Authentieke rijtuigen Santpoortse Dorpsfeest 2015

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Camilla_K

Authentieke rijtuigen Santpoortse Dorpsfeest 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 22:46

Nu al voor de 39de keer, op de eerste zaterdag van Dorpsfeest Santpoort de authentieke rijtuigentocht. Elke keer verbaas ik me over hoe alles uit de kast is getrokken om te koetsen, paarden en tuigen op z'n opperbest te presenteren. En de mensen in bijpassend kledij!

Gelukkig hadden wij ook nog eens zomers weer, dus de dag was zeer geslaagd. Hierbij een kleine keus uit de foto's, alle foto's / aanspanningen kun je in deze link vinden.

1. Wachten tijdens de sherrystop
Afbeelding

2. Een fries met al vrij veel witte haren - op voorhoofd, manen en benen. Bleek dat hij "pas" 18 jaar is: "Vroeg vergrijzen zit in de familie, wij begonnen ook al rond onze 40ste" lichtte de mevrouw van het paard toe.
Afbeelding

3. Dit paard had een voor mij onbekend riempje tussen de uiteinden van het lamoen. Mij werd verteld, dat het voorkomt, dat de leidsel om / achter het lamoen(puntje) gaat vastzitten. Ik had het niet eerder gezien, maar nu ik goed keek zag ik zulke ringetjes op de uitendes vaker (bijvoorbeeld fries op vorige foto). Alleen geen riempjes verder, want schijnt vrij onbekend te zijn, waar de ring voor dient.
Afbeelding

4. Tot de puntjes gepoetst en gepolijst.
Afbeelding

5. Einde sherrystop is in zicht - mogen we al??
Afbeelding

6. En daar gaan ze, dit was aanspanning nr 1. In totaal was er bijna 20.
Afbeelding

7. De witjes mogen ook. Koetsier is Jack van den Broek, die wel eens met 4-span in Amsterdam te zien is.
Afbeelding

8. Let op de touwleidsels.
Afbeelding

9. KWPN'ers en friezen voerden de boventoon, maar er was ook een tweespan New Forests.
Afbeelding

10. De mooiste vlechtjes. Niet zo maar kant&klaar strikjes, maar (brei?)garen.
Afbeelding

11. Een fraai jachtwagen met extra brede wielen voor het mulle zand. De koetsier zit achterop.
Afbeelding

12. Een parasol was een vaak geziene accessoire, ook al was het vandaag niet echt nodig met de toch nog wat waterige zon.
Afbeelding

13. Een Fjord met een authetieke Noorse wagen. Opmerkelijk: geen strengen. Zo wordt het wel vaker gedaan in Scandinavië, lamoen / burries direct aan het schofttuig vast.
Afbeelding

14. De vierspan nog met een postkoets (meer exact Road coach) erachter. Hier in de link nog beter te zien, een groote gevaarte. Meneer v.d. Geest in rood achterop de koets rijdt al alle 39 keren mee!
Afbeelding

15. Naast de parasol een tweede veelvoorkomende accessoire - het hondje.
Afbeelding

Als dit een keer bij jou in de buurt is (check agenda) is het wel een aanrader om even te gaan kijken!

Knuffeldier

Re: Authentieke rijtuigen Santpoortse Dorpsfeest 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:31

Prachtig!

Ik herinner me dat er een jaar of 10-20 geleden veel met wolletjes/garen werd gevlochten. Mooi om weer eens te zien!

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 01:22

Toevallig fietste ik van het bijrijdoaardje (Santpoort zuid) weg, en toen kwam ik ze tegen dus nog even staan kijken. Erg gaaf om te zien (en horen uiteraard)

Ben je er de rest van de week ook?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:12

Wat een gave aanspanningen zeg! :D

Camilla_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 16:53

Ik vind het elke keer machtig mooi. Eerder was hier in de buurt ook Horses on Ice, met als tussenprogramma ringsteken op ijs met authentieke sleeën. Was ook heel bijzonder. Het evenement heeft nu even pauze gehad, maar is zo te zien in de planning voor 2016. :)

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:05

Ja wat was het leuk zeg. nr 8 en nr 15 zijn in de prijzen gevallen. Nr 15 vond ik mooi omdat de kleur bruin veel terug kwam, mooi donkerbruin paard, in kleding en koets en zelfs de hond was een bruine dalmatiër <3
En nr 8, deze wagen is een handgemaakte replica en gewoon zonder toeters of bellen werd deze weer op de aanhanger geplaatst en de paardjes zo op de trailer, alles met z'n tweetjes. Bij de andere aanspanningen waren grote mooie wagens waar de paarden en materieel opgingen.
Stom he ik woon zo vlakbij en nog nooit op zaterdag geweest, gisteren dus voor het eerst naar de zaterdag.... ik vond het top. maar het schijnt dat dit misschien wel de laatste keer is omdat ze het zo lastig georganiseerd krijgen, jammer zou dat zijn.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:54

Oh wat leuk! Ik heb een aantal jaar meegeholpen bij familie welke altijd deelnam aan zulke ritten, inderdaad het eeuwige poetsen en alle kledij.. in de winter lekker warm maar in de zomer af en toe behoorlijk benauwd om te dragen. Ik herken ook een aantal aanspanningen, leuk om te zien dat ze nog meedoen! Mooie foto's!