Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ariannee schreef:er staat niet eens een leeftijd bij dus hoe kunnen wij dan antwoorden of het al te laat is?
elenaMM77 schreef:het is een shetje, dus wat dat betreft lijkt het mij niet zo heel erg dat het veulen wat later in het jaar komt, kwa naderende winter dan.. shets zijn aardig winterhard.. de late veulens zullen er allicht wat beter tegen kunnen..
wel moet je er over nadenken dat de tijd dat het veulen langzaam naar normaal voer zal overstappen, vrijwel na het weide seizoen zal worden. Ik weet niet in hoeverre dat invloed zal hebben op zijn latere graasgedrag. immers het eerste bijna driekwart jaar zal hij dus niet grazen als eerste voedselvoorziening. Ik weet niet of er bijvoorbeeld relaties zijn tussen het eerste jaar niet echt grazen en doorvreters op latere leeftijd (immers ze treffen dat overvloedige lekkers als hoofdmaaltijd dan pas later).. of dat grazen als maaltijd in plaats van alleen wat proeven en mamma nadoen, wellicht bepaalde voordelen heeft bij de lichamelijke ontwikkeling.
de hoofdreden die meestal gebruikt wordt om vroeg te dekken is vanwege de sport.. immers als een paard midden in de zomer geboren wordt, in plaats van in het voorjaar, dan heeft hij een half jaar minder 'training' op zijn naam als ze bijvoorbeeld in wedstrijden voor driejarigen worden uitgebracht..
dat lijkt mij bij een shet geen bezwaar.
R.X. wellicht dat ze een shetje erbij willen van hun eigen merrie, gewoon voor hunzelf..
voor de verkoop zou ik idd niet snel fokken momenteel.
..eilleen333 schreef:Ik vind het ten eerste te laat in het jaar, ten tweede vraag ik me bij mensen die dit soort vragen stellen altijd af hoe slim het überhaupt is om te doen.
Hoe oud is de merrie en hoeveel veulens heeft ze al gehad? Welke hengst ga je gebruiken en waarom? Mogelijke erfelijke afwijkingen/ risico's?
Heb je verstand van de dracht? Waar moet je op letten, wat moet je aanpassen voor deel merrie?
Heb je verstand van bevallingen bij paarden? Waar moet je op letten, wat kan er mis gaan en wat moet je dan doen? Wat is normaal en wat niet?
En heb je verstand van het opvoeden van een veulen? Wanneer en hoe speen je hem af? Hoe maak je ze halster- en mens-mak?