Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
RoyceMack schreef:Wat denk ik het makkelijkste is, is dat jij het paard gewoon 'overneemt' op papier. Voor een symbolisch bedrag.
Want, als je het praktisch bekijkt, als jij voor het paard zorgt, ermee traint, het onderdak geeft en alles betaald. ben jij eigenaar.
Ook al is theoretisch gezien, die dame eigenaar. Maar zo werkt het niet in de paardenwereld.
Ik denk dat het een moeilijk verhaal kan gaan worden. Tenzij jullie je volledig aan jullie afspraken houden, maar dat kan waarschijnlijk alleen maar als jullie op goede voet met elkaar blijven.
Ik vind het lastig.
Brainless schreef:RoyceMack schreef:Wat denk ik het makkelijkste is, is dat jij het paard gewoon 'overneemt' op papier. Voor een symbolisch bedrag.
Want, als je het praktisch bekijkt, als jij voor het paard zorgt, ermee traint, het onderdak geeft en alles betaald. ben jij eigenaar.
Ook al is theoretisch gezien, die dame eigenaar. Maar zo werkt het niet in de paardenwereld.
Ik denk dat het een moeilijk verhaal kan gaan worden. Tenzij jullie je volledig aan jullie afspraken houden, maar dat kan waarschijnlijk alleen maar als jullie op goede voet met elkaar blijven.
Ik vind het lastig.
Dat is (gelukkig) incorrect.
http://verenigingeigenpaard.nl/nieuws/f ... -internet/

0000 schreef:Er zijn wel standaard contracten te vinden, even googelen op 'trainingsovereenkomst paard' ofzo.
Wat belangrijk is om vast te leggen zijn in ieder geval de volgende dingen:
- Voldoende gegevens (incl chipnr) zodat duidelijk is om welk paard het gaat.
- Van wie is het paard. Aangezien jij het paspoort mee moet krijgen is het handig om duidelijk op papier te zetten wie de eigenaar is.
- Wie betaalt wat. Of jij op moet draaien voor de DA kosten is iets dat je echt van te voren goed moet bespreken. Ik zou dan wel kiezen voor of wel, of niet. Dus niet 'als het jouw schuld is betaal jij, anders zij' oid. Dat geeft namelijk altijd discussie. Bedenk verder ook dat als jij betaalt, jij ook bepaalt. Het mag nooit zo zijn dat jij straks kosten draagt voor een operatie waar je zelf niet achter staat. Ook dat dus op papier zetten.
- Wat mag je met het paard. Met name dingen als vervoer, buitenrijden kan je overwegen op papier te zetten.
- Hoe werkt het met opzeggen? Is de overeenkomst voor bepaalde periode, kan het paard tussentijds worden teruggehaald en hoe lang van te voren wil je dat dan weten. Ook als jij ermee wilt stoppen, hoelang van te voren moet je dat aangeven.
Verder kan je in principe toevoegen of juist weglaten wat je wilt. Het is onmogelijk alles minutieus op papier te zetten maar ik vind persoonlijk dat er ook een bepaalde vertrouwensbasis moet zijn....De eigenaar moet zich prettig voelen bij hoe jij je paarden gestald hebt en ermee omgaat. Overige zaken kun je dan samen overleggen en al dan niet op papier zetten.
Edit: nog vergeten, ik vind het zelf ook altijd fijn om iets af te spreken over eventuele verkoop. Wat als jij straks lekker aan het rijden bent, paard goed presteert en zij ineens besluit te verkopen....