Hoevaak ga jij naar jouw paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Givisa

Hoevaak ga jij naar jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 21:27

De topictitel zegt het al "hoe vaak ga jij naar jouw paard?".
Ga je dan altijd rijden of ander werk doen of ga je soms bijv. alleen om te poetsen/deken goed leggen etc?

Hoe vaak vind jij dat men minimaal moet gaan? En hoevaak moet een paard in jouw ogen beweging krijgen in de zin van rijden/trainen (en dan niet een jong paard wat net wordt ingereden natuurlijk).

Samblabla

Re: Hoevaak ga jij naar jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:29

Ik ga 2 keer per dag. Om haar op de wei te zetten met haar vriendje en haar stal te doen en evt longeren of andere dingetjes en dan in de avond terug om haar eraf te halen. In de winter vaker doordat de weides dan dicht zijn en ze toch haar dagelijkse portie beweging en vrijheid nodig heeft.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:31

ik ga dagelijks,maar ze(3) staan dan ook aan huis, als ze op het land staan maar 1x dag en tijdens stalperiode's tot 4 keer: uitmesten en voeren, controle op wei/paddock als ze buiten staan, trainen/poetsen.

ik werk er 3 tot 4 keer/week mee, voor toch voldoende conditie en spieren te behouden.
Maar ook vaak dat ik enkel kom voor gewoon te poetsen en dekens goed te leggen bij het voeren.
Voeren en uitmesten word 2x/dag gedaan, voeren soms zelf 3x.

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:33

Ik ga 6x in de week naar stal toe. Ik ga vrijwel elke week ook 6 keer per week rijden. Maandag heeft ze standaard vrij.

Als het heel erg heet is ga ik een extra keer per dag naar stal om haar af te spoelen.

Ze wordt buiten gezet en binnen gehaald door de manegehouders. Voeren hoef ik ook niet zelf te doen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:35

Deze week heb ik niet gereden omdat ik geen zin had :+
Komende paar dagen/halve week kan ik ook niet rijden ivm het in tapen van mijn knieën door medische reden. Maar ben er wel 5-6 x p.w. te vinden. Vaak rij ik en deze week heb ik grondwerk gedaan.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:36

Ik ga vaak 3x per dag naar mijn paarden en rijd 4 tot 6x per week. Ligt aan het weer en tijd enzo. Als eerst zet ik ze oo het land ( staan 24/7 buiten en 's nachts op een paddock) dan de 2de keer rijden, wandelen, poetsen etc en 's avonds op paddock zetten en hooi net en 's ochtend of 's avonds de wei uitmesten. Ik ben er elke dag 2/3x per dag.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:41

3 tot 5x per week. Ligt er maar net aan hoe druk ik ben.
1x per week heb ik sowieso weideklusjes, uitmesten, voeren, gras bijzetten, vegen.
Als ik maar 3x tijd heb ga ik meestal wel rijden. Buiten of in de bak. Als ik 5x tijd heb ga ik ook 1 of 2x grondwerken, vrijspringen, longeren of schriktraining doen. Net waar ik zin in heb of wat goed voelt of hoeveel tijd ik heb. Grondwerk of in de bak rijden kost minder tijd dan een bosrit. Net hoe het uit komt.
Maar ik let wel op dat als ik een week veel tijd heb dat ik dan toch niet 5x achter elkaar een lange bosrit maak.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:45

3 - 5 keer per week, meestal rijden, soms longeren, heel soms gewoon knuffelen (ze staat 20 km verderop dus te ver om zomaar even langs te wippen, komt binnenkort dichterbij te staan).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:47

minimaal 3x per dag.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:48

Dagelijks om te voeren en te mesten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:49

ze staan aan huis dus ben er eigelijk bijna de hele dag mee bezig....ga zo weer even hooi brengen en een appeltje geven.

Suu5ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:50

Ik ben er meestal 7 dagen in de week 1x per dag. Om de dag rijd ik en de andere dag poetsen, knuffelen en soms even wandelen.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:55

Bijna iedere dag maar rijden zo'n 3 á 4 x per week. Soms alleen longeren of even poetsen, soms alleen appeltje geven. Het voelt niet goed om een dag over te slaan maar soms door drukte, werk etc, lukt het niet. Ze staat vlak bij en dat maakt het dus makkelijk om vaak te gaan. Maar ik zou haar vaker moeten rijden, trainen en dat kan ik niet altijd opbrengen.... tja, niet zo fraai natuurlijk. Maar ze loopt 24/7 op de wei en dus denk ik niet dat ze daar last van heeft.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:57

Dagelijks. Savonds voer ik ze momenteel en ik probeer ook 5-6x id week te rijden

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:01

Erg wisselend. Mijn (verzorg)paard staat op een uur reizen van mij af, dus als ik lange school/werkdagen heb schiet het er helaas bij in om nog naar stal te gaan. Alwel staat ponylief op volpension en zal hij mij zeker niet missen als hij met z'n vriendjes in de wei staat :) Aankomend schooljaar ga ik dichter bij stal studeren, en hoop ik elke doordeweekse dag langs te kunnen gaan.
Toen de paarden nog dicht bij huis stonden was ik er doordeweek tweemaal per dag, in de winter soms 3 maal ('oh ik ben toch in de buurt, even paardjes checken' :D ) en in het weekend meestal eenmaal per dag.
Qua beweging; ik wil hem max driemaal per week onder het zadel beweging geven waarvan we een keer het bos in gaan, tenzij het weer erg slecht is. Voor de rest tut ik lekker met 'm, doe ik wat grondwerk of heeft 'ie lekker een dagje vrij. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:04

Zo'n 5 x in de week.
Rijden doe ik gemiddeld 4 a 5 x in de week.
Mijn merrie is een 12 jarige KWPN merrie.
Beweging: ze staat overdag de hele dag in het land en met droog weer de nachten ook.
Training: gemiddeld 3 a 4 x in de week naar het bos (routes van ongeveer anderhalf uur) en 1 a 2 x in de week rijden we in de bak om de basis dressuur te onderhouden.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:09

5x per week soms 6 als ik bij mijn bijrijder ga kijken hoe het ohz gaat met een les oid :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:12

Ik probeer altijd elke dag te gaan, ook al is het maar voor een aaitje... (Toen ze aan huis stonden ging ik echt gewoon te vaak :') maar toen had ik ook besloten dat ik in de wei veel beter kon studeren dan aan tafel... Wat niet zo was ;) maar het was zo'n fijne afleiding :p "Even dit doen, even dat doen, even borsteltje hier, borsteltje daar :') en tijdens het koken... "ja, de aardappelen koken, even mijn paard knuffelen" en dan weer puree eten :'))

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:14

Wisselend. Meestal 3-4x per week. Staan op half uur rijden en met de bus een goede 70 minuten. (Dan moet ik de hond ook meenemen.)
Mijn paard staat bij mijn kennissen en is nog te jong om bereden te worden. Rijden doe ik enkel op mijn kennis haar paard. (haflinger) Maar niet elke week.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:19

Ik ben eindelijk over men rijdipje heen, dus nu is dit zo'n 5 à 6 keer per week. :) Ik probeer iedere zondag een uitgebreide grondwerksessie in te lassen (wat uitgebreid te noemen valt, 2 sessies van ong. kwartier waar meer als de helft van de tijd rust is). Verder rijd ik dressuur (en mijn broer springt)! Natuurlijk is elke keer als ik ga een knuffel- en poetsbeurt inbegrepen aangezien dit voor mij meer als normaal is :) Kleine grondwerksessies (tussen het poetsen en knuffelen door, bijvoorbeeld op weg naar de poetsplaats) horen er voor mij ook bij!
Een paard moet zo veel beweging krijgen als hij nodig heeft. Sommige paarden worden zo gereden dat er geen leven meer inzit en andere krijgen dan zo weinig aandacht dat ze elk levend wezen héel enthousiast begroeten. Maar hoeveel beweging dit exact is heeft te maken met leeftijd, gestalte, training, niveau, conditie, ... (mijn mening, althans). Maar een paard dient wel aandacht te krijgen in de vorm van een knuffel of een poetsbeurt! :)
Training: als ik rijd (zo'n 3x/week) rijd ik dressuur. Dit is dan niet rondhobbelen in de piste, maar rechtrichten, figuren rijden, achterhand versterken, verzamelen, oefeningen om mijn paard attent te houden en meer impuls te krijgen, werken op een correcte aanleuning in alle (zij-)gangen, veel tempo- en gangwisselingen enzovoort (voor mijn broer is dressuur rondrijden in de piste op je duizendste gemakken, terwijl ik mij bij dressuur een intensieve training voorstel) :)

Oeps, mijn berichtje is misschien een beetje uitgelopen _/-\o_ :')

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:39

Ik ga nu nog dagelijks ivm revalidatie van operatie. Dan longeer ik hem (werkschema fysio) elke dag 10 / 15 min. Met nu max. 10 rondjes draf erbij. 's Morgens wordt hij in een paddockje van 8 bij 8 gezet een uurtje en vanaf vrijdag mag hij elke morgeb op een groter stuk weiland staan 1,5 tot 2 uur.
Over een aantal weken zal ik 5 x per week gaan en dat wordt dan afwisselend rijden, longeren, grondwerk. Na 5 weken mag hij dan ook de hele dag weer buiten. (Staat al 3 maanden op stal) .
Dus nu, naast longeren, poetsen , knuffelen en grondwerken en genieten.
Paard staat overigens 20 /25 min met auto van ons vandaan en is op fiets niet haalbaar (door stille wegen en lange afstand )
:)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:45

5 dagen in de week ga ik zelf, 2 dagen gaat iemand anders.
Ga nooit rijden, heb een oudje die met pensioen is, dus iedere keer een uitgebreide tutsessie. <3

In de zomer loopt ie 24/7 op het land in een kudde, 's winters doe ik van alles: wandelen, spelletjes, grondwerk ... maar vooral veel tutten. :)
Laatst bijgewerkt door Devitootje op 27-08-15 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:02

Ik ga elke dag naar mijn pony toe, meestal 1x per dag soms 2x. Ik rij meestal 5/6 keer in de week (nu ze weer goed loopt althans, anders gewoon om te knuffelen en wandelen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:09

hmmm... 3-5x per week dat ik op stal ben;

en 2-3 maal per week dat ik hem ook echt train, zoiets denk ik.

Normaliter zou ik wel willen dat 'ie 3 maal per week loopt; maar als ik dat een keer niet haal, ach.
Staat all-in en 20/7 buiten met inloop stal (op biks-voertijden na vanwege eten van elkaars voer) in een groep dus missen doet ie mij niet hoor.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 27-08-15 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:12

Elke dag, hij stond niet volpension.
Nu staat hij dat wel dus nu zou ik niet perse elke dag hoeven.
Verder gaat zijn verzorgster hem ook doen 1x per week maar ik denk dat we dat vooral samen doen. :)
Maar wil ik weg kan dat dus zonder problemen, erg prettig.