Wat is je favoriete rijstijl?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lillith24

Wat is je favoriete rijstijl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:02

ja wat is je favoriete rijstijl en waarom? daar ben ik heel benieuwd naar mijn eigen favoriete rijstijl is engels omdat ik dat altijd heb gedaan op manege maar toen heb ik laats voor me verjaardag een les western gekregen en dat was ook heel leuk maar wel heeel eng! heb 10 jaar nie paard gereden en toen in eens western, was wel spannend ook met dat zadel maar zat wel heel lekker. vond western wel moeilijker want moest de teugels helemaal los laten en mocht niet licht rijden... maar vind het allebei wel heel erg leuk!!

Zeepsop

Re: Wat is je favoriete rijstijl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:08

Ik ben begonnen als western ruiter en rij nu sinds 5 jaar engels. Heel verschillend van elkaar maar allebei heeft weer z'n voor- en nadelen. Denk dat ik niet echt een favoriet kan kiezen :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:18

Mag helemaal geen stijl ook?
:D

Ik heb les gehad,maar snap het niet,kan de hulpen niet combineren,dus hobbel ik gewoon buiten rond
En pony vind het wel prima :j

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 10:09

zeepsop denk je dat het moeilijk is om eerst de ene te doen en daarna de andere te lere? ik vond western best moeilijk en eng want mocht niet aan de teugels zitten die moesten helemaal lang en mocht alleen achterover leunen haha oh en hulpen zijn ook iets anders dan bij engels rijden vond ik!

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 10:10

ellepel ja natuurlijk mag dat hahaha :D maar is meer wat voor manier doe jij met je paard je kunt ook westernzadel hebben maar nog steeds engels rijden he

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:59

Lillith24 schreef:
zeepsop denk je dat het moeilijk is om eerst de ene te doen en daarna de andere te lere? ik vond western best moeilijk en eng want mocht niet aan de teugels zitten die moesten helemaal lang en mocht alleen achterover leunen haha oh en hulpen zijn ook iets anders dan bij engels rijden vond ik!

Het enige wat echt wennen was voor mij was het zadel, omdat een engels zadel toch wel klein is vergeleken met een western zadel. :+

Voor de rest heb ik nu een dressuurpaard die ik prima kan rijden, het was alleen wel even wennen.

Tima1512

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:44

Springen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:55

onderscheid tussen western en "engels" vind ik nogal beperkt... Heb een aantal x reining lessen gevolgd en denk dat een westernzadel geweldig moet zijn voor langere buitenritten. Maar het is imo niet omdat ik op buitenrit met een losse teugel en een westernzadel zou rijden dat ik dan "Western" rij...

dressuren (lange benen, rechte rug) en springen (kortere stijgbeugels, verlichte zit) vind ik ook niet te vergelijken.
Ikzelf rij vnl graag dressuur omwille van de harmonie, maar evengoed ga ik graag de renbaan op stijgbeugels kort en gaan met de banaan.

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:23

Ik heb 10 jaar op de manege gewoon dressuur gereden. Alles aangeleerd op een super strenge manier dus beter wist ik niet omdat dat van jongs af aan was.. Net zo lang blijven slaan met de zweep tot je paard luistert...

Nu een jaar lang heb ik mijn eigen paard en alles is nu veranderd... Lieve Amigo is 18 jaar nu en daarvan 17 jaar slecht behandeld en jaren ook flink mishandeld geweest. Met het resultaat een mentaal gebroken beestje..

Voor hem dus de keuze gemaakt om af te stappen van alles wat ik weet en helemaal opnieuw te beginnen. Ik behandel hem nu op een manier zonder pijn en dwang. Gaat super goed.

Mijn stijl is nu dus ook heel natuurlijk en heel veel geduld :D

PerfectJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:54

WESTERN! :) Ik heb 7 jaar engels les gehad op een manege en het enige wat ik daar geleerd heb is aan de teugels trekken en met de zweep slaan, daarom ben ik maar opgehouden met paardrijden. Toch begon ik het paardrijden na een jaar te missen. M'n nicht vertelde me over het westernrijden, dus heb ik direct een proefles meegedaan. De proefles ging echt ontzettend slecht, ik kon niks worden met het paard, maar wilde er toch beter in worden. Dus heb ik er 2 jaar les genomen. Daar had ik zoveel meer geleerd dan bij mijn oude manege. Hierdoor ben ik heel erg enthousiast geworden over de westernstijl. Momenteel heb ik mijn eigen quarter nu ongeveer 2 jaartjes en het is echt een lieverd. Nog nooit in mijn leven had ik op zo'n braaf paard gezeten. :D EN een westernzadel zit echt lekker.

> Voor de mensen die eruit op zouden maken dat ik een hekel heb aan de engelse rijstijl, dat is niet zo hoor. Ik denk zelf dat het aan de manege ligt waar ik gereden heb...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:02

@ Perfect juwel: denk dat veel idd bij de manege waar je leert rijden ligt...
Mijn eerste echte contact met reining was de trainer bij ons op stal en daar zag ik alleen schuimende paarden met wegdraaiende ogen, monden open, rukken en stampen met de sporen.
Terwijl ik de echte basisprincipes van western wel goed vind.

Ik heb vanaf m'n 9j Engels leren rijden en echter nooit geleerd om er met de zweep op te blijven slaan tot ze luisteren. Uiteraard wel "vooraan vasthouden en been eraan", maar dit vind ikzelf niet prettig om te doen. Dus ook al rij ik dressuur, ik probeer dit niet te doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:14

Ik snap nooit zo goed waarom de Europese rijstijl Engels heet.
De meeste Nederlandse ruiters zijn immers min of meer op de Duitse manier geschoold. Min of meer het skala volgend. Wat natuurlijk weer gebaseerd is op de Spaanse school.
Ja,..de engelse zullen ook zo gereden hebben. Vanuit Amerikaans perspectief snap ik de term nog. Maar vanuit Europees perspectief dan weer niet.

Maar goed. Ik rij dressuur....Engels dan dus.

Zonder geruk want dan mocht je meteen je paard op stal zetten en ook geen gemep.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:18

Naja.. Um.. Telt tuigloos? :P

Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:20

Die waarmee ik OP het paard blijf zitten.. :j

Zonder gekheid.. Rijstijl? Engels denk ik..? Gewoon lol met je knol..