Helpen op de manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Helpen op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 14:14

Hoi,
Ik vraag me af of jullie vaak helpen op je manege?(als manege ruiter of als pensionklant) Ik ging als kind (tiener) zo vaak ik Kon naar de manege, om er te helpen met alles wat maar met paarden te maken had, poetsen, zadelen, voeren, naar het land brengen, helpen met de les, water geven, tuig poetsen, vegen, en noem zo maar op. Ook later toen ik een eigen pony had bleef ik helpen. Dat deden we vrijwillig, soms kregen we een gratis les of een cola of zakje chips en daar waren we blij mee. Wat was dat een geweldige tijd!

Nu merk ik dat "in deze tijd" er niet veel meer geholpen word. Als de jeugd hier nog maar het idee krijgt dat ze eens iemand een handje zouden moeten helpen, verdwijnen ze. Of je moet ze er geld voor geven... Zelf het voorstel om bv een paard te logeren of er pony te rijden is hen te vermoeiend.

Dus ik vraag me af, hoe was het in jou tijd, of hoe gaar het er bij jullie aan toe? Helpen jullie nog vaak of bedank je er liever voor?

Hou het vriendelijk!

Bhodi

Re: Helpen op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:16

Ik heb een tijdje precies hetzelfde als jij gedaan in m'n "manege tijd" dit deed ik op de zaterdag.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:17

Wij hielpen altijd met voeren en vegen van de stal na de les

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:19

Ik geef nu zelf les op 2 maneges. Zelf deed ik dit vroeger ook, op zaterdag was ik van 8 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds op de manege te vinden. Geweldig vond ik het, en als je er dan ook nog eens voor mocht rijden was echt fantastisch. Nu is dat inderdaad veel minder heb ik het idee, nog een klein groepje die dat wel wil doen, maar verder heeft iedereen het altijd "druk".

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:22

3 jaar geleden hielp ik regel matig mee op de manege . op zaterdag was ik de hele dag daar om te helpen . en in vakanties hielp ik altijd mee op de maandag ochtend met mesten enzo . en met wedstrijden helpen . super leuk om te doen . en kregen meestal een les extra . en op de maandag mochten we mee lunche op hun koste . ik was toen ongeveer 12 jaar en heb veel geleerd bij hun en altijd dankbaar geweest dat ik mocht leren en helpen . en hun waren denk ik ook blij dat ik mee hielp :D .

VeraDonna97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:23

Vroeger toen ik nog geen eigen paard had liep ik altijd mee met de beginnerslessen of met vegen, ik vond het geweldig haha. Ik was ook toen pas een jaar of 8,9 dus dat voelde als een hele verantwoordelijkheid! :o

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:29

Ik heb een eigen paard, maar help nog steeds vaak mee op de manege. Dit weekend zijn de staleigenaren op vakantie dus ben ik er in het weekend om te helpen. Als er wedstrijden worden georganiseerd voor de manege pony's/paarden ben ik er de hele dag om de kinderen te helpen. Krijg dan vrijwel altijd eten en drinken van hen +:)+ Bovendien vind ik het ook nog leuk om te helpen.

Teckelgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:31

Zelf ben ik alleen tijdens de les op de manege, maar volgens mij is er hulp genoeg hier.
Af en toe moet ik zelfs vragen of ik zelf het managepaard mag opzadelen ;)

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:33

Ik heb het eens gevraagd, maar dat mocht niet ivm ongelukken die zouden kunnen gebeuren en verzekeringszaken oid. Dat vind ik wel jammer, had het erg leuk gevonden :)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 14:33

Ja ik vond het ook leerrijk al dat helpen. Ja wij werden ook mee gevraagd om te lunchen. En vond dat je er altijd veel voldoening van kreeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:34

Jaren meegeholpen, vooral met assisteren gehandicapten maar was er zo klaar mee dat er geen enkele waardering voor was. Zelfs geen dank je wel of een glas drinken als het bloody hot was! Ze maakten enorm misbruik van de bereidwilligheid van kinderen en ook van een verstandelijk beperkte 'medewerker': zij werkte daar alle dagen vrijwillig en deed alles (met behoud van Wajong) en moest gewoon de volle pond betalen voor stalling (kromme was dat ze betaalde voor een all in stal en ze zelf degene was die uitmestte) :+ Ook die zag uiteindelijk het licht en is daar gestopt.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:38

Bij ons op de manege is een vast clubje meiden dat altijd helpt met uitmesten, voeren, vegen, zadelen, poetsen, longeren en losrijden. Ik ben zelf ook niet te beroerd om mee te helpen als ik iets zie liggen dat gedaan moet worden(ik help sowieso altijd voor de na de les van mijn dochter) en mijn man is de vaste klusser. Als er wat gerepareerd of gebouwd moet worden doet hij dat.
In principe is dat allemaal vrijwilligerswerk, we worden er niet voor betaald maar in natura wordt er wel beloond bij tijd en wijle. We doen het ook omdat we het leuk vinden, niet om er beter van te worden.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:41

Op mijn voriige manege waren en juist een stuk of 50 vaste huptroepen (gevorderde ruiters die bijna elke dag komen om te helpen) en heel veel die gewoon met vanalles willen helpen maar niet vaak komen/ vast waren.

Waar ik nu les krijg is het bijna helemaal een pension stal, er rijden best weinig mee in de manegelessen. Er is daar ook niet echt veel te doen, je moet wel alles zelf doen op de dag dat je er rijd, maar er zijn geen echt beginners lessen (ja een paar prive aan de longe) waar je mee kunt helpen ofzo.

Ik vind wat jij zegt nogal bevooroordeeld , bijna iedereen die paardrijdt die ken wil juist graag helpen, longeren betalen we zelfs voor om te mogen doen op de manege ;)

Het is dat ik erg ver woon van de manege (<9 km en geen auto)(dus bijna een uur ) dit red ik echt niet met mijn school (gymnasium) als ik dichtbij woonde zou ik ook wel vaker helpen. Heb wel op die manege op de dagen dat ik er kwam geholpen maar op mijn nieuwe is er nog niet zo veel te doen. Wordt in de winter vast meer wanneer de paarden weer op stal staan, nu 24/7 op de wei. Ben wel aan het kijken of ik kan helpen met een pension paard(en) op de zaterdag

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:42

ik heb als 37 jarige enkele maanden twee dagen per week meegeholpen op een springstal.
simpelweg om wat meer paarden in handen te krijgen en wat meer indrukken op te doen van paardenhouderij zodat ik niet als veredelde penny eindelijk aan mijn eerste eigen paardje zou beginnen..

in ruil voor iets? nah, ik leerde er wat van.. zag de trainingen, hoe zij met paarden omsprongen, keek hier en daar eens een lesje.. Heb een aantal keer op een van de paarden mogen klimmen die al wat ouder was om even lekker te rijden.. Dat jonge spul heb ik meteen al van aangegeven dat ik daar niet op zou klimmen lol.. Kreeg toen ik daar stopte een leuk mandje mee met kleine verrassinkjes, vond dat superleuk.. liever wat kleins hier en daar als waardering dan dat er persee geld tegenover moet staan, of standaard lessen of zo..

Citaat:
Nu merk ik dat "in deze tijd" er niet veel meer geholpen word. Als de jeugd hier nog maar het idee krijgt dat ze eens iemand een handje zouden moeten helpen, verdwijnen ze. Of je moet ze er geld voor geven... Zelf het voorstel om bv een paard te logeren of er pony te rijden is hen te vermoeiend.

ik denk dat het juist hierin zit... Als iemand namelijk bij mij het vermoeden wekt dat er verwacht wordt dat ik een handje help, terwijl ik betaal voor lessen en er wat voor gradatie van 'moeten' dan ook bij komt kijken.. dan ben ik de eerste die mijn hielen licht, want daar ben ik toch wel wat allergisch voor..

het kan natuurlijk zijn dat je het zo onder woorden brengt, maar dat het op je bedrijf heel anders naar voren wordt gebracht.. Persoonlijk bij mij:
- Zou iemand misschien even willen helpen bij het opstijgen? ik kom even wat handen te kort..
dan ben ik de eerste die stopt met het paard gedag zeggen waar ik nog even mee stond te trutten en de bak in loop.. leuk even een handje helpen..
-Zou je niet even kunnen helpen, je staat toch niets te doen en ik heb iemand nodig.. dan trek ik al een wenkbrauw op.. ik help wel, maar niet van harte
-Jullie moeten na de les even wachten met weggaan want ik kan wel wat hulp gebruiken bij het opstappen van de volgende groep.. Dan gaat het spontaan niet hier, dan moet ik weg. blijkbaar vind men het dan vanzelfssprekend dat ik als betalende klant hun gemis aan stalhulp van dat moment wel even opvang? dan huren ze maar een extra handje in.. vragen staat vrij, maar verwachten is een stap verder.

als er een ponykamp was in het verleden (manege waar ik nu rijd heeft hulp in overvloed), dan gaf ik altijd vooraf al aan.. als je mensen extra nodig hebt, dan geef je maar een gil.. als ik kan dan kom ik..

maar dan komt het dus uit mij, en niet vanuit een verwachting dat ik wel iets zal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:44

Bij ons op de manege hebben we een klein clubje wat er bijna dagelijks is.
Werken hard en zijn nergens te beduveld voor. Voor een tweetal is een arbeidsovereenkomst geregeld.
Dit omdat ze 15 of ouder zijn en hard werken toch wel beloond wordt, niet alleen met een lesje vrij.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:50

Ik heb toen ik op manege's reed (zo'n 6 jaar lang) elke zaterdag geholpen. De hele dag. Ik poetste, hielp mensen met zadelen, voerde, veegde, hielp soms mee in lessen als het nodig was en ik ben op beide manege's waarop ik dat heb gedaan nóóit een "bedankt" gehoord, van de mensen van stal. Ik heb er nooit iets voor teruggekregen, op 1 manege deden de eigenaren zelfs heel vervelend tegen me, terwijl ik weet dat veel manegeklanten mijn hulp op dat moment echt waardeerde. Ik deed het toen met plezier, maar als ik er nu op terugkijk, voelt het wel banketstaaf.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:52

ik ga vaak naar de manege om te helpen met: pony's in en uit de wei doen, poetsen, opzadelen, meelopen naast een pony bij de beginners... etc. etc. altijd leuk om te doen

isisxnous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:05

ik ben nu 15, maar in mijn manegetijd haha deed ik dit ook altijd, vanaf een jaar of 8! hier in de buurt gebeurt dat eigenlijk bij een hele hoop maneges nog steeds :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:08

Heb zeker 3 a 4 jaar fanatiek geholpen op de manege waar ik reed. Ik was er op dinsdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en ging op zondag altijd mee op concours met hun. In al die jaren heb ik een keer extra mogen rijden. Kreeg wel altijd wat te drinken na het meelopen in de lessen en soms nog wat kleinigheidjes xoals toen ik op mijzelf ging wonen en een keer een kerstpakket, een keer mee een groot concour bezoeken. Maar dat was het verder. En de jongen die ook meehielp mocht wel vaker rijden.

Toen ik na 4 jaar stopte met rijden en helpen vanwege fulltime baan was het een dankjewel en fijne toekomst. Deed wel pijna na 4 jaar zo hard gewerkt te hebben. Ben er nu ook al zeker in geen twee jaar meer geweest.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 15:17

Ik zeg altijd dank je wel als iemand helpt en zeg ook meestal van neem maar een drankje van mij. Als iemand helpt op wedstrijd dan krijgt die ganse dag gratis eten en drinken. En om de zoveel tijd doen we iets speciaals voor onze helpers. Een etentje, een uitstapje, een cadeautje,...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:24

In het begin heb ik veel geholpen, maar ik ben op verschillende maneges geweest, en op een gegeven moment 's avonds gaan rijden ipv zaterdag, dan hoefde er niet veel gedaan te worden. Maar ik vind een extra klusje niet erg, daarmee ben ik 'opgegroeid': dieren zijn niet alleen de leuke klusjes.
Op stal bij mijn bijrijdpaard haal nu ook met alle liefde nog even een bezem door de stalgang of rag van de plafonds. Weinig extra moeite, toch?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:28

Hier gaan een paar pony's iedere zaterdag naar de camping, ponyritjes doen. Ik wil iedere keer weer te helpen poetsen of vlechten :D Zelf meegaan gaat/mag? helaas niet

Als iemand iets kwijt is, help ik opk graag. Kan helaas niet vaak naar de manege, 1x per week.

Zelf durf ik niet direct te vragen voor hulp, maar als iemand mij vraagt, durf ik geen nee te zeggen :+ :')

Ik vind het ook super om op Endurance wedstrijden te groomen.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 28-08-15 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:30

Mijn eigen pony staat op een manege en de manege eigenaar is al best oud. Ik ben zelf 21 maar help bijna dagelijks wel mee met iets. Een pony rijden die tijd stil hebt gestaan. Leskinderen opweg helpen.
Nieuwe klanten helpen die een paard huren, even iets repareren. Ik vind het erg leuk om te doen en haal er ook voldoening uit. In ruil daarvoor mag ik gratis op mijn favoriete pony rijden (Het weidemaatje van mijn eigen pony) en heb ik veel vrijheden en mag ik relatief veel in vergelijking met sommige pensionklanten.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:35

Bij de manege waar ik vroeger reed en heb gestaan met mijn paard namen ze tieners aan om stallen uit te mesten. Ieder kind kreeg 3 stallen van manegepaarden toegewezen die om de twee weken uitgemest moesten worden en je kreeg dan €20 per stal, zo liep er altijd wel jeugd rond. Ik ging zelf altijd helpen bij ponykampen voor de beginners :)

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:38

Ik denk dat het een groot verschil maakt of je op een manege rijdt of dat je een paard op een pensionstal hebt staan. Ik denk dat er op een manege veel meer geholpen wordt dan op een pensionstal. Althans, op de pensionstal waar ik sta (best veel paarden) zijn het altijd dezelfde mensen die helpen, en dat zijn er niet zo veel.