebben we niet altijd, gewoon voor de lekker)

Brood (is er niet altijd, gewoon voor de lekker) Soms roggebrood, is ze gek op. Of een mandarijn.

Zemelen (om er slobber van te maken, staat ook gewoon op stal voor algemeen gebruik)

Wortels (voor de lekker)

Als er tijdens het rijden toevallig gevoerd is en er ligt brok in haar voerbak haal ik dat er uit (ongeveer de helft) en doe ik dat er ook nog door.

En natuurlijk lauwwarm water om er een lekkere smurrie van te maken.

Al met al gaat er dus heel wat doorheen en is het ook wel even werk, maar ze ziet er heel goed uit en ze is er gek op (hoef de voerbak nooit schoon te maken, want die likt ze helemaal uit!) dus waarom zou je zo'n beest niet iets lekkers (en gezonds) gunnen.

Nulla tenaci invia est via


littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 20:16

Chess die krijgt ook vaak tja slobber kan je het niet echt noemen.
Zijn eten:
1/2 kg biks
1/4 haver
Dan wat zonnebloemolie er doorheen,
en soms nog wat havermout.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 20:24

ik koop gewoon kant en klare slobber van pavo of havens, water erbij en klaar

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 20:29

Ik heb ook soms kant en klare van pavo. Met vanalles er door heen.
Wat haver, klein beetje bix, wortel, appel, maakt eigenlijk niet uit alles wat lekker is(en gezond).
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 20:32

Ja dat deden wij ook vaak bij harddravers die in training waren, vaak dezelfde samenstelling maar dan met tarwekiemolie,dit bevat namelijk vit.E. Ook deden we er vaak melasse bij,maar daar moet je el voorzichtig mee zijn. Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 09:10

Ik geef het ze alleen als ze echt hard gewerkt hebben (bv duin- en strandrit van langer dan 3 uur) omdat het licht verteerbaar is, veel energie geeft, en extra lekker. Ik gebruik dan meestal kant en klare slobber, Meal van Subli. Die vinden ze erg lekker.
Voor het lekkere doe ik er nog wel eens worteltjes of stukjes appel in maar nodig is dat niet.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 09:23

het is niet goed om elke dag lijnzaad te geven, tenminste niet te veel.
Het werkt namelijk licht laxerend en zemelen ook

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 09:39

Citaat:
Op 2001-09-10 10:23, schreef marloes-joy:
het is niet goed om elke dag lijnzaad te geven, tenminste niet te veel.
Het werkt namelijk licht laxerend en zemelen ook


Dat heb ik nog nooit gehoord. Bij ons op stal geeft iedereen het en de mest ziet er bij allemaal prima uit. Niks gemerkt van laxerende werking. Ik neem aan dat de eigenaresse van de stal (Atie Sanders-Spijker) weet wat ze doet en het niet zou promoten als het niet goed was. Ze krijgt trouwens ook niet zo veel hoor, een flinke eetlepel lijnzaad en een halve schep zemelen, vergeleken met wat sommigen voeren is dat echt niet veel!

Nulla tenaci invia est via

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 09:51

nee dat is inderdaad niet vell, kan absoluut geen kwaad hoor Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 10:08

Gelukkig, ik schrok al! Het is inderdaad niet veel wat ze krijgt, maar het is genoeg om te zorgen dat ze goed in haar vacht zit en makkelijk door het haar heen komt, dus waarom zou je dan meer geven?! Zemelen hoeft ze ook niet veel, omdat er al zoveel andere dingen door de slobber gaan is het vullende genoeg, zemelen zijn puur om er ook daadwerkelijk slobber van te maken! (en ze zijn natuurlijk ook niet ongezond)

Nulla tenaci invia est via

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 10:38

Mijn paardjes krijgen 1 a 2x per week slobber. (Kant en klaar van Pavo) Ze vinden het heerlijk!!!
De andere dagen krijgen ze muesli met wat extra's en een scheutje lijnzaad..

Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody is watching, Sing like nobody is listening. Live like it's Heaven on Earth..

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 10:44

Mijn paard krijgt slobber als ik van les vandaan kom, gewoon van alles wat en extra vit. E en Seleen als hij heel erg gezweten heeft. Heerlijk vindt hij dat. Wel pas geven als je helemaal klaar bent, want als je dek nog moet verwisselen wil je niet weten hoe je eruit komt te zien. Ik maak het altijd lekker nat, dat hij echt slobbert zeg maar. Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 13:35

Ik geef elke dag een halve kilo slobber met zeewier erdoor,als ze veel heeft gewerkt een vol schepje zeewier en als ze niet zo veel heeft gedaan een half schepje Haha!
ik voer haar slobber bij om der op gewicht tehouden.
En ze krijgt elke dag een klein plukje stro omdat ze op zaagsel staat en dat geef ik om der darmen neit lui te maken

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 19:38

heeeeeeeeel af en toe krijgt Carina slobber. meestal 'swinters als het flink koud is... vind ze lekker Lovers Lovers

meal van Subli krijgt ze altijd...

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 19:41

Ik heb vandaag een slobber met koud water gemaakt haha we hebben geen warm water Schijnheilig Dus hoe ga ik dit oplossen?
Ik had gewoon een slobber van zijn bix gemaakt met stukjes appel erin en wat knoflook poeder en appelazijn Vork

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 19:48

Misschien kun je een waterkoker op stal zetten? Een stopcontact zal toch wel ergens zijn?! En voor een paar tientjes heb je al een simpele waterkoker. Gewoon beetje water koken, aanvullen met koud water (of af laten koelen) en je hebt lauw water! Maar met koud water kan het ook gewoon hoor, maar warm is wel zo lekker.

Nulla tenaci invia est via

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 16:03

Waarom moet je voorzichtig zijn met melasse??? Mijn bijrijdster heeft dat namelijk net gekocht (gewoon voor het lekker)...
Truus is er dol op! Maar mag je het niet te vaak voeren of zo???

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 17:54

Mijn paarden weten niet eens wat slobber is.
Haha!
Ik heb in mijn leven (ohohoh, wat ben ik oud *LOL* *not* )
nog geen slobber irl gezien, laat staan gemaakt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Jenn_Mellow en 36 bezoekers