Wild tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Secretss

Wild tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 17:19

Hoi allemaal!
Ik was vanmiddag in het bos met mijn bijrijdpaardje, een Haflinger van 6 jaar, en opeens zag ik voor mij op het pad een ree staan. Ik dacht eerst dat het een jong was en hield dus afstand, voor je het weet heb je een boze mama op je nek! Maar het beestje bleef gewoon staan en keek mijn kant op. Toen zag ik dat het horentjes had, geen jonkie dus. Ik dacht dat hij wel weg zou springen als ik dichterbij zou komen, maar hij bleef gewoon staan. Uiteindelijk waren we op 4 meter afstand, en mijn Haf strekte zich helemaal uit om te snuffelen. Na een tijd liep de ree op zijn gemak het bos weer in.

Ik heb wel vaker gehad dat herten oversteken vlak voor je neus, maar dit vond ik wel bijzonder. Overigens zijn stalgenoten ook wel eens everzwijnen tegengekomen.

Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met wild in het bos?

Tilmar

Re: Wild tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:24

Hi, hi, ik dacht dat je een probleem had met een paard dat wild werd in het bos :+

Maar dit is natuurlijk veel leuker! Als ik in een bos rijd is het meestal in een groep en die maakt zoveel herrie dat alles er vandoor gaat..

Op Texel kwamen we wel eens een grote roofvogel tegen en ik heb in Leersum een kudde wildachtige koeien ontmoet.

Maar nog nooit 'echt' wild.

Secretss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 17:33

Met die zwijnen hebben wij ook eens gehad dat ze een akker die zo'n beetje naast de stal ligt hadden omgeploegd. De beesten bij ons zijn niet echt schuw :+

Bunuelo158

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:33

Wij maakten een keer een bosrit met de manege en uiteindelijk moesten we in volle galop duiken onder een laaghangende tak met een enorme buizerd die daar doodleuk zat, bleef ook gewoon zitten en genieten van de show :P

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:37

Ik zie geregeld hertjes of reeën, zowel volwassen als jong. Ook wilde zwijnen met jongen tegen gekomen ( toen scheet ik 7 kleuren :+ ). Ook roofvogels en eekhoorntjes gezien.

Secretss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 17:52

Bij ons ook eekhoorns, en een keer een buizerd die van tak tot tak meevloog :D

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:55

Wij zeggen altijd dat de reeën vast denken dat er gewoon een pratend paard voorbij komt. Ze gaan gewoon hun gangetje, een paard is blijkbaar niet bedreigend voor ze. Dat wij er bovenop volop zitten de kwekken, doet ze niets......

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:56

Hertjes, zwijnen en koeien die los over de heide lopen zijn normaal :D Vind het altijd heel leuk om te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:02

Een familie Schotse hooglanders die midden op het ruiterpad stond. :P

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:07

Het bijzonderst was een jonge vos die wel 3 km met ons mee is gelopen. Hij bleef keurig in de voetsporen van mijn paard.

Verder van alles gezien, Schotse hooglanders die midden op het pad staan, een kudde wilde Shetlanders die achter me aan stormde, herten, lepelaars, ooievaars, konijnen, spechten, herten, etcetera. De duinen zijn erg afwisselend :)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:11

Paardengeur overheerst de mensen geur.
Dit hertje vond een paard dus niet zo eng. Dat jij erop zit is dus voor t hertje een bijzaak.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:17

ik kom geregeld wat tegen, maar dat gaat altijd zo snel mogelijk weg als het mij ziet.

Secretss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 18:17

Ooh ik zou zo graag nog eens in de duinen/strand rijden.. Super gaaf!

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:27

Ik ben ook weleens een ree tegen gekomen! Naast mijn bak staan heel veel kerstboompjes, waar ze ook lopen dus tijdens het rijden in de bak staat er wel eens eentje te kijken 8-)
Daarnaast lopen er ook hazen naast de bak, waar ik laatst bijna per ongeluk overheen reed.. :o
En bij ons in het Drents-Friese wold kun je in het natuurgebied langs 'wilde' schapen en koeien!

Secretss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 18:31

Ja, konijnen zijn ook weleens een plaag geweest, holen graven in de rijbak etc..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:05

Konijnen en hazen lopen hier naast mn huis ( en woon in een woonwijk ). Ze lopen over de bouwvelden heen

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:15

Ik kom zo ongeveer alles tegen, vossen, reeën, roofvogels, een heleboel konijnen en andere 'wilde' paarden en koeien (waar ik wel mijn hart vast houdt maar is gelukkig altijd goed gegaan :) ) echt een voordeel van paardrijden ;)

Edit: O ja, en ook eekhoorns, hagedissen en salamanders

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:25

Oja *wilde * paarden ben ik ook eens tegen gekomen...is al wel een jaar of 10 terug. En ook hadden ze hier Schotse Hooglanders uitgezet, maar ik zie dat niet als echt wild omdat ze er los gelaten zijn in die bepaalde gebieden...Ik zie dan een hert of een eekhoorn meer als *wild*

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:34

Ik liep met mijn ruilhaflinger(officieel nog niet van mij) door het bos en toen zat er een haasje/konijntje voor me, vond het erg schattig :D.
Verder ook paarden & koeien tegengekomen maar mijn ruilhaflinger vond ze eerder interessant dan dat ie ervan schrok haha. Ook wel is met mijn shet een wild veulen tegengekomen en toen kwam deze onze kant op en wilde ze niet meer lopen :p. Ik vond het eng omdat die wilde moedermerries nog wel eens beschermerig kunnen doen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:35

Laatst op de veluwe hebben we ook reeen gezien <3 zij liepen ook heel rustig van ons weg. Mooi om te zien