[volgtopic] Terug naar de weg van vooruitgang!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

[volgtopic] Terug naar de weg van vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 15:10

Even een korte achtergrond. Mijn merrie is 11 jaar oud, ik rijd haar sinds 2009. We gingen heel hard vooruit in de eerste paar jaar. Winstpunten voor de L2 in de dressuur, springen ging altijd lekker en tijdens ons SGW-debuut werden we gelijk eerste! Toen ze drachtig werd in 2011 in combinatie met een kleine blessure ben ik minder gaan rijden. In 2012 kreeg ze een veulen en ondertussen was ik een ander paard gaan rijden en duurde het oppakken eventjes.

Ik was niet zo fanatiek meer als voorheen. Dit terwijl Zinedine een paard is wat juist goed presteert met heel regelmatige training. Hierdoor vertraagde de vooruitgang. Ook tussen de oren ging het bij mij minder goed toen het na een paar L-crossen ineens een keer wat minder ging. Inmiddels zijn we terug naar de B doordat ik een keer verkeerd parcours heb gereden, eraf ben gevallen omdat ze van publiek schrok en 2x teveel weigeringen had. :+

In 2014 en eerste helft van 2015 heb ik door privéomstandigheden weinig serieus gereden. In ieder geval te weinig om in een lekker ritme te zitten. Crosstrainingen hebben we wel weer opgepakt en dat gaat inmiddels weer lekker. Had voor dit najaar alweer SGW-wedstrijden opgegeven, maar ook weer afgezegd, want ik heb besloten eerst een seizoen dressuurmatig en het springen gericht te verbeteren. :) Ook zodat ik weer meer zelfverzekerdheid opbouw, want toen ik niet lekker in mijn vel zat is daar een deel van verdwenen. -O- In deze periode hebben we vooral andere dingen gedaan die vooral leuk waren. :)) Dus buitenritten, maar ook
Afbeelding
(koeien halen)
Afbeelding
(steeple chase)
Afbeelding
(Aquatraining)

Onze doelen zijn om dit jaar de indoorselecties in het B-springen en L2-dressuur te rijden en daarna klaar te zijn voor een klasse hoger. Springen heb ik sinds ik begon met crossen bijna niet meer gedaan in de vorm van wedstrijden. Sinds een jaar heb ik via de vereniging af en toe een speciale springinstructie les waarbij je met 2 anderen in de les rijdt. Hier hebben we veel van geleerd en ik wil het nu toch ook op wedstrijd gaan waarmaken. Ook gaat het qua houding en zit veel beter sinds de aanschaf van een springzadel.

Ik besloot na het einde van mijn stage mee te doen met het viertal van onze vereniging. Tijdens die trainingen bleek dat ik thuis serieuzer aan de slag moest om mee te komen. 21 juli ben ik begonnen met onze weg back-on-track.

Week 30 en 31We zaten ook in onze gebruikelijke zomerdip, met een baasje wat afgeschrikt wordt door de hitte en een paard wat de hele dag volgevreten in de wei staat. :+ Hierdoor was ze slecht aan de hulpen en was aan het werk zetten erg lastig geworden voor mij. Het is een heel braaf paard en ik kan haar weken stil laten staan en dan veilig op buitenrit gaan, maar om echt aan het werk te gaan moet er bij madame wel even een knopje om.
Ik had twee weken tot de eerstvolgende viertal training en ben fanatiek gaan longeren afgewisseld met rijden. Normaal gesproken kan ik haar met een pink laten versnellen met longeren, maar daar was de eerste week ook geen sprake van.. Ik heb voor de zekerheid nog een keer onderzoek laten doen naar wormen, dit was niet het geval. Gelukkig ging het als snel weer beter.

Week 32 Tijdens de viertaloefensessie was ze alweer veel losser dan twee weken daarvoor. Ook stond ze al beter aan de hulpen, maar het moest nog beter, want twee weken later zouden we de regiokampioenschappen moeten rijden! En een week daarvoor een generale repetitie.
Ben lekker doorgegaan met dressuren in combinatie met longeren. Op de dag van de generale was ze lekker los en goed aan de hulpen. Alleen jammer dat ze tijdens het halthouden in de proef twee keer niet stilstond waardoor we door mijn schuld een stuk lagere cijfers hadden. Grrr.. Toch nog redelijk gepresteerd met een 2e en 3e plaats.

Week 33 De week voor de regiokampioenschappen stonden er twee trainingsessies op het programma. Ondertussen was ik bij de clubles van dag verandert, omdat ik in mijn les geen plezier meer had. Het niveauverschil was erg groot en ik had al in geen tijden meer lekker gereden. De springles die ik die week had was een verademing! We sprongen weer heerlijk. Wel spierpijn, wat te merken was tijdens trainingssessie 2 met het viertal. ;)
Zaterdag 15 augustus was het zover! Regiokampioenschappen in Wanneperveen! Tijdens het losrijden mijn halthouden nog een keer extra geoefend.. Dat ging goed. In de eerste helft van de proef zaten wat foutjes, maar de tweede helft ging best goed. Wij baalden achteraf enorm, want die foutjes waren voor onszelf erg zichtbaar geweest en we hadden veel beter gekund voor ons gevoel. Ik was hartstikke trots op mijn schatje, die had zich echt van haar beste kant laten zien vandaag.
Op film bleek het wel mee te vallen allemaal en die foutjes, die had de jury niet allemaal gezien. :D De prijsuitreiking bleek onverwachts al aan de gang en wij bleken reservekampioen geworden te zijn! Dat hadden we echt niet verwacht! We hoopten vooral bij de eerste 4 te zitten zodat we door konden naar de Hippiade.

Week 34Ondertussen had ik voor mezelf vanwege mijn dressuur- en springdoelen ook alweer wedstrijden opgegeven. Ik wil namelijk in het indoorseizoen de selecties rijden en in ieder geval in de dressuur wil ik dan wel in de bovenste helft eindigen. Dat zijn we nu nog lang niet, maar oefening baart kunst en wedstrijden zijn voor mij belangrijk om gemotiveerd te blijven. Vaak voorspel ik een enorme afgang, maar blijken we op dat moment toch meer in onze mars te hebben dan ik dacht. Ook trainingen werpen meer vruchten af als ik de lat voor ons wat hoger leg.
Eind juli was ze echt slecht aan de hulpen en kon ik voor mijn gevoel nog geen fatsoenlijke B-proef rijden, dus ik was blij met 180 en 172 punten voor de dressuur op maandag. Impuls en zijgangen zijn daarbij het grootste struikelblok. En soms best wel grove fouten, omdat ik nogal een sukkel kan zijn. Zijgangen nam ik voorheen ook te weinig mee in trainingen en ook nu was ik er nog niet echt aan toegekomen, omdat ik vooral heel basic had getraind om viertalklaar te zijn. Gaan we vanaf komende week weer mee aan de slag! Evenals doorzitten zonder beugels, want TS kan wel wat extra balans en conditie gebruiken.
Dinsdag hadden we weer springles vanwege een instructrice die op proef is. Ons ritme kon wel wat beter, maar het ging wel aardig en paard was lekker los in het lijf. Woensdag hadden we een springwedstrijd, maar zat er iets te vroeg op en toen begon de rubriek ook nog eens 10 minuten later. Het losrijden ging lekker, het was ook een locatie waar we lekker de ruimte hadden om een stukje te galopperen en te dressuren. We hadden vier(!) balkjes, waarvan twee mijn fout waren en twee van een iets te laks paard. Toch heb ik qua lijnen, ritme en ontspanning een parcours gereden waar mijn springinstructeur zeer tevreden mee is!
Zaterdag hadden we weer een springwedstrijd en heb haar vanwege deze drukke week alleen in de tussentijd nog even één keer gelongeerd. Het springen ging beter dan de vorige keer qua balkjes, maar qua lijnen was het iets minder netjes. Toch waren de stijlpunten hoger dan de vorige keer. We hadden één balkje, maar dat was mijn fout, ik reed iets te dicht.

Vandaag lekker op buitenrit geweest, had die lieve schat wel verdiend. <3

Voorlopige conclusie:
In korte tijd zijn we als combinatie alweer heel erg vooruitgegaan en dat smaakt naar meer! Zowel ik als het paard hebben weer meer plezier in het trainen gekregen! Regelmaat doet ons goed. :) Ook voor mij mentaal, als je maar 1-2x per week serieus traint dan is de dag dat het niet zo lekker gaat al gelijk de helft van de keren.. Waardoor ik ook de lat te laag leg, geen privéles plan (want we kunnen nog wel een tijdje verder met ons huiswerk :+) en we geen vooruitgang boeken, een cirkel die zichzelf in stand houdt. En de afgelopen tijd heb ik echt duidelijk gemerkt dat consequent zijn(vind ik nog weleens lastig) niet per se direct vruchten afwerpt, maar uiteindelijk wel. Dat maakt het toch gelijk weer makkelijker.

Ben van plan hier eens per twee weken/maand een verslagje te posten.