weer beginnen met rijden...? waar en hoe..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waterman11

weer beginnen met rijden...? waar en hoe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 14:00

Beste mensen,

Even in het kort mijn verhaal. 4 jaar geleden op mijn 34e begonnen met paardrijden. Vrij intensief lessen gehad privé en groepslessen. Springlessen, redelijk wat buiten gereden. 2 jaar geleden gevallen (paard schoot weg bij het opstappen) met als gevolg breuk in mijn arm en enorme deuk in mijn zelfvertrouwen te paard en toename van angst. Toch weer opgepakt met redelijk succes behalve buiten rijden. Dat was/ is nog steeds een enorm angstig punt. Een jaar geleden heb ik besloten om te stoppen. Qua tijd, geld kwam dat beter uit maar belangrijkste punt was toch die angst en wat mee speelde is dat ik het best sneu/ zielig vind voor manege paarden. Iedereen die er maar op hobbelt, stuitert en in die mond trekt. :(

Nu gaat het weer kriebelen sinds een paar weken. Als ik er aan denk dan voel ik nog steeds angst (vooral voor het buiten rijden) maar de kriebel om weer op het paard te stappen groeit en groeit. Maar het idee van manege paarden vind ik nog steeds zielig.

Ik heb gereden op een goede manage waar echt met liefde met de paarden werd omgegaan maar om bepaalde redenen voel(de) ik me daar niet echt thuis meer. Heeft iemand hier een suggestie waar/ hoe weer te beginnen met rijden. Zo paard-vriendelijk mogelijk, hoe angst aan te pakken, in de omgeving van Tilburg, Den Bosch, Breda, Waalwijk.

Ben benieuwd naar jullie tips ideeën, suggesties en ervaringen.

vanspeijk

Re: weer beginnen met rijden...? waar en hoe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:03

Kan je dan niet beter een verzorgpaardje zoeken? Die leer je ook wat beter kennen dan het gemiddelde manegepaard, en waarschijnlijk een stuk paardvriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:06

Wellicht kijken of je op een gehandicapten-manege terecht kan? Niet omdat je dat zelf nodig hebt uiteraard maar daar wordt vaak wel met veel meer zorg met de paarden omgegaan en met angstige mensen natuurlijk.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:11

Ik denk.. Dat jij iets moet zoeken in de wat meer particuliere sector.
Dus gewoon via via kijken of er niet iemand in je omgeving les geeft op haar eigen paarden, of bijvoorbeeld prive lessen aanbied? Ik denk dat dat veel beter bij jou wensen past. Paarden hebben het vaak wat beter qua rijden, en jij hebt meer persoonlijke aandacht voor je eventuele spanning mbt weer rijden.

Ikzelf geef ook op deze manier les, en krijg met zeer grote regelmaat aanvragen van mensen die ongeveer in hetzelfde schuitje zitten. Maak zelden mee dat het niet super bevalt, dus weet niet waar je zit, maar informeer eens in je buurt, marktplaats in de gaten houden etc voor iets in die trend?

waterman11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 14:18

Lowara schreef:
Ik denk.. Dat jij iets moet zoeken in de wat meer particuliere sector.
Dus gewoon via via kijken of er niet iemand in je omgeving les geeft op haar eigen paarden, of bijvoorbeeld prive lessen aanbied? Ik denk dat dat veel beter bij jou wensen past. Paarden hebben het vaak wat beter qua rijden, en jij hebt meer persoonlijke aandacht voor je eventuele spanning mbt weer rijden.

Ikzelf geef ook op deze manier les, en krijg met zeer grote regelmaat aanvragen van mensen die ongeveer in hetzelfde schuitje zitten. Maak zelden mee dat het niet super bevalt, dus weet niet waar je zit, maar informeer eens in je buurt, marktplaats in de gaten houden etc voor iets in die trend?

Dit zou inderdaad een goede optie zijn. Heb hier wel eens eerder naar gekeken maar eigenlijk nooit iets gevonden in de buurt (omgeving Tilburg, Waalwijk)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:35

Heej Waterman!

Ik herken jouw verhaal enorm. Ik ben zelf begonnen toen ik twintig was, flink gevallen, een tijd gestopt en nu 3 jaar geleden weer begonnen. Met knikkende knieën en tranen met tuiten. Ik rijd inmiddels weer met plezier rond.

Ik rijd overigens op een manege bij jou in de buurt en buitenrijden is hier niet verplicht. Ze zijn hier goed met angstige ruiters en er rijden heel veel volwassenen die echt niet allemaal helden zijn. Veel beginners ook. Als je wilt weten waar ik rijd of het gezellig vindt om een keertje naar een les te komen kijken of een rondleiding te krijgen, stuur dan maar even een berichtje. Ik woon tussen Tilburg en Breda en neem je graag op sleeptouw :)

Edit: overigens zorgen ze hier goed voor de manegepaardjes hoor. Geen zielige bedoeling, maar heel veel naar buiten, genoeg hoefsmid en dierenarts, staan ook best wat pittige paardjes en paarden die de eigenaar zelf fokt. Geen sneue manegeknollen dus.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:23

Hoi waterman! k heb een beetje zelfde probleem nu, ik ben nu 24 en heb 10 jaar niet gereden.. Laatste keer was toen ik 14 was. wel op gehandicaptemanege , maar dat was in drenthe dus wel veel liefde voor de paardjes! :) maar wil graag beginnen weer alleen weet niet zo goed waar. me ouwe manege is geen optie want die kostte 50 euro per maand of so! beetje te duur voor mij :( maar ik wil graag ook tips als het kan voor jou weet ik nie zou in de buurt kijken en misschien kun je andere stijl rijden proberen? western rijden bijvoorbeeld of so, heb een keer western les gehad was echt heel leuk en fijn!!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:24

Ik werk bij www.sintels.nl in Breda. Bij ons krijgt iedere ruiter een eigen paard/pony, je rijdt dus iedere week op dezelfde. De ruiters vinden het echt fijn hier dat ze dat kunnen, zo bouw je er toch een beetje een band mee op. Mocht je wat meer willen weten kan je altijd een keertje komen voor een rondleiding.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:27

Liberty, het is een beetje offtopic, maar dat zou ik als ruiter heel vervelend vinden. Als je bij ons onzeker bent, krijg je dat ook wel, maar ik merk nu dat ik veel meer leer van meerdere paarden rijden. Net als leren dansen met maar één partner.

Ik stap nu iig weer zonder buikpijn op een nieuw paard, terwijl ik vroeger bij mijn oude manege heel erg hechtte aan dat ene beestje waar ik altijd op reed. Ik werd daar dus niet zekerder van.

waterman11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:23

Tink89 schreef:
Liberty, het is een beetje offtopic, maar dat zou ik als ruiter heel vervelend vinden. Als je bij ons onzeker bent, krijg je dat ook wel, maar ik merk nu dat ik veel meer leer van meerdere paarden rijden. Net als leren dansen met maar één partner.

Ik stap nu iig weer zonder buikpijn op een nieuw paard, terwijl ik vroeger bij mijn oude manege heel erg hechtte aan dat ene beestje waar ik altijd op reed. Ik werd daar dus niet zekerder van.

Voor beide is wat te zeggen denk ik. Mijn instructeur zei ook altijd dat je pas goed leert rijden als je op verschillende paarden rijdt.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:22

Inderdaad is voor beide wat te zeggen. Er wordt ook wel eens op een ander gereden, dan wisselen ze bv 1 les van paard. Maar onze ruiters vinden het fijn, komen ook speciaal bij ons rijden omdat ze weten dat ze iedere week op 'hun' paard mogen rijden. Daarnaast zijn er ook enkele die het leuk vinden FNRS of KNHS wedstrijden te rijden met onze paarden en dan is het natuurlijk niet fijn als je iedere week op een andere moet. We hebben nu diverse KNHS rijden, en daarbij zijn er enkele hard op weg naar de L2 bv.

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:36

Maar als je angst overheerst en het rijden daarom niet leuk is, dan moet je doen wat goed voelt en niet waar je meer van leert. Je leert toch wel. En een vast paard of verzorg/lease kan heel veel vertrouwen en daarmee plezier geven! En vertrouwen in je paard betekende voor mij dat m'n angst verdween!! :)
Ik ben na een break van 5 jaar (was ook flink gevallen) net weer een paar maanden aan het rijden, én met plezier! Hoop dat jij dit ook krijgt!! :D

waterman11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 14:49

Tja ben er nog niet uit. Niet of we weer beginnen. En ja waar en hoe. Morgen even naar outdoor Helvoirt. Inspiratie opdoen :-)

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:39

Als je je vertrouwen terug wilt krijgen, begin dan met een rondje maneges. Kijk eens rond, vraag informatie en vertel ze ook dat je angst hebt en het rustig weer wilt opbouwen en kijk dan hoe ze daarop reageren.
En ga daar rijden waar je zelf het meeste vertrouwen in hebt. Persoonlijk zou ik ook proberen om van die angst af te willen komen, dan geniet je zoveel meer van het paardrijden.

waterman11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 07:21

Het vinden van een goede manege/ instructeur is idd essentieel. Het gaat voornamelijk om een plek waar echt zo diervriendelijk mogelijk met de paarden wordt omgegaan en om het vinden van een instructeur waar ik een klik mee heb.

Het stukje angst zit voornamelijk in mijn zelfvertrouwen. Zit ik goed genoeg (in balans) om rare sprongen, bokken, aan de kletter etc op te vangen. Dat is mijn grootste twijfel. Ik heb leren accepteren dat een paard onverwachte dingen kan doen. Maar ik ben nog niet zeker genoeg dat ik goed kan blijven zitten wanneer dat gebeurt. Ondanks dat ik er nooit afgevallen ben tijdens een kletter tocht, bokje of iets dergelijks denk ik dat ik niet stevig genoeg in het zadel zit. Zit lessen zijn daarom denk ik ook belangrijk om dat stukje vertrouwen in mijn eigen kunnen te krijgen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:43

Persoonlijk: Niet op een manege... Hoe bot het ook klinkt, ik ken voor mezelf geen manege waar ik op een paard zou willen stappen. (Echt.. of het zadel ligt voor geen meter, pony's worden niet bijgehouden of de lessen zijn zo slecht dat je met oordopjes en muziek in meer leert..) (dat zijn de maneges hier in de buurt.. misschien is het bij jou in de buurt wel anders ;))

Instructeur uitzoeken met wie je een klik hebt en met wie je op 1 lijn zit. Zo zijn er hier mensen in de buurt die privé lessen geven en ik zou binnen 3 minuten afstappen en zeggen "ik hoef mijn paard niet te verpesten" (lees: met elastiekjes rijden, vanaf het opzadelen elastiekjes vast, in/uitstappen niet belangrijk vinden etc, zagen en vooral leren "meppen" als het niet lukt ipv de goede hulpen geven)

Geef je eigen probleem aan en laat de instructeur vertellen hoe doe dit aan zou pakken, kijk of je daar jezelf in kunt vinden en probeer het... (of het nu privé is, of op een manege).

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:52

Liannetje86 schreef:
Persoonlijk: Niet op een manege... Hoe bot het ook klinkt, ik ken voor mezelf geen manege waar ik op een paard zou willen stappen. (Echt.. of het zadel ligt voor geen meter, pony's worden niet bijgehouden of de lessen zijn zo slecht dat je met oordopjes en muziek in meer leert..) (dat zijn de maneges hier in de buurt.. misschien is het bij jou in de buurt wel anders ;))

Instructeur uitzoeken met wie je een klik hebt en met wie je op 1 lijn zit. Zo zijn er hier mensen in de buurt die privé lessen geven en ik zou binnen 3 minuten afstappen en zeggen "ik hoef mijn paard niet te verpesten" (lees: met elastiekjes rijden, vanaf het opzadelen elastiekjes vast, in/uitstappen niet belangrijk vinden etc, zagen en vooral leren "meppen" als het niet lukt ipv de goede hulpen geven)

Geef je eigen probleem aan en laat de instructeur vertellen hoe doe dit aan zou pakken, kijk of je daar jezelf in kunt vinden en probeer het... (of het nu privé is, of op een manege).

Dit vind ik ontzettend kort door de bocht, eigenlijk. Je nuanceert je standpunt weliswaar op het einde wel, maar ik woon bij TS in de buurt en er zijn hier ook maneges die het wel goed doen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:06

Daarom zeg ik het er ook bij! De manege hier in het dorp, daar is het gewoon bijna zielig om op een paard te gaan zitten :S Paarden die niet goed lopen... Dorp verderop ook kreupele pony's in de lessen zien lopen, plekken van zadels die niet passen en de manier waarop les wordt gegeven... Sorry.. Maar voor mij is het gewoon heel simpel.. nooit meer een manege (vooral als je de vrijheid hebt gehad en je eigen mening hebt gevormd hoe het "hoort" is ook voor iedereen persoolijk)..

Het is echt heel goed kijken... en onverwacht eens gaan kijken hoe de lessen er aan toe gaan... Als je alleen maar hoort "sla hem maar, geef maar een tik" dan weet je ook genoeg... En dat is daar dus echt aan de hand...

In de privésfeer/kleinschaliger iets zoeken, is vaak gewoon fijner. Beter materiaal, andere manier waarop ze met paarden omgaan... Meer kunnen doen.. Vooral omdat ze al ervaring heeft, dan is het vaak gewoon een hele stap terug.

Ken hier ook mensen met paarden die gewoon ook wat les geven op hun paarden, zoiets zou ik dan eerder doen... Maarja... Eerlijk is eerlijk, mijn visie op maneges is ook heel erg "negatief"... (Ben er gaan kijken toen ik een verzorgster zocht, informatie gevraagd over hoe ze les kregen, wat ze vertelden en wat ze deden... lag zo ver uit elkaar)

Dus als daar wel iets fatsoenlijks te vinden is, gewoon kijken.. Misschien zit je daar niet met 10 man in een bak... En krijg je er wel fatsoenlijk les op fatsoenlijke paarden etc. Maar ik hoef hier in de buurt iig niet naar een manege te gaan ;)

poezeminneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:02

ik heb altijd paard gereden toen ik jonger was tot mijn 14 ongeveer , daarna heel lang niet, en op mijn 25 ste verjaardag had men man een boswandeling met paarden geregeld , was met een grote groep en een paar begeleiders , heel leuk door de bossen , was wel even terug wennen zo maar het was super :) sinds dan gaan we dikwijls terug rijden en het is echt zalig terug op een paard te zitten want eigenlijk mis je dat toch wel , in een manege zijn het idd soms paarden die niet altijd even goed verzorgd worden en mss idd beter iets in de prive te zoeken :)