Paard stopt niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beertjex

Paard stopt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 12:24

Hallo iedereen!

Mijn vriendin heeft een eigen paard, en ik ga vaak met haar mee om op dat paard te rijden. Het is altijd erg leuk en gezellig, en haar paard luistert ook altijd goed. Maar nu is ze voor twee weken op vakantie en ze vroeg aan mij om haar paard te berijden terwijl zij op vakantie gaat. Waar ik natuurlijk meteen ja op zei!

Dus gisteren ging ik voor de eerste keer naar het paard toe. Nadat ik haar opgezadeld en gepoetst had ging ik rijden. Het stappen ging gewoon goed. Maar zodra ik haar liet aandraven, ging ze toch wel erg snel. Dus ik reed veel tempowisselingen, figuurtjes, overgangen naar de stap, totdat ze op mijn tempo liep. Bij de eerste keer galop was dit hetzelfde verhaal. Toen ik na een tijdje de andere hand op wou galloperen, ging ze echt super snel. Ze gallopeerde echt kei hard, ze sneed de bochten af en ik had de grootste moeite om haar na een paar rondjes terug te nemen. Ik was super blij dat ik haar weer in draf kreeg, en daarna liet ik haar even stappen omdat ik echt moe was geworden. Na het stoppen vond ik dat ik nog een keer aan moest galloperen, want anders zou ze het de volgende keer misschien weer doen. Dus ik gallopeerde weer aan. Maar dat had ik dus beter niet kunnen doen. Ze scheurde echt door de bak heen en ik wist echt niet meer wat ik moest doen. Ik had de grootste moeite om te blijven zitten. Ik probeerde gewoon achterover te blijven zitten, zwaar maken en de hele tijd ho te zeggen maar niets hielp. Ik was gewoon echt de volledige controle kwijt. Ik heb op het gegeven moment echt gewoon een kei harde ruk gegeven, want ze stopte echt niet meer. Toen na een paar minuten kwam er een ander paard de bak in waardoor ze iets zachter ging galloperen. En uiteindelijk ging ze na veel moeite ook terug naar de draf.

Ik ben echt nog nooit zo bang geweest op een paard! Ik had gewoon helemaal geen controle meer. Ze had het bit gewoon tussen haar tanden en was gewoon weg. Ik weet echt niet wat ik fout deed. Het liefst wil ik er vanavond gewoon weer op, omdat ik niet wil dat ze dit voortaan altijd gaat doen in de galop. Maar ik wil echt niet dat hetzelfde gaat gebeuren als gisteren. Want dat was echt doodeng.

Dus ik vroeg me af of iemand van jullie misschien advies heeft of tips hoe ik dit het beste kan oplossen.

Het paard is trouwens 20 jaar, en altijd wel voorwaarts tijdens het rijden maar niet zoals gisteren. Ze wordt normaal gezien 2 keer per week gereden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt!

Groetjes Liza

Evelijn

Re: Paard stopt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:29

Heeft je vriendin een instructrice die je misschien kan helpen met een les.?

Voor de rest gewoon niet gaan galopperen zolang je nog niet voldoende controle in draf hebt.
Het enige wat er kan gebeuren is dat je het probleem groter maakt door nu wel te gaan galopperen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:32

zijn er normal altijd andere paarden in de bak en nu niet misschien? Is ze misschien bang geweest ergens voor? Misschien kun je in draf wat aan het tempo werken door haar voltes te laten draven en die kleiner te maken wanneer je zachter wilt? In elk geval voorkomen dat ze zo ongecontroleerd gaat galopperen, dan beter niet doen. Misschien test ze je ook een beetje uit nu haar eigenaresse er niet bij is, gewoon zelfverzekerd hetzelfde doen als dat je deed toen je vriendin er nog bij was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:44

Als ik het zo lees lijkt het me vluchten omdat ze werk op de "andere hand" moeilijk vindt.
Plus nog wat onervarenheid van jouw kant.
Ik zou idd eens kijken of je het met les op kunt lossen.
Anders idd niet galopperen of alleen galloperen op de kant waar het goed ging.
Het is maar voor 14 dagen dus veel verandering breng je er toch niet in.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:47

Ze test je lekker uit. Als ze al in draf te snel gaat dan jij met je hulpen vraagt, hup, op een volte zetten. Net zolang tot ze netjes het tempo wat jij vraagt draaft. En dan op beide handen. Ook al is het elke 20 meter een volte, gewoon doen. Na een paar keer baalt ze ervan en zal luisteren. Pas als dit beheersbaar gaat, dus niet de eerstvolgende keer, een galop doen, en als ze te hard gaat op de volte zetten.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:48

Als je geen goede controle hebt in draf inderdaad niet galopperen.

Let er bij paarden die heel erg voorwaarts zijn goed op dat je je benen "er aan" houd. Je bent snel geneigd om je benen van je paard af te steken als een paard harder gaat dan je wil. Dit moet je eigenlijk juist niet doen, je moet je benen goed tegen het paard houden en drijven. Dit is erg lastig uitleggen via een tekst haha. Ik weet ook niet precies wat je niveau is, maar als je nog niet veel ervaring hebt kan het heel lastig zijn om op de juiste manier een paard te drijven naar langzamer lopen.

Er komen andere paarden in de bak, dus er zijn ook andere menen in de buurt? Misschien kun je aan mensen die er rond lopen even hulp vragen. En vragen hoe zei het zouden oplossen.
Veel succes ;)!

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:24

Evelijn schreef:
Heeft je vriendin een instructrice die je misschien kan helpen met een les.?

Voor de rest gewoon niet gaan galopperen zolang je nog niet voldoende controle in draf hebt.
Het enige wat er kan gebeuren is dat je het probleem groter maakt door nu wel te gaan galopperen.

Mijn vriendin heeft nooit lessen. En bedankt voor de tip. Dan zal ik de komende dagen gewoon werken aan de draf.

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:25

mystery1980 schreef:
zijn er normal altijd andere paarden in de bak en nu niet misschien? Is ze misschien bang geweest ergens voor? Misschien kun je in draf wat aan het tempo werken door haar voltes te laten draven en die kleiner te maken wanneer je zachter wilt? In elk geval voorkomen dat ze zo ongecontroleerd gaat galopperen, dan beter niet doen. Misschien test ze je ook een beetje uit nu haar eigenaresse er niet bij is, gewoon zelfverzekerd hetzelfde doen als dat je deed toen je vriendin er nog bij was.

Nee er zijn normaal gezien nooit andere paarden bij. Dus daar ligt het denk ik ook niet aan. Verder bedankt voor de tips!

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:25

Babootje schreef:
Als ik het zo lees lijkt het me vluchten omdat ze werk op de "andere hand" moeilijk vindt.
Plus nog wat onervarenheid van jouw kant.
Ik zou idd eens kijken of je het met les op kunt lossen.
Anders idd niet galopperen of alleen galloperen op de kant waar het goed ging.
Het is maar voor 14 dagen dus veel verandering breng je er toch niet in.

Dankjewel voor je tips!

EquestrianM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:39

Heb je ook al eens zeer kleine rondjes geprobeert te maken?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:53

Ik zou niet meer galopperen inderdaad. Zou zelf iig niet blij zijn als degene die mijn paard mag rijden, tegen beter weten in blijft proberen te galopperen en dan grof met mijn paard moet omgaan, terwijl ie bij mij altijd gewoon braaf is.

elmootjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:20

1. als het kan rij met een zweep
2. eerst goede controle in stap
3. goede controle in draf
4. veel overgangen rijden
5. veel figuren rijden

als dat allemaal lukt , kom de galop natuurlijk.

als allereerst moet je niet bang zijn als je nu weer gaat galopperen. Want als dat zo is kun je het beter maar laten zitten. Maar als dat niet zo is: zit er met zelvertrouwen op , galoppeer gewoon net als normaal aan. Gaat het dan toch fout? Maak voltes die je steeds kleiner maakt. Als dat ook niet lukt kun je hem IN de hoek sturen en dan moet hij wel remmen anders knalt hij tegen de muur/ het hek. ALs hij niet wil sturen (vandaar de zweep) hou je de zweep tegen zijn hals waardoor jij de baas word. Als dat niet meteen werkt eerst een tikje op de hals.

hoop dat je hier wat aan hebt en succes!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:27

Vraag aan je vriendin of zij dit probleem kent, als zij het probleem kent kan je aan haar vragen wat zij doet.
Als ze het probleem niet kent, niet galopperen, voordat er iets ergs gebeurd.

Misschien van te voren longeren zodat hij zijn energie kwijt kan of als je in galop gaat gewoon door laten galopperen tot hij echt kapot is.

Succes!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:33

Is het een optie om eerst aan de longe te rijden? Dus jij erop terwijl iemand anders de longe vasthoudt. Dan heb je een stuk meer controle en leert het paard dat het ook bij jou gewoon op jouw tempo moet lopen.