Steeds een stap verder!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Senas

Steeds een stap verder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 22:25

Sinds een aantal maanden krijg ik privélessen bij de manage de Woelige Stal en het gaat best goed!
Doorzitten vind ik momenteel nog het lastigste maar in de afgelopen les had ik stukjes waarin ik best goed bleef 'plakken' aan het zadel *\o/*
Momenteel leen ik nog een cap van de manege maar binnenkort zal ik er denk ik maar aan moeten geloven en zelf een cap kopen want deze staat soms een beetje bovenop mijn hoofd -O-

1. Regelmatig moet ik zonder beugels rijden, zoals hier met Lester

Afbeelding

2. Wij kunnen ook met beugels rijden hoor!

Afbeelding

3. Ik hoef niet naar Walibi voor #hardgaan want dat doe ik al op Spence

Afbeelding

4. Galop kunnen wij overigens wel rustig!

5. Zelf vind ik Buffalo het fijnste rijden omdat hij niet zo hoog opgooit

Afbeelding

6. En tot slot een van mijn mooiste momentjes met Buffalo

Afbeelding

plantje01

Re: Steeds een stap verder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:35

Leuk! Je gaat vast nog ver komen. Het plezier zit er in ieder geval al in!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:37

Wat leuk om te zien :) Hoe lang ben je inmiddels al bezig met rijden?

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 22:43

KellyR schreef:

Sinds februari les ik elke 2 a 4 weken :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:47

Senas schreef:
KellyR schreef:

Sinds februari les ik elke 2 a 4 weken :)

Dat is al best netjes voor zo weinig lessen!
Heb mijn vriend inmiddels ook op het paard gekregen, maar ik kan je vertellen, dit ziet er wel een stuk beter uit haha

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:48

Leuk joh, ziet er al netjes uit.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:57

Het wordt inderdaad eens tijd voor een eigen cap :+
Je houding gaat ook elke les vooruit!

Secretss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:00

Leuk! Ziet er al goed uit! *\o/*

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 09:23

Bedankt voor de complimenten, ik ben zelf ook erg tevreden :D

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:33

Ziet er al goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:46

Ziet er zeker al goed uit!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:50

wauw voor zo kort al ziet het er echt netjes uit!
maar ma ik vragen waarom je eigenlijk nog steeds aan de longeerlijn zit? :=

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 10:05

renskesanne schreef:

De eerste foto's zijn van mei. Toen had ik pas net een paar lessen gehad en lag de focus voornamelijk op een juiste zit en wat minder sturen e.d.. Galop doen wij nog steeds aan de longe zodat ik ook hier gewoon kan focussen op het blijven zitten en niet hoef te sturen :) Ik oefen ook regelmatig doorzitten aan de longe want bij het doorzitten zet ik mijn rug vast dus daar trainen wij nu voornamelijk op /3

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:07

Senas schreef:
renskesanne schreef:

De eerste foto's zijn van mei. Toen had ik pas net een paar lessen gehad en lag de focus voornamelijk op een juiste zit en wat minder sturen e.d.. Galop doen wij nog steeds aan de longe zodat ik ook hier gewoon kan focussen op het blijven zitten en niet hoef te sturen :) Ik oefen ook regelmatig doorzitten aan de longe want bij het doorzitten zet ik mijn rug vast dus daar trainen wij nu voornamelijk op /3

ohh oke ik snap het nu. ik zat eerst ook een jaar aan de longe hoor maar deden we voltige.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:55

Wat lukt het al goed om zo weinig te lessen! Ook super fijn dat ze je ook aan de longe nemen zodat je kan focussen op leren zitten! daar leer je echt onwijs veel van!
Doe zo verder!!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:28

Fijne manier om te leren rijden, zo aan de longe!

Ik vind de foto's met Buffalo het fijnste ogen :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:03

Je beugels hangen te hoog (minstens twee gaatjes) en nu kun je je been niet strekken en goed leren hoe je je hak moet laten zakken. Verder zit je met je rug als een zoutzak. Doe eens alsof je Ankie bent, rechtop, handen laag en je bekken het werk laten doen. Als je rug zo ingezakt is dan kan je bekken en kunnen je schouders niet doe wat ze moeten doen en dan krijg je op andere plaatsen problemen. Bijvoorbeeld bij het doorzitten
Zorg er voor dat je met de basis bezig bent, je zit, je balans, je houding. Dat zijn de eerste dingen die er goed in moeten zitten. Ik snap niet dat jouw instructiemens je zo rond laat hobbelen je zit ook te ver achter in het zadel, dat komt door te korte beugels.
Ga eens rondstruinen in boeken en op t internet hoe zitten ruiters eigenijk te paard en wat moet ik doen om dat te benaderen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:24

mrie schreef:
Je beugels hangen te hoog (minstens twee gaatjes) en nu kun je je been niet strekken en goed leren hoe je je hak moet laten zakken. Verder zit je met je rug als een zoutzak. Doe eens alsof je Ankie bent, rechtop, handen laag en je bekken het werk laten doen. Als je rug zo ingezakt is dan kan je bekken en kunnen je schouders niet doe wat ze moeten doen en dan krijg je op andere plaatsen problemen. Bijvoorbeeld bij het doorzitten
Zorg er voor dat je met de basis bezig bent, je zit, je balans, je houding. Dat zijn de eerste dingen die er goed in moeten zitten. Ik snap niet dat jouw instructiemens je zo rond laat hobbelen je zit ook te ver achter in het zadel, dat komt door te korte beugels.
Ga eens rondstruinen in boeken en op t internet hoe zitten ruiters eigenijk te paard en wat moet ik doen om dat te benaderen.

Als ik zo brutaal mag zijn om hier op in te haken.
Zij kijkt juist naar de basis. Alles gaat stap voor stap. Hij galoppeert daarom aan de longe en zo ook doorzitten omdat hij dan alles vastzette. Hij moet nu leren ontspannen en zijn rug los te laten. Maar reed jij meteen perfect na een halfjaar rijden? Na 7 rijlessen? Dit was pas zijn 7e les. Beugels zitten wel vaker te kort bij beginners omdat ze hun balans nog moeten vinden. Al wilde hij ze soms nog korter maar dat mocht uiteraard niet. Dit is zo'n beetje de eerste manege instructrice die ik gezien heb die nog les kan geven ook. Zijn houding is in die paar lessen al zo vooruit gegaan. Zijn ellebogen steekt hij minder af, hij drukt zijn hakken beter uit en het lichtrijden gaat ook steeds soepeler.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:44

Dat is het nou net, hakken hoor je niet uit te drukken. Daarmee creëer je al meteen een niet ontspannen houding. Beugels horen niet te kort daarmee vind je geen balans.
Ik ben me er zeker van bewust dat deze meneer nog maar pas bezig is, maar ik ben wel van mening dat je het beter in een keer goed kan leren dan op de manier dat ik het 40 jaar geleden gedaan heb.
Kom maar terug als je net zoveel ervaring hebt als ik. Je moet gewoon niet beginnen met het leren van fouten omdat je het dan later nog eens een paar keer over moet doen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:52

Pff... Hij zit toch voor een 7de les al hartstikke netjes op het paard?

Je kunt wel anders willen door jouw ervaring, maar je moet ook zien dat hij nog moet leren. Het heeft geen zin om te leren als je elke les 10x naast je paard ligt, omdat het moeilijk is te blijven zitten met zulke lange beugels. Als ik dit zie zou ik misschien ook kiezen voor een iets langere beugel, maar het moet voor TS wel behapbaar blijven. Als je ziet dat dit het resultaat is van 7 lessen, mag hij zeker trots zijn!

Misschien is 10 lessen of een jaar rijden (als je in een halfjaar 7 lessen doet zit je dan dus ongeveer op 15) een mooi moment om te gaan drillen op die benen. Eerst maar even blijven zitten.

Ik vind het er echt al goed uitzien!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:35

mrie schreef:
Dat is het nou net, hakken hoor je niet uit te drukken. Daarmee creëer je al meteen een niet ontspannen houding. Beugels horen niet te kort daarmee vind je geen balans.
Ik ben me er zeker van bewust dat deze meneer nog maar pas bezig is, maar ik ben wel van mening dat je het beter in een keer goed kan leren dan op de manier dat ik het 40 jaar geleden gedaan heb.
Kom maar terug als je net zoveel ervaring hebt als ik. Je moet gewoon niet beginnen met het leren van fouten omdat je het dan later nog eens een paar keer over moet doen.

Nou en hij léért het goed, ik vind het erg knap dat je aan de hand van 5 foto's kan zien dat hij het niet goed leert :+ Ik bedoel meer dat hij zijn hakken niet optrekt als hij wilt aandrijven maar dat hij nu aandrijft met zijn voeten op zijn plek houdend. En het is ook de toon, je komt behoorlijk betweterig over en sjonge, laat hem lekker lol hebben. Ik zie hem genieten op dat paard, is dát niet het allerbelangrijkste?

Goed, hij mag het weer overnemen _O- Maar hij kon er rijtechnisch niet op antwoorden dus deed ik dat even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:46

Zijn beugels mogen inderdaad wel wat langer, maar hij is nog een beginner en heeft dus echt nog wel even steun nodig.
Pas als zijn balans goed is, kunnen de beugels langer.
Met korte beugels is het juist makkelijker om je hakken uit te drukken.

Op de laatste 2 foto's (denk het meest recent?) vind ik hem er helemaal niet als een zoutzak opzitten!
Juist netjes rechtop.

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 16:38

mrie schreef:

Zou je een foto kunnen tonen van hoe jij zit wanneer je dus niet je hakken uitdrukt? Dan weet ik beter wat volgens jou goed is :)