Aanschaf van mijn eerste paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rietje92

Aanschaf van mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:59

Beste medebokkers,

Ik heb een 'probleem', ik ben namelijk verliefd geworden op twee paardjes en dacht besloten te hebben welke ik ging kiezen en daar blijkt nu t een en ander mee te zijn. Nu weet ik niet of ik er dus goed aan doe. Moet ik op mijn beslissing terugkomen? Hopelijk willen en kunnen jullie mij helpen op dit gebied. Hieronder wat informatie.

Ik ben op zoek gegaan naar mijn eigen eerste paardje. Ik wil een veulentje of een jaarling aanschaffen. (ik heb bijna alle topics hierover gelezen, dus ik weet dat hierover de meningen uiteenlopen. Hier gaat het echter niet om in dit topic)

Nu ben ik bij drie paardjes wezen kijken.
De eerste werd hem niet, daar vond ik geen pit in zitten en dat zoek ik wel. Iedereen die langskwam ging hij naar toe, een echte allemansvriend. Hij was toen 4,5 maand oud, en echt een sulletje. Wel super mooi getekend.
De tweede was echt heel leuk qua karakter, brutaal en ondeugend. Ook mooi getekend, erg apart. Zijn vader heb ik ook gezien en zelfs even op mogen zitten, erg braaf en lief, voelde daar wel een 'klik' mee. Moeder ook erg lief, maar wat eenkenniger. Het veulentje was ook zo'n 4,5 maand oud. Ik was erg enthousiast over hem.
De derde was een jaarling bij een fokkerij. Geen hele aparte tekeningen, maar het leek wel alsof er een soort wederzijds gevoel was. Hij kwam op me af en ging zich voor mij showen, echt een lieverd, maar ook wel brutaal. Ik was ook erg enthousiast over hem.

Na veel piekeren, want ik wilde eigenlijk een aparte aftekening en een andere kleur, dacht ik bij de derde toch van 'dat is hem'.
Nu kwam ik er door de foto's die ik op die dag heb genomen achter dat hij een franse stand heeft achter en door opmerkingen van andere bleek dat hij ook wat steil stond achter. De fokkerij vraagt er in verhouding tot eerder verkochte paarden, relatief weinig geld voor. Dit maakt mij wat behoedzaam. Heb in het verleden miskopen van dichtbij meegemaakt en dat was en is absoluut geen pretje. Bovendien vroeg ik of hij ziek was geweest en ik kreeg een ontwijkend antwoord. Geen ja of nee.

De tweede die ik heb bekeken staat nog steeds te koop en lijkt bovenstaande gebreken niet te vertonen. Ik vond hem alleen een redelijk grote hals hebben die wat diep uit zijn borst kwam. Hij scoorde op de veulenpremiekeuring ook een punt lager dan de jaarling. Maar ik vond zijn eigenaresse een stuk prettiger om mee te praten. Veel opener over de zaken.

Wat denken jullie? Ik weet het echt even niet meer.

Alvast bedankt!

bakkabouter

Re: Aanschaf van mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:04

Gewoon verder zoeken, leuke paarden genoeg op de wereld, ook paarden die wel alles hebben wat jij wil, én ook nog eens gezond zijn ;)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:05

Misschien is een DA check handig, zodat je ook een idee krijgt hoe dit soort dingen invloed kunnen hebben op de toekomst?
Ik kan moeilijk zeggen 'niet doen', want ik heb ook een paard gekocht die het één en ander mankeerde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:42

Veulens zijn nog in de groei en er verandert dus nog van alles aan. Gewoon laten keuren,zodat je in elk geval weet hoe het met zijn\haar gezondheid staat.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:47

Franse stand en steil achterbeen bij een veulen zegt heel weinig en daarvoor zou ik een paard echt niet afschrijven. Een veulen kopen is sowieso een risico en dat moet je wel beseffen. Eens langsgaan met een DA kan nooit kwaad maar staar je niet blind op kleine imperfecties.

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 17:46

Bedankt voor de reacties.

Hij is al wel een jaarling (1,5 jaar). Ik snap dat ik met veulens meer risico loop, maar dat mag geen reden zijn om dan risico's die zichtbaar zijn te accepteren. Niet elk veulen heeft (zichtbare) gebreken, dus wat dat betreft kan ik ook gaan voor een veulen zonder deze dingen. Heel gevoelloos gezegd, ik wil gewoon geen miskoop.

Voorlopig ga ik nog een keer kijken bij de tweede die ik heb gezien over twee weken. Heb geen haast wat dat betreft. En anders nog maar even niet. Bij twijfel niet doen zeggen ze toch?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:38

Inderdaad, bij twijfel niet doen.
Eigenlijk is het jammer dat wij (paardenmensen) altijd liefst zoveel mogelijk informatie willen hebben en willen weten waar we naar moeten kijken en op moeten letten bij aankoop van een paard.
We kijken overal naar, en als iets dan niet helemaal perfect is, gaan we twijfelen.. Terwijl een klik best wel bijzonder is.
Ik ken mensen die zoeken al jaaaaaren naar HET paard met een gigantische lijst aan criteria waar hun droompaard aan moet voldoen. Men gaat bij iedere bezichtiging al die punten langs en als 1 niet volledig voldoet, is het geen koop.
Eigenlijk ontzettend jammer, want bij een jongpaard kan echt nog vanalles gebeuren. Goed en slecht,
Je weet nooit wat je koopt (net als met autos). Je kunt zoveel mogelijk dingen uit willen sluiten, maar voor hetzelfde geldt komt er toch iets naar boven wat je niet had verwacht en waar je niet naar hebt gekeken.

Ik denk persoonlijk dat je zowel met het kopen van een auto, als met een paard gewoon poep veel geluk moet hebben.
Natuurlijk wil je geen miskoop doen, dat wil niemand!
Maar ik denk echt dat je dit heel erg op je gevoel moet doen.

Ik heb mijn paard gekocht toen hij 11 maanden was. Ik heb gekeken naar hoe hij liep, hoe hij zich gedroeg in de groep en naar mij toe. Hij was de enige die ik kon en mocht aaien in de kudde. Hij was heel nieuwsgierig, kon prachtig lopen, liep niet scheef of kreupel en of ingehouden. Volle galop, mooi uitgestrekt, wedstrijdje met zijn kuddegenootje. Hij had een geweldig lief hoofd en ik was direct verkocht.
Heeft geen stamboek (dus daar zou hij bij vele al een dikke no go op scoren) had nog geen entingen gehad (nog een no go), zat in zijn winterjas/babyvacht in de modder (ojee nog een minpunt), heb hem niet in de hand gehad met halster om oid. Ik deed het puur op mijn visie, kennis en ervaring. Ik had vooraf wat opgezocht over idd de stand van de benen en hoeven.. En de rug en nek. Daar heb ik tijdens de bezichtiging wel kort naar gekeken, maar kon niet veel zien in de kudde, ook door de modder.
Maar het is echt een kerngezonde kerel volgens mij, hij is heel gelukkig in zijn nieuwe kudde waar hij nu de hele zomer al in staat en hij heeft mooi zn buik strak gegeten. Ja ik ben zielsgelukkig met hem. Maar goed, er kan altijd iets misgaan. Ook al had ik hem helemaal van onder tot boven laten keuren.. dat zegt niks.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:51

Vraag
wat wil je er mee gaan doen als het paard volwassen is? Sport, recreatie? Past het paard straks bij je eisen, verwachtingen, wensen? Wordt hij groot genoeg?

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 19:51

De klik is inderdaad erg bijzonder. Heb het een keer eerder meegemaakt en dat paardje is vanwege een niet opgemerkte gebroken halswervel in de opfok uiteindelijk na een jaar ingeslapen... ik voelde me toen zo verschrikkelijk poep. En dat was mijn verzorgpaardje, niet mijn eigen paard.
Ik ben dus huiverig in mijn beslissing. Maar ik weet dat er een is waar het allemaal wel goed bij zit :) bijv. Bij het andere veulentje wat ik gezien heb.
persoonlijk vind ik de stamboom en nog geen entingen gehad hebben wel overkomelijk. Maar dingen die tot echte gebreken kunnen leiden wat nu al te zien is.... Bovendien stond er op Internet dat in 4-6 maanden de been en hoef stand het best geoptimaliseerd kan worden Door middel van de hoefsmid en aangezien hij nu nog zo staat denk ik niet dat dat gebeurd is. Had het toen ik voor het eerst contact zocht ook gevraagd. Hoe zijn bouw was. Toen begon ze over zijn moeder dat die alles in zich had om een veulen met een goede bouw te krijgen. Niet om hen af te zeiken, maar dat is geen regelrecht antwoord. Ik wil echt wel graag eerlijk weten wat ik koop.

Ben het ermee eens.Mijn gevoel moet wel het zwaarst wegen. En dat gevoel zegt me nu dat het niet goed is. Hoe leuk ik hem ook vind. Ik had het er al 2 weken over voordat ik langs kon om bij hem te kijken. Mijn vriend werd gek van mij. Dit is voor mij echt wel een domper. :(
Laatst bijgewerkt door Rietje92 op 17-08-15 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 20:03

janouk schreef:
Vraag
wat wil je er mee gaan doen als het paard volwassen is? Sport, recreatie? Past het paard straks bij je eisen, verwachtingen, wensen? Wordt hij groot genoeg?

Als het paard volwassen is wil ik graag recreatief rijden, af en toe een wedstrijd dressuur of springen of misschien wel wat lessen western nemen op den duur en vooral veel Buitenritjes en lekker genieten op het strand of in het bos. En natuurlijk lekker kroelen en tutten.
Eisen die ik heb zijn veulen of jaarling, gezond en goed qua gestel, apart getekend, klik, potentie voor niet alleen recreatief (dus wel iets van beweging te zien zijn) moet karakter hebben, hengst blijven zo lang mogelijk (later ruin), wel het liefst rond de 1,55 m worden of groot tonen en flink qua bespiering (daarom zo lang mogelijk hengst).

Denk dat dit het wel zo'n beetje is.

Ik wil verder een goede band kunnen opbouwen met mijn paardje. Beetje nh zonder zadel en Bit loos wat Vrijheidsdressuur. Dat soort dingen.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:07

is het een idee om dierenarts te vragen ernaar te kijken? ik heb zelf niet veel weet van stand van de benen en zo maar als je echt dol was op deze veulen dan is het toch beter om alles uit te sluiten voor dat je ja of nee zegt?

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:36

Als je echt een klik met een beestje heb is het moeilijk om het van je af te zetten.
Zou als het echt zo goed voelt een DA erbij halen.
Ookal is hij dan 1,5 jaar oud.. Gaat er nog steeds veel aan zijn bouw veranderen.. Dat is inderdaad zoals anderen ook zeggen het risico.

Bij mij werkt het in ieder geval heel veel op gevoel en dat voelt toch ook altijd het beste.

Succes met je keuze!!