MorganeR schreef:Nou voor zover ik weet doen de meeste mensen niks met een paard in de opfok, en misschien bij een kudde in de buurt wel?
\
Een opfok houdt niet meer in dan dat een paard in de zomer periode (meestal van mei tot october) in een kudde op een groot stuk land worden geplaatst waar ze elkaar kunnen opvoeden.
In de winter gaan de meeste paarden in de opfok naar binnen. Ze komen dat in een ruime stal te staan met een aantal andere paarden waar ze hooi krijgen en (mits het weer en de accomodatie dat toelaat) naar buiten kunnen in een paddock of kleinere weide.
Inderdaad, veel eigenaren gooien hun jonge spul in de opfok. En halen ze weer op als ze 2,5 - 3 jaar oud zijn.
En gaan dan beginnen met trainen. Dat moeten hun weten ^^
Ik ben elke week bij mijn paard. Ik oefen met hem met halster om en af doen, poetsen, manen kammen, commando's als 'terug, ho, wachten'. Heel simpel maar het versterkt je band. Het is mijn eerste en enige paard en ik ben gewoon zoon paardenmeisje die gewoon wil weten wat er met mijn paard gebeurt.
Ik zie in de kudde waar mijn paard staat, dat als een paard mok heeft bv, wordt dat niet behandeld. Ja ik ben daar allergisch voor. De andere paarden zijn verder ook niet opgevoed en het is dus best lastig soms om bij mijn paard in de kudde te komen (de rest luistert niet naar me en het is niet aan mij om hen op te voeden). Ik controleer mijn eigen paard (En de andere stiekem ook) elke week op wonden en andere gekkigheid (doet de waterpomp het wel, geen losse draden etc). En meldt dit bij de eigenaar van de wei als dat nodig is.
Ik haal mijn paard voor deze winter dichterbij huis. Zodat ik vaker bij hem kan zijn en ik niet zover hoef te reizen. Ook vind ik die eigenaresse meer betrokken bij het welzijn van de paarden die daar lopen. Ze stuurt bv fotos door naar eigenaren van de paarden als ze een leuke maakt, of als er iets is (dik been bv).
Dus het ligt echt puur aan wat voor opfok je je paard zet. En of de eigenaar het goed vindt als je je paard bezoekt(Dat vinden ze niet allemaal prettig als je op hun land komt bv.) maar dan zou ik mijn paard daar nooit stallen.
Dus feitelijk geen verschil tussen opfok en kudde.