Wat doen jullie op welke leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Wat doen jullie op welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 19:15

Zoals de titel al zegt, vroeg ik me af op welke leeftijd jullie wat doen met je paard/pony. Ik weet dat hier de meningen over verschillen.

Ik zou bijvoorbeeld vanaf ongeveer 1 jaar een paard meenemen op wandeling of als handpaard, om aan verkeer e.d. te wennen. Ik zou tot 2,5 minimaal wachten met het echte werk als lange lijnen en longeren e.d.

Hoe denken jullie hierover?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:51

Toen ik de Ocho kocht wassie bijna 2, vanaf het begin zijn we gaan wandelen, langs koeien, verkeer, over het spoor, langs landbouwwerktuigen, langs de kroeg (heel belangrijk), over parkeerplaatsen, terrassen en het bos. Hij leerde meelopen, mij vertrouwen, ho en voorwaarts en hoe je een stand gebruikt.
Ik heb hem een hoofdstel met bit gegeven toen hij ongeveer 3 was, Daarna leerde hij longeren en heb ik hem tussen de lijnen gezet met en schoftje op. Toen leerde hij sturen, wachten, commando's als wachten, links en rechts.
Dat hebben we gedaan tot hij bijna 4 was. toen heb ik hem een zadel opgelegd, ben met hem naar het bos gelopen en ben er daar op geklommen en weggereden.

Zoiets bedoel jij geloof ik ook.

Toen ik er eenmaal op zat is begonnen met leren rijden, balance, benen optillen, aanleuning en zo voort...

Nala

Re: Wat doen jullie op welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 20:11

Ja zoiets had ik ook in gedachten, maar ik vind het zo interessant welke ideeën andere mensen over zulke dingen hebben. Vandaar ook dit topic.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:32

ED → PP

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:21

van 1 jaar tot zn 2,5 staat hij zoiezo in de opfok.
Ligt aan zn 'volwassenheid' tegen de tijd dat hij 2,5 is, dan beoordeel ik of ik hem nog een half jaar laat staan of dat we aan de slag gaan.
3 gaan we trainen met longeren, wandelen, drafbalkjes lopen, NH. en heel veel vertrouwen opbouwen.
3,5/4 jaar (ligt aan hoe snel hij het oppakt) zadeltje erop en kijken hoe het loopt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 20:40

En vanwaar de keuze voor opfok ipv in een kudde waar hij blijft? Gewoon interesse.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:03

MorganeR schreef:
En vanwaar de keuze voor opfok ipv in een kudde waar hij blijft? Gewoon interesse.

wat is het verschil tussen een opfok ivm een kudde?:P want hij staat namelijk in een kudde van 8 hengsten, in de opfok..:)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 14:34

Nou voor zover ik weet doen de meeste mensen niks met een paard in de opfok, en misschien bij een kudde in de buurt wel?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:41

1: wandelen en sporadisch poetsen (denk aan max. 1x per maand wandelen of poetsen)
2: meer wandelen en meer poetsen + schriktraining (denk aan max. 2x per maand)
3: schriktraining, wandelen, poetsen en langs de weg (denk zo'n 1x per week) - dekje en singeltje wennen
4: zelfde als 3, ga nu alleen ook clickeren erbij pakken :)
5: misschien er op, erg afhankelijk van het feit of ze gaan uitzwaren of nog steeds de hoogte in blijven gaan

Overigens wil ik met 4 jaar ook gaan longeren, maar niet te vaak en zonder hulpteugels.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:45

Met mijn Shetlander deed ik vanaf 1 jaar mee wandelen langs de weg, wekelijks borstelen, hoefjes krabben. Nu ze 2 is gaat ze vaker mee en borstel ik 2x per week zon beetje. Vanaf 2,5 ga ik longeren/lange lijnen en 3 maanden voordat ze 3 wordt wil ik haar wegbrengen om te beleren voor de sulky.

Onder het zadeltje doe ik vanaf 3 jaar maar omdat ze dan ook net voor de sulky staat zal dat wel uitlopen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:49

MorganeR schreef:
Nou voor zover ik weet doen de meeste mensen niks met een paard in de opfok, en misschien bij een kudde in de buurt wel?

\
Een opfok houdt niet meer in dan dat een paard in de zomer periode (meestal van mei tot october) in een kudde op een groot stuk land worden geplaatst waar ze elkaar kunnen opvoeden.
In de winter gaan de meeste paarden in de opfok naar binnen. Ze komen dat in een ruime stal te staan met een aantal andere paarden waar ze hooi krijgen en (mits het weer en de accomodatie dat toelaat) naar buiten kunnen in een paddock of kleinere weide.

Inderdaad, veel eigenaren gooien hun jonge spul in de opfok. En halen ze weer op als ze 2,5 - 3 jaar oud zijn.
En gaan dan beginnen met trainen. Dat moeten hun weten ^^
Ik ben elke week bij mijn paard. Ik oefen met hem met halster om en af doen, poetsen, manen kammen, commando's als 'terug, ho, wachten'. Heel simpel maar het versterkt je band. Het is mijn eerste en enige paard en ik ben gewoon zoon paardenmeisje die gewoon wil weten wat er met mijn paard gebeurt.

Ik zie in de kudde waar mijn paard staat, dat als een paard mok heeft bv, wordt dat niet behandeld. Ja ik ben daar allergisch voor. De andere paarden zijn verder ook niet opgevoed en het is dus best lastig soms om bij mijn paard in de kudde te komen (de rest luistert niet naar me en het is niet aan mij om hen op te voeden). Ik controleer mijn eigen paard (En de andere stiekem ook) elke week op wonden en andere gekkigheid (doet de waterpomp het wel, geen losse draden etc). En meldt dit bij de eigenaar van de wei als dat nodig is.

Ik haal mijn paard voor deze winter dichterbij huis. Zodat ik vaker bij hem kan zijn en ik niet zover hoef te reizen. Ook vind ik die eigenaresse meer betrokken bij het welzijn van de paarden die daar lopen. Ze stuurt bv fotos door naar eigenaren van de paarden als ze een leuke maakt, of als er iets is (dik been bv).

Dus het ligt echt puur aan wat voor opfok je je paard zet. En of de eigenaar het goed vindt als je je paard bezoekt(Dat vinden ze niet allemaal prettig als je op hun land komt bv.) maar dan zou ik mijn paard daar nooit stallen.

Dus feitelijk geen verschil tussen opfok en kudde.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:56

Ik zou denk ik zelf veulen eerst 2 jaar op grote wei in kudde laten lopen wel regelmatig langsgaan en ook misschien al wennen met dierenarts en zo en hoefsmid mischien daar na zou ik beginnen met wandelen en hoeven uitkrabben borstelen misschien commando's met clicker training en snoepjes? zoals ho en stap en draf
en daarna zou ik als paard 3,5 is mischien beginne met hoofdstel en dekje met singel om doen en rondlopen en als dat oke is aan de longe even kijken zou wel graag bijna alles zelf willen doen maar ook wel een profesionele ruiter erbij om te kijken of alles goed gaat