Contract opstellen, wat is handig/geldig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Contract opstellen, wat is handig/geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:18

Ha bokkers,

Heb wat gezocht maar niet duidelijk een antwoord gevonden..
Via facebook heb ik een (volgens mij) grote kans gekregen, mevrouw D. (fictieve voorletter) heeft te weinig tijd voor haar paard en zoekt er iemand voor, paard mag verhuizen. Via facebook al een tijdje contact met haar en binnenkort ga ik daar heen kennismaken.

Nu hebben we dus al het een en ander besproken, zij vind het 'prima' als ik alleen de voerkosten en hoefsmid betaal. Geen leasekosten oid dus, en paard komt dan bij mij (kennissen) te staan. Mijn kosten zullen dan stalling en wat daar bij hoort, voer en hoefsmid zijn.
Ik heb geen geld om een paard + spullen aan te schaffen, maandelijks bedrag is echter geen probleem en dit moet lukken, financieel is het rond laat ik maar zeggen. Alleen bij dierenartskosten is er geen groot potje, maar is dat aan mij? Zie vervolg.

Nu wil ik alleen wel duidelijke afspraken. Wanneer gaat het paard terug? Wat als het paard kreupel of ziek raakt en er een dierenarts moet komen? Wat als ik het niet meer kan betalen/er iets gebeurd waardoor het paard terug zou moeten? Moet het paard gekeurd worden voordat hij naar mij gaat en wie betaald dat? Wat als het paard een ongeluk krijgt, al dan niet met mij er op?

D. wil niet dat er mee gesprongen wordt omdat hij groot en sterk is, nu heb ik niet de intentie springruiter te worden en vind dit ook prima. Ze was op zoek naar een recreatieve ruiter maar eventueel mag er dressuur gestart worden. Aangezien die vanaf november stil staat is dit nog lang niet aan de orde.

Paard blijft dus van D. maar komt bij mij te staan. Hoe kunnen we dit soort afspraken vastleggen en zo dat ze rechtsgeldig zijn (kan dit überhaupt)? Hoe hebben jullie het geregeld bij lease/verhuizing van je paard?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:57

Er zijn wel standaard contracten te vinden, even googelen op 'trainingsovereenkomst paard' ofzo.
Wat belangrijk is om vast te leggen zijn in ieder geval de volgende dingen:

- Voldoende gegevens (incl chipnr) zodat duidelijk is om welk paard het gaat.
- Van wie is het paard. Aangezien jij het paspoort mee moet krijgen is het handig om duidelijk op papier te zetten wie de eigenaar is.
- Wie betaalt wat. Of jij op moet draaien voor de DA kosten is iets dat je echt van te voren goed moet bespreken. Ik zou dan wel kiezen voor of wel, of niet. Dus niet 'als het jouw schuld is betaal jij, anders zij' oid. Dat geeft namelijk altijd discussie. Bedenk verder ook dat als jij betaalt, jij ook bepaalt. Het mag nooit zo zijn dat jij straks kosten draagt voor een operatie waar je zelf niet achter staat. Ook dat dus op papier zetten.
- Wat mag je met het paard. Met name dingen als vervoer, buitenrijden kan je overwegen op papier te zetten.
- Hoe werkt het met opzeggen? Is de overeenkomst voor bepaalde periode, kan het paard tussentijds worden teruggehaald en hoe lang van te voren wil je dat dan weten. Ook als jij ermee wilt stoppen, hoelang van te voren moet je dat aangeven.

Verder kan je in principe toevoegen of juist weglaten wat je wilt. Het is onmogelijk alles minutieus op papier te zetten maar ik vind persoonlijk dat er ook een bepaalde vertrouwensbasis moet zijn....De eigenaar moet zich prettig voelen bij hoe jij je paarden gestald hebt en ermee omgaat. Overige zaken kun je dan samen overleggen en al dan niet op papier zetten.

Edit: nog vergeten, ik vind het zelf ook altijd fijn om iets af te spreken over eventuele verkoop. Wat als jij straks lekker aan het rijden bent, paard goed presteert en zij ineens besluit te verkopen....

MerleSimone

Re: Contract opstellen, wat is handig/geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 20:31

Dank je, hier kan ik echt wat mee! +:)+
Wat betreft vertrouwen, vind dat wat lastig omdat we elkaar dus (nog) niet persoonlijk kennen. Wel zei ze meteen dat ze eerst op proef wilde wat ik uiteraard ook zeer verstandig vind.
Bedankt, zal nog eens even googlen!

Mensen met ervaringen nog steeds welkom om verhalen/tips te delen!

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:12

Wij leasen ook een Kwpn'er merrie van 19. Maar met die eigenaar hebben we duidelike afspraken gemaakt. Het meeste betalen we samen, behalve de hoefsmid, het voer en de tandarts,die betalen wij zelf.
En als het goed is gaat ze volgende maand weer weg omdat mijn eigen paard eindelijk thuis is!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:59

Wat denk ik het makkelijkste is, is dat jij het paard gewoon 'overneemt' op papier. Voor een symbolisch bedrag.
Want, als je het praktisch bekijkt, als jij voor het paard zorgt, ermee traint, het onderdak geeft en alles betaald. ben jij eigenaar.
Ook al is theoretisch gezien, die dame eigenaar. Maar zo werkt het niet in de paardenwereld.
Ik denk dat het een moeilijk verhaal kan gaan worden. Tenzij jullie je volledig aan jullie afspraken houden, maar dat kan waarschijnlijk alleen maar als jullie op goede voet met elkaar blijven.

Ik vind het lastig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:04

Jij gaat dus eigenlijk alle kosten dragen? Was het niet zo dat je dan volgens de wet de rechtmatige eigenaar wordt?

Maar ik zou inderdaad eerder proberen om het paard gewoon te kopen, en dat zij hem evt terug kan kopen. Dat is wettelijk, qua aansprakelijkheid enzo ook een stuk makkelijker. Dan ben jij gewoon de eigenaar, en heb je geen gedonder. Echter heb je dan ook wel de dierenartskosten mocht er iets gebeuren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:05

Ik heb zelf erg nare ervaringen met een dergelijke constructie. Ik was in dit geval de eigenaar en zij de 'leaser'. Onze trainingsmethodes bleken te erg uit elkaar te lopen. Wat als zij vindt dat het paard verkeerd getraind wordt, of wat als jij dat vindt? Mag zij er zelf nog op? Het is net andersom op jouw situatie van toepassing, maar spreek dat soort dingen goed door. Bij mij eindigde het erin dat zij vanwege verschil in training stopten, ik met allemaal extra kosten zat geen stal meer had voor mijn paard. Terwijl ik dat nooit verwacht had. Jij zit hier gelukkig wel in de gunstige positie. Maak er geen misbruik van :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:07

RoyceMack schreef:
Wat denk ik het makkelijkste is, is dat jij het paard gewoon 'overneemt' op papier. Voor een symbolisch bedrag.
Want, als je het praktisch bekijkt, als jij voor het paard zorgt, ermee traint, het onderdak geeft en alles betaald. ben jij eigenaar.
Ook al is theoretisch gezien, die dame eigenaar. Maar zo werkt het niet in de paardenwereld.
Ik denk dat het een moeilijk verhaal kan gaan worden. Tenzij jullie je volledig aan jullie afspraken houden, maar dat kan waarschijnlijk alleen maar als jullie op goede voet met elkaar blijven.

Ik vind het lastig.

Dat is (gelukkig) incorrect.
http://verenigingeigenpaard.nl/nieuws/f ... -internet/

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:10

Brainless schreef:
RoyceMack schreef:

Ik vind het lastig.

Dat is (gelukkig) incorrect.
http://verenigingeigenpaard.nl/nieuws/f ... -internet/

Maar goed, zie dat maar eens te bewijzen. Dat je hem wel of niet hebt gekocht. Je kan dan gewoon zeggen dat je die mensen cash een x bedrag hebt gegeven, en niemand die kan bewijzen of het wel of niet zo is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:11

TS zegt toch met een contract te werken waarin die afspraken staan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:15

Het is niet zo, dat als je gedurende een zekere periode alle kosten draagt, je daarmee automatisch eigenaar wordt van het paard. Daar is noch in de wet noch in jurisprudentie iets over te vinden. Ik erger mij "dood" aan dat fabeltje dat telkenmale naar bovenkomt.

Als ts aangeeft in het contract dat het eigendomschap ten alle tijde bij D blijft en dat zij enkel de volgende kosten betaald: puntsgewijs benoemen. Dan zal de eigendom niet overgaan op ts. Een contract in deze is uiters belangrijk en vooral de inhoud daarvan

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:15

Hier KUN je enorme problemen mee krijgen. Kan tot vreselijke ruzies en rechtszaken leiden.Sommigen, zoals RoyceMack, denken inderdaad dat zij zich een "verzorgpaard"kunnen toeeigenen.Als eigenaar zou ik het in elk geval nooit doen.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:21

0000 schreef:
Er zijn wel standaard contracten te vinden, even googelen op 'trainingsovereenkomst paard' ofzo.
Wat belangrijk is om vast te leggen zijn in ieder geval de volgende dingen:

- Voldoende gegevens (incl chipnr) zodat duidelijk is om welk paard het gaat.
- Van wie is het paard. Aangezien jij het paspoort mee moet krijgen is het handig om duidelijk op papier te zetten wie de eigenaar is.
- Wie betaalt wat. Of jij op moet draaien voor de DA kosten is iets dat je echt van te voren goed moet bespreken. Ik zou dan wel kiezen voor of wel, of niet. Dus niet 'als het jouw schuld is betaal jij, anders zij' oid. Dat geeft namelijk altijd discussie. Bedenk verder ook dat als jij betaalt, jij ook bepaalt. Het mag nooit zo zijn dat jij straks kosten draagt voor een operatie waar je zelf niet achter staat. Ook dat dus op papier zetten.
- Wat mag je met het paard. Met name dingen als vervoer, buitenrijden kan je overwegen op papier te zetten.
- Hoe werkt het met opzeggen? Is de overeenkomst voor bepaalde periode, kan het paard tussentijds worden teruggehaald en hoe lang van te voren wil je dat dan weten. Ook als jij ermee wilt stoppen, hoelang van te voren moet je dat aangeven.

Verder kan je in principe toevoegen of juist weglaten wat je wilt. Het is onmogelijk alles minutieus op papier te zetten maar ik vind persoonlijk dat er ook een bepaalde vertrouwensbasis moet zijn....De eigenaar moet zich prettig voelen bij hoe jij je paarden gestald hebt en ermee omgaat. Overige zaken kun je dan samen overleggen en al dan niet op papier zetten.

Edit: nog vergeten, ik vind het zelf ook altijd fijn om iets af te spreken over eventuele verkoop. Wat als jij straks lekker aan het rijden bent, paard goed presteert en zij ineens besluit te verkopen....

En wat je mag beslissen. Als het paard bijvoorbeeld iets overkomt, mag je dan de veearts bellen zonder met haar te overleggen? Mag je een behandeling kiezen zonder overleg? En mag je, worst case scenario, het paard laten inslapen zonder overleg?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:33

Brainless schreef:

Ja, maar zulke contracten zijn vaak niet wettig...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:42

In sommige gevallen kan dit heel goed werken. Duidelijk contract opstellen en alle afspraken op papier. Dat jij als het bv acuut nodig is de dierenarts kan bellen en daarna pas contact met haar opnermt.
Wat ik zelf altijd handig vindt in zo geval is het paard te verzekeren voor jou kosten. Als er dan een ongeluk gebeurt heeft eigenaar de waarde van paard in ieder geval terug.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:56

eilleen333 schreef:
Brainless schreef:

Ja, maar zulke contracten zijn vaak niet wettig...

Wederom onzin, je mag alles contractueel afspreken zolang het maar niet in strijd is met de wet en de goede zeden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:25

Precies wat Douraque zegt. En nogmaals, vertrouwen en op een lijn zitten is echt belangrijk. Uiteindelijk gebeurt namelijk toch precies datgene waar je van te voren nou net niet aan gedacht had.