[VOLG] Verwaarloosde AV hengst Bayard toen & nu (ruin)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corrina1994

[VOLG] Verwaarloosde AV hengst Bayard toen & nu (ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 17:50

Moeilijk, een titel verzinnen. Ik maakte al eerder een topic over mijn Arabier Bayard maar dat was in december, toen ik hem 1,5 maand had. Nu zijn we al even verder en meneer is onwijs verandert! Van zielig hoopje paard tot show Arabier!
A.F. Bayard
Arabisch Volbloed (v. A.F. Umoyo)
05-02-2012
Afstamming
Vorige topic van Bayard

Het hele verhaal
Vorig jaar oktober stopte ik onverwachts met het rijden van een arabier die ik in de endurance reed. Ik wilde altijd al wel weer een eigen paard, maar omdat ik heel veel met dat paard bezig was had ik eigenlijk het idee die ooit te kopen, dat was ook altijd een beetje de afspraak. Helaas liep alles anders en ging dat niet door.

Toen opperde mijn moeder, dan koop je toch een ander paard? Tja, ik wilde niet zomaar een ander paard, ik wilde dat paard. En anders moest ik maar de tijd nemen het allemaal te verwerken.
Ik had echter wel een lijstje van dingen waar mijn toekomstige paard aan moest voldoen.
- Nog niet ingereden
- 4 jaar of jonger
- het liefst van Arabian Fantasie (omdat ik die fokker het beste ken en veel van hun paarden ken)
- Russische arabier (het liefst van Kubinec)
- Ruin of hengst

Dus ik ging toch maar een beetje op internet kijken. En toen kwam ik Bayard tegen. Twee weken lang probeerde ik het uit mijn hoofd te zetten, het was gewoon beter als ik nog even geen paard kocht.
Tot ik het mijn moeder vertelde, die zei dat ik toch contact op kon nemen met die mensen en eventueel een bod kon doen?

Toch de stoute schoenen aangetrokken en contact op genomen. Bayard bleek in België te staan, helemaal bij de Franse grens. De persoon die de advertentie had geplaatst woonde in de buurt maar was dus niet de eigenaresse.
Dat maakte alles een stuk lastiger. Communicatie ging via haar en ik hoorde dat Bayard wegens omstandigheden weg moest, ze kon al haar paarden gewoon niet meer verzorgen.
Na heel wat gevraag en foto's en onderhandelen vond mijn moeder dat we het gewoon moesten doen.
Ik moest heel wat rond bellen voor een stal, en besloot hem naar de Wildtshof te brengen, een super stal waar ze goed voor de paarden zorgen alleen wel ver weg.
Maar een plek voor een hengst in de randstad bleek onmogelijk.

Toen hebben we een vrachtwagen geregeld en het meisje van de advertentie ging ook mee, die kocht het andere paard dat daar stond.
Nou, toen was het zo ver, kwam de chauffeur niet opdagen. Dus mijn moeder maar rijden, het hele eind. Toen we er eindelijk waren bleek Bayard dus nogal een mager hoopje paard.
Maar hij kwam meteen op mij afgelopen en tja, we waren er nu toch dus namen we hem ook maar mee.
De paarden stonden er buiten, overal om de paddock heen lag zooi, puin en verhuisspullen, tegels, scherven, van alles. De paddock was modderig en het was duidelijk dat Bayard vakkundig bij het voer werd weg gehouden, hij stond het laagst in de rangorde.
Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen hem daar achter te laten, hij stond mij lief aan te kijken en liep braaf mee. De vrachtwagen bleek even een probleem. Eenmaal erin was hij dood braaf.

En dan kom je uren later, 's avonds aan op de Veluwe, paard dood op in een stal gezet en dan weer terug naar Rotterdam. HEt was een verschrikkelijk slopende dag en zijn entingen bleken ook niet in orde. Gelukkig kon de DA er de volgende dag al zijn en ben ik een paar dagen op stal blijven logeren.
Hij heeft nieuwe entingen gehad, antibiotica kuur uit voor zorg (omdat hij zo slecht op zijn omgeving reageerde en gewoon niks deed) en toen is hij 1,5 maand later gecastreerd, samen met zijn nieuwe vriendje en toen zijn ook zijn tanden gedaan.

Daarna ging hij echt met sprongen vooruit, dat kun je hieronder zien.

Afbeelding
Hier zie je goed het verschil, de bovenste foto is van december 2014, toen ik hem net een paar weken had, de onderste is genomen in april 2015. Je ziet op de onderste nog goed hoe slecht zijn vacht eruit zag.

Afbeelding
Deze foto is gemaakt door een vriendin toen ze toevallig op de stal was waar Bayard stond, hier zie je hoe veel hij is aangekomen daar. Op een gegeven moment moest hij van de Podogrow af omdat hij zo hard groeide dat het niet goed was voor zijn pezen en botten.

Afbeelding
Hier zie je goed zijn arabieren hoofd, dit was in juni.

Afbeelding
Deze foto was op dezelfde dag in juni, door het groeien was hij weer wat slanker geworden, hij ging die dag ook naar de grote weide om weer flink te eten, haha :P

Afbeelding
En z'n lieve koppie.

Toen Bayard 15 november 2014 naar Nederland kwam woog hij 360 kilo en was hij 1,47m groot. Hij was apatisch, reageerde nergens op, zijn vacht was mottig, dun en pluizig, hij had overal kale plekken en was schuw. Ook trapte hij als je niet uitkeek en hij wilde niet zomaar aangeraakt worden, halsters vond hij vervelend, voetjes geven deed hij niet en temperaturen was onmogelijk.

Nu na verschillende wormenkuren, nieuwe inentingen, castratie, en geveilde tanden (die bleken helemaal scheef door het gebrek aan ruwvoer) en na ruim een half jaar weegt hij 433 kilo en is hij 1,53m hoog. En ruin :P
Hij trapt niet meer (dankzij grondwerk) ik mag hem overal aanraken, hij is alert en leergierig en een eigenwijze draak af en toe.

Hij is nu 3,5 en over een maand haal ik hem op van de zomerweide om rustig aan aan de slag te gaan met wat grondwerk en dubbele lijnen, het idee is om hem volgende zomer te gaan beleren.
Laatst bijgewerkt door corrina1994 op 04-08-15 18:28, in het totaal 6 keer bewerkt

Memere

Re: [volgtopic] Verwaarloosde AV hengst Bayard toen & nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:54

Ik denk dat je iets te vroeg geklikt hebt :)

Wel een schattig hoofd, ben benieuwd hoe hij er nu uitzie!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:55

Ik zie maar 3 fotos. Volgensmij zijn dat nog zn 'zielig' hoopje fotos?

Ik ben benieuwd hoe deze schat er nu uit ziet

corrina1994

Re: [volgtopic] Verwaarloosde AV hengst Bayard toen & nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 17:57

Ja er ging wat mis, ben er mee bezig :P

Pacific

Re: [volgtopic] Verwaarloosde AV hengst Bayard toen & nu (ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:08

Awh, wat een lief, aansprekend hoofdje heeft ie zeg!
Hij is goed opgeknapt :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:15

Moet je zeggen dat ik niet zo'n zielig hoopje zie hoor

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:22

Paard in winternvacht doet het nooit zo goed op de foto ;-)
Wel een knap diertje!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:26

Hij was op de eerste foto toch gewoon jong en in de winter?
Dat ziet er zelden mooi uit, maar heeft een blij koppie.
Of mis ik iets in het verhaal?

Leuk jong dier :)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 18:32

Nee wat je op die eerste foto niet kan zien is dat hij een hele slechte vacht had en door de vacht kun je niet zien hoe mager hij was, toen hij net kwam woog hij 330 kilo (weegschaal op stal) en hij had overal wonden en hele grote kale plekken van 10 cm doorsnee. Ook waren zijn tanden scheef afgesleten, wat volgens de DA toch echt niet kon bij zo'n jong paard en kwam door te weinig ruwvoer.

Verder was hij bang voor het halster en trapte hij, hij speelde niet met andere paarden, rende niet vrolijk door de wei en was compleet apatisch (tot je zijn benen aan wilde raken of zijn temperatuur opmeten)
Ik heb het verhaal wat aangevuld.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:36

Ik had na de titel een verwaarloosd paard verwacht ;-)
Ik zie alleen een jong dier in wintervacht die door zijn leeftijd niet op zijn mooist was op je 'verwaarloosde' foto's.
Waarschijnlijk komt hij zo uit de opfok en dus daardoor ook zijn gedrag te verklaren. Het beestje begreep het gewoon niet. Nu hij vaker in de hand komt komt dat wel goed.
Veel pleziet met je paardje!

Edit, lees nu je aanvulling. Was het gebit niet gewoon scheef door het wisselen? Schuin slijten moet ergens van komen en als het niet van ruwvoer is gekomen, waar dan wel van?

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 18:44

Hij was na de fokker meteen naar die vrouw gegaan, volgens de DA kwam het echt door het gebrek aan ruwvoer dat het zo afgesleten was, ik heb niet zo veel verstand van tanden maar ze hebben er op de kliniek wel wat werk aan gehad. Dat lijkt me niet alleen door wisselen komen.

Hij was door onkunde gewoon niet goed behandeld want hij had 0 energie en kende niks. Ik denk dat die eigenaresse niet goed naar haar paarden keek. Want hij had echt wel een tekort aan goede voeding.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 16:20

Afbeelding

Bayard op de zomer weide, over een maand gaat hij naar z'n nieuwe stal.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 09:18

Omdat ik hier niet ineens te veel grote bestand foto's wilde plaatsen, hier een apart topic A.F. Bayard eindelijk dicht bij huis

Bayard is dus verhuisd, hij staat nu 20 min. fietsen van mijn huis *\o/* en nu kunnen we rustig aan wat meer gaan doen. Volgend jaar zomer (dan is hij 4,5 jaar oud) gaat hij naar een trainer om echt bereden te worden. Tot die tijd gaan we aan de slag met de basis qua gedrag en grondwerk etc.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:05

esmmar

Re: [VOLG] Verwaarloosde AV hengst Bayard toen & nu (ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:47

Ben benieuwd hoe hij het grondwerken oppakt. Dan over 12 maanden of 24 maanden weer een foto maar dan met veel spieren en nog meer uigegroeid. Succes met je paard.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 20:26

Ja inderdaad! Bedankt. Hij is in ieder geval super slim, dus dat zit wel goed. Alleen op het goede moment stoppen is erg belangrijk. En het is een draak :P moet soms goed op zn plek gezet worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:51

nou ik zie wel degelijk een verwaarloosd paard met slechte vacht,en vermoedelijk vol met wormen.
Wat is hij opgeknapt zeg!Wat een prachtig paard!

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 21:30

Geerke, wormen dachten we destijds ook aan, maar na ontwormen kwam er niks uit, en uit het mestonderzoek kwam ook niks. Hij is zelfs nog onderzocht voor speciale wormen ofzo, die in NL niet of amper voor komen...
Bedankt voor het compliment :o

Maar goede voeding doet een hoop, en de tandarts uiteraard... Ik raad iedereen aan gewoon goed te kijken naar het paard, of het gedrag bij de leeftijd past, en bloedonderzoek is altijd handig.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 10:14

Afbeelding
Bayard met z'n nieuwe vriendje op stal :) (hij heeft ook gewoon een eigen stal hoor)

Afbeelding
Bayard voor het eerst met deken op.

Ik ben niet van de dekens, maar een paar paarden op stal hebben rainrot, en ik was bang dat hij het misschien ook zou krijgen, en dat het dan zonder deken niet meer weg zou gaan, dus dan maar een keer oefenen met een deken op, voor de zekerheid. Dat ging eigenlijk best goed :)

Hij gedraagd zich ook steeds beter, hij is gewoon een boef die best weet wat wel en niet mag. Maar als hij geen zin heeft zich te gedragen...

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 23:22

Afbeelding
Bayard voor het eerst met echt 'zwaar' zadel op en Endurance beugels er aan. Super trots op hem.
Ik kan nu ook naast hem springen, druk zetten op t zadel en gewicht zetten in de beugels.
Het gaat dus erg goed met de knappe vent.