Buddy, de dressuurpony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrant_

Buddy, de dressuurpony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:09

Hallo iedereen,

De mensen die mijn RT-HAW topic gezien hebben, kennen mij en mijn pony al. Deze is echter gesloten aangezien mijn foto's het ineens niet meer deden. Dus ik dacht; Ik open een gewoon topic!
Ik stel mezelf eens kort voor; Ik ben Tyrant_, 17 jaar oud en ik rij zo'n 10 jaar nu. Ik heb echter enkele keren een korte onderbreking gehad (half jaar steeds) vanwege tegenslag met de paarden die ik reed. De ene moment was het paard verkocht, een ander paard werd ingeslapen en dan ging het niet met de eigenaar van dat paard. Nu heb ik een leuke pony gevonden waar ik enorm graag mee rij en echt een schat van een dier is.
Meet Buddy, een Nederlandse rijpony x Arabier van 6 jaar oud en 1m45 groot. Van karakter is hij enorm eerlijk een braaf en zeer leergierig, maar wel een enorme tester! Ik rij hem nu een maandje en ik merk dat ie mij heel erg uittest. Hij is braaf en eerlijk, maar daarom niet altijd even gemakkelijk. Ik heb er mijn werk mee aangezien hij liever lui is dan moe (waardoor hij ook zijn achterhand niet altijd even goed gebruik) en omdat hij nog zo jong is, moet hij natuurlijk nog veel leren. Hij kent de dressuurbasis en ondertussen zijn we wat bezig met springen. De basis natuurlijk.
Genoeg gekletst! Geniet er maar van!

De foto's staan op willekeurige volgorde.. Vergeet neit dat de pony niet van mij is en de foto's zijn voor eigen gebruik, dus copyright ligt bij mij ;).

1. Ik weet dat ik scheef zit op de foto, hier wordt heel erg op gelet en ik ga ook naar de kinesist zodat mijn bekken rechter staan.. Hier hoef ik dus verder geen commentaar op.
Afbeelding

2. Dressuur is echt zijn ding, dat zullen jullie nog wel zien!
Afbeelding

3. Mijn handen zijn idd niet goed en ik zet ze vast.. Hier mogen steeds tips over gegeven worden.
Afbeelding

4. Mooi op eigen benen leren lopen
Afbeelding

5. En de dressuur training van vandaag. Hier wordt meer gelet op mijn handen, maar dit is natuurlijk nog altijd niet perfect..
Afbeelding

6. Beetje opnemen
Afbeelding

7. Nog een beetje + nageven
Afbeelding

8. En het werk begint
Afbeelding

9. En een galopje!
Afbeelding

10. Oh god ik ben verliefd op die pony.. (vergeef mijn armen ajb!)
Afbeelding

11. Er wordt natuurlijk ook wat met hem gesprongen.. Ook als afwisseling..
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Maar dat gaat echter niet altijd volgens plan..
Afbeelding

Ik hoop dat jullie genoten hebben! Tips en opbouwende commentaar mag steeds gegeven worden, maar wees een beetje lief!

Groetjes,
Tyrant_ en Buddy

WildDreams

Re: Buddy, de dressuurpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:17

Wat een gave pony zeg! <3

Tips geef je zelf al, probeer ook meer rechtop te gaan zitten en je beugels mogen wel twee gaatjes langer :)

Voorderest qua springen, hij zet echt op het laatste nippertje af, hij mag behoorlijk eerder afzetten, anders heeft hij ook geen ruimte om zichzelf te verbeteren. Loopt ie juist over of onder tempo naar de sprong? Als hij te snel is, zal ik proberen hem op een wat lager ritme aan te sturen, dan heeft ie meer ruimte om de sprong te nemen. Mocht hij te langzaam en zonder ritme naar de sprong toe lopen, probeer er dan een pasje af te krijgen door hem met meer ritme en tempo te rijden, dat laatste pasje er af zorgt ook voor ruimte voor een mooie ruime sprong :)

Daarnaast ziet het er allemaal netjes uit hoor, je bent goed op weg! Veel succes en plezier nog samen, maar dat komt vast wel goed zo te zien :D

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:27

Dankje!
Ik heb die opmerking eerder gehad van mijn beugels, ik wil het gerust nog wel eens proberen, maar als ik dat doe, zit ik niet echt comfortabel.. Maar aangezien het nog eens aangehaald wordt, wil ik het wel nog eens proberen!

Buddy is liever lui dan moe zeg maar. Lage sprongen interesseren hem ook niet en stoot hij steeds af. Zal er ook geen 5 cm over springen als dat niet nodig is, zo is hij wel.. Hij is dus eerder aan de trage kant, maar deze sprongen zijn allemaal uit draf genomen omdat hij nog niet zo kort kan keren in galop en hij dan stil valt... Daarop zijn we dus ook aan het werken, maar bedankt voor de tip!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:39

De beugels mogen zeker langer. Je vormt door de korte beugels een stoel zit, wat voor jouw balans en die van je pony verstoord.
Verder zou ik aan het werk gaan met het nageven. Wat je ziet is niet echt nageven, hij loopt wel in de krul maar niet zoals het hoort.
Als je pony goed nageeft blijft zijn neusje wat voor de loodlijn en bolt hij zijn rug op. Als je naar de rug van je pony kijkt zie je dat ie hem hol heeft.

Succes

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:58

Bedankt voor je reactie! Er wordt ook les genomen dus daar zal ook verder op ingegaan worden, maar bedankt voor de opmerking!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:02

Leuke pony!
Ik ga met voorgaand commentaar mee
Ik vind ook dat het zadel wel een stukje terug kan

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:04

hoe vind jij het dressuur rijden met een springzadel? ik vind het heeeeerlijk! wat een gave pony trouwens en je houding vind ik ook prima, er zijn wel een paar dingetjes.. maar dat heeft iedereen!

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:14

Mijn zadel ligt goed normaal. Hij heeft nog voldoende schoudervrijheid.. Anders ligt het te ver naar achteren..

Ik rij eigenlijk liever met een dressuurzadel dressuur, maar als er geen dressuurzadel is, kan ik er uiteraard niet mee rijden. Op zich, dit zadel zit wel heel goed, dus helemaal niet over te klagen!

Bedankt! :)

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:19

Als ik zo kijk lijkt het of je de pony in de krul kijkt ;)
Ik vind dat je veel naar beneden kijkt, deed ik ook, waardoor je eerder voorover komt.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:53

Eens met het bovenstaande, maar wat een leuke pony!

Suzanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:46

Leuke pony! en ik vind het er voor een maandje er prima uit zien hoor.
Misschien kan je je teugels iets korter nemen zodat je handen je je handen iets meer kan dragen. En probeer wat meer voor je te kijken :)
Jullie komen er wel :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:23

Inderdaad je handen meer dragen. Ik denk dat als je ze voor je gaat dragen, dat je dan ook niet meer zo streng gaat inwerken als op die ene foto (lichaam vastzetten bij paardrijden is uiteraard nooit goed).

Ik kan me wel inbeelden dat je twee gaatjes langer niet zo stabiel zit. Echt in een dressuurzit gaan is met een springzadel niet evident...

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 13:47

Bedankt allemaal voot jullie reacties!

Inderdaad..in dressuurzit gaan met een springzadel is echt niet zo fijn.. ik wil gerust aan de eigenaar eens vragen of er een dressuurzadel is dat op hem past en waar ik mee zou mogen rijden voor dressuur.