dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Espritfan

dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 00:18

Hello people,
ik zit met de vraag zouden wij onze shet nu nog kunnen dekkken of is het al te laat?

groetjes Benthe

Ariannee

Re: dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:24

Wat meer informatie zou handig zijn.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:29

Ik vind het te laat.
Ik heb span in mei naar de hengst gedaan.

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 00:34

Ariannee schreef:
Wat meer informatie zou handig zijn.

waarvoor haha, t gaat er alleen om of als ze nu gedekt word ze dan wel normaal een veulen krijgt of dat t veulen dan te laat komt

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:37

er staat niet eens een leeftijd bij dus hoe kunnen wij dan antwoorden of het al te laat is?

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 00:38

Ariannee schreef:
er staat niet eens een leeftijd bij dus hoe kunnen wij dan antwoorden of het al te laat is?

het gaat om de datum :P
of het te laat in het jaar is

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:38

Ik denk dat ze de tijd van het jaar bedoeld en niet de leeftijd van de pony. :)

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:39

Dan heb ik niks gezegd :o

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:40

Ariannee schreef:

Ik ging er van uit dat ze het vroeg ivm of het dekseizoen al voorbij is of niet.

Echter vraag ik me af of je het uberhoud wel zou moeten willen.
Je kan ze gratis ophalen.
Zelf heb ik er al 3 af moeten slaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:43

het is een shetje, dus wat dat betreft lijkt het mij niet zo heel erg dat het veulen wat later in het jaar komt, kwa naderende winter dan.. shets zijn aardig winterhard.. de late veulens zullen er allicht wat beter tegen kunnen..

wel moet je er over nadenken dat de tijd dat het veulen langzaam naar normaal voer zal overstappen, vrijwel na het weide seizoen zal worden. Ik weet niet in hoeverre dat invloed zal hebben op zijn latere graasgedrag. immers het eerste bijna driekwart jaar zal hij dus niet grazen als eerste voedselvoorziening. Ik weet niet of er bijvoorbeeld relaties zijn tussen het eerste jaar niet echt grazen en doorvreters op latere leeftijd (immers ze treffen dat overvloedige lekkers als hoofdmaaltijd dan pas later).. of dat grazen als maaltijd in plaats van alleen wat proeven en mamma nadoen, wellicht bepaalde voordelen heeft bij de lichamelijke ontwikkeling.

de hoofdreden die meestal gebruikt wordt om vroeg te dekken is vanwege de sport.. immers als een paard midden in de zomer geboren wordt, in plaats van in het voorjaar, dan heeft hij een half jaar minder 'training' op zijn naam als ze bijvoorbeeld in wedstrijden voor driejarigen worden uitgebracht..

dat lijkt mij bij een shet geen bezwaar.

R.X. wellicht dat ze een shetje erbij willen van hun eigen merrie, gewoon voor hunzelf..
voor de verkoop zou ik idd niet snel fokken momenteel.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 03-08-15 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 00:45

elenaMM77 schreef:
het is een shetje, dus wat dat betreft lijkt het mij niet zo heel erg dat het veulen wat later in het jaar komt, kwa naderende winter dan.. shets zijn aardig winterhard.. de late veulens zullen er allicht wat beter tegen kunnen..

wel moet je er over nadenken dat de tijd dat het veulen langzaam naar normaal voer zal overstappen, vrijwel na het weide seizoen zal worden. Ik weet niet in hoeverre dat invloed zal hebben op zijn latere graasgedrag. immers het eerste bijna driekwart jaar zal hij dus niet grazen als eerste voedselvoorziening. Ik weet niet of er bijvoorbeeld relaties zijn tussen het eerste jaar niet echt grazen en doorvreters op latere leeftijd (immers ze treffen dat overvloedige lekkers als hoofdmaaltijd dan pas later).. of dat grazen als maaltijd in plaats van alleen wat proeven en mamma nadoen, wellicht bepaalde voordelen heeft bij de lichamelijke ontwikkeling.

de hoofdreden die meestal gebruikt wordt om vroeg te dekken is vanwege de sport.. immers als een paard midden in de zomer geboren wordt, in plaats van in het voorjaar, dan heeft hij een half jaar minder 'training' op zijn naam als ze bijvoorbeeld in wedstrijden voor driejarigen worden uitgebracht..

dat lijkt mij bij een shet geen bezwaar.

R.X. wellicht dat ze een shetje erbij willen van hun eigen merrie, gewoon voor hunzelf..
voor de verkoop zou ik idd niet snel fokken momenteel.

inderdaad voor ons zelf, allemaal leuk een aardig dat je zem gratis kan ophalen. maar we willen eentje van onze shet

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 01:10

Ik vind het ten eerste te laat in het jaar, ten tweede vraag ik me bij mensen die dit soort vragen stellen altijd af hoe slim het überhaupt is om te doen.

Hoe oud is de merrie en hoeveel veulens heeft ze al gehad? Welke hengst ga je gebruiken en waarom? Mogelijke erfelijke afwijkingen/ risico's?
Heb je verstand van de dracht? Waar moet je op letten, wat moet je aanpassen voor deel merrie?
Heb je verstand van bevallingen bij paarden? Waar moet je op letten, wat kan er mis gaan en wat moet je dan doen? Wat is normaal en wat niet?
En heb je verstand van het opvoeden van een veulen? Wanneer en hoe speen je hem af? Hoe maak je ze halster- en mens-mak?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 01:23

Bij de hengstenhouders loopt het seizoen vaak tot september. Maar idealer is een veulen rond mei, geboren en in de zon de wei op en paar maanden op het gras in vooruitzicht.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:19

Ik had ook al een groot vermoeden dat er nauwelijks kennis is.
Ook dat men er aardig naïef in staat.

Elena wat dingen die je zegt slaat kant nog wal.
Al vermoed ik dat je ts oprecht van info wil voorzien.
Ik hoop dat ts jouw raad niet volledig op zal volgen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:45

Elena, stel dat jouw stelling over het graasgedrag zou kloppen (wat ik niet geloof): als ts haar merrie nu zou laten dekken, wordt het veulen in juli geboren. Dus kan het nog grazen tot zeker november (5 maanden). Een veulen graast vanaf een maand of 2 a 3 volop mee. En ook paarden die in de winter op de wei staan, grazen nog het beetje gras dat er staat.
Dus dit lijkt me geen reden om het niet te doen.

Qua tijd van het jaar moet het nog kunnen, ts, maar wellicht is het beter om je de komende maanden goed in te lezen en dan eventueel volgend jaar je merrie te laten dekken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:29

R.X.

ik geef ook heel duidelijk aan, dat ik niet weet of het een negatief effect zou hebben? (met andere woorden, persoonlijk zou ik de gok niet nemen, maar meer maanden op het land willen hebben). Het is dan ook zeker geen advies in enige vorm toch?

Cynthia.. Wat betreft de tijd op het land heb je helemaal gelijk.. Alleen ik houd er in mijn redenering rekening mee dat de eerste 4-5 maanden het hoofdbestanddeel van een veulen vooral melk is.. een veulen begint wel vrij snel met snoepen van gras, maar zijn voeding is hoofdzakelijk toch nog melk. goede leeftijd van spenen is 4-6 maanden immers (afhankelijk van de voedingsbehoeften van een veulen). Dan zit je helemaal aan het eind van het weide seizoen..

ik weet niet of er relaties zijn met later voedingsgedrag of lichamelijke ontwikkeling als een veulen eigenlijk nog niet zelfstandig eet voordat het weideseizoen afloopt.. vandaar ook mijn vragende vorm... Ik zou graag van iemand horen die daar meer van weet.

Advies geef ik niet.. ik geef alleen aan dat een veulen van een shet de winter wel doorkomt, ook als het laat op de wereld komt. En dat zeer vroeg in het seizoen, meestal sport als reden heeft.. de rest is vragend.. Dus ik hoop van harte dat TS het niet ziet als advies om nu nog te gaan dekken.. zoals ik aangaf hierboven.. ik zou er persoonlijk niet voor kiezen.. ik zie liever een veulen dat al zelfstandig eet nog op de wei, mijn onderbuik zegt dat er niets natuurlijkers is voor een paard dan lekker op het gras te kunnen staan en te eten en dat dit voor een veulen ook beter is voor het eerste winterseizoen aanbreekt. maar dat is onderbuikgevoel gebaseerd op mijn eerdere redenatie, geen feiten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:32

Ik denk dat er niet echt een noemenswaardige relatie is, anders zou dit denk ik wel breder bekend zijn.

Set_elkol hier op Bokt heeft een veulen van augustus en ik ken ook veulens van september en oktober en die doen het prima :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:37

hier was een merrie vorig jaar heel laat gedekt, extreem laat (embryo transplantatie), en die heeft het veulen nu net verloren. Was uitgerekend in november geloof ik... Weet niet of het te maken had met het feit dat ze zo laat was gedekt, of door de embryo transplantatie, of gewoon een foutje, maar goed.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:07

Elena ik wil hier openlijk mijn excuse aanbieden.
Ik heb jouw en mijn reacties terug gelezen en weet nu eigenlijk niet meer waarom ik zo reageerde.
Ik neem terug hoe ik op jou reageerde behalve van dat ik ik erbij blijf dat je het goed bedoeld.
Sorry daarvoor.

Ts ik persoonlijk zal ik het je alsnog afraden om een veulentje te gaan fokken of vermeerderen.
Ongeacht waar in het seizoen.
Dan beter een ander een goed thuis geven.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:25

R.X.

Dank je, vooral dat je zo sportief bent om niet alleen een mening te herzien, maar dat ook te durven zeggen..

Verder was je reactie ook best netjes hoor, vooral ook doordat je onderscheid maakt tussen ieamands bedoelingen en wellicht een gebrek aan kennis. Bij iedereen floept er wel eens iets uit waarvan je later denkt, he dat had ik wel even anders kunnen zeggen (zelfs als je er achter staat..

mijn dank voor je reactie en even goede vrienden

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:29

Super elena!
Fijn om te lezen.
Als er meer mensen als jij waren zou het ook makkelijker zijn om je excuses bij iemand aan te bieden.

Bokt is soms net het echte leven he!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:32

ja echt he ;)..

ik heb ook mijn momenten van verstandsverbijstering zo af en toe hoor,
allemaal wel eens denk ik.

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 23:06

eilleen333 schreef:
Ik vind het ten eerste te laat in het jaar, ten tweede vraag ik me bij mensen die dit soort vragen stellen altijd af hoe slim het überhaupt is om te doen.

Hoe oud is de merrie en hoeveel veulens heeft ze al gehad? Welke hengst ga je gebruiken en waarom? Mogelijke erfelijke afwijkingen/ risico's?
Heb je verstand van de dracht? Waar moet je op letten, wat moet je aanpassen voor deel merrie?
Heb je verstand van bevallingen bij paarden? Waar moet je op letten, wat kan er mis gaan en wat moet je dan doen? Wat is normaal en wat niet?
En heb je verstand van het opvoeden van een veulen? Wanneer en hoe speen je hem af? Hoe maak je ze halster- en mens-mak?

ik heb mijn eigen paard esprit ook zelf gefokt. maak je maart geen zorgen......

het gaat nu alleen om het feit of het NU nog kan

verder weet ik heel goed wat ik met de fok wil bereiken en hebben we de hengst ook al uitgekozen. enkel rust de vraag of het nu nog kan. en aangezien dit het geval is gaan we even kijken of we het door gaan zetten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:46

Wat een goede sfeer hier +:)+
Goed voorbeeld :)